Mitä tämä kohta laulussa tarkoittaa "Kertoisinko köyhyyden? Laudat eessä ovien"
Kommentit (64)
Useilta alueilta lähdettiin perhekunnittain Ruotsiin; ensin lähtivät perheiden miehet etsimään töitä ja asuntoa, muu perhe seurasi perässä. Usein mukana tuli esim. äidin sisko, tämän lapset jne. Esim. meillä äidin 6 sisarusta lähtivät kaikki peräperää Ruotsiin eikä kukaan osannut sanaakaan ruotsia. Mukaan otettiin vain tärkeimmät tavarat eikä kellään tuolloin paljoa ollutkaan. Heitä seurasivat sitten tutut ja monet kaukaisemmat sukulaiset. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) meidän sukulaisista suurin osa asui Ruotsissa ja meidän perhekin oli lähdössä joko Ruotsiin tai Australiaan, paperit olivat jo valmiina. Sitten faija sai niin rahakkaan työurakan, että suunnitelma jäädytettiin. Seuraavina vuosina alkoivatkin ensimmäiset paluumuuttajat ilmestyä takaisin. Hiukan harmitti tuo Australia pitkään... siis olin aika pieni tuolloin. :)
"Talvella olin nähnyt junan ikkunasta Rovaniemen ja Oulun välillä aivan radan vieressä hyljätyn kotitalon, jonka ovet ja ikkunat oli naulattu laudoilla kiinni. Elettiin rakennemuutoksen aikaa, töitä ei ollut, ja monet lähtivät Ruotsiin Volvon liukuhihnalle töihin."
https://musiikintekijat.fi/artikkeli/sav-san-sininen-ja-valkoinen/
En ymmärrä miksi tähänkin ketjuun tuli noin ilkeitä vastauksia. Minusta ap kysyi aivan asiallisesti ja odotti varmaan myös asiallisia vastauksia. Onneksi niitäkin tuli. Minusta tällaiset asiakysymykset ovat hyviä, koska vastausten kautta voi valottua moni asia. Itse muistan hyvin nuo 'laudat ovissa' . Olin lapsi silloin, omaa perhettäni tuo ei koskenut mutta meillä kotona luettiin lehtiä ja kuunneltiin radiota. Tuli usein surullinen olo kuulemastani mutta myöhemmin Ruotsissa asuvana tapasin näitä perheitä ja kuulin, että monilla muutto oli tuonut hyvää elämään. Ei tosin kaikilla.
Parempi kysellä vaikka tyhmiä kuin jäädä tyhmäksi.
Niki Lauda puolisoineen tullut perimään velkoja?
Ei ole tyhmää kysyä jos ei tiedä. Täällä on tullutkin jo ihan hyviä vastauksia maaltamuutosta ja Ruotsiin lähdöstä. Olen sen verran vanhempi että tiedän ilmiön, kaikki eivät. Fiksua kysyä, ap. Tyhmät ilkeilevät.
En saa päähäni, mikä biisi, vaikka muistan tuon säkeen. Siis mikä?
Vierailija kirjoitti:
"Talvella olin nähnyt junan ikkunasta Rovaniemen ja Oulun välillä aivan radan vieressä hyljätyn kotitalon, jonka ovet ja ikkunat oli naulattu laudoilla kiinni. Elettiin rakennemuutoksen aikaa, töitä ei ollut, ja monet lähtivät Ruotsiin Volvon liukuhihnalle töihin."
https://musiikintekijat.fi/artikkeli/sav-san-sininen-ja-valkoinen/
Oliko se lauluntekijän oma kotitalo.
En usko, yrittää hieman harhauttaa.
Vierailija kirjoitti:
En saa päähäni, mikä biisi, vaikka muistan tuon säkeen. Siis mikä?
Jukka Kuoppamäen 'Sininen ja valkoinen'. Alkaa: ' Kotimaa kun taakse jää....'.
Parempihan se on toki kysyä, mutta aika järkyttävää on täältä välillä lukea juttuja siitä, miten mistään luetusta ei enää tajuta mitään. Pitkiä ketjuja on ollut esimerkiksi laulujen sanoituksista, ja selväksi on tullut, että ohi menevät yksinkertaisetkin kielikuvat, intertekstuaaliset viittaukset ja kaikki, mikä sivuaa edes lähihistoriaa. Monellä on vain mekaaninen lukutaito, eikä ymmärtämisestä voi puhuakaan. Suoraan sanottuna tuon laudat eessä ovien - säkeen merkityksen pitäisi olla pääteltävissä normaalijärjellä, semminkin kun köyhyys mainitaan edeltävässä säkeessä. Usein tuntuu ihan laiskuudelta tämä ymmärtämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaa kai siihen jengi lähti Ruotsiin ja kotikylällä talon oveen laitettiin laudat lähtiessä.
Sinne lähti nuoret, ei niillä vielä omia taloja ollut.
Osalla oli sillä tuohon aikaan juuri moni oli tahtomattaan joutunut talon isännäksi hirvittävän nuorena. Oma pappani oli esimerkiksi 19v kun äitikin jo kuollut ja isä ennen sitä. Hän oli kolmisen vuotta Göteborgissa töissä ja veljensä jäi Ruotsiin kokonaan.
Sodan käyneen sukupolven miehet kuolivat moni aika nuorena. Minunkin vaarini 58 vuotiaana, vuonna -76.
Mun ukki oli molemmissa sodissa, palasi kotiin henkisesti terveenä ja vain pohkeessa lihashaava. Eli 87-vuotiaaksi. Rakas ukkini. Muistan häntä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on toki kysyä, mutta aika järkyttävää on täältä välillä lukea juttuja siitä, miten mistään luetusta ei enää tajuta mitään. Pitkiä ketjuja on ollut esimerkiksi laulujen sanoituksista, ja selväksi on tullut, että ohi menevät yksinkertaisetkin kielikuvat, intertekstuaaliset viittaukset ja kaikki, mikä sivuaa edes lähihistoriaa. Monellä on vain mekaaninen lukutaito, eikä ymmärtämisestä voi puhuakaan. Suoraan sanottuna tuon laudat eessä ovien - säkeen merkityksen pitäisi olla pääteltävissä normaalijärjellä, semminkin kun köyhyys mainitaan edeltävässä säkeessä. Usein tuntuu ihan laiskuudelta tämä ymmärtämättömyys.
Anteeksi opettaja kun me ei aina tajuta.
Marinin kaltaisia naisia oven edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varaa silikoneihin. Ennen sellainen oli yleisempää.
Huuttist.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet tyhmä. Lue joku kirja täällä roikkumisen asemasta, vaikka Suomen historiaa 1950-luvulta eteenpäin, voit lukea sitä historiaa vaikka romaanista. Kysy kirjastosta neuvoa, jos tiedät edes mikä kirjasto on.
Ei minulla muuta.
Kirja AV:lla roikkumisen asemasta 1950-luvun Suomessa??
Entä miten kysytään kirjastosta neuvoa jos ei tiedä mikä kirjasto on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet tyhmä. Lue joku kirja täällä roikkumisen asemasta, vaikka Suomen historiaa 1950-luvulta eteenpäin, voit lukea sitä historiaa vaikka romaanista. Kysy kirjastosta neuvoa, jos tiedät edes mikä kirjasto on.
Ei minulla muuta.Mieluummin olen tyhmä kuin kaltaisesi ku*ipää.
Ap
No tyhmä kyllä oletkin, nuo käydään koulussa läpi kyllä, jäikö koulut käymättä vai etkö vaan viitsinyt kuunnella.
Olen oikeasti hiton hämmästynyt miten tyhmää sakkia täällä osa on. Ihan perusasiat on hukassa.
Sulla on ihan peruskäytöstavat hukassa mikä on paljon pahempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Degeneraatio johtuu älypuhelimista, ei mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi laudat, miksei myyty? Ei laulun aikaan vielä ollut maaseudun autioitumista.
Ap
Silloin lähdettiin porukalla Ruotsiin ja muualle töihin.
Niinpä, kun ei ollut nykyisiä tukia, niin oli mentävä sinne, mistä töitä loytyi.
Sellaista meillä helpon elämän saaneilla boomereilla oli.
Onpa täällä sisälukutaidottomia tampioita.
Kysyttiin niistä laudoista. Miksi laudat? Kukaan ei vastaa siihen.
Mitä ne laudat auttaa?
Sodan käyneen sukupolven miehet kuolivat moni aika nuorena. Minunkin vaarini 58 vuotiaana, vuonna -76.