Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
521/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei pärjää ja kaatuu liian suuriin kustannuksiin. Oon työtön mt-potilas. Asun ok talossa jonka rv on 1920. Sähköä menee noin 3 kw per päivä. Lämmitykseen menee 10 heittokuutiota puuta talven aikana. Ulkohuussi, tiskaan tiskit kahdessa 10 litran pesuvadissa. Vesi ilmaiseksi kaivosta tosin talvella puusaunassa on sulatettava lunta jotta voin peseytyä. Pärjään loistavasti. Elämäsi on juuri sellaista johon mielikuvituksesi kykenee.

Näin elettiin sata vuotta sitten,ei se ole nykyaikaista elämisen laatua.

Kyllähän noin varmaan elelisi, jos olisi yksin tai kahdestaan toisen aikuisen kanssa ja aikaa olisi kaiket päivät. Mutta lisääpä siihen muutama lapsi, työssäkäynti, lasten harrastukset ym. normaali 2020-luvun elämä. Tuokin tyyppi kun tiskaisi vadissaan 6 henkilön astiat työpäivän päälle ja sulattaisi pimeässä ja kylmässä lumet kaikkien peseytymiseen, niin veikkaan että ei pitemmän päälle paljon naurattaisi. 

No nyt päästään mun lempi aiheisiin.

Voin mä sun iloksi kertoa et mun puoliso tekee osa-aika töitä ja saa käytännössä saman kumä työttömänä. Meillä on 3 lasta ja 40 kilonen koira. Meillä talvella on 28 neliöä lämmintä tilaa. Ja kyllä mä tiskaan joka päivä 5 henkilön tiskit. Lisäksi meillä on vain 2 paikkainen keittolevy jossa kokkaan ruuat. Kerronko vielä lisäksi et ulkohuussin katto vuotaa vettä jolloin sateella siellä istutaan sateenvarjon kanssa. Haluatko jatkaa. Lol

Niin, sinulla on tuohon aikaa, koska olet työttömänä. Väännetään nyt rautalangasta, että pointti oli, ettei kaikkeen tuohon yksinkertaisesti ole aikaa nykyajan työelämän ohessa.

Eli vain mä voin kokata kahdella levyllä ruokaa ja tiskata vadeissa koska olen työtön. Siihen menee päivästä max 1 tunti. Laita säkin se telkkari kiinni ja puhelin pois käsistä ni huomaat että aikaa on vaikka mihin. Huomaa että keskustelen kaupunkilaisen kanssa...

En ole kaupunkilainen, mutta varmaan sekä kaupunkilainen että maalainen ymmärtää, että työttömällä on tunteja päivässä käytettävissä aika monta enemmän. Fakta.

Ei vaan fakta on se että jos sulla ei ole rahaa maksaa sähköstä niin ota musta mallia. Tiskaa käsin pese pyykit pulsaattorilla peseydy kuppivedellä( pesuun riittää 20 litraa vettä) lapsille ilmaiset harrastukset ni säästät siinäkin esim. Frisbiegolf) myy auto pois ja liiku pyörällä. Näin me eletään ja ollaan onnellisia. Yleensä vain laiskuus maksaa ja kaikki on saatava valmiina ja ruoka voltilla kotiin. Fakta.

Fakta on se, että kaikki täällä nyt ei vaan voi olla työttömiä, vaikka se olisi kuinka mukavaa. Jonkun ne teidän lusmujen tuet pitää maksaakin.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia työssäkäyvien palkoista, 3 miljardia verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa tekee sillä töitä.

Vierailija
522/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminvesivaraaja lämpiämään yösähköllä. Lämpimän veden käytön minimointi! Peseydy vadin kanssa ym.

No eihän sellaista yösähkösopimusta ole kuin harvoilla. Yleensä maksaa ihan saman oli päivä tai yö. Eikä sopimusta kannata nyt vaihtaa, jos vain ei ole katkolla.

Meillä on edelleen pörssisähkö.

Siinä on niin usein yöhinnat alle 2 snt, että niillä pystyy hyvin kompensoimaan isompia päivähintoja. Välillä on toki yöhinnatkin korkeita, mutta juuri silloin ei ole pakko pestä koko pyykkivuorta eikä paistaa joulukinkkua.

Harvalla on edes sellaista mittaria, että yösähkön erottelu on mahdollista. Omalla alueella ei saatavilla ollenkaan.

miten se sähkönhinnoittelu sitten menee pörssisähköä ostavilla? Siis jos peset yöllä pyykkiä tai viikonloppuisin niin kai se hinta sähköllesi on hiukan alempi? 

Tietyt ihmisryhmät tulevat varmasti tekemään juuri näin ja nimenomaa kerrostalossa, taitaa aika monelle tulla kaupungissakin pakkomuutto, kun ei saa yöllä nukuttua kun koneet jyllää, ihan samalla tavalla kuin maaseudun suurista omakotitaloistakin joudutaan muuttamaan, syy vain on toinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin määräaikaisen 24kk sopimuksen suolaisella hinnalla. Odotettavasti sähkölasku on jotain 1000e/kk tammi/helmikuussa. Halusin välttää sen riskin että en lainkaan tiedä mitä sähkö maksaa, ja se voikin olla 2000e  tai 3000e. 1000e/kk sekin on minulle kova hinta mutta siitä jotenkuten selvitään. Ei tarvitse jännittää sitä että tuleeko lauha talvi, sataako Norjassa, onko tuulista, mitä Venäjä tekee, onnistuuko ydinvoiman käyttöönotto ym... sähkölaskusta tällä hinnalla jotenkuten selvitään.

Vierailija
524/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.

Kun tekee 30 vuotta töitä niin saa tuolla palkalla eläkettä 1100 netto, kun minimieläke kaikille Suomessa on 880 netto ja tuohon voi saada yksin asuessa eläkeläisen asumistukea lisäksi.

Vierailija
525/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminvesivaraaja lämpiämään yösähköllä. Lämpimän veden käytön minimointi! Peseydy vadin kanssa ym.

No eihän sellaista yösähkösopimusta ole kuin harvoilla. Yleensä maksaa ihan saman oli päivä tai yö. Eikä sopimusta kannata nyt vaihtaa, jos vain ei ole katkolla.

Meillä on edelleen pörssisähkö.

Siinä on niin usein yöhinnat alle 2 snt, että niillä pystyy hyvin kompensoimaan isompia päivähintoja. Välillä on toki yöhinnatkin korkeita, mutta juuri silloin ei ole pakko pestä koko pyykkivuorta eikä paistaa joulukinkkua.

Harvalla on edes sellaista mittaria, että yösähkön erottelu on mahdollista. Omalla alueella ei saatavilla ollenkaan.

miten se sähkönhinnoittelu sitten menee pörssisähköä ostavilla? Siis jos peset yöllä pyykkiä tai viikonloppuisin niin kai se hinta sähköllesi on hiukan alempi? 

Tietyt ihmisryhmät tulevat varmasti tekemään juuri näin ja nimenomaa kerrostalossa, taitaa aika monelle tulla kaupungissakin pakkomuutto, kun ei saa yöllä nukuttua kun koneet jyllää, ihan samalla tavalla kuin maaseudun suurista omakotitaloistakin joudutaan muuttamaan, syy vain on toinen

Vakuutus ei korvaa, jos kone aiheuttaa vesivahingon yöllä.

Vierailija
526/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei pärjää ja kaatuu liian suuriin kustannuksiin. Oon työtön mt-potilas. Asun ok talossa jonka rv on 1920. Sähköä menee noin 3 kw per päivä. Lämmitykseen menee 10 heittokuutiota puuta talven aikana. Ulkohuussi, tiskaan tiskit kahdessa 10 litran pesuvadissa. Vesi ilmaiseksi kaivosta tosin talvella puusaunassa on sulatettava lunta jotta voin peseytyä. Pärjään loistavasti. Elämäsi on juuri sellaista johon mielikuvituksesi kykenee.

Kyllähän noin varmaan elelisi, jos olisi yksin tai kahdestaan toisen aikuisen kanssa ja aikaa olisi kaiket päivät. Mutta lisääpä siihen muutama lapsi, työssäkäynti, lasten harrastukset ym. normaali 2020-luvun elämä. Tuokin tyyppi kun tiskaisi vadissaan 6 henkilön astiat työpäivän päälle ja sulattaisi pimeässä ja kylmässä lumet kaikkien peseytymiseen, niin veikkaan että ei pitemmän päälle paljon naurattaisi. 

Voin mä sun iloksi kertoa et mun puoliso tekee osa-aika töitä ja saa käytännössä saman kumä työttömänä. Meillä on 3 lasta ja 40 kilonen koira. Meillä talvella on 28 neliöä lämmintä tilaa. Ja kyllä mä tiskaan joka päivä 5 henkilön tiskit. Lisäksi meillä on vain 2 paikkainen keittolevy jossa kokkaan ruuat. Kerronko vielä lisäksi et ulkohuussin katto vuotaa vettä jolloin sateella siellä istutaan sateenvarjon kanssa. Haluatko jatkaa. Lol

Niin, sinulla on tuohon aikaa, koska olet työttömänä. Väännetään nyt rautalangasta, että pointti oli, ettei kaikkeen tuohon yksinkertaisesti ole aikaa nykyajan työelämän ohessa.

Eli vain mä voin kokata kahdella levyllä ruokaa ja tiskata vadeissa koska olen työtön. Siihen menee päivästä max 1 tunti. Laita säkin se telkkari kiinni ja puhelin pois käsistä ni huomaat että aikaa on vaikka mihin. Huomaa että keskustelen kaupunkilaisen kanssa...

En ole kaupunkilainen, mutta varmaan sekä kaupunkilainen että maalainen ymmärtää, että työttömällä on tunteja päivässä käytettävissä aika monta enemmän. Fakta.

Ei vaan fakta on se että jos sulla ei ole rahaa maksaa sähköstä niin ota musta mallia. Tiskaa käsin pese pyykit pulsaattorilla peseydy kuppivedellä( pesuun riittää 20 litraa vettä) lapsille ilmaiset harrastukset ni säästät siinäkin esim. Frisbiegolf) myy auto pois ja liiku pyörällä. Näin me eletään ja ollaan onnellisia. Yleensä vain laiskuus maksaa ja kaikki on saatava valmiina ja ruoka voltilla kotiin. Fakta.

Fakta on se, että kaikki täällä nyt ei vaan voi olla työttömiä, vaikka se olisi kuinka mukavaa. Jonkun ne teidän lusmujen tuet pitää maksaakin.

Jos tämä simputuskulttuuri työnantajien osalta jatkuu ja nämä kilpailutukset sun muut, niin se ajaa loputkin istumaan kotiin.

Lähihoitajaksi hakeutuvien määräkin jo romahti ja suunta vain heikkenee, eli osa noistakin ei mene/pääse sitten mihinkään kouluun, eikä mihinkään töihin.

Tämähän on siis ihan keinotekoisesti itse aiheutettu ongelma, kun annetaan hörhö fimojen tehdä bisnestä repimällä tekijöistä kaiken irti.

Vierailija
527/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä simputuskulttuuri työnantajien osalta jatkuu ja nämä kilpailutukset sun muut, niin se ajaa loputkin istumaan kotiin.

Lähihoitajaksi hakeutuvien määräkin jo romahti ja suunta vain heikkenee, eli osa noistakin ei mene/pääse sitten mihinkään kouluun, eikä mihinkään töihin.

Tämähän on siis ihan keinotekoisesti itse aiheutettu ongelma, kun annetaan hörhö fimojen tehdä bisnestä repimällä tekijöistä kaiken irti.

Et saa toimeentulotukea, jos on kesämökki tai asuntovelkaa. Lämmityskuluissa on kelalla katto.

Vierailija
528/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jo todettu, että perseen myynti on ainoa todellinen vaihtoehto selvitä lämmityskuluista ensi talvena. Nyt vielä kinataan, että riittääkö se että minä myyn vai pitääkö miehen kaupustella omaansa myös.

Vierailija
529/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitalo, 125 neliötä, perheessä kaksi lasta ja kaksi aikuista. Suora sähkölämmitys, varaava takka ja ilmanlämpöpumppu. Vuosittainen sähkönkulutus n 20 000 kWh.

