Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkänlaista on olla armeijassa?

Vierailija
23.08.2022 |

Kysymys otsikossa, ja älkää näsäviisastelko.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa kaikki on täydellistä vaikka siellä ollessa ei aina siltä tunnu.

Armeijan arvon ymmärtää parhaiten vasta vuosien kuluttua.

Johtajakoulutukseen kannattaa hakeutua, saa lisää selkärankaa ja rohkeutta elämään.

Lisäksi kuinka päästä helpolla- asenne kannataa unohtaa täysin ja ottaa kaikki irti palveluksesta, vaihtoehtoja on lukemattomia.

Itse sanon taas kerran, tuhannesti kiitos Puolustusvoimat!

Itse muistan kyllä 15v jälkeenkin kuinka persiistä siellä oleminen oikeasti oli. En muistele lämmöllä, kuten moni tekee.

Hyvin pitkälti armeijassa ollaan varusmiejohtajien varassa. Hyvät johtajat, hyvä meno koko porukassa. Sitä voi muistella lämmöllä.

Sitten voi taas päätyä joukkoon, jossa ei ole yhteishenkeä, mahdollisesti simputusta, ja intti saa oikeastaan vain epäilemään, onko tässä maassa mitään puolustamisen arvoista.

Minä satuin päätymään juuri tällaiseen porukkaan. Aikaa tästä toki on vajaa 30 vuotta, mutta huono maku edelleen koko laitoksesta. Varusmiesjohtajia ei kiinnostanut mikään muu kuin jatkuva alokkaiden hyppyyttäminen ilman mitään järkeä, yhteishenki oli olematon ja kaikki pelasivat omaaan pussiinsa. Jopa tuvassa oli kyräilevä ilmapiiri ja heikoimpia laitettiin syntipukeiksi ja kaikki sai sitten kärsiä siitä. Kantahenkilökuntaa ei kiinnostanut, olivat jotenkin kireitä ja korkeampia viskaaleja ei näkynyt koskaan. Jotenkin en kyllä usko että se olisi ollut kovin hyvä porukka tositilanteessa, kun johtajista ei tykätty yhtään koska ne kohteli huonosti ja epäasiallisesti, eikä vertaisiin ei voinut luottaa yhtään. Ihan tavallinen jääkärikomppania oli kyseessä, aika kovaa tetsausta koko 8 kuukautta mikä oli silloin minimiaika. 

Tuohon aikaan oli kovempi meininki, ei siellä päätä silitelty ja armeijasta puhuttiin ihan yleisesti ..ttumaisena paikkana. Kaikki miehet tiesivät sen ja nauroivat siksi armeijaan joutuville, että nyt on teidän vuoronne kestää se paska. Nykyään sillä on PR-toiminnan ansiosta ihan erilainen maine, on syväjohtamista ja alokkaiden tunteiden kuuntelemista, erilaisia tasoryhmiä kunnon mukaan, mitä ennen ei todellakaan ollut. Myös simputus on de facto loppu, mutta vielä 90-luvulla sitä oli paikasta riippuen paljonkin, eikä sitä kielletty ellei siinä sattunut jotakin vammoja.

Mutta tulipahan käytyä. Ja ei jäänyt hyvät muistot. 

80 luvun alussa kävin huoltoaliupseerikoulun, jossa oli pari miestä Suomen jokaisesta varuskunnasta. Kukaan ei kertonut simputuksesta, rajatapauksena oli rannikkotykistön miehet, joilla olikin turhauttavat olosuhteet ulkosaaristossa. En oikein usko että siitä olisi simputus lisääntynyt 90-luvulle tullessa missään varuskunnassa. Yksittäistapauksia voi tietysti olla, ja tietty jotkut varusmieskouluttajat hankalaluonteisia.

Riippuu ei pelkästään varuskunnasta, vaan komppaniasta. Meillä oli jääkärikomppaniat ykkönen ja kakkonen. Nämä olivat keskenään ihan erilaisia simputukseen liittyen: ykkösessä ei simputettu, kakkosessa simputettiin. Syynä henkilökunnan välinpitämättömyys kakkosessa. Ja tämä 90-luvulla ja todellakin siellä mentiin rajojen yli. Että varmasti ilmiö oli jo vähäisempää, mutta sitä kuitenkin oli. Niin ja olin itse siinä kakkosessa ja juttelin ykkösten miesten kanssa, niin erot oli todella suuret kaikessa. 

Vierailija
62/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6-12kk saat ulkoistaa ajattelun muille. Joskus joutuu vähän juoksemaan. Eipä siinä sen kummempaa.

Tuohan ei aivan pidä paikkaansa. Alikessuna joudut ajattelemaan 100+ alokkaan puolesta. Kokelaana 10+ alikessun puolesta.

Oma kokemus on miehistössä palvelemisesta. Toisaalta alikessuilla ja koksuilla on aina kapiaisia, joille voi ulkoistaa monimutkaisemmat ajattelutehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin intin Ilmavoimissa 2008 ja siellä oli kuulemma kaksikin upseeria, jotka olivat ylentämiskiellossa simputuksen takia. Ei siis mitään niin hullua että olisivat saaneet kenkää, mut olivat jumittuneet samaan sotilasarvoon vuosiksi.

En itse kokenut simputusta enkä usko että sitä nykyään paljoa tapahtuu, mut eiköhän pienemmässä mittakaavassa ainakin tapahtunut 90- ja vielä 00-luvullakin.

Vierailija
64/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä konttauskonto nousee.

Vierailija
65/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena se on ainakin sellainen miesbuffa ettei toista samanlaista löydy. Saat valita melkein kaikista miehistä haluamasi (osa varattuja ja uskollisia, ei kiinnostuneita jne mut suurin osa) kun jos on edes perushyvännäköinen niin 70% varusmiehistä kiinnostuu viimeistään kolme viikkoa kiinni oltuaan.

Mites tuo poikkeaa perussedulasta? Naisen tavaran kysyntä kun aina tuntuu voittavan tarjonnan.

Vierailija
66/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin intin Ilmavoimissa 2008 ja siellä oli kuulemma kaksikin upseeria, jotka olivat ylentämiskiellossa simputuksen takia. Ei siis mitään niin hullua että olisivat saaneet kenkää, mut olivat jumittuneet samaan sotilasarvoon vuosiksi.

Inttiurbaanilegenda. Noita on aina "kuulemma" ihan joka varuskunnassa. Kukaan ei tiedä, mikä on tarinan lähde tai onko se totta.

Vierailija
67/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysiset vaatimukset eivät ole peruskuntoiselle kovia.

Suurimpia hajotuksen aiheita on ärsyttävät toverit tai esimiehet, tylsistyminen, vapauden puute, ja kankea kulttuuri ja säännöstö.

Pitää pystyä laittamaan aivot narikkaan, sanomaan kyllä herra vänrikki ja hyväksymään sen, että seuraavan X kuukauden ajan, nämä ovat täysin päteviä argumentteja sille miksi joku asia tehdään typerältä tavalla: "siksi kun minä käsken" / "siksi kun meillä tehdään näin".

Jos kykenee nielemään ylpeytensä ja pitämään mölyt mahassaan, ei ongelmaa. Auktoriteeteista ja tiukasta kurista ei tarvitse nauttia, sitä pitää vain pystyä suvaitsemaan.

Vierailija
68/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse kokenut simputusta enkä usko että sitä nykyään paljoa tapahtuu, mut eiköhän pienemmässä mittakaavassa ainakin tapahtunut 90- ja vielä 00-luvullakin.

Ilmavoimathan on tässä suhteessa ihan legendaarinen organisaatio.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006091952.html

Vierailija
69/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama homo siellä on aina.

Vierailija
70/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama homo siellä on aina.

Tilastollinen tosiasia. Yksi nuorempi kapiainen oli puolijulkihomo, eikä se vaikuttanut palvelukseen mitenkään.

Vierailija
71/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa kaikki on täydellistä vaikka siellä ollessa ei aina siltä tunnu.

Armeijan arvon ymmärtää parhaiten vasta vuosien kuluttua.

Johtajakoulutukseen kannattaa hakeutua, saa lisää selkärankaa ja rohkeutta elämään.

Lisäksi kuinka päästä helpolla- asenne kannataa unohtaa täysin ja ottaa kaikki irti palveluksesta, vaihtoehtoja on lukemattomia.

Itse sanon taas kerran, tuhannesti kiitos Puolustusvoimat!

Itse muistan kyllä 15v jälkeenkin kuinka persiistä siellä oleminen oikeasti oli. En muistele lämmöllä, kuten moni tekee.

Nykynuorisolle tekis hyvä käydä sa-int, joka oli ennen 90-luvun lamavuosia. Sikaa, rättirumpaa, kuritusta ja vain joka kolmas viikonloppu vapaana.

mies54v

Ja loma alkoi lauantaina klo 15 ja päättyi sunnuntaina klo 24. Lauantaisin oli usein urheilua ja varustarkastus.

Vierailija
72/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistelen sitä lämmöllä. Peruskoulutuskausi ihan hanurista sekä sen jälkeinen oma aselajikoulutus (Kauhavalla, hyi). Mutta sen jälkeen oli siistiä. Paljon erilaisia pyssyjä (pistooli, konepistooli, tarkkuuskivääri, haulikko), vartiovuorossa sai nukkua paljon ja pelata pleikkaria, ja kun yksi viikonloppu poistuin yökerhosta yhden kapiaisnaisen kanssa, niin sunnuntai-iltana kun palasin kasarmille niin kaikki tiesi kun joku oli nähnyt meidän poistuvan. Olin kasarmin kuningas siitä aina loppuun asti.

Vierailija
73/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen se on aika paskaa. Siitä kertoo mm se kuinka moni, jolle se on vapaaehtoista, lähtee siihen.

Vierailija
74/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% oikeesti perseestä, 80% nihkeetä tai tylsää, 10% siistiä.

Vierailija
75/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niinkuin vankila josta pääsee vähän useammin lomille

Vierailija
76/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena intissä pärjää varsin hyvin. Jos pystyy sietämään sitä miehistä kulttuuria ja läppää niin ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa. Kuitenkin lähtökohtaisesti vapaaehtoisesti armeijaan menevällä on motivaatio kohdillaan ja kuntokin ehkä jonkinlainen. Miehet on fyysisesti vahvempia, mut pitää muistaa et sinne tulee joku 90% miehistä eli myös ne jotka on huonossa kunnossa. Jos on itse OK kunnossa niin hyvin siellä jaksaa.

Itse asiassa naiset menee intissä aika kovalla prosentilla AUKkiin ja RUKkiin, juurikin korkean motivaation takia.

Vierailija
77/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki alkaa polttaa tupakkaa siellä, koska se on niin stressaava paikka.

Vierailija
78/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki alkaa polttaa tupakkaa siellä, koska se on niin stressaava paikka.

Sit sitä röökiä palaa vielä ihan tolkuton määrä, kun jos on aikaa polttaa 5 minuuttia eikä tiedä milloin seuraava körssitauko on, niin moni polttaa kaksi tupakkaa putkeen.

Meillä moni sit ajatteli että alkaa käyttää nuuskaa että vähenisi röökaus. Paskat se vähentynyt, meni vaan molempia.

Nykyään vielä ku rööki on niin kallista suhteessa päivärahaan, niin en tiedä miten kellään on intissä varaa.

Vierailija
79/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panssarivaunumiehenä tuli tehtyä seuraavia havaintoja:

-kesällä istut kuumassa teräslaatikossa

-talvella istut hvetin kylmässä teräslaatikossa

-sateella istut märässä teräslaatikossa koska luukkujen tiivisteet vuotaa

-yöllä istut pimeässä teräslaatikossa mistä ei näe yhtään mihinkään

-jos et ole harjoituksessa istumassa teräslaatikossa olet huoltamassa sitä hallilla

-jos et ole harjoituksessa tai hallilla olet tuhannen päissäsi lomilla

En silti päivääkään vaihtaisi pois.

Vierailija
80/112 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neanderthalensis kirjoitti:

Veemäistä niin että naurattaa. Ensimäisten tetsareiden, taisteluharjoitusten, jälkeen kaveri sanoi riisuessaan tst-liivit pois, että pitäkää musta kiinni tai mää lähden lentoon! Porukka myös ihmetteli, kun pystyi nukkumaan hangessa harjoitusten aikana. 40-59 kg kantamusta ja ase - ei enään ongelma alokasajan jälkeen. Nukkumisongelmia ryhmän kämpässä - ei ole - 5 minuuttia siitä, kun pää osuu tyynyyn niin nukut! 

Kovat on ollut kantamukset. Itse olin erikoisjoukoissa ja paljon yli 40kg + rynkky ei sentään tarvinnut kantaa. Ehkä pahin oli joutua ottamaan märkä sissiteltta rinkan päälle, se on painava. Kamina ja venttiseiska ei nekään mitään herkkua olleet. Usein kädet meinasi puutua vaikka LJK rinkka on sinänsä ihan hyvä kantaa. Ase oli aina käsissä ja tarvittaessa myös juostiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi