Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites sijoitushommat sujuu?

Vierailija
23.08.2022 |

Onko osakkeesi hinnat laskeneet?
Tuleeko paljon osinkoja?
Oletko sijoittanut mielestäsi viisaasti?
Jne. Jne.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pelkkiä rahastoja, aktiivisesti hoidettuja yhdistelmärahastoja. Onhan niiden arvo tullut alas parhaista ajoista mutta viime aikoina suunta on taas ollut ylöspäin. Arvonnousu oli parhaimmillaan 70% ja nyt se on 45. Matalimmillaan oli 35 luokkaa. Joitakin kymmeniä tuhansia siellä on ja säästöaika on yli 15 vuotta. Ja säännöllinen kuukausiosto on mennyt koko ajan ajoista riippumatta, summa on vaihdellut elämäntilanteen ja tulojen mukaan. Pienimmillään 50 euroa, suurimmillaan 500 euroa. Tällä hetkellä menee 400 kuussa.

Vierailija
62/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epävarmat ajat on edessäkin.

mies54v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mies54v

Niin. Rahat pankkitilillä sulaa inflaation myötä. Asuntojen hinnat tippuvat.

Ei ole oikein hyviä sijoituksia tässä tilanteessa.

Vierailija
64/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon on tullut tappiota. 36 000 €, säästöt sulavat. Ei tässä voi muuta kuin katsoa.

Ostin osakkeet, kun olivat kalleimmillaan.

Ja sitten lopetit ostot kun kurssit rupesi tippumaan? Vai mikä logiiikka?

Sitten luotin, että nousevat. Että eivät ainakaan tipu. Koronakin oli ohi. Mutta tuli tuo sota ja kurssit romahtivat muutamassa päivässä. Nyt olen kokoajan ajatellut, että kyllä kurssit taas nousevat, ja jos nyt myyn, niin tulee takkiin hemmetisti.

Viime vuonna tienasin hyvin. 

En tajunnut, että kurssit olivat muutenkin korkealla, niissä oli ilmaa. 

Mistä tuosta sijoittamisesta tietää. Ei ole mitään sääntöjä. 

No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ostatko asunnonkin tutkimatta sen papereita? Haetko kouluun avaamatta pääsykoekirjoja? Pelaatko shakkia tietämättä sääntojä? Et. Miksi siis sijoitat (viskot rahaa) sinne tänne tutkimatta asiaa tarkemmin?

Vierailija
65/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies54v

Asunnot on juuri silloin hyvä sijoitus kun hinnat ovat tippuneet. Osakkeet tottakai myöskin.

Eikö viime lama ja sen käänteet ole missään muistissa? Sama pyörä jatkaa pyörimistään ja voitot tehdään edelleen kun hinnat ovat pohjamudissa.

Vierailija
66/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies54v

Eipä niin. Itse shorttailen..yleensä pyrin ottamaan shortit sisään päivän päätteeksi, mutta nyt jäi pienehkö määrä nok shorttia sisälle. Tässä toimareita näpytellään tälläkin hetkellä..

mies54v

Vierailija
67/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläketilillä vain 40 000€ ja olen keski-ikäinen.

Sijoituksia teen vaativan asiantuntijatyön ohessa. Palkka on järjettömän iso.

Vierailija
68/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon on tullut tappiota. 36 000 €, säästöt sulavat. Ei tässä voi muuta kuin katsoa.

Ostin osakkeet, kun olivat kalleimmillaan.

Ja sitten lopetit ostot kun kurssit rupesi tippumaan? Vai mikä logiiikka?

Sitten luotin, että nousevat. Että eivät ainakaan tipu. Koronakin oli ohi. Mutta tuli tuo sota ja kurssit romahtivat muutamassa päivässä. Nyt olen kokoajan ajatellut, että kyllä kurssit taas nousevat, ja jos nyt myyn, niin tulee takkiin hemmetisti.

Viime vuonna tienasin hyvin. 

En tajunnut, että kurssit olivat muutenkin korkealla, niissä oli ilmaa. 

Mistä tuosta sijoittamisesta tietää. Ei ole mitään sääntöjä. 

No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ostatko asunnonkin tutkimatta sen papereita? Haetko kouluun avaamatta pääsykoekirjoja? Pelaatko shakkia tietämättä sääntojä? Et. Miksi siis sijoitat (viskot rahaa) sinne tänne tutkimatta asiaa tarkemmin?

No en tietysti. Ostan, jos on sopiva minun elämäntilanteeseeni ja tarkoitukseeni. Asunnon osto on siinä mielessä helpompaa, että menee paikan päälle ja fiilistelee asuntoa. Myös tuuri merkitsee paljon. Mitä sattuu olemaan markkinoilla juuri silloin, kun on mahdollisuus ostoon. Minkä sattuu saamaan. Mikä on markkinatilanne suhteessa omaan elämäntilanteeseen.

En ole opiskellut mitään, missä pitäisi lukea pääsykoekirjoja. En pelaa shakkia, en tykkää.

En mitenkään visko rahaa. Kokeilin tuota nyt ja ei ottanut oikein tulta alleen. Sijoittaminen on liian abstraktia, liian monen tavoittamattoman tekijän summa.

Ennusteet perustuu odotettavuuteen. Mutta maailma on näköjään tosi epävarma ja yllättävä juuri nyt.

Vierailija
69/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen huomannut, että kannattaa olla vastakarvaan maailmaa. Mitä muu maailma tekee, niin tehdä toisinpäin. Tällä konstilla olen menestynyt. Joskus tämä vain unohtuu ja alkaa tekemään samassa virrassa muiden kanssa.

Vierailija
70/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, että kannattaa olla vastakarvaan maailmaa. Mitä muu maailma tekee, niin tehdä toisinpäin. Tällä konstilla olen menestynyt. Joskus tämä vain unohtuu ja alkaa tekemään samassa virrassa muiden kanssa.

Kun muu maailma kiihtyy, kannattaa hidastaa, melkein pysähtyä. Pyörä pyörii kuitenkin. Olet rattaissa, mutta paikallaan.

Ja toisinpäin. Kun kaikki muut hiljentävät, pitäisi puskea eteenpäin.

Tuo on yksilötasolla kannattavaa.

Vierailija
71/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiuduin eroon, nyt saa nostella taas tukia. Ostan uudet kun aika koittaa. Töitä ei ole tarvinnut tehdä kymmeneen vuoteen🤭

Vierailija
72/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkiuduin eroon, nyt saa nostella taas tukia. Ostan uudet kun aika koittaa. Töitä ei ole tarvinnut tehdä kymmeneen vuoteen🤭

Minäkin olen onnistunut sitkuttelemaan ihan hyvin. Niin hyvin, että viime vuonna elin sijoitusten tuotoilla.

Kai sitten jotain teen oikein. Se on, kun tekee montaa asiaa yhtäaikaa. Ei riitä järki ja sydän kaikkeen. Jossain välissä ihmisen pitää elää. Sepä se.

Vierailija
73/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on toki kannattavaa, jos on saanut vaikkapa oikeasti ison perinnön ja sinulla on laittaa sijoitettavaksi yhdellä rysäyksellä (toki ajallisesti hajautettuna) vaikkapa 500 000 euroa. Silloin saa jo mukavasti osinkotulojakin vuosittain (tuollaisella salkulla ehkä 10 000 - 40 000/v). Osinkotulojen avulla salkun kokoa saa varsin nopeasti kasvatettua lisää halutessaan.

Sijoittaminen voi myös olla ihan kannattavaa toimintaa suht hyvätuloiselle, jolla on varaa laittaa kuukausittain palkasta ylimääräiseksi jäävä +500 (-2000) euroa sijoituksiin, vuosikymmenien ajan. Toki se vaatii perehtymistä ja hieman tuuriakin, mutta tuon tyyppisen 20-30-vuotisen "sijoitus uran" lopputuloksena voi hyvinkin olla 200 000 - 1 000 000 euron salkku.

Sitä vastoin jokin 50-100 euroa kuussa rahastoihin tyyppinen "sijoittaminen" ilman aktiivista kiinnostusta itse sijoittamista kohtaan on melkoista itsensä kusettamista, samoin kuin on saman tyyppisillä summilla kuukausittain käyty aktiivinen osakekauppa ostoineen ja myynteineen. Lopputulos ei 75% tule suuresti eroamaan siitä, että olisit vain säästänyt ne rahasi tavalliselle pankkitilille. Itse melkeinpä tällaisessa tilanteessa keräisin jonkin 2000-10 000 euron puskurirahaston pahanpäivän varalle tavalliselle pankkitilille ja muuten vain nauttisin siitä ylimääräisestä 50-100 eurosta kuukausittain vaikka ravintolassa tai hieronnassa käymällä.

Vierailija
74/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen onnistunut sitkuttelemaan ihan hyvin. Niin hyvin, että viime vuonna elin sijoitusten tuotoilla.

Kai sitten jotain teen oikein. Se on, kun tekee montaa asiaa yhtäaikaa. Ei riitä järki ja sydän kaikkeen. Jossain välissä ihmisen pitää elää. Sepä se.

Tämä. Jos olisi aikaa tuijotella vain indeksejä ja tutkia kursseja.

Mutta elämässä on niin paljon muutakin. Mikä on älykästä ja järkevää sijoittamista onnellisuuden ja tasapainon kannalta? Mikä on omien resurssien rajoissa ja mahdollista.

Vierailija
75/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sijoitusasunnot yhtä lukuunottamatta myyty, rahasto-osuuksista ja osakkkeista 80% meni lihoiksi myös. Sen verran on pätäkkää ettei tarvitse koskaan enää tehdä töitä, vaikka tappioitakin toki vähän tuli. Menolippu Vietnamiin varattu joulukuun lopulle.

vietnamiin?herättää vain yhden mielikuvan..

Vierailija
76/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sijoittajat tekee aina voittoa kun kysytään. Ihmettelen kuinka huonoja sijoittajia on pankeissa kun kaikki rahastot on jatkuvasti miinuksella. Miksi eivät kysy neuvoa esimerkiksi vauvasijoittajilta.

Kyllä mun pankin rahastot (S-pankki ja Nordea) on ihan hyvin plussa nytkin. Oma salkku on miinuksella kiitos Fortumin, mutta muut osakkeet voi ihan hyvin. En nyt kuitenkaan lähde paniikissa sitä myymään. Odotellaan rauhassa. Osinkojakin on tullut.

Vierailija
77/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkiuduin eroon, nyt saa nostella taas tukia. Ostan uudet kun aika koittaa. TÃità ei ole tarvinnut tehdà kymmeneen vuoteeníí

mità ihmeen tukia? TyÃttÃmyyskorvaus kelalta?

Vierailija
78/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sijoitusasunnot yhtä lukuunottamatta myyty, rahasto-osuuksista ja osakkkeista 80% meni lihoiksi myös. Sen verran on pätäkkää ettei tarvitse koskaan enää tehdä töitä, vaikka tappioitakin toki vähän tuli. Menolippu Vietnamiin varattu joulukuun lopulle.

vietnamiin?herättää vain yhden mielikuvan..

Vähän pidempi loma sitten. Mutta lomakaan ei ole enää lomaa, jos jatkuu liian pitkään.

Vierailija
79/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkiuduin eroon, nyt saa nostella taas tukia. Ostan uudet kun aika koittaa. TÃità ei ole tarvinnut tehdà kymmeneen vuoteeníí

mità ihmeen tukia? TyÃttÃmyyskorvaus kelalta?

On niitä muitakin tukia. Sairaseläke, vammaistuki, omaishoidontuki nyt esimerkiksi.

Vierailija
80/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on toki kannattavaa, jos on saanut vaikkapa oikeasti ison perinnön ja sinulla on laittaa sijoitettavaksi yhdellä rysäyksellä (toki ajallisesti hajautettuna) vaikkapa 500 000 euroa. Silloin saa jo mukavasti osinkotulojakin vuosittain (tuollaisella salkulla ehkä 10 000 - 40 000/v). Osinkotulojen avulla salkun kokoa saa varsin nopeasti kasvatettua lisää halutessaan.

Sijoittaminen voi myös olla ihan kannattavaa toimintaa suht hyvätuloiselle, jolla on varaa laittaa kuukausittain palkasta ylimääräiseksi jäävä +500 (-2000) euroa sijoituksiin, vuosikymmenien ajan. Toki se vaatii perehtymistä ja hieman tuuriakin, mutta tuon tyyppisen 20-30-vuotisen "sijoitus uran" lopputuloksena voi hyvinkin olla 200 000 - 1 000 000 euron salkku.

Sitä vastoin jokin 50-100 euroa kuussa rahastoihin tyyppinen "sijoittaminen" ilman aktiivista kiinnostusta itse sijoittamista kohtaan on melkoista itsensä kusettamista, samoin kuin on saman tyyppisillä summilla kuukausittain käyty aktiivinen osakekauppa ostoineen ja myynteineen. Lopputulos ei 75% tule suuresti eroamaan siitä, että olisit vain säästänyt ne rahasi tavalliselle pankkitilille. Itse melkeinpä tällaisessa tilanteessa keräisin jonkin 2000-10 000 euron puskurirahaston pahanpäivän varalle tavalliselle pankkitilille ja muuten vain nauttisin siitä ylimääräisestä 50-100 eurosta kuukausittain vaikka ravintolassa tai hieronnassa käymällä.

Rahastotyyppinen sijoittaminen sopii ihmiselle, jonka horisontti on vähintään kaksinumeroinen ja haluaa hajauttaa sijoitukset oikeasti, eikä teeskennellä hajauttamista puoleen tusinaan yritykseen mikä on matemaattisesti yhtä tyhjän kanssa. Minimiriski, minimikulut ja tuoton tuo aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän