Huoltajat ilmoittavat kouluun, ettei lapsen tarvitse lukea kirjoja, koska näin on kotona sovittu Opettajat avautuvat, millaisilla asioilla vanhemmat piinaavat
Hyvät palstamammat ja -sedät. Antakaamme opettajille työrauha, älkäämme olko tässä jutussa mainittujen vanhempien kaltaisia etuoikeutettuja "Kareneita".
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009001096.html
Niin, mikä se Karen on?
https://en.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toiselle nuorella on jokin diagnoosi. Ongelma on se, että opettajan pitää opettaa kymmeniä nuoria eikä vain sitä yhtä uniikkia lumihiutaletta. Terapeuteillakin on yksi potilas kerrallaan mutta opettajalla noin 20 oppilasta luokassa, ja jokaisen oppimisesta pitäisi olla vastuussa!!
Olen nostanut kädet pystyyn jo. 1/4 luokalla joku tuen paperi ja kun opetan päivässä 4-6 luokkaa, mahtuu siihen useampi kymmen tuen paperia. Luuleeko joku oikeasti, että muistaisin nuo kaikki, mitä sovitaan lv:n, erkkaopen ja jonkun muun kanssa palavereissa? Voin sanoa, että en muista, enkä enää edes jaksa lukea sitä, mitä suunniteltu asian eteen. Vuodet ovat osoittaneet sen, että ihan sama mitä siellä suunnitellaan, kun ei ne koskaan koulussa toimi, silä oppilas on joko itse haluton tai tuki ei seuraa mukana. Omat kädet on nostettu pystyyn, ja seuraava osoite ammatinvaihto jo mielessä
On eri asia olla erityisopettaja kuin muu aineenopettaja. Nyt aineenopettajista halutaan leipoa erityisopettajia, jotta pienryhmät saadaan pois ja oppilaat yleisopetukseen 25 muun joukkoon. Onnea vaan!
Niin meistä ammatillisista opettajista myös on yhtäkkiä tullut pedagogisesti päteviä erityiseen tukeen. Ammatillinen opettaja on oman alansa asiantuntija. Esim. sairaanhoitaja, jolla myös terveystieteen maisterin tai tohtorin koulutus, opettaa hoitotyötä. Me olemme käyneet ammatillisen opettajan koulutuksen. Koulutukseen ei sisälly erityispedagogiikkaa. Nyt kun oppivelvollisuuden ikäraja nostettiin 18 vuoteen, jokaiselle pitää löytyä opiskelupaikka. Meidän tavallisten opettajien pitäisikin osata antaa tukiopetusta esim. nepsy-nuorille, ahdistuksesta ja masennuksesta kärsiville ja entisille koulupudokkaille. Meillä on tehtävätyöpajoja luki-seulan reputtaneille, eli niille opiskelijoille, jotka eivät pysty lukemaan tai kirjoittamaan. Monivalintatehtäviä suositellaan, ettei tarvitse opetella kirjoittamista. Tehtävien palautuksia saa erityisen tuen päätöksellä jättää ääniviestinä. Välillä ääniviestissä ei ole järjen hiventä.
Ennen sai erottaa opiskelijan, joka toistuvasti myöhästyi opetuksesta useita tunteja. Nyt ei saa erottaa, vaan ammatillisen opettajan pitää yhdessä erityisen tuen kanssa suunnitella, millaista tukea opiskelija tarvitsee edetäkseen opinnoissa. Melko turhauttavaa opettaa muulle ryhmälle aihetta 3 päivänä klo 9-15 ja järjestää sille poissa olleelle tai tuntikausia myöhästyneelle erityisen tuen tukiopetustunteja samasta aiheesta. Osa ei edes tule siihen lisäopetukseen. Mä unohdin tai mulla oli migreeni. Migreenin lisääntyminen tuntuu olevan yhteydessä motivaatioon ja yleensäkin suoriutumiseen. Opettaja ei voi edes vaatia migreenistä todistusta, kun terveydenhuollon kanta on, ettei sen takia anneta lääkäriaikaa. Ryhmässä joku saattaa paljastaa nähneensä kyseisen opiskelijan ihan Marin-kunnossa yömyöhällä jossain, mutta ne on niitä huhupuheita, joita ei opettaja saa huomioida. Jos tulee päihtyneenä kouluun, saa poistaa luokasta.
Ja sama paapominen jatkuu työelämässäkin: Kunnon työntekijät väsyy kun tulee työkaveriksi ihmisiä, jotka jatkavat amiksessa oppimallaan kaavalla: Saikutellaan (tuo migreeni on muuten tosi yleinen ja oireilee paljon), myöhästellään, ei ilmoitella poissaoloja ajoissa eikä lääkärikäyntejä, tauot venähtää ja ei todellakaan tehdä yhtään enempää kuin on pakko ei esim. "pärjätä" täyden työmäärän parissa vaan täytyy saada työkaverit hermostumaan niin, että keventävät amislaisen työtaakkaa reippaasti.
Ja tosiaan katsotaan läpi sormien, koska on työvoimapula eikä parempiakaan työntekijöitä ole tarjolla. Sitä ihmettelee jo väsyneenä itsekkin, että miksi ponnistelen, jos se ei selvästikkään ole pakollista? Mullakin on neurologinen diagnoosi, joten silläkään aivan turha selitellä asenneongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tällöin on julkaistu lehdissä juttuja, mitä asioita luokan- ja aineenopettajat sekä koulujen rehtorit kokevat työssään hankaliksi. Yksi isoimmista asioista on hankalat ja vaativat lasten huoltajat! Nykyään huoltajissa on kaikkitietäviä, "minun lapseni ensin"- ihmisiä, jotka syyttävät opettajia ja koulua kullanmurunsa ongelmista. Tartutaan jokaiseen yksityiskohtaan, viestitellään jatkuvasti kouluun, uhataan lakimiesten yhteydenotoilla ym.
Paljostako lyödään vetoa, että nämä kaikkitietävät vanhemmat ovat käytännössä aina naisia? Tuo on nykynaisen arkkityyppi, että kuvitellaan olevansa joka alan asiantuntijoita.
Väärin meni. Miehet ovat niitä pahimpia. Jos ei ole tee, kuten iskä haluaa, niin jopa väkivallalla uhkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
lgdkfgöd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kdfhdäfhö kirjoitti:
Liian vähän puhutaan siitä, miten erityislapsia syntyisi vähemmän. Ilmeisesti tästäkään ei voi puhua.
Jos nyt olet aikeissa tulla raskaaksi tee 3-4 kk ennen edes nämä:
- Älä syö lääkkeitä, mitään
- Syö/juo mahdollisimman puhdasta ruokaa, ei säilöntäaineita, ei prosessoitua ruokaa, ei sokeria ja valkoisia jauhoja. Suodata vesijohtovesi esim. Brita kannulla.
- Vaihda kaikki kemikaalit (kosmetiikka, siivousaineet, remonttiaineet) mahdollisimman puhtaisiin, esim. luomu ja M1. Kemikaaleissa on edelleen paljon hormonihäiritsijöitä (googlaa).
- Älä säilytä ruokaa muoviastioissa (googlaa)
- Älä muuta uuteen asuntoon tai osta uutta autoa. VOC-päästöt pahimpia. Muuta pois homeasunnosta.
- Kuntoile ja laihduta, jos olet ylipainoinen, älä stressaa. Tosin kuntoilu vähentää stressiä ja nukutkin paremmin.
- Viimeisenä, itsestään selvyytenä, älä käytä päihteitä.
Parin kk puhdistuskuurin jälkeen voit "aloittaa lapsen hankinnan" ja melkoisella varmuudella lapsi on terve. Poissuljettuna molempien vanhempien kantama vahva geeniperimä. Tosin jotkut kemikaalit (esim PFAS muoveista) kertyvät elimistöön eivätkä poistu.
Nämä kaikki pitäisi opettaa jo koulun terveystunneilla. Tiedän, että tästä pillastutaan, mutta monet tietävät tämän, tekevät näin ja nauttivat sitten "hedelmistä" ja elämästä, mikset sinäkin? Emme tarvitse yhtään enempää diagnooseja, jos niitä on vähääkään mahdollista ehkäistä.
Lisäksi kannattaa jo etukäteen tankata vitamiineja ja mineraaleja, kuten folaattia ja rautaa.
just just ja se tärkein, katso kenet ole naimassa, sielä niitä geenejä tulee ;)
Nimenomaan tämä. Eipä siinä terveelliset elintavat ja tiettyjen kemikaalien välttelyt auttaneet kun lapset saivat isältään tiettyjä geenejä. No, näillä mennään ja yritetään pärjätä ja olla kuormittamatta opettajia kaikenlaisilla vaatimuksilla. Tosin ihan pyytämättä ollaan saatu nyt lukion aloittaneelle oikeanlaista tukea enemmän kuin kertaakaan koko peruskoulun aikana. Toki ymmärrän, että osalle opettajista voi olla vaikea tajuta, että kympin oppilaskin voi olla erityisen tuen oppilas eikä erityisyyteen aina liity oppimisvaikeuksia.
Ja te epäkelvot geenijätenaisetkin voitte sitten jatkossa jättää lisääntymättä, kiitos.
Eihän tuo vanhempien asiakasnäkökulma ole välttämättä vain huono asia: se vain pitää hyödyntää koulujärjestelmässä oikealla tavalla.
Kun vanhempi viestittää opettajalle, että lapsen "pieniin tyhmyyksiin=väkivaltaan" tai tehtävänantojen puutteisiin ei saa puuttua, niin mahdollistetaan näille kultapienille oma elämämkoulu-opetussuunnitelma. Turha sitä lukemista on opetella välttävää paremmaksi, kun ei sitä esim. Piritorilla tarvitse kuin sen verran, että saa lääkepaketista ostotilanteessa vahvuuden selville.
Sovitaan heti suunnitelmaa tehtäessä, että lapsi tulee pääsemään joka lukuvuodesta minimillä läpi, niin ei turhaan tuhlata kenenkään aikaa. Tuskin siitä luokalle jäämisestä olisi iloa oppilaalle, opettajalle tai muille oppilaille. Eikä kouluun välttämättä tarvitse tulla edes joka päivä - vain sen verran, että lakisääteinen paikallaolo saadaan täytetyksi.
Win-win?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan lapset lue kirjoja, eikä sitä tule myöskään koulussa edellyttää, vaan tämä erityispiirre tulee ottaa siellä huomioon. Eiköhän tuo homeisten kirjojen pläräily ole muutenkin aika eilispäivä? Nykyajan lapset ovat kehittyneet siitä eteenpäin. Minä ja lapsi määräämme mitä lapsi tekee ja opiskelee, ei joku opettaja. Mitä ns. kiusaamiseen tulee, niin maailma on julma. Meillä opetetaan vahvimman oikeutta, koska niin maailma toimii.
Arvon provo
Opetussuunnitelma määrää, mitä koulussa tehdään ja lukeminen (myös kaunokirjallisuuden) kuuluu opetussuunnitelmaan. Jos lapsesi jättää kirjallisuustehtävät tekemättä, hän saa niistä nelosen ja se tietysti vaikuttaa arvosanaan.
Voit myös ottaa lapsesi kotikouluun ja opettaa häntä itse, mutta silloinkin tulee noudattaa opetussuunnitelmaa. Jos tämäkin on sinulle ongelma on osoitteesi lastensuojelu.
Mukavaa päivänjatkoa!
Ei ollut mikään provo. Minä määrään omasta lapsestani, ei kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan lapset lue kirjoja, eikä sitä tule myöskään koulussa edellyttää, vaan tämä erityispiirre tulee ottaa siellä huomioon. Eiköhän tuo homeisten kirjojen pläräily ole muutenkin aika eilispäivä? Nykyajan lapset ovat kehittyneet siitä eteenpäin. Minä ja lapsi määräämme mitä lapsi tekee ja opiskelee, ei joku opettaja. Mitä ns. kiusaamiseen tulee, niin maailma on julma. Meillä opetetaan vahvimman oikeutta, koska niin maailma toimii.
Arvon provo
Opetussuunnitelma määrää, mitä koulussa tehdään ja lukeminen (myös kaunokirjallisuuden) kuuluu opetussuunnitelmaan. Jos lapsesi jättää kirjallisuustehtävät tekemättä, hän saa niistä nelosen ja se tietysti vaikuttaa arvosanaan.
Voit myös ottaa lapsesi kotikouluun ja opettaa häntä itse, mutta silloinkin tulee noudattaa opetussuunnitelmaa. Jos tämäkin on sinulle ongelma on osoitteesi lastensuojelu.
Mukavaa päivänjatkoa!
Koulussa siitä valitettavasti määrää opettaja ja opetussuunnitelma. Jos jonkun vuosiluokan läpäisy vaatii kirjan lukemista, niin sitten se sinun Yrjö-Ilmarisi jää luokalle. Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Koulussa siitä valitettavasti määrää opettaja ja opetussuunnitelma. Jos jonkun vuosiluokan läpäisy vaatii kirjan lukemista, niin sitten se sinun Yrjö-Ilmarisi jää luokalle. Toivottavasti.
Peruskoulussa ei jäädä luokalle, vaan annetaan armosta se vitonen. Jos opettaja pelkää kovasti syrjintäsyytöksiä saattaa irrota kutonenkin vaikkei oppilas osaisi edes lukea.
Tää kyllä laittoi omantunnon soimaan. Lapseni on asperger ja hän ei kerta kaikkiaan pysty lukemaan kerronnallisia kirjoja. Tarinoita siis. Hän lukee ainoastaan tietokirjoja. Viime vuonna tuli opettajalta palautetta, että pitäisi lukea enemmän ja minä sanomaan, että yritetään mutta lapsi ei lue kirjoja :D kauhee fiilis tuli, kun jotenkin ajattelin että varmaan ope just ajatellut että voi hyvää päivää näitä vanhempia... Lapsi on toki erityisluokalla, joten ehkä siellä parempi ymmärrys, mutta silti.. Hävettää.
Tänä vuonna kaikki käy ja tehdään niin kuin ope sanoo. Open työ on todella rankkaa, todella todella rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Peruskoulussa ei jäädä luokalle, vaan annetaan armosta se vitonen. Jos opettaja pelkää kovasti syrjintäsyytöksiä saattaa irrota kutonenkin vaikkei oppilas osaisi edes lukea.
Ei ole syrjinnästä kiinni, vaan eniten rahasta. Luokalle jättäminen loppui 90-luvun lamaan.
Toisaalta harvemmin se luokalle jättäminen edes auttaa. Se ei lisää motivaatiota eikä juuri osaamistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Ehkä jos antaisit opettajien opettaa lastasi siellä koulussa, hän oppisi lukemaan paremmin kuin sinä. Kerrataanpa vielä. Vaihtoehtosi ovat:
a) Laittaa lapsi julkiseen kouluun ja hyväksyä
koulun OPS ja opettajan perusopetuslain mukaiset opetusmenetelmät
b) Ottaa lapsesi kotikouluun ja tapella sitten lastensuojeluviranomaisten kanssa, kun muksusi
ei pääse taitotasotestejä läpi
Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Ei ole syrjinnästä kiinni, vaan eniten rahasta. Luokalle jättäminen loppui 90-luvun lamaan.
Toisaalta harvemmin se luokalle jättäminen edes auttaa. Se ei lisää motivaatiota eikä juuri osaamistakaan.
Toisille oppilaille aiheutettu haitta vähenee, kun päästetään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tää kyllä laittoi omantunnon
soimaan. Lapseni on asperger ja hän ei kerta kaikkiaan pysty lukemaan kerronnallisia kirjoja. Tarinoita siis. Hän lukee ainoastaan tietokirjoja. Viime vuonna tuli opettajalta palautetta, että pitäisi lukea enemmän ja minä sanomaan, että yritetään mutta lapsi ei lue kirjoja :D kauhee fiilis tuli, kun jotenkin ajattelin että varmaan ope just ajatellut että voi hyvää päivää näitä vanhempia... Lapsi on toki erityisluokalla, joten ehkä siellä parempi ymmärrys, mutta silti.. Hävettää.Tänä vuonna kaikki käy ja tehdään niin kuin ope sanoo. Open työ on todella rankkaa, todella todella rankkaa.
Ei sinun tarvitse soimata itseäsi. On eri asia kotoa luvata, että yritetään parhaamme, muttei ehkä
onnistu kun kyseessä on Asperger-lapsi kuin ilmoittaa ettei meidän lapsi lue koska se on tylsää ja se ei halua ja vanhempienkin mielestä kirjat ja opet on pehvasta.
En ole edes opetusalalla ja silti olen huomannut kuinka vanhemmat nykyään keksivät omia sääntöjään ja opettavat ne lapsilleen. Vaikkapa omia liikennesääntöjä, jotka on ristiriidassa oikeiden sääntöjen kanssa ja mikä on jo vaarallisen rajamailla. Tervejärkisyyden rajat on muutenkin hämärtyneet omituisesti. Nuoretkin mammat käyttävät arveluttavia kasvatuskeinoja, kuten ulosteen hieromista lapsen sukupuolielimiin, jos tämä jää kiinni itsensä koskettelusta. (Asia selvisi kun poika otti sen puheeksi julkisella paikalla ja kysyi äidiltään tekeekö tämä taas niin.) Ihan sekopäistä menoa kodeissa, joita pidetään tavallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kyllä laittoi omantunnon
soimaan. Lapseni on asperger ja hän ei kerta kaikkiaan pysty lukemaan kerronnallisia kirjoja. Tarinoita siis. Hän lukee ainoastaan tietokirjoja. Viime vuonna tuli opettajalta palautetta, että pitäisi lukea enemmän ja minä sanomaan, että yritetään mutta lapsi ei lue kirjoja :D kauhee fiilis tuli, kun jotenkin ajattelin että varmaan ope just ajatellut että voi hyvää päivää näitä vanhempia... Lapsi on toki erityisluokalla, joten ehkä siellä parempi ymmärrys, mutta silti.. Hävettää.Tänä vuonna kaikki käy ja tehdään niin kuin ope sanoo. Open työ on todella rankkaa, todella todella rankkaa.
Ei sinun tarvitse soimata itseäsi. On eri asia kotoa luvata, että yritetään parhaamme, muttei ehkä
onnistu kun kyseessä on Asperger-lapsi kuin ilmoittaa ettei meidän lapsi lue koska se on tylsää ja se ei halua ja vanhempienkin mielestä kirjat ja opet on pehvasta.
Siinä tapauksessa vanhempi lukee lapselle ja jättää tarinan jännään kohtaan, niin että lapsi haluaa itse lukea lopun. Kasvattakaa niitä nepsyjä älkääkö käyttäkö nepsyilyä tekosyynä!
Asperger ei tee kerronnallisten kirjojen lukemisesta mahdotonta. Vaikeampaa se on, mutta taito kehittyy harjoitellessa.
Näitä kirjoja täysin lukemattomia lapsia on nykyään paljon, eivätkä he meinaa pärjätä aikuisen ihmisen elämässä sitten isompana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Kommenttejesi jälkeen aloin toivomaan koulua, jonne opettajat saavat valita lapset, eikä rahallakaan sinunlaisesi jälkeläiset pääsisi pilaamaan opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Väärin. Minä määrään omasta lapsestani, tai se on oikesreissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo
Mukavaa päivänjatkoa!
Väärin. Minä määrään omasta lapsestani, tai se on oikesreissu.
Jaha, olitkin rölli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion opettaja ja avasin nyt maanantaina aamusella Wilman. Siellä:
# 17-vuotiaan opiskelijan huoltaja ilmoittaa, ettei tyttö tule kouluun torstaina ja perjantaina, kun on tärkeä urheilutapahtuma (Ei tee loma-anomusta, ilmoittaa vaan että näin on).
# 16-vuotiaan opiskelijan huoltaja pyytää lähettämään viime viikon läksyt hänelle, jotta voi antaa ne sairaana olleelle pojalleen (Läksyt on merkitty Wilman tuntipäiväkirjaan jo viime viikolla, josta opiskelijat voivat ne katsoa. Ei kai lukiolaisen läksyjä enää äidit kysele?)
# Abiturientti kyselee voiko suorittaa kurssin osittain itsenäisesti, koska oppitunnit ovat tiistaisin kahdeksalta aamulla, eikä millään jaksa herätä niin aikaisin. Voisi kyllä tulla muille tunneille, mutta jos opettaja voisi tehdä jotain opiskelupaketteja/tehtäviä korvaamaan tiistain tunnit hänen kohdallaan (palkatta tietysti).
Terveisiä palvelualalta!
Siis tää on musta niin käsittämätöntä, että lukioikäisten vanhemmat lähettelee viestejä opettajille. Poikkeuksena ehkä joku pitkä sairastuminen tai joku tosi vakava asia, mutta muuten kyllä lukioikäisen pitäisi ihan itse pystyä hoitamaan opiskelunsa ja siihen liittyvät asiat ja viestintä.
Samaa mietin, eikö lukiolaiset osaa/viitsi/halua itse hoitaa omia asioitaan.
Kun itse olin lukiossa (n. 10 v. sitten), olisi ollut todella noloa, jos äiti olisi ollut opettajaan yhteydessä jostain läksyistä.
Paljostako lyödään vetoa, että nämä kaikkitietävät vanhemmat ovat käytännössä aina naisia? Tuo on nykynaisen arkkityyppi, että kuvitellaan olevansa joka alan asiantuntijoita.