Miten meillä säästetään tulevana talvena sähköä; kaksi huonetta (leikkihuone ja työhuone) tyhjennetään, ovet kiinni ja huoneiden lämpötilat alas. Sisälämpötila meillä jo 19-20 astetta, aikuisten makuuhuoneen lämpötila lasketaan 16 asteeseen. Sähkösaunaa ei lämmitetä. Suihkuaika max viisi minuuttia, itse aion käydä töissä suihkussa. Lämminvesivaraajassa lasketaan lämpötilaa. Isot pyykkikuormat (lakanat ja pyyhkeet), jotka täytyy pestä 60 asteessa, pestään äitini luona kerrostalossa. Astianpesukoneessa suositaan pesuohjelmaa, jossa matalampi lämpötila (45 astetta). Laturit yms pois seinästä, kun ei käytössä. Talvella pakkasilla sälekaihtimet kiinni. Ikkunat ja ovet tarkistettu, ettei lämpö karkaa. Polttopuita tuotu mökiltä neljä kuutiota.

Vierailija
530/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien hyysäys ja toimeentulotuet pitäisi oikeastaan lakkauttaa kokonaan, vain täysin työkyvyttömille maksettaisiin kotona makaamisesta. Alkaisi kummasti löytyä työntekijöitä ja verotuloja.

Voi kun löytyis vielä halukkaita palkanmaksajiakin. Vaikka se tuskin sua huolettaa tässä. Toivot saavasi orjatyövoimaa.

No itsekin teen "orjatyötä" hoitajana 2000 nettopalkalla eikä löydy työntekijöitä mistään, ei. Onhan se mukavampi maata sohvalla.

Niin. Musta hoitsuille vois kyllä maksaa enemmän rankasta duunistaan. Ainakin niille jotka tekee sitä rankkaa työtä. Kaikkihan ei tee. Silloin olis varmaan alalla enemmän vetovoimaakin, eikä hoitsut pakenis varhaiseläkkeille ja toisiin töihin. 

Vierailija
531/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt malta olla olematta hiukan ilkeä. Nämä neuvoni eivät nyt koske jo ennestään toimeentulon kanssa kamppailevia.

Mutta köyhille on aina yleispätevä neuvo täällä ollut: muuttaa pienempään asuntoon (yksiö) tai yhteisasuntoon muiden kanssa, eli ylipäätään muuttaa asumistasonsa sellaiseksi mihin OMAT rahat riittävät, muuttaa johonkin korpeen, myy auton/autot pois ja jättää pois kaikki ylimääräiset kuten maksulliset tv-kanavat, ostaa kaikki kirpparilta tai ilmaisilta palstoilta, myös kantaa ne painavatkin selässään kotiin, menee ruokajonoon, tämä aina kestosuosikki: kerää marjoja ja sieniä!!!

Myös kulkee sinne metsään jalan tai pyörällä täydet marjaämpärit mukanaan, kaikki maksulliset harrastukset pois, kirjasto on ilmainen ja siellä voi myös käyttää nettiä, kännykkää ym. ei välttämättä tarvitse omistaa jne jne...

Eli nyt vain nämä köyhille jo monesti annetut hyvät konstit käyttöön. Luulisi toimivan jos kerran köyhiinkin neuvot toimii.

Vierailija
532/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firmathan saa porukkaa muista maista ja tekevät entistä parempaa voittoa, mutta valtio tekee konkurssin kun kotona istuvien määrä kasvaa.

Ainahan siellä, missä nyt työskentelee joku muualta tullut, työskenteli ennen suomalainen, eikä se suomalainen mihinkään savuna ilmaan katoa, vaikka hänet toisella tekijällä korvataan!!!

Vierailija
533/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun selviytymiskeino: älä stressaa etukäteen. Katsotaan sitten, kun se kallis lasku tulee, et kuinka kallis on ja murehditaan sitten.

onnellinen ja huoleton

Velkaneuvonta ja ulosotto on täynnä näitä Hulda Huolettomia, jotka ei stressanneet vaan katsoi sitä maksukykyä vasta sitten kun laskuja alkoi tulla...

