Alkoholin käytön lopetettuasi olet pirteämpi ja energisempi - ja paskat
Olen juonut parina päivänä viikossa noin kahden vuoden ajan. Viimeisen puolen vuoden aikana noin neljänä päivänä. Nyt laitoin korkin kiinni pari viikkoa sitten. Ihan samanlainen väsymys on aamulla töihin herätessä kuin jos olisin taas tämänkin viikonlopun juonut. Ilmeisesti raittiusihmisten propagandaa koko höpötys että ihminen voi paremmin kun ei juopottele!
M47
Kommentit (124)
Kaipa tämä oli vitsi vain, mutta ei elimistösi kahden viikon tauon jälkeen vielä hoksaa sinun lopettaneen, kun normaali ihminen ei juo edes kahden viikon välein.
Kuukauden kohdalla saattaa jo näyttää toisenlaiselta, mutta toisaalta mikäpä sinua estää juomasta jos hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tämä oli vitsi vain, mutta ei elimistösi kahden viikon tauon jälkeen vielä hoksaa sinun lopettaneen, kun normaali ihminen ei juo edes kahden viikon välein.
Kuukauden kohdalla saattaa jo näyttää toisenlaiselta, mutta toisaalta mikäpä sinua estää juomasta jos hyvältä tuntuu.
Tärkein syy on siinä, että harvoin ihminen elää ilman alkoholia missään ideaaliympäristössä ja unenlaatuun vaikuttaa myös tusina muuta asiaa. Useinhan yömyssyilijät aloittavat harrastuksensa sen vuoksi, kun on hankala nukahtaa.
Positiivista se,että seuraavana päivänä ei kankkusta. Muuten ei mitään, päinvastoin ole nykyään piukkapipoinen moralisti ja tylsä henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla mitään muita fyysisiä ikävyyksiä ollut kuin väsymys ja siksi laitoin korkin kiinni.
Pettymys, että väsymys ei poistunutkaan eikä energia lisääntynyt. Ilmeisesti se on sitten vain "mainospuhetta" raittiusihmisiltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedätte varmaan ne tupakan polton lopettaneiden hehkutukset miten on loistofiilis, jaksaa pestä koko talon kattoa myöten tai uida Atlantin yli tms ihan kuin olisivat pi riä vetäneet. No, mä olen ollut ollut nyt vuoden polttamatta ja olo on yhä nuutunut ja vi""tunut. Odottelen yhä sitä luvattua mahtavaa fiilistä.
Mä olen ollut 9 vuotta polttamatta, enkä ole yhtään sen terveempi tai energisempi. Ainut muutos on se että en haise tupakalta, ja yskä on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa juoppojen olla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoraittiit luulevat että dokailu aiheuttaa aina jonkun maailmanluokan väsymyksen ja pahoinvoinnin kaikille. "En juo koska en halua krapulaa", hoetaan vaikka koskaan ei ole minkäänlaista krapulaa koettukaan kun ei ole kokeiltu alkoholia. Tästä he tekevät sitten päätelmän että ihmisen ongelmat ja väsymyskin poistuu kunhan korkki menee kiinni.
Heh, täällä juopot puolustelee juomistaan ja komppaa toisiaan. Minä join ikävuodet 12-46 vähintään 2*viikossa kunnon kännit. Mulla ei ole lapsia, joten yhtään pidempää kuivaa kautta ei välissä ollut. Laitoin korkin kiinni 2019 loppuvuodesta. Sen jälkeen olen juonut yhteensä 3 siideriä ja 2 lasia viiniä, kaikki erillisinä kertoina.
En ikinä enää suostuisi palaamaan entiseen elämääni, nykyinen on niin paljon parempaa. Lopetin myös 35 vuotta kestäneen tupakoinnin samalla. Esim. tänään minua väsyttää kyllä, koska heräilin viime yönä nelisen kertaa, mutta väsymys on aivan toisenlaista kuin aiemmin. Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut lopettaa aiemmin.
Juoppohan sitä on vasta sitten kun siitä tulee ongelma, sinä taidat olla ainut semmonen täällä :D
Juopolle itselleenhän asia hyvin harvoin on ongelma, mutta hänen lähipiirilleen kyllä. Kommenttisi on siis tyypillinen juopon selittely.
Juoppous itsessään on ongelma lähipiirille vain jos heillä on asenne, että juoppous on itsessään ongelma. Toki monella juopolla kehittyy muita ongelmia juoppouden vuoksi joista osa on myös lähipiirin ongelmia. Silti valtaosalle juopoista ei kehity mitään lähipiiriin liittyviä suoranaisia ongelmia. Lähipiiriin nyt vaan usein saostuu ihmisiä jotka yrittävät päteä ja paapoa, puuttua toisen asioihin ja tietävät aina paremmin kuinka tulisi elää elämänsä. Heille toisen juoppous on puututtava epäkohta maailmassa samoin kuin tyylitajuton pukeutuminen tai väärät mielipiteet.
Juoppo on itseriitoisuuden huipentuma, näkee vain oman kovin virheettömän itsensä. Ei tee kotona mitään, paitsi juo itsensä ulos omaan turtaan yksinäisyyteensä. Oksentaa, katoilee ja teloo itseään. Kännisen jutut ovat toki ihania kuunnella.
Sitten se maksa sanoo pois.Et ymmärrä että suurin osa juopoista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, monet perheellisiä, eivätkä elämänhallintansa menettäneitä rappioalkoholisteja. Hoitaa työnsä, pitää kodin siistinä, hoitaa lasten asiat huolella. Juo sitten siinä samalla omaan yksinäisyyteensä. Ei oksenna, ei katoile, ei telo itseään, vaan on vaan humalassa.
Isä olikin juuri tuollainen alkoholisti ja eläkkeelle jäätyään vauhti kiihtyi. Olisin vaihtanut hänet milloin vain selvään isään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätte varmaan ne tupakan polton lopettaneiden hehkutukset miten on loistofiilis, jaksaa pestä koko talon kattoa myöten tai uida Atlantin yli tms ihan kuin olisivat pi riä vetäneet. No, mä olen ollut ollut nyt vuoden polttamatta ja olo on yhä nuutunut ja vi""tunut. Odottelen yhä sitä luvattua mahtavaa fiilistä.
Mä olen ollut 9 vuotta polttamatta, enkä ole yhtään sen terveempi tai energisempi. Ainut muutos on se että en haise tupakalta, ja yskä on poissa.
Isällä maku- ja hajuaisti palasivat, kun lopetti tupakoinnin.
Väitän, että vuoden päästä huomaat jo eron. Minulla alkoholin käyttö ei vaikuttanut uniin tai toimintakykyyn, kun join muutaman annoksen muutaman kerran viikossa. Niin vaan silti lopetin tissuttelut kokonaan ja vuoden päästä ihmettelin, että yleinen ahdistuneisuuteni oli täysin kadonnut. Ihan sama ihminen olen silti, mutta henkisesti on paljon helpompi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoraittiit luulevat että dokailu aiheuttaa aina jonkun maailmanluokan väsymyksen ja pahoinvoinnin kaikille. "En juo koska en halua krapulaa", hoetaan vaikka koskaan ei ole minkäänlaista krapulaa koettukaan kun ei ole kokeiltu alkoholia. Tästä he tekevät sitten päätelmän että ihmisen ongelmat ja väsymyskin poistuu kunhan korkki menee kiinni.
Heh, täällä juopot puolustelee juomistaan ja komppaa toisiaan. Minä join ikävuodet 12-46 vähintään 2*viikossa kunnon kännit. Mulla ei ole lapsia, joten yhtään pidempää kuivaa kautta ei välissä ollut. Laitoin korkin kiinni 2019 loppuvuodesta. Sen jälkeen olen juonut yhteensä 3 siideriä ja 2 lasia viiniä, kaikki erillisinä kertoina.
En ikinä enää suostuisi palaamaan entiseen elämääni, nykyinen on niin paljon parempaa. Lopetin myös 35 vuotta kestäneen tupakoinnin samalla. Esim. tänään minua väsyttää kyllä, koska heräilin viime yönä nelisen kertaa, mutta väsymys on aivan toisenlaista kuin aiemmin. Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut lopettaa aiemmin.
Juoppohan sitä on vasta sitten kun siitä tulee ongelma, sinä taidat olla ainut semmonen täällä :D
Juopolle itselleenhän asia hyvin harvoin on ongelma, mutta hänen lähipiirilleen kyllä. Kommenttisi on siis tyypillinen juopon selittely.
Juoppous itsessään on ongelma lähipiirille vain jos heillä on asenne, että juoppous on itsessään ongelma. Toki monella juopolla kehittyy muita ongelmia juoppouden vuoksi joista osa on myös lähipiirin ongelmia. Silti valtaosalle juopoista ei kehity mitään lähipiiriin liittyviä suoranaisia ongelmia. Lähipiiriin nyt vaan usein saostuu ihmisiä jotka yrittävät päteä ja paapoa, puuttua toisen asioihin ja tietävät aina paremmin kuinka tulisi elää elämänsä. Heille toisen juoppous on puututtava epäkohta maailmassa samoin kuin tyylitajuton pukeutuminen tai väärät mielipiteet.
Juoppo on itseriitoisuuden huipentuma, näkee vain oman kovin virheettömän itsensä. Ei tee kotona mitään, paitsi juo itsensä ulos omaan turtaan yksinäisyyteensä. Oksentaa, katoilee ja teloo itseään. Kännisen jutut ovat toki ihania kuunnella.
Sitten se maksa sanoo pois.Et ymmärrä että suurin osa juopoista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, monet perheellisiä, eivätkä elämänhallintansa menettäneitä rappioalkoholisteja. Hoitaa työnsä, pitää kodin siistinä, hoitaa lasten asiat huolella. Juo sitten siinä samalla omaan yksinäisyyteensä. Ei oksenna, ei katoile, ei telo itseään, vaan on vaan humalassa.
Eikä käy missään perheensä kanssa, jorisee vain alkoholistin juttuja tai on sulkenut itsensä työhuoneeseen tai autotalliin. Sellainen omasta perhe-elämästään itsensä ulkoistanut isä/äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnun nukkuvani paremmin jos parin viikon välein nollaan. Jostain syystä oon sellainen stressipesäke ettei uni meinaa tulla kunnolla muuten. Ei siihen auta yhtään mikään muu. Ei kukaan lääkärikään ole osannut auttaa asiassa.
Lääkäreiltä ei saa kunnollista apua stressiin. Siksi alkoholi on monesti se ratkaisu kun se on ainoa vaikuttava aine mitä saa omalla luvalla.
Saa jotain "hyviä" ohjeita jostain rauhoittavista kylvyistä jostain iltakökköjen sivuilta tai lääkäreiltä suosituksen ottaa niitä samoja lääkkeitä mutta pienemmällä annoksella.
Mun stressiin liittyvä uniongelma on periytynyt sellaisenaan toiselta vanhemmalta, alkoi samassa iässä samoin oirein ja nykyään kun olen tarpeeksi "vanha" saan sentään vuorotyöhön nappeja, mutta mulla kun stressi äityy pahaksi ketiapiini tuo unta ehkä kuudeksi tunniksi kun otan 75 mg. Sen jälkeen olen *pling* ylhäällä eikä enää nukuta vaikka väsyttää...
Ei tällaista ylikierroksille menemistä oikein ymmärretä. Olen joskus kokeillut olla ihan täysin ilman päihteitä ja nappeja ja menen vain huonompaan kuntoon. Nyt voin mainiosti kun saan lääkkeitä joita ottaa tarpeeseen ja nollaan silloin tällöin. Mulla ei ole lapsiakaan joten en tiedä kenelle pitäisi olla edes vastuussa.
Jaa. Itse olin 3 viikkoa ilman alkoholia ja nukuin hyvin. Eilen illalla join pullon viiniä ja tänään olen ollut puolikuollut väsymyksestä, vaikkei varsinaista krapulaa olekaan.
Ehkäpä AP:n väsymys johtuu siis jostain muusta. Syötkö kunnolla terveellistä ruokaa? Tai ainakin otatko jotain monivitamiinivalmistetta?
Vierailija kirjoitti:
Positiivista se,että seuraavana päivänä ei kankkusta. Muuten ei mitään, päinvastoin ole nykyään piukkapipoinen moralisti ja tylsä henkilö.
No mitäs et suostu kehittämään itseäsi, meneehän se loppuelämä tietty surkutellessakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla mitään muita fyysisiä ikävyyksiä ollut kuin väsymys ja siksi laitoin korkin kiinni.
Pettymys, että väsymys ei poistunutkaan eikä energia lisääntynyt. Ilmeisesti se on sitten vain "mainospuhetta" raittiusihmisiltä.
Ap
Sun täytyy varmaan aukasta se korkki niin helpottaa!
Alkoholi on hyväksi aivon hermosoluille koska laittaa ne oikeaan lepotilaan. Se vaimentaa niinkun niiden kommunikointia. Unessa ne käy kovilla kierroksilla eikä taida levätä mutta alkoholin vaikutuksen alaisena miten paljon ottaakin ne pääsee levolle.
Jos ottaa yliannostuksen ne hermosolut sammuu kokonaan eikä enää herää.
Itse laitoin kesäloman jälkeen korkin kiinni. Onhan tässä se hyvä, että viikonloppuna lepää paremmin ja saa enemmän aikaa, kun nukkuu hyvin eikä mene aika krapulassa maatessa. Arkena ei kyllä ole ollut mitään eroa.
Itselleni alkoholi aiheutti niin pahoja krapuloita jo suht pieninä annoksina, että sen lopettaminen oli henkilökohtaisella tasolla melko kannattavaa. Ilmeisesti hermostoni on jotenkin yliherkäksi virittynyt, koska jo pieni krapula sai aikaan nykimistä, käsien tärinää ja pään vatkausta, sitä ei ole ikävä.
Sitä vastoin tupakoinnin lopettaminen ei tuntunut juuri missään, vaikka odotukset sen suhteen olivat suuret. Ei tullut mitään "nyt irtoaa vuosien karstat keuhkoista" yskää ja puhdistumista. Ruoka maistuu yhä täysin samalta, samoin tuoksut ulkoillessa. Hapenottokyky on ehkä lievästi parantunut, siinä ainoa selvä hyöty. Tietynlainen ahdistuneisuus on jopa pahentunut, kun ei enää ole sitä nautinnollista savuketta, joka tuo tauko hetken kun työssä alkaa mennä kierrokset yli tai pientä lohtua kun vapaa-ajalla alkaa ahdistamaan.
Luulen, että ne suurimmat hyödyt lopettamisesta kohdistuvat ihmisille, joille jokin nautintoaine on ollut joko todella suuri ongelma tai joiden elimistö/mielenterveys on tavalla tai toisella poikkeuksellisen herkkä tietylle aineelle (kuten itselläni alkoholin suhteen).
Veikkaan, että 5 savuketta tai 2 pikkusikaria päivässä polttava ei juuri huomaa eroa lopettaessaan, 2 askia päivittäin polttanut takuulla huomaa.
Samoin on varmasti alkoholin kohdalla. Viikonloppuisin "pienet sievät" ottava tuskin huomaa mullistavia muutoksia, päivittäin kirkkaan pullon kumoava takuulla huomaa.
Kannattaa myös huomioida, että yleensä päihteitä otetaan johonkin tyhjiöön tai tarpeeseen, kuten rentoutuakseen, työstressiin, yksinäisyyteen tai ahdistuksen lievittämiseen. Kun päihteiden käytön lopettaa, nämä alkuperäiset ongelmat eivät katoa mihinkään, vaan silloin ne vasta nostavatkin päätään, eikä pakokeinoa/helpotusta enää ole käsillä. Parhaimmillaan tässä vaiheessa viimein käsittelee ne ongelmansa, mutta monessa tapauksessa tilanne voi ajautua jopa pahemmaksi. Moni myös vaihtaa yhden riippuvuuden toiseen, esimerkiksi vklp tissuttelun tolkuttomaan herkutteluun tai himo urheiluun, jolla rikkoo nopeasti paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ja sen hajoamistuotteet vaikuttavat kehossa pienenkin annoksen jälkeen päiviä-viikkoja. Pitäisi olla juomatta ainakin kuukausi ennen kuin todellinen olotila alkaa paljastua ja keho toipua alkoholinkäytöstä. Esim maksasolut eivät uusiudu parissa päivässä.
Itsehän olen ollut nyt vuoden ja kolme viikkoa täysin selvinpäin enkä huomaa mitään positiivista. Kerrotko siis että kuinka kauan nämä hajoamistuotteet vaivaavat minua?
Noi hyvä tavaton. Onhan niitä nyt muitakin syitä miksi väsyttää. Alkoholi ei ollut sun väsymyksen syy kun se ei lähtenyt lopettamalla. Tuttuni väsymyksen syy oli just alkoholi ja hän piristyi lopetettuaan. Sulla syy voi olla ruokavaliossa, joku taustalla oleva sairaus, lihavuus tai vain huonot geenit. Ei alkoholin käytön lopettaminen geenejä muunna tai ruokavaliohaittoja kumoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmasti helpottava tieto kaikille niille lapsille, joien vanhemmista toinen tai jopa molemmat ovat juoppoja. Että ongelma onkin ihan vaan sen lapsen päässä ja saman arvoinen asia kuin kaverin Tiinan mutsin nolo pukeutuminen. Voi luoja, alkoholi tosiaan tappaa aivosoluja.
No kerrohan miten se vanhemman juoppous on lapselle ongelma? Se ei näy edes päälle päin, toisin kuin nolo pukeutuminen.
Juoppous todellakin näkyy ja myös kuuluu ulospäin. Kotiin ei voi kavereita tuoda, kun joko asunto tai siellä asuvat juopot ovat sekaisin.
Juopon koti voi olla tiptop ja juoppo ei välttämättä ole sekaisin vaikka onkin tuhdissa humalassa. Et ymmärrä että suurin osa juopoista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, monet perheellisiä, eivätkä elämänhallintansa menettäneitä rappioalkoholisteja.
Jep. Kuvittelen tyylikkäästi pukeutuva, päällikkötason työssä oleva nainen, jolla on pari lastakin, hän urheilee säännöllisesti, rahaa on ja asiat ulkoisesti kunnossa. Vaikka tuo nainen kertoisi tissuttelevansa ihan liikaa viiniä, kaikki vain naurahtavat asialle, eikä kukaan näe asiassa ongelmaa. Hän voi juoda joka ilta lasten mentyä nukkumaan ja viikonloppuisin enemmänkin erinäisissä illanvietoissa. Hän kuvittelee, että olonsa tulisi virkeämmäksi, jos jättää alkoholit, mutta näin ei tosiaan välttämättä tapahdu (eli käy kuten ap:lle).
Yksi lasi viiniä joka päivä on vielä täysin kohtuukäytön rajoissa ihan terveydenhuollon ammattilaistenkin mielestä. Eli jos kyse on yhdestä lasista eikä noita viikonlopun illanviettoja ole usein, mitään ongelmaa ei ole.
Ja se viinin määrä on vain 12 cl.
Ja oluessa prosentteja on vain 4,7.
Pötyä kaikin tavoin. Kaikki alkoholistit eivät kiellä aiheuttavansa läheisilleen ongelmia. Eivätkä kaikki aiheuta. On toki joukko, joka sekä aiheuttaa että kieltää, mutta se ei edusta kaikkia alkoholisteja lähimainkaan.