Alkoholin käytön lopetettuasi olet pirteämpi ja energisempi - ja paskat
Olen juonut parina päivänä viikossa noin kahden vuoden ajan. Viimeisen puolen vuoden aikana noin neljänä päivänä. Nyt laitoin korkin kiinni pari viikkoa sitten. Ihan samanlainen väsymys on aamulla töihin herätessä kuin jos olisin taas tämänkin viikonlopun juonut. Ilmeisesti raittiusihmisten propagandaa koko höpötys että ihminen voi paremmin kun ei juopottele!
M47
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi peittää hyvin oireet. Kaikenlaista voi tulla esiin kun lopettaa ja hiukan aikaa kuluu.
Ei kai silloin kannata lopettaa
Sama juttu itselläni kun lopetin tupakoinnin, en huomaa muuta eroa kuin sen että hiukset ei haise tupakalta. En ole superenerginen tai hyvinvoiva.
Mä en ole lopettanut kohtuukäyttöäni kokonaan, kohtuullistin vain entisestään, parin viikon välein saatan hyvin ottaa muutaman. Kuulun niihin joille liika tissuttelukin aiheuttaa helposti ahdistusta ja uni kärsii.
Harva asia on sellainen että vaikuttaisi kaikkiin samoin. Sen sanoisin, että alkoholisoituvat ovat isoimmalta osiltaan juuri niitä, joille tuntuva välitön haitta on muita pienempi, ei paina krapulat eikä häiritse väsymys mutta hiljalleen viina addiktoi.
Kannattaa ehkä vähentää käyttöään siksi ihan muista syistä. Niin vaan että osaa rentoutua muutenkin ja voi pitää hauskaa myös selvinpäin. Jos joskus jotain ottaakin niin se tuskin siinä vaiheessa on niin hirveää.
Taitaa koskea enemmän ongelmakäyttäjiä. Alkoholi kiistatta vaikuttaa unenlaatuun, mutta ei juomisen lopettaminen välttämättä takaa, että unenlaatusi korjaantuu. Esimerkiksi makuuhuoneen lämpötila vaikuttaa yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoraittiit luulevat että dokailu aiheuttaa aina jonkun maailmanluokan väsymyksen ja pahoinvoinnin kaikille. "En juo koska en halua krapulaa", hoetaan vaikka koskaan ei ole minkäänlaista krapulaa koettukaan kun ei ole kokeiltu alkoholia. Tästä he tekevät sitten päätelmän että ihmisen ongelmat ja väsymyskin poistuu kunhan korkki menee kiinni.
Heh, täällä juopot puolustelee juomistaan ja komppaa toisiaan. Minä join ikävuodet 12-46 vähintään 2*viikossa kunnon kännit. Mulla ei ole lapsia, joten yhtään pidempää kuivaa kautta ei välissä ollut. Laitoin korkin kiinni 2019 loppuvuodesta. Sen jälkeen olen juonut yhteensä 3 siideriä ja 2 lasia viiniä, kaikki erillisinä kertoina.
En ikinä enää suostuisi palaamaan entiseen elämääni, nykyinen on niin paljon parempaa. Lopetin myös 35 vuotta kestäneen tupakoinnin samalla. Esim. tänään minua väsyttää kyllä, koska heräilin viime yönä nelisen kertaa, mutta väsymys on aivan toisenlaista kuin aiemmin. Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut lopettaa aiemmin.
Juoppohan sitä on vasta sitten kun siitä tulee ongelma, sinä taidat olla ainut semmonen täällä :D
Juopolle itselleenhän asia hyvin harvoin on ongelma, mutta hänen lähipiirilleen kyllä. Kommenttisi on siis tyypillinen juopon selittely.
Juoppous itsessään on ongelma lähipiirille vain jos heillä on asenne, että juoppous on itsessään ongelma. Toki monella juopolla kehittyy muita ongelmia juoppouden vuoksi joista osa on myös lähipiirin ongelmia. Silti valtaosalle juopoista ei kehity mitään lähipiiriin liittyviä suoranaisia ongelmia. Lähipiiriin nyt vaan usein saostuu ihmisiä jotka yrittävät päteä ja paapoa, puuttua toisen asioihin ja tietävät aina paremmin kuinka tulisi elää elämänsä. Heille toisen juoppous on puututtava epäkohta maailmassa samoin kuin tyylitajuton pukeutuminen tai väärät mielipiteet.
Tiedätte varmaan ne tupakan polton lopettaneiden hehkutukset miten on loistofiilis, jaksaa pestä koko talon kattoa myöten tai uida Atlantin yli tms ihan kuin olisivat pi riä vetäneet. No, mä olen ollut ollut nyt vuoden polttamatta ja olo on yhä nuutunut ja vi""tunut. Odottelen yhä sitä luvattua mahtavaa fiilistä.
Alkoholin käytön jos lopettaa niin silloin tulee yksinäiseksi ja saattaa puhjeta masennus myös.
Olen nykyään raitis terveydellisten syiden takia ja raittiuden myötä olen erittäin yksinäinen, juhlapyhät ei tunnu enää miltään kun yksin ne vietän.
Hattua nostan teille ketkä pystyy olemaan raittiita ilman haittavaikutuksia, miten te muut raittiit juhlitte esimerkiksi uuttavuotta tai juhannusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Lopetin juomisen, aiemmin vedin siis reilun litran kirkasta päivässä (olen 60-kiloinen nainen). Ei kirkastunut iho, en nuku paremmin, päinvastoin, en saanut energiaa, en laihtunut, ei kasvanut enkelin siipiä selkään.
Pah. Taidan mennä Alkoon tänään, kekkulissa on sentään hauskaa.Eihän se mikään taikatemppu ole, kun elimistöllä kestää parantua ja palautua. Tuossa vaiheessa voi tulla peitelty masennus esiin.
Kauanko se elimistö muka palautuu? Pari vuotta? Höpö höpö taas. Käsittääkseni olen aikuinen ihminen joten jos huvittaa juoda niin juon. Ei se sen kummempaa ole eikä vaikuta muihin ihmisiin millään tavalla. Eikä asialla ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Raivoraittiit luulevat että dokailu aiheuttaa aina jonkun maailmanluokan väsymyksen ja pahoinvoinnin kaikille. "En juo koska en halua krapulaa", hoetaan vaikka koskaan ei ole minkäänlaista krapulaa koettukaan kun ei ole kokeiltu alkoholia. Tästä he tekevät sitten päätelmän että ihmisen ongelmat ja väsymyskin poistuu kunhan korkki menee kiinni.
En juo koska en halua krapulaa (enää ikinä). On tuhlattu ihan tarpeeksi monta sunnuntaita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätte varmaan ne tupakan polton lopettaneiden hehkutukset miten on loistofiilis, jaksaa pestä koko talon kattoa myöten tai uida Atlantin yli tms ihan kuin olisivat pi riä vetäneet. No, mä olen ollut ollut nyt vuoden polttamatta ja olo on yhä nuutunut ja vi""tunut. Odottelen yhä sitä luvattua mahtavaa fiilistä.
Olen lopettanut monesti. Aamuinen nuha ja yleinen tukkoisuus on vähentynyt joka kerta ja hajuaisti ehkä herkistynyt. Mutta on mun haju ja maku tupakoivanakin ihan hyvät olleet, harrastan jonkinlaista kulinarismia ja kokkailua. Mitään suurta muutosta lopettaminen ei nyt tosiaan yleiseen vointiin ole aiheuttanut ikinä. Nää mullistustarinat on varmaan niiltä ketjussa neljä askia päivässä 50 vuotta vetäneiltä tervakeuhkoilta joilla oikeasti veren häkäpitoisuus ja keuhkojen saastakuorma on tasoa jossa on jo ihme että edes pystyy toimimaan fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on tekninen liuotin. Sen nauttiminen isoissa määrin tuhoaa hermosoluja. Tämän tietävät kaikki paitsi typerät juopot.
Hermosoluja tuhoutui joka tapauksessa eikä niitä kukaan ole lähdön hetkellä mukaansa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin käytön jos lopettaa niin silloin tulee yksinäiseksi ja saattaa puhjeta masennus myös.
Olen nykyään raitis terveydellisten syiden takia ja raittiuden myötä olen erittäin yksinäinen, juhlapyhät ei tunnu enää miltään kun yksin ne vietän.
Hattua nostan teille ketkä pystyy olemaan raittiita ilman haittavaikutuksia, miten te muut raittiit juhlitte esimerkiksi uuttavuotta tai juhannusta?
Ihan vaan rauhassa tylsästi oleillen. Ei siinä juhlan tuntua ole. Saattaa olla parempaa ruokaa tarjolla. Ja seuraavana päivänä sitten normaalisti hyvässä olossa kun iso osa kansasta nukkuu pahaa oloaan iltapäivään asti.
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, täällä juopot puolustelee juomistaan ja komppaa toisiaan. Minä join ikävuodet 12-46 vähintään 2*viikossa kunnon kännit. Mulla ei ole lapsia, joten yhtään pidempää kuivaa kautta ei välissä ollut. Laitoin korkin kiinni 2019 loppuvuodesta. Sen jälkeen olen juonut yhteensä 3 siideriä ja 2 lasia viiniä, kaikki erillisinä kertoina.
En ikinä enää suostuisi palaamaan entiseen elämääni, nykyinen on niin paljon parempaa. Lopetin myös 35 vuotta kestäneen tupakoinnin samalla. Esim. tänään minua väsyttää kyllä, koska heräilin viime yönä nelisen kertaa, mutta väsymys on aivan toisenlaista kuin aiemmin. Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut lopettaa aiemmin.
Juoppohan sitä on vasta sitten kun siitä tulee ongelma, sinä taidat olla ainut semmonen täällä :D
Juopolle itselleenhän asia hyvin harvoin on ongelma, mutta hänen lähipiirilleen kyllä. Kommenttisi on siis tyypillinen juopon selittely.
Ja raitistuneille oikeille juopoille tai absolutisteille on tyypillistä haukkua kaikki juopoiksi, nekin ketkä kykenee kohtuukäyttöön, jotain katkeruutta varmaan.
Jos vastaat nyt minulle, joka lopetin kännäämisen 2019, niin suosittelen sisälukutaidon opettelemista. En ole absolutisti (enkä raivoraitis), vaan olen yksittäisillä kerroilla juonut alkoholia tuonkin jälkeen, kuten viestissäni kerron. Esimerkiksi viime viikon perjantaina istuin kavereiden kanssa iltaa terassilla ja join ison siiderin ja lasin viiniä. Sen jälkeen jatkoin limulinjalla, koska ei huvittanut juoda enempää.
Miksi olisin katkera sellaisesta valinnasta, jonka olen itse tehnyt?! Mä asun yksin, enkä ole tilivelvollinen kenellekään. Jos haluaisin maata pahoinvoivana sohvalla krapulassa edellisillan juominkien jälkeen, voisin aivan vapaasti tehdä niin. Sen sijaan minä lähdin mieluummin la-aamulla lenkille, kun oli vielä viileää ja iltapäivällä rannalle hikoilemaan.
Mun vaimo laittoi joku vuosi sitten korkin kiinni 99%. Ei ottanut paljon sitä ennenkään. Käytännössä jää työt päälle nyt vapaille ja jopa lomalle. Ei pysty "nollaamaan" mieltänsä ollenkaan. Raskasta katsoa vierestä.
Antakaa juoppojen olla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppous itsessään on ongelma lähipiirille vain jos heillä on asenne, että juoppous on itsessään ongelma. Toki monella juopolla kehittyy muita ongelmia juoppouden vuoksi joista osa on myös lähipiirin ongelmia. Silti valtaosalle juopoista ei kehity mitään lähipiiriin liittyviä suoranaisia ongelmia. Lähipiiriin nyt vaan usein saostuu ihmisiä jotka yrittävät päteä ja paapoa, puuttua toisen asioihin ja tietävät aina paremmin kuinka tulisi elää elämänsä. Heille toisen juoppous on puututtava epäkohta maailmassa samoin kuin tyylitajuton pukeutuminen tai väärät mielipiteet.
Tuo on varmasti helpottava tieto kaikille niille lapsille, joien vanhemmista toinen tai jopa molemmat ovat juoppoja. Että ongelma onkin ihan vaan sen lapsen päässä ja saman arvoinen asia kuin kaverin Tiinan mutsin nolo pukeutuminen. Voi luoja, alkoholi tosiaan tappaa aivosoluja.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja raitistuneille oikeille juopoille tai absolutisteille on tyypillistä haukkua kaikki juopoiksi, nekin ketkä kykenee kohtuukäyttöön, jotain katkeruutta varmaan.
Jos vastaat nyt minulle, joka lopetin kännäämisen 2019, niin suosittelen sisälukutaidon opettelemista. En ole absolutisti (enkä raivoraitis), vaan olen yksittäisillä kerroilla juonut alkoholia tuonkin jälkeen, kuten viestissäni kerron. Esimerkiksi viime viikon perjantaina istuin kavereiden kanssa iltaa terassilla ja join ison siiderin ja lasin viiniä. Sen jälkeen jatkoin limulinjalla, koska ei huvittanut juoda enempää.
Miksi olisin katkera sellaisesta valinnasta, jonka olen itse tehnyt?! Mä asun yksin, enkä ole tilivelvollinen kenellekään. Jos haluaisin maata pahoinvoivana sohvalla krapulassa edellisillan juominkien jälkeen, voisin aivan vapaasti tehdä niin. Sen sijaan minä lähdin mieluummin la-aamulla lenkille, kun oli vielä viileää ja iltapäivällä rannalle hikoilemaan.
No mikä tarve sinulla on sitten haukkua juopoksi ihmisiä ketkä käyttävät alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Raittiushenkilöillä ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa rapajuoppo, joka hakkaa perheensä tai raivoraitis. Mitään siltä väliltä ei ole olemassa. Vaikka siihen väliin osuu 99% kansasta
Prosentit ei nyt tainneet osua ihan kohdilleen?
Mulle tuli avioero kaksi vuotta sitten ja olen vähentänyt alkoholin käyttöä tosi paljon sen jälkeen. Ennen lipittelin ja kännäilin mieheni kanssa, melkein joka viikonloppu ja lomat siihen päälle. Nyt otan kerran kuussa tai kahdessa, olitta tai viiniä. En ole laihtunut kiloakaan, päin vastoin, olen lihonut n.10kg. Iho ei ole kirkastunut, eikä silmäpussit ole kadonneet. Väsynyt olen jatkuvasti ja laiska tekemään mitään kotona. Kun otan vähän kuppia, saan hirveän energiapiikin ja siivoan hulluna koko kämpän. Silloin pesen ikkunoita ja verhoja, uunin, jääkaapin, vaatehuoneen lattiat ja kaikki tasot, sekä vessan ja keittiön. En saa krapulaa, joten sekään ei motivoi pysymään raittiina. En ole keksinyt yhtään hyvää syytä olla juomatta 🤷
Mä tunnun nukkuvani paremmin jos parin viikon välein nollaan. Jostain syystä oon sellainen stressipesäke ettei uni meinaa tulla kunnolla muuten. Ei siihen auta yhtään mikään muu. Ei kukaan lääkärikään ole osannut auttaa asiassa.
Alkoholi peittää hyvin oireet. Kaikenlaista voi tulla esiin kun lopettaa ja hiukan aikaa kuluu.