Vierailija
534/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omakotitalo, 125 neliötä, perheessä kaksi lasta ja kaksi aikuista. Suora sähkölämmitys, varaava takka ja ilmanlämpöpumppu. Vuosittainen sähkönkulutus n 20 000 kWh.

Miten meillä säästetään tulevana talvena sähköä; kaksi huonetta (leikkihuone ja työhuone) tyhjennetään, ovet kiinni ja huoneiden lämpötilat alas. Sisälämpötila meillä jo 19-20 astetta, aikuisten makuuhuoneen lämpötila lasketaan 16 asteeseen. Sähkösaunaa ei lämmitetä. Suihkuaika max viisi minuuttia, itse aion käydä töissä suihkussa. Lämminvesivaraajassa lasketaan lämpötilaa. Isot pyykkikuormat (lakanat ja pyyhkeet), jotka täytyy pestä 60 asteessa, pestään äitini luona kerrostalossa. Astianpesukoneessa suositaan pesuohjelmaa, jossa matalampi lämpötila (45 astetta). Laturit yms pois seinästä, kun ei käytössä. Talvella pakkasilla sälekaihtimet kiinni. Ikkunat ja ovet tarkistettu, ettei lämpö karkaa. Polttopuita tuotu mökiltä neljä kuutiota.

Vakuutus ei korvaa putkia, jos teillä on liian alhainen huonelämpötila. Vakuutus ei korvaa myöskään vanhoja putkia esim. 1970 - luvun.

535/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talossa suora sähkölämmitys. Emme ole edes tavallisia työssä käyviä kun emme nää käy työssä. Poltamme talviaikaan leivinuunissa puuta joka toinen päivä ja meillä on ilmalämpöpumppu. Luulen, että pärjäämme hyvin.

Vierailija
536/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä veden säästämistäkään ei kannata ihan ylitse kaiken minimoida, sillä jos vettä ei käytetä, niin viemärit alkaa hyvin nopeasti haista. Siitä ei pääse muuten kuin valuttamalla vettä vartin ajan.

Vierailija
537/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin tekisin rikoksia ja hommaisin itseni vankilaan talveksi kuin alistuisin tuollaisiin kärsimyksiin.

Vierailija
538/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päättäjät ei tee asialle mitään? Sähkön hinnan nousu on ollut tiedossa ja tämän vuoden alusta asti. Muutama ministeri vaan nyt tässä voivotellut asiaa mutta kukaan päättäjä ei tee asialle mitään.

Sama oikeastaan koko inflaation kanssa eli miksi päättäjät eivät tee asialle mitään? Inflaatio saadaan kuriin veroja keventämällä mutta miksi päättäjät ei toimi?

Sähkölämmittäjille tarvitaan nyt jonkinlaista valtion tukea etenkin talveksi.

No valtio voisi tukea ihan kaikkia jollain tavalla. Sähkölämmittäjien osalta katsottaisiin mikä on se tulotaso, jossa on oikeutettu tukeen ja mietittäisiin mitkä on kohtuulliseksi katsotut asumismenot, jonka jälkeen esim. pienipalkkaiset saisivat osaan sähkölaskustaan hyvitystä. 

Tukia ei pidä maksaa ylisuuren kulutuksen pönkittämiseen, tai hyvätuloisille, joilla sähkön hinnannousu vaikuttaa lähinnä matkailuun, ravintolakertoihin ja shoppaukseen. 

Toinen vaihtoehto voisi olla valtion takaama laina tämän talven sähkölaskuja varten. Jos tilanne pitkittyy, pitää sähkölämmittäjien tehdä ratkaisuja asumisensa suhteen kuten muidenkin kansalaisten. Ei muillekaan makseta ylisuuria menoja, tai vuokria, vaan käsketään muuttamaan halvempaan asumismuotoon. 

Meillä on tähän tuki jo valmiiksi: toimeentulotuki. Myös okt-asukas voi sitä saada, jos pystyy todentamaan että tilillä ei ole tuhansia saati kymmeniä tuhansia säästöjä jne. joilla maksaa tonnien sähkölaskuja ja muita elämisen kuluja.

Mutta uskon että monia harmittaa eniten juuri se että pitää käyttää niitä säästöjä, eikä yhteiskunta riennä maksumieheksi.

Näinpä, olet ehkä osunut asian ytimeen.

Teillä on ihan pikkuisen turhan optimistiset käsitykset tuosta TT-tuesta ja sen saantimahdollisuuksista. 

Etenkin jos on palkkatuloja ja jonkinlaista realisointikelpoista omaisuutta.

Saattapi tulla monelle harhaiselle yllärinä, ettei ne yhteiskunnan turvaverkot olekaan ihan niin kattavat kuin luultiin, ja niitä tukia ei saakaan ihan tostavaan kun käy hakemassa.

Monelle kuulkaas se Computer Says No.

Monelle niille, jotka ovat haukkuneet Kela-asiakkaita tuleekin nyt totuus eteen kun itse pitäisikin saada Kelalta tt-tukea sähkölaskuihin. Ja se, ettei sen saanti niin hrlppoa olekaan.

Omakoti- tai omistusasuminen sinällällään ei ole tt-tuen saamisen este.

Mutta liian hyvät tulot, sijoitusasunnot, muu omaisuus ja jos tileillä rahaa niin kyllä on.

Ensin pitää realisoida rahat ja ylimääräinen omaisuus pois.

Iso sähkölasku pelkästään ei riitä syyksi saafa tt-tukea.

Myös lasketaan talouden yhteenlasketut tulot tuloiksi.

Ja sitten kun johonkin on oikeastikin oikeutettu ja sen tuen saa, niin ei se olekaan ihan kuvitelmien mukainen summa.

Monihan tuntuu kuvittelevan että esim työtön saa hirmusummia ja sitten jos/kun työttömyys osuu omalle kohdalle niin alkaakin kitinä kuinka tälläkö sitä pitäisi muka pärjätä ja aina on sanottu että työtön tienaa vaan makaamalla sohvalla blaablaablaa.

Juu. Mä ainakin saan työttömänä kuussa reilusti alle tonnin asumistukineen, kaikkineen ja kalliit lääkkeetkin on itse maksettava. Työtön oon, koska kelalääkäri ihmeparansi mut, vaikka oikeiden lääkärien mielestä en oo työkunnossa. On aina kiva kuunnella näitä tarinoita miten työttömänä saa enempi rahaa, kuin työssäkäyvänä. Joidenkin kohdalla ehkä onkin näin, jos on monilapsinen yh ja verrokki on tosi pienipalkkainen. Ei kuitenkaan esim. mulle yksineläjänä sada mannaa taivaasta. 

Vierailija
539/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon aiotte rajoittaa lasten ruutuaikaa ja muuta ylimääräistä turhaa sähkönkulutusta?  Vieläkö saa youtube ja tiktok pyöriä 24/7 samalla kun telkkari on päällä vaikka sitä ei katsota ja sähköpotkulauta olla laturissa 1km ajoja varten, vai tuleeko noihin stoppi?

Vierailija
540/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien hyysäys ja toimeentulotuet pitäisi oikeastaan lakkauttaa kokonaan, vain täysin työkyvyttömille maksettaisiin kotona makaamisesta. Alkaisi kummasti löytyä työntekijöitä ja verotuloja.

Voi kun löytyis vielä halukkaita palkanmaksajiakin. Vaikka se tuskin sua huolettaa tässä. Toivot saavasi orjatyövoimaa.

No itsekin teen "orjatyötä" hoitajana 2000 nettopalkalla eikä löydy työntekijöitä mistään, ei. Onhan se mukavampi maata sohvalla.

Niin. Musta hoitsuille vois kyllä maksaa enemmän rankasta duunistaan. Ainakin niille jotka tekee sitä rankkaa työtä. Kaikkihan ei tee. Silloin olis varmaan alalla enemmän vetovoimaakin, eikä hoitsut pakenis varhaiseläkkeille ja toisiin töihin. 

Mene muualle oksentamaan noita hoitoalan palkkapsykoosejasi pois. Hoitoalalla on jo liiankin korkea palkkataso jota on hyvin varaa laskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi