Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
501/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminvesivaraaja lämpiämään yösähköllä. Lämpimän veden käytön minimointi! Peseydy vadin kanssa ym.

No eihän sellaista yösähkösopimusta ole kuin harvoilla. Yleensä maksaa ihan saman oli päivä tai yö. Eikä sopimusta kannata nyt vaihtaa, jos vain ei ole katkolla.

Meillä on edelleen pörssisähkö.

Siinä on niin usein yöhinnat alle 2 snt, että niillä pystyy hyvin kompensoimaan isompia päivähintoja. Välillä on toki yöhinnatkin korkeita, mutta juuri silloin ei ole pakko pestä koko pyykkivuorta eikä paistaa joulukinkkua.

Harvalla on edes sellaista mittaria, että yösähkön erottelu on mahdollista. Omalla alueella ei saatavilla ollenkaan.

Vierailija
502/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.

Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk

Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.

Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.

Hetkinen kokoeuroajan sähköä on saanut hintaan 3-5snt/kwh nyt sopparit huitelee yli 30snt/kwh . Se on 900% korotus . niiden 100-200€ kk laskujen sijasta monelle tulee ensi talvena yli 1000-2000€ sähkölaskuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei pärjää ja kaatuu liian suuriin kustannuksiin. Oon työtön mt-potilas. Asun ok talossa jonka rv on 1920. Sähköä menee noin 3 kw per päivä. Lämmitykseen menee 10 heittokuutiota puuta talven aikana. Ulkohuussi, tiskaan tiskit kahdessa 10 litran pesuvadissa. Vesi ilmaiseksi kaivosta tosin talvella puusaunassa on sulatettava lunta jotta voin peseytyä. Pärjään loistavasti. Elämäsi on juuri sellaista johon mielikuvituksesi kykenee.

Näin elettiin sata vuotta sitten,ei se ole nykyaikaista elämisen laatua.

Kyllähän noin varmaan elelisi, jos olisi yksin tai kahdestaan toisen aikuisen kanssa ja aikaa olisi kaiket päivät. Mutta lisääpä siihen muutama lapsi, työssäkäynti, lasten harrastukset ym. normaali 2020-luvun elämä. Tuokin tyyppi kun tiskaisi vadissaan 6 henkilön astiat työpäivän päälle ja sulattaisi pimeässä ja kylmässä lumet kaikkien peseytymiseen, niin veikkaan että ei pitemmän päälle paljon naurattaisi. 

No nyt päästään mun lempi aiheisiin.

Voin mä sun iloksi kertoa et mun puoliso tekee osa-aika töitä ja saa käytännössä saman kumä työttömänä. Meillä on 3 lasta ja 40 kilonen koira. Meillä talvella on 28 neliöä lämmintä tilaa. Ja kyllä mä tiskaan joka päivä 5 henkilön tiskit. Lisäksi meillä on vain 2 paikkainen keittolevy jossa kokkaan ruuat. Kerronko vielä lisäksi et ulkohuussin katto vuotaa vettä jolloin sateella siellä istutaan sateenvarjon kanssa. Haluatko jatkaa. Lol

Niin, sinulla on tuohon aikaa, koska olet työttömänä. Väännetään nyt rautalangasta, että pointti oli, ettei kaikkeen tuohon yksinkertaisesti ole aikaa nykyajan työelämän ohessa.

Eli vain mä voin kokata kahdella levyllä ruokaa ja tiskata vadeissa koska olen työtön. Siihen menee päivästä max 1 tunti. Laita säkin se telkkari kiinni ja puhelin pois käsistä ni huomaat että aikaa on vaikka mihin. Huomaa että keskustelen kaupunkilaisen kanssa...

En ole kaupunkilainen, mutta varmaan sekä kaupunkilainen että maalainen ymmärtää, että työttömällä on tunteja päivässä käytettävissä aika monta enemmän. Fakta.

90 000 työtöntä on työkokeiluissa, kuntouttavassa työtoiminnassa, palkkatukitöissä ja kursseilla.

Vierailija
504/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt on vaan fakta, että omakotitaloasuminen on edullisin asumismuoto ja sitä on kenenkään turha väittää muuksi.

Osakkeissa ja omakotitalossa on tasan samat kiinteistöön liittyvät korjaus ja huoltokulut, mutta osakkeissa on paljon kuluja, joita ei omakotitaloissa ole ja jo tuo tekee omakotitaloasumisesta edullisempaa.

Puhumattakaan sitten siitä, että osakkeissa huoltoyhtiöt hoitavat piha-alueet, kun omakotitalossa sen tekee itse.

Itselläni ei ikinä olisi varaa perheasuntoon asunto-osakkeessa, osakkeet ovat myyntihinnaltaankin kalliimpia kuin omakotitalot ja vastikkeet perheasunnoissa liki 2x sen, mitä kaikki omakotitalon kulut, vastikkeen lisäksi osakkeessa pitää maksaa vielä käyttösähkö+vesi+vakuutukset jne.

Äitini muutti 120m2 omakotitalosta 110m2 kerrostaloon, hän sai tuon omakotitalon myyntihinnalla maksettua vajaa puolet kerrostalokopin hinnasta ja juoksevat kulut (vastikkeet yms) ovat 2x kalliimmat kuin hieman suuremmassa omakotitalossa olivat kulut.

Omakotitalon polttaminen 🙄 ja muutto kerrostaloon olisi taloudellinen itsemurha, asuntolaina ei katoa tuhopoltolla ja sitten asuminen betonikuutiossa maksaa vielä enemmän, mitä sen omakotitalon kulut ovat.

Tässä juuri jonkun keskustelun jälkeen kävin katsomassa oman kaupunkini as oy tarjonnan, laitoin hakuehdoksi 4-5h+k (omakotitalo jossa asun on 5h+k, 110m2). Noilla neliöillä löytyi yksi asunto, vastike n.3x /kk sen verran, mitä meillä nyt juoksevat kulut omakotitalossa, n. 75-80m2 asuntoja oli runsaammin tarjolla, kuukausittaiset juoksevat kulut olivat halvimmassakin vaihtoehdossa vastikkeen osalta samat, mitä nyt omakotitalon kulut, mutta siinä asunnossa piti itse maksaa lämmitys, eli kulut olisivat olleet 2-3krt suuremmat, mitä omakotitalossa.

Siten 110m2 omakotitalon vaihtaminen 75m2 kerros tai rivaripätkään nostaisi elämisen kuluja vähintään 300€/kk ja tässä ei ole huomioitu osakkeen kalliimpaa ostohintaa.

Ihmisillä on hassu käsitys siitä, että omakotitalo = 200m2, ei ole. On olemassa pieniäkin omakotitaloja ja ihmisen, joka haluaa asua taloudellisesti kannattaa ehdottomasti valita omakotitalo asumismuodoksi.

Lisäksi omakotitalossa on onneksi mahdollisuus puulla lämmittämiseen, joka on ehdoton taloudellinen etu nykyisessä tilanteessa verrattuna osakkeessa asumiseen.

Kyllähän tätä asiaa on tutkittu. Asumiskustannukset olivat kerrostalo asunnossa hieman edullisemmat kuin neliömäärältään vastaavassa omakotitalossa, siis ennen tätä nykyistä energianhinnan nousua, joka toimii kerrostalo asumisen eduksi.

Kerrostaloissa toki asumisen hintaan vaikuttaa olennaisesti vastike ja sen tasoon taas vaikuttaa aivan olennaisesti se, miten pitkäjänteisesti yhtiötä on hoidettu. Onko remontteja tehty kauaskantoisesti ja ennakoiden.

Esimerkiksi mainitsemasi 5h+k asunnon vastike voi olla mitä vain 300 euron ja 1000 euron välillä perinteisessä 1970-luvun betonitalossa. Omassa yhtiössäni 5h+k se on noin 475 euroa/kk (sisältää putkiremontti lainan lyhennyksen).

Iso taloyhtiö, esimerkiksi 50-150 kotitalouden, saa yleensä kilpailutettua kaikki hankintansa aivan erilaiseen ostohintaan kuin yksittäinen omakotitalo asuja.

Suuri osa omakotitaloista ei myöskään sijaitse taajama alueilla hyvien julkisten kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä. Jos sijaitsevat taajamissa, niin useimmiten niiden laitamilla. Tarvitaan siis lähes poikkeuksetta 2 autoa kotitalouteen. Kerrostalossa perhe tasd pärjää keskimäärin yhdellä autolla, monet myös kokonaan ilman autoa. Omassa yhtiössäni noin 3/5 omistaa oman auton, moni autoton taas hoitaa satunnaiset autoilu tarpeensa vuokra autolla, jonka saa halutessaan kotipihalle toimitettuna ja maksaa murto-osan oman auton ylläpitokustannuksista.

Toki jos ei kulje töissä tai paljon muuallakaan, omistaa omaa metsää useamman hehtaarin, asuu pienehkössä hyvin eristetyssä ok talossa jossa on monta tehokasta tulisijaa ja käyttää sähköä erittäin säästeliäästi, saattaa omakotitalo asuminen tulla edullisemmaksi.

Tai jos asuu taajamassa uudehkossa passiivi energia ok talossa, jossa on vilp, maalämpö, aurinkopaneeleita yms, tosin tällaiset talot yleensä myös maksavat melkoisen paljon.

Sähkölämmitystä on muuallakin kuin omakotitaloissa ja toisekseen: Sekö on mielestäsi kestävä ratkaisu, että jätetään kymmeniätuhansia asumiskuntoisia taloja vain mätänemään ja pilaantumaan ja heitetään samalla hukkaan kaikki ne resurssit, mitä sen talon rakentamiseen on käytetty?

Toimitko noin muutenkin, että jos sulla on vaikka vanha hella, niin vaihdat sen uuteen ekologisempaan ihan vain siksi, että saisit ekologisemman hellan ja hylkäät sen vanhan hellan vain ruostumaan jonnekkin? Jos toimit samalla ajatuksella kaikessa, niin taidat olla paljon suurempi luonnontuhoaja kuin moni muu, vaikka näennäisesti sulla olisikin sitten kaikki uudenkarheaa ja ekologista ja asut kerrostalokämpässäsi samalla kun omakotitalosi mätänee täysin turhaan jossain pöpelikössä.

Minä aion juurikin toimia niin, että heivaan jossain vaiheessa toimivan sähkösyöpön 1980-luvulta olevan uunin ja hankin tilalle uuden. Kun sen kierrättää oikein, niin se ei jää jätteeksi ruostumaan, vaan siitä otetaan kaikki mahdollinen irti talteen ja sulatetaan metallit kiertoon.  Sama juttu myös pakastimen kanssa, sekin vanha hurisija lähtee kohta pakastimien kierrätystaivaaseen. Ei siinä hirveästi luontoa tuhoudu, koska en aio dumpata niitä minnekään pöpelikköön.

Vierailija
505/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2013 lopputarkastettu iso ok talo, kellari + 2kerrosta. 2008 muutettiin.

Sähköä mennyt 3600-4000kwh vuodessa.

Kaikki lämpenee puulla keskuslämmityksen kautta, vesikiertoinen lattia ja patterilämmitys.

Katolla tyhjiöputki aurinkokerääjät jotka tuottaa kaiken käyttöveden ja lattialämmityksen huhti-syyskuu välillä.

Myös astianpesukone käyttää kuumaa vettä, eli ei lämmitä sähköllä ja samoin iv-kone on vesipatterilla eikä sähköisellä jälkilämmityksellä. Led polttimot ja hyvät energiatehokkaat kodinkoneet, kaasuliesi.

Saunassa on puu kiuas, kaikki talon lämmitykseen käytetyt puut tehdään omasta metsästä omilla vehkeillä.

Vesi tulee omalla paineella mäen päällä olevasta lähdekaivosta, ja talon lämmitys toimii myös kokonaan ilman sähköä vapaakierrolla tarvittaessa. Tämä testattu 4 päiväisen sähkökatkon aikana talvella.

Nämä asiat mietittiin jo taloa tehdessä, mahdollisimman pieni sähkönkulutus tavoitteena.

Vierailija
506/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tämä energian hintojen nousulta voi välttyä vaikka asuisi kaukolämpötalossa.

Oon kaukolämpörivarin hallituksen pj ja pian täytyy ynnäillä että paljonko pitää nostaa vastiketta että selvitään laskuista. Myös sähköä kuluu jonkun verran vaikka kaukolämpö onkin. Lämmitystolppa autopaikkojen maksua nostetaan jotta se kompensoi sähkön hintaa.

Meidän yhtiön yleisin asunto on 75m kolmio ja sen vastikkeeseen tulee varmaan ainakin 100e/kk nosto. En tiedä kyllä riittääkö se mutta hallituksella on valtuutus periä 2 extravastiketta jos tarve on.

Vierailija
507/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien hyysäys ja toimeentulotuet pitäisi oikeastaan lakkauttaa kokonaan, vain täysin työkyvyttömille maksettaisiin kotona makaamisesta. Alkaisi kummasti löytyä työntekijöitä ja verotuloja.

Voi kun löytyis vielä halukkaita palkanmaksajiakin. Vaikka se tuskin sua huolettaa tässä. Toivot saavasi orjatyövoimaa.

No itsekin teen "orjatyötä" hoitajana 2000 nettopalkalla eikä löydy työntekijöitä mistään, ei. Onhan se mukavampi maata sohvalla.

Sairaalassa on työttömiä työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä.

Työtön on kokouksessa mukana tekemässä kokousmuistiota ja juo vettä tauoilla siellä teidän hoitajien kanssa kahvihuoneessa.

No ei meillä erikoissairaanhoidossa kyllä työkokeilijat tee muutakuin helppoja hanttihommia, esim. tavaroiden kuljetusta paikasta a paikkaan b. Työkokeilijoissa yhdistävä piirre on ollut sarjasaikuttaminen ja työn välttely.

Vierailija
508/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä kotona oleminen ei säästä sähköä yhtään. Päin vastoin, etäpäivinä kuluu sähköä kotona paljon enemmän, koska itse istuu kotona ja on valot ja laitteet päällä. Kannattaa muistaa, että vessan vetäminenkin kuluttaa sähköä, koska vesipumppu toimii sähköllä ja ilman sähköä vessan voi vetää vain yhden kerran, sillä säiliö ei täyty ilman pumppua ja sähköä. Silloin kun on toimistopäivä, niin kotona ei kulu sähköä yhtään ylimääräistä.

Vierailija
509/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen että tuhannen euron hinnannousu on kyllä aika yläkanttiin ja siinä vaiheessa, jos sellaista oikeasti alkaisi tulemaan, niin kyllä meillä yhteiskunta tukee jo jotenkin.

Mulla sähkölämmitteinein 54 neliön rivarin päätykaksio, sähkölasku ollut talvisin jotain 160e/kk, jos tuosta tuplaantuu tai triplaantuu niin uskon vielä pärjääväni, siitä eteenpäin niin apua. Toki niillä, joilla sähkölaskut jo muutenkin isompia niin kovat ajat voivat olla edessä.

Tuo sinunkin sähkölaskusi voi myös kymmenkertaistua aiempaan verrattuna. Sitten se on talvikuukausina 1600 euroa. Tai viisinkertaistua ollen 800eur/kk. (esim ministeri lintilästä oli just juttua jolla sähkö on maksanut aiemmin 8,7 senttiä/kwh ja jatkossa se maksaa 49 senttiä/kwh)

Ja se on huonompi juttu jos on jo valmiiksi elänyt nuukasti eli sähköä ei ole käyttänyt turhaan eikä esim sisällä ole ollut yli +20 astetta.

Siinä alkaa olla säästökeinot jo valmiiksi käytettynä.

Ja sitä yhteiskunnan apua on turha odottaa. Kyllähän hallitus jotain pohtii tai ainakin esittää pohtivansa, mutta lähinnä ne avustukset tullee olemaan ylimääräistä lapsilisää ja toimeentulotukea niille jotka on jo valmiiksi tukien varassa eli näitä "heikoimmassa" asemassa olevia.

Yksin omistusrivarissa asuva ei ole kärkipäässä vaikka kuinka olisi tiukkaa.

Vierailija
510/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei pärjää ja kaatuu liian suuriin kustannuksiin. Oon työtön mt-potilas. Asun ok talossa jonka rv on 1920. Sähköä menee noin 3 kw per päivä. Lämmitykseen menee 10 heittokuutiota puuta talven aikana. Ulkohuussi, tiskaan tiskit kahdessa 10 litran pesuvadissa. Vesi ilmaiseksi kaivosta tosin talvella puusaunassa on sulatettava lunta jotta voin peseytyä. Pärjään loistavasti. Elämäsi on juuri sellaista johon mielikuvituksesi kykenee.

Kyllähän noin varmaan elelisi, jos olisi yksin tai kahdestaan toisen aikuisen kanssa ja aikaa olisi kaiket päivät. Mutta lisääpä siihen muutama lapsi, työssäkäynti, lasten harrastukset ym. normaali 2020-luvun elämä. Tuokin tyyppi kun tiskaisi vadissaan 6 henkilön astiat työpäivän päälle ja sulattaisi pimeässä ja kylmässä lumet kaikkien peseytymiseen, niin veikkaan että ei pitemmän päälle paljon naurattaisi. 

Voin mä sun iloksi kertoa et mun puoliso tekee osa-aika töitä ja saa käytännössä saman kumä työttömänä. Meillä on 3 lasta ja 40 kilonen koira. Meillä talvella on 28 neliöä lämmintä tilaa. Ja kyllä mä tiskaan joka päivä 5 henkilön tiskit. Lisäksi meillä on vain 2 paikkainen keittolevy jossa kokkaan ruuat. Kerronko vielä lisäksi et ulkohuussin katto vuotaa vettä jolloin sateella siellä istutaan sateenvarjon kanssa. Haluatko jatkaa. Lol

Niin, sinulla on tuohon aikaa, koska olet työttömänä. Väännetään nyt rautalangasta, että pointti oli, ettei kaikkeen tuohon yksinkertaisesti ole aikaa nykyajan työelämän ohessa.

Eli vain mä voin kokata kahdella levyllä ruokaa ja tiskata vadeissa koska olen työtön. Siihen menee päivästä max 1 tunti. Laita säkin se telkkari kiinni ja puhelin pois käsistä ni huomaat että aikaa on vaikka mihin. Huomaa että keskustelen kaupunkilaisen kanssa...

En ole kaupunkilainen, mutta varmaan sekä kaupunkilainen että maalainen ymmärtää, että työttömällä on tunteja päivässä käytettävissä aika monta enemmän. Fakta.

Ei vaan fakta on se että jos sulla ei ole rahaa maksaa sähköstä niin ota musta mallia. Tiskaa käsin pese pyykit pulsaattorilla peseydy kuppivedellä( pesuun riittää 20 litraa vettä) lapsille ilmaiset harrastukset ni säästät siinäkin esim. Frisbiegolf) myy auto pois ja liiku pyörällä. Näin me eletään ja ollaan onnellisia. Yleensä vain laiskuus maksaa ja kaikki on saatava valmiina ja ruoka voltilla kotiin. Fakta.

Vierailija
511/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminvesivaraaja lämpiämään yösähköllä. Lämpimän veden käytön minimointi! Peseydy vadin kanssa ym.

No eihän sellaista yösähkösopimusta ole kuin harvoilla. Yleensä maksaa ihan saman oli päivä tai yö. Eikä sopimusta kannata nyt vaihtaa, jos vain ei ole katkolla.

Siinä on niin usein yöhinnat alle 2 snt, että niillä pystyy hyvin kompensoimaan isompia päivähintoja. Välillä on toki yöhinnatkin korkeita, mutta juuri silloin ei ole pakko pestä koko pyykkivuorta eikä paistaa joulukinkkua.

Harvalla on edes sellaista mittaria, että yösähkön erottelu on mahdollista. Omalla alueella ei saatavilla ollenkaan.

Mulla on yösähkö, mutta viimeiset 4 vuotta on ollut edullisempaa ostaa 1-aikasähköä. Yöhön ei vaan tule niin paljoa kulutusta että kalliimpi päivähinta tulisi korvattua, eli ostan sitten tasahinnalla siitä välistä.

Vierailija
512/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten se sähkönhinnoittelu sitten menee pörssisähköä ostavilla? Siis jos peset yöllä pyykkiä tai viikonloppuisin niin kai se hinta sähköllesi on hiukan alempi? 

Vierailija
513/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt on vaan fakta, että omakotitaloasuminen on edullisin asumismuoto ja sitä on kenenkään turha väittää muuksi.

Osakkeissa ja omakotitalossa on tasan samat kiinteistöön liittyvät korjaus ja huoltokulut, mutta osakkeissa on paljon kuluja, joita ei omakotitaloissa ole ja jo tuo tekee omakotitaloasumisesta edullisempaa.

Puhumattakaan sitten siitä, että osakkeissa huoltoyhtiöt hoitavat piha-alueet, kun omakotitalossa sen tekee itse.

Itselläni ei ikinä olisi varaa perheasuntoon asunto-osakkeessa, osakkeet ovat myyntihinnaltaankin kalliimpia kuin omakotitalot ja vastikkeet perheasunnoissa liki 2x sen, mitä kaikki omakotitalon kulut, vastikkeen lisäksi osakkeessa pitää maksaa vielä käyttösähkö+vesi+vakuutukset jne.

Äitini muutti 120m2 omakotitalosta 110m2 kerrostaloon, hän sai tuon omakotitalon myyntihinnalla maksettua vajaa puolet kerrostalokopin hinnasta ja juoksevat kulut (vastikkeet yms) ovat 2x kalliimmat kuin hieman suuremmassa omakotitalossa olivat kulut.

Omakotitalon polttaminen 🙄 ja muutto kerrostaloon olisi taloudellinen itsemurha, asuntolaina ei katoa tuhopoltolla ja sitten asuminen betonikuutiossa maksaa vielä enemmän, mitä sen omakotitalon kulut ovat.

Tässä juuri jonkun keskustelun jälkeen kävin katsomassa oman kaupunkini as oy tarjonnan, laitoin hakuehdoksi 4-5h+k (omakotitalo jossa asun on 5h+k, 110m2). Noilla neliöillä löytyi yksi asunto, vastike n.3x /kk sen verran, mitä meillä nyt juoksevat kulut omakotitalossa, n. 75-80m2 asuntoja oli runsaammin tarjolla, kuukausittaiset juoksevat kulut olivat halvimmassakin vaihtoehdossa vastikkeen osalta samat, mitä nyt omakotitalon kulut, mutta siinä asunnossa piti itse maksaa lämmitys, eli kulut olisivat olleet 2-3krt suuremmat, mitä omakotitalossa.

Siten 110m2 omakotitalon vaihtaminen 75m2 kerros tai rivaripätkään nostaisi elämisen kuluja vähintään 300€/kk ja tässä ei ole huomioitu osakkeen kalliimpaa ostohintaa.

Ihmisillä on hassu käsitys siitä, että omakotitalo = 200m2, ei ole. On olemassa pieniäkin omakotitaloja ja ihmisen, joka haluaa asua taloudellisesti kannattaa ehdottomasti valita omakotitalo asumismuodoksi.

Lisäksi omakotitalossa on onneksi mahdollisuus puulla lämmittämiseen, joka on ehdoton taloudellinen etu nykyisessä tilanteessa verrattuna osakkeessa asumiseen.

Kyllähän tätä asiaa on tutkittu. Asumiskustannukset olivat kerrostalo asunnossa hieman edullisemmat kuin neliömäärältään vastaavassa omakotitalossa, siis ennen tätä nykyistä energianhinnan nousua, joka toimii kerrostalo asumisen eduksi.

Kerrostaloissa toki asumisen hintaan vaikuttaa olennaisesti vastike ja sen tasoon taas vaikuttaa aivan olennaisesti se, miten pitkäjänteisesti yhtiötä on hoidettu. Onko remontteja tehty kauaskantoisesti ja ennakoiden.

Esimerkiksi mainitsemasi 5h+k asunnon vastike voi olla mitä vain 300 euron ja 1000 euron välillä perinteisessä 1970-luvun betonitalossa. Omassa yhtiössäni 5h+k se on noin 475 euroa/kk (sisältää putkiremontti lainan lyhennyksen).

Iso taloyhtiö, esimerkiksi 50-150 kotitalouden, saa yleensä kilpailutettua kaikki hankintansa aivan erilaiseen ostohintaan kuin yksittäinen omakotitalo asuja.

Suuri osa omakotitaloista ei myöskään sijaitse taajama alueilla hyvien julkisten kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä. Jos sijaitsevat taajamissa, niin useimmiten niiden laitamilla. Tarvitaan siis lähes poikkeuksetta 2 autoa kotitalouteen. Kerrostalossa perhe tasd pärjää keskimäärin yhdellä autolla, monet myös kokonaan ilman autoa. Omassa yhtiössäni noin 3/5 omistaa oman auton, moni autoton taas hoitaa satunnaiset autoilu tarpeensa vuokra autolla, jonka saa halutessaan kotipihalle toimitettuna ja maksaa murto-osan oman auton ylläpitokustannuksista.

Toki jos ei kulje töissä tai paljon muuallakaan, omistaa omaa metsää useamman hehtaarin, asuu pienehkössä hyvin eristetyssä ok talossa jossa on monta tehokasta tulisijaa ja käyttää sähköä erittäin säästeliäästi, saattaa omakotitalo asuminen tulla edullisemmaksi.

Tai jos asuu taajamassa uudehkossa passiivi energia ok talossa, jossa on vilp, maalämpö, aurinkopaneeleita yms, tosin tällaiset talot yleensä myös maksavat melkoisen paljon.

Sähkölämmitystä on muuallakin kuin omakotitaloissa ja toisekseen: Sekö on mielestäsi kestävä ratkaisu, että jätetään kymmeniätuhansia asumiskuntoisia taloja vain mätänemään ja pilaantumaan ja heitetään samalla hukkaan kaikki ne resurssit, mitä sen talon rakentamiseen on käytetty?

Toimitko noin muutenkin, että jos sulla on vaikka vanha hella, niin vaihdat sen uuteen ekologisempaan ihan vain siksi, että saisit ekologisemman hellan ja hylkäät sen vanhan hellan vain ruostumaan jonnekkin? Jos toimit samalla ajatuksella kaikessa, niin taidat olla paljon suurempi luonnontuhoaja kuin moni muu, vaikka näennäisesti sulla olisikin sitten kaikki uudenkarheaa ja ekologista ja asut kerrostalokämpässäsi samalla kun omakotitalosi mätänee täysin turhaan jossain pöpelikössä.

Ihastuttavassa naapurimaassa tuota harrastetaan aktiivisesti. Talojen annetaan homehtua pystyyn ja kunnallistekniikka saa rauhassa rappeutua.

Hulluimmat näköjään haluavat samaa Suomeen.

Päivän polttava kysymys on, haluaako hallituskin sitä samaa Suomeen, vai taipuuko auttamaan niin kovin vihaamaansa omaa kansaa.

Vierailija
514/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan fakta on se että jos sulla ei ole rahaa maksaa sähköstä niin ota musta mallia. Tiskaa käsin pese pyykit pulsaattorilla peseydy kuppivedellä( pesuun riittää 20 litraa vettä) lapsille ilmaiset harrastukset ni säästät siinäkin esim. Frisbiegolf) myy auto pois ja liiku pyörällä. Näin me eletään ja ollaan onnellisia. Yleensä vain laiskuus maksaa ja kaikki on saatava valmiina ja ruoka voltilla kotiin. Fakta.

Fakta on se, että kaikki täällä nyt ei vaan voi olla työttömiä, vaikka se olisi kuinka mukavaa. Jonkun ne teidän lusmujen tuet pitää maksaakin.

Vierailija
515/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ennustettu, että talven piikit saattavat olla 1 euro/kwh. Nytkin pörssisähkön hinta on ihan muuta kuin mitä kerrot eikä talvi ole edes alkanut. Tässä tämän hetken tilasto tiedoksesi:

Hinta nyt

72.48 snt/kWh

Päivän alin / ylin

23.38 / 92.80 snt/kWh

7 vrk keskihinta

40.34 snt/kWh

28 vrk keskihinta

28.94 snt/kWh

Vierailija
516/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten se sähkönhinnoittelu sitten menee pörssisähköä ostavilla? Siis jos peset yöllä pyykkiä tai viikonloppuisin niin kai se hinta sähköllesi on hiukan alempi? 

Joo, mutta päivähinta korkeampi ja ainakin itsellä kannattaa pitää normaalia sähkösopimusta päivä/yösopimuksen sijaan. Lisäksi kulutus on pienempi, kun laitteet ovat jatkuvasti päällä eikä ole päiväkatkoja. Tossahan on idea, että vesivaraaja on päivän offilla samoin kuin lämmitys ja sitten toimivat öisin halvemmalla sähköllä. 

Vierailija
517/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköä ostavilla hinnoittelu menee tuntitaksan mukaan. Jokaiselta tunnilta laskutetaan sen hetkisen spot-hinnan mukaan.

Yösähköä ja päiväsähköä ei mitata erikseen, vaan jokainen tunti hinnoitellaan erikseen.

Vierailija
518/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta on se, että kaikki täällä nyt ei vaan voi olla työttömiä, vaikka se olisi kuinka mukavaa. Jonkun ne teidän lusmujen tuet pitää maksaakin.

Totta. Olin yrittäjä 15 vuotta. 10 vuotta tein 12 tuntisia päiviä 6 kertaa viikossa ja 5 vuotta 16 tuntisia päiviä 5 kertaa viikossa työllistin 5 henkilöä. Yrityksen liike vaihto oli noin 600k per vuosi. Laskeppa siitä paljonko olen maksanut erilaisia veroja yhteiskunnalle. Aivan. Euroakaan sun ei ole mun elämisestä työttömänä tarvinnut maksaa. On vaan ihana päteä kun ei tiedän millaista elämää toinen on elänyt.

Vierailija
519/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta päivähinta korkeampi ja ainakin itsellä kannattaa pitää normaalia sähkösopimusta päivä/yösopimuksen sijaan. Lisäksi kulutus on pienempi, kun laitteet ovat jatkuvasti päällä eikä ole päiväkatkoja. Tossahan on idea, että vesivaraaja on päivän offilla samoin kuin lämmitys ja sitten toimivat öisin halvemmalla sähköllä. 

Anteeksi väärä vastaus, luin pikaisesti ja kuvittelin, että puhutaan yösähkösopimuksesta eikä pörssisähkösopimuksesta. Mutta samaa ideaa siinäkin, että hyödynnetään halpoja hetkiä. 

Vierailija
520/3023 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ennustettu, että talven piikit saattavat olla 1 euro/kwh. Nytkin pörssisähkön hinta on ihan muuta kuin mitä kerrot eikä talvi ole edes alkanut. Tässä tämän hetken tilasto tiedoksesi:

Hinta nyt

72.48 snt/kWh

Päivän alin / ylin

23.38 / 92.80 snt/kWh

7 vrk keskihinta

40.34 snt/kWh

28 vrk keskihinta

28.94 snt/kWh

Jos tällä hetkellä hinta on 70 senttiä niin talvella tuskin edes riittää euro per kwh. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme