Miten liian vähän liikkuvana voisi helpoilla tavoilla lisätä liikuntaa? Mitä sinä teet, jolla arkena kertyy askelia ja/tai hikiliikuntaakin?...
Millaisilla keinoilla saada liikettä lisättyä arkeen ilman että se tuntuisi työltä? Miten olet itse onnistunut?
Usein liikkumisen ja ulkoilun jälkeen olo on pirteä mutta jotenkin se on helppo jättää väliin.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
En koe liikuntaa työksi enkä työlääksi. Arkiliikunta varsinaisen tavoitteellisen hikiliikunnan lisukkeena on elämäntapaani siinä missä hikiliikuntakin. Yksinkertaisesti valitsen aina sen "liikuttavamman" vaihtoehdon, eli kuten sanonta kuuluu älä kävele jos voit juosta, älä seiso jos voit kävellä, älä istu jos voit seistä, älä makaa jos voit istua.
Omat jalat kauppa- ja asiointireissuille auton sijaan.
Julkisilla kulkiessa pois kyydistä ennen omaa pysäkkiä ja loput kävellen aina kun aika antaa myöten, työmatkat pyörällä/kävellen/juosten kun mahdollista. Pysäkillä/asemilla en odota istuen vaan seisten. Julkisissakaan en aina istu vaan seison, varsinkin jos on tullut jo istuttua paljon.
Ylipäätään en istahda odottamaan, vaan vähintään seison, teen jotakin hyödyllistä tai lihaskuntosetin.
Portaat aina.
Töissä kävelen viemään papereita, toimittamaan asioita kasvotusten sen sijaan, että soittaisin, laittaisin viestiä tai paperit sisäiseen postiin.
Kävelykokouksia ja -puheluita aina kun mahdollista.
Sähköpöytä ja seisten mahdollisimman paljon.
Kahvi- tai ruokatauolla 10 minuutin reipas ulkoilu.
Ei lähimpään vessaan vaan pikkuinen jaloittelu samalla.
Kotona 15 minuuttia luppoaikaa, mitä tekisin? Ei sohvalle vaan pihalle touhuamaan tai kävelylle.
Keittiössä odottaessa, että kodinkone tekee temppunsa voi tehdä pienen lihaskuntosarjan. Sama esim. hampaita pestessä.
En huutele kotona huoneesta toiseen vaan nousen ylös ja käyn sanomassa asiani kasvotusten.
Ei robotti-imuria eikä -ruohonleikkuria vaan itse liikutaan laitteen mukana.
Ei valmiita klapipaketteja mökille vaan itse pilkotaan ja kasataan.
Jösses. Toi on jo sairasta
Teen aamulenkin, n 45min heti kuuden jälkeen. Näin ns pakkolenkki on tehty ja kaikki muu liikunta on bonusta. Kävelen usein töistä. Houkuttelen koululaiset metsälenkille. Marjastus on mulle hyvää hyötyliikuntaa.
Mulla on askelmittari puhelimessa. Ei tarvitse käyttää rahaa mihinkään aktiivisuusrannekkeeseen jos ei halua. Puhelimen appi ei maksa mitään. Ensialkuun voi tarkkailla minkä verran askelia tulee otettua päivässä. Sitten vaikka tehdä joku tavoite itselleen. Ei tarvitse olla sen kummempi kuin vaikka viikko viikolta hieman enemmän askelia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole ajan hallintaa. Ei ruoka ei uni rytmiä. Opetele ne. Aliota ensin vaikka hyötyliikunta. Seraa askeleitasi.On hyvä semppari.Muta merkitystä sillä ei.Ota tavoiteeksi joku askelmäärä päivässä. Aloita kävelysi työn, opiskelun ,päivällisen jälkeen. Aluksi vai 30minttia. Jätä taskun puhelin äänetön tila.Puhelin sinun aikaasi vie. Semppiä.Kyllä se sitä lähtee pikku hiljaa 2-3 viikon kuluttua on tapa. Jos on lapsia? Osaa nekin kävellä ja nukkuvat paremmin ulkoilun ansiosta.Jokainen urheilu puisto on ilmaiset kuntolaiteet käytettävissä 7 päivää 24h.
Mistä päättelet että AP:llä ei ole ajan hallintaa, ruokailurytmiä ja unirytmiä? Nämä eivät tulleet mitenkään esille aloituksessa, eivät edes rivien välistä.
Tulet sairaalaan töihin. Ma-to, yksi pitkä päivä, muut 8 h työpäivää. Askelia 98 000.
Nyt kun enemmän aattelen, niin eihän tuo ihan kauheasti neljälle päivälle. Mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Teen aamulenkin, n 45min heti kuuden jälkeen. Näin ns pakkolenkki on tehty ja kaikki muu liikunta on bonusta. Kävelen usein töistä. Houkuttelen koululaiset metsälenkille. Marjastus on mulle hyvää hyötyliikuntaa.
Luin pikaisesti "houkuttelen koululaisia metsään"
Työmatkojen taittaminen omin voimin on kyllä ehdottomasti helpoin tapa lisätä liikuntaa arkeen, jos se vain suinkin on mahdollista. Hyvät vaatteet (ja pyörä) niin huonommassakin säässä menee mukavasti - ja toisaalta vaikka pyöräilisi/kävelisi pelkästään hyvällä säällä niin on sekin enemmän kuin se, että menisi kaiken autolla tai julkisilla. Samoin jo vinkatut podcastit tai äänikirjat, musiikin kuuntelu tai puhelu kaverille toimii jollekin. Mulle ei toimi yhtään, ja tässä pitääkin löytää se itselle sopiva tapa.
Huijaan myös itseäni telkkarin avulla. Illalla kun laiskottaa mutta toisaalta selkä on jumissa, laitan jonkun hyvän sarjan pyörimään ja alan tehdä satunnaisia joogasta ja pilateksesta ja perus selkäjumpista tuttuja liikkeitä. Ajattelen aina, että jos jaksan 10 minuuttia niin sekin on hyvä, mutta usein innostun sitten lankuttamaan tai kyykkäämään tai muuten vaan kevyesti jumppailemaan pidemmäksikin aikaa. Sitten on mukava rojahaa sohvalle! Ja tosiaan, taukojumpat töissä on ihan ykkösiä sekä liikkumisen että työtehon kannalta. Youtubesta löytää tosi hyviä.
Jos asut alueella, missä on julkista liikennettä, mene bussilla/metrolla/junalla 5-10 km:n päähän ja kävele sieltä takaisin kotiin. Tämä siis vaikkapa viikonloppuna. Mielikin rauhoittuu, jos on kiva reitti.
Käyn kävellen kaupassa. Ostan korkeintaan parin päivän ostokset, niin on pakko lähteä taas liikkeelle. Kauppamatkasta tulee 2-3 kilometriä. Lisäksi kävelen työmatkat, n. 3 km/pv.
Mulla tulee töissä askelia ja hikiliikuntaa. Lisäksi on puutarha, talvella lumityöt.
En aja kauppaan mennessä lähimmäs ovea, vaan sinne jonnekin takariviin. Monesti käyn useassa kaupassa niin, että parkkeeraan auton yhteen kohtaan ja siitä kipaisen kaupat vuorotellen ja tuon ostokset välillä autolle, enkä ajele autolla kaupasta seuraavaan. Käytän portaita hissin sijaan.
Kierrätyspussit (kierrätyspiste noin 1km päässä) vien jalkaisin; kesällä kävellen kärryä vetäen, talvella pulkassa tai potkukelkalla.
Marjastetaan ja muutenkin retkeillään luonnossa.
Ja on koira, sitä lenkitetään, sitä koulutetaan ja sen kanssa kilpaillaan rallytokoa ja agilityä.
Tee ihan kotioloissa pari ylimääräistä kierrosta kun kävelet sohvalta keittiöön. Istuessa heiluttele jalkoja. Hommaa jumppapallo ja palstaile sen päältä. Osta puntit ja nostele niitä ohimennessäsi vaikka 30 kertaa kerrallaan eri liikkein, ojentajat, hauikset, hartiat. Telkkaria katsoessa voi tehdä vatsoja tai ihan vaan marssia.
Youtubesta growwithjo kanava. Tosi kivoja ja helppoja jumppavideoita.
Fillarilla töihin jos järkevä matka: noin alle 30min
Teen etänä töitä läppärillä, eli askelia ei tule juuri mitään. Pakko käydä erikseen kävelyllä ja lisäksi treenaan salilla sen 3-4krt/vko
Myin autoni. Ostin jopon ja salikortin
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus päivittäin 5-20kilometriä ja 4 kertaa viikossa frisbiegolf. Lisäksi lasten kanssa ulkona keksitään jos jotain tekemistä. Oon 40v ja 178pitkä ja paino on ollut sama jo 25 vuotta eli 72 kiloa.
Miten sulla riittää aika?!
Koiran kanssa pari tuntia, frisbeestä pari tuntia. Tähän päälle oletetut työt (8h + matkat), kaupassa käynnit, kotityöt, lasten kanssa oleminen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe liikuntaa työksi enkä työlääksi. Arkiliikunta varsinaisen tavoitteellisen hikiliikunnan lisukkeena on elämäntapaani siinä missä hikiliikuntakin. Yksinkertaisesti valitsen aina sen "liikuttavamman" vaihtoehdon, eli kuten sanonta kuuluu älä kävele jos voit juosta, älä seiso jos voit kävellä, älä istu jos voit seistä, älä makaa jos voit istua.
Omat jalat kauppa- ja asiointireissuille auton sijaan.
Julkisilla kulkiessa pois kyydistä ennen omaa pysäkkiä ja loput kävellen aina kun aika antaa myöten, työmatkat pyörällä/kävellen/juosten kun mahdollista. Pysäkillä/asemilla en odota istuen vaan seisten. Julkisissakaan en aina istu vaan seison, varsinkin jos on tullut jo istuttua paljon.
Ylipäätään en istahda odottamaan, vaan vähintään seison, teen jotakin hyödyllistä tai lihaskuntosetin.
Portaat aina.
Töissä kävelen viemään papereita, toimittamaan asioita kasvotusten sen sijaan, että soittaisin, laittaisin viestiä tai paperit sisäiseen postiin.
Kävelykokouksia ja -puheluita aina kun mahdollista.
Sähköpöytä ja seisten mahdollisimman paljon.
Kahvi- tai ruokatauolla 10 minuutin reipas ulkoilu.
Ei lähimpään vessaan vaan pikkuinen jaloittelu samalla.
Kotona 15 minuuttia luppoaikaa, mitä tekisin? Ei sohvalle vaan pihalle touhuamaan tai kävelylle.
Keittiössä odottaessa, että kodinkone tekee temppunsa voi tehdä pienen lihaskuntosarjan. Sama esim. hampaita pestessä.
En huutele kotona huoneesta toiseen vaan nousen ylös ja käyn sanomassa asiani kasvotusten.
Ei robotti-imuria eikä -ruohonleikkuria vaan itse liikutaan laitteen mukana.
Ei valmiita klapipaketteja mökille vaan itse pilkotaan ja kasataan.
Jösses. Toi on jo sairasta
Voi herranjestas. Ei koko listaa tarvitse käydä läpi yhden päivän eikä edes yhden elämän aikana. Siinä on arkisia esimerkkejä, miten jokainen saa arkeensa enemmän aktiivisia askeleita ja tekemistä ja vähemmän passiivista istuskelua.
Kyllä se tuntuu työltä, ainakin minulle.
Mutta autoa ei ole, joten käyn kaupassa kävellen. Lähin kauppa on huono, joten menen parin kilometrin päähän parempaan. Siinähän sitä saa jo jonkin verrran liikuntaa. Lisäksi en halua kantaa paljon kerralla, joten käyn kaupassa melkein joka päivä.
Paljon puhutaan liikunnan ilosta, mutta minä en ole saanut siitä koskaan minkäänlaista iloa. Ja monenlaisia tapoja olen kokeillut. Minun pitää ottaa se kuin työnä, yhtenä hoidettavana askareena muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin vaikka 3 vaihteinen pyörä kuin vaihteeton, ajaminen huomattavasti mukavampaa joten tulee ajettua enemmän ja pidempiä matkoja.
Toisaalta jos pyöräilee vaikka työmatkat niin se matka on ihan yhtä pitkä mutta huomattavasti kehittävämpi vaihteettomalla. Kannattaa ehkä miettiä, onko sen tyyppinen ihminen joka innostuu vai sen joka tekee vain pakollisen (se työmatka). Aloittaja lienee jälkimmäistä tyyppiä.
No jos ap hampaat irvessä pakottaa itsensä polkemaan vaihteetonta veikkaan että loppuu polkemiset aika äkkiä :D
Katsomalla säätä, onko hyvä raikas sää ulkoiluun vai seisooko ilma tunkkaisena. Tekemällä tilaa kotiin jos ahdasta, kaikilla se ei onnistu. Käsipainot? Pienetkin liikkeet sisällä, ei ole pakko reuhtoa.