Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten liian vähän liikkuvana voisi helpoilla tavoilla lisätä liikuntaa? Mitä sinä teet, jolla arkena kertyy askelia ja/tai hikiliikuntaakin?...

Vierailija
21.08.2022 |

Millaisilla keinoilla saada liikettä lisättyä arkeen ilman että se tuntuisi työltä? Miten olet itse onnistunut?

Usein liikkumisen ja ulkoilun jälkeen olo on pirteä mutta jotenkin se on helppo jättää väliin.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä ole oikotietä onneen. Jos on auto niin jättää sen parkkiin. Kulkee bussin sijasta kävellen jne. Miten lyhytkin kävely voi tuntua työltä??

Vierailija
2/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä sulle ei tuntuisi työltä mutta pari vinkkiä voin antaa. Itse ostin vaihteettoman pyörän, jolla kuljen nyt pääosin muutaman kilometrin matkat. Vaihteettomalla on pakko välillä pinnistellä kun ei voi vaihtaa pienempää silmään. Jos et voi luopua autosta/bussista tms niin aina voi jättää auton kauemmas parkkiin tai jäädä paria pysäkkiä aiemmin pois bussista ja kävellä loppumatkan. Ja tietenkin portaat hissin sijaan aina kun mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi tohon koira. Tosi aktiivinen rotu eikä mikään sohvaperuna. Siinä oli vaan pakko lähteä vaikka ei olisi huvittanut ja vain 10min. lenkeiksi tarkoitetut pikapissatukset muuttui 1-2h reippaiksi lenkeiksi harva se päivä. Siihen päälle tietty ne pitemmiksi aiotut lenkit. Koira kuoli muutama vuosi sitten ja elämäntilanne on semmoinen, että en vielä voi uutta hankkia niin samaa mietin minäkin. Yksin en osaa mihinkään lähteä eikä ole ketään lenkkikaveria.

Vierailija
4/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen kaikki mahdolliset matkat. Siinäpä se lyhyesti.

Aamulla saatan lasta kouluun, vaikka siitä tulee minulle ylimääräistä käveltävää. Jos käyn äitini luona 4 km:n päässä, kävelen jompaankumpaan suuntaan. Joskus jos käyn kaupungilla eikä minulla painavia ostoksia, kävelen sieltäkin kotiin 7 km:n matkan.

Käyn ihan vartavasten lenkilläkin. Kun on säänmukaiset vaatteet, on hyvin harvoin sellainen keli, etten halua lähteä. Ainoastaan myrsky ja pääkaallokeli pitää minut kotona. En lenkkeile tavoitteellisesti. Nautin olla ulkona. Katselen ja kuuntelen luontoa.

Vierailija
5/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole ajan hallintaa. Ei ruoka ei uni rytmiä. Opetele ne. Aliota ensin vaikka hyötyliikunta. Seraa askeleitasi.On hyvä semppari.Muta merkitystä sillä ei.Ota tavoiteeksi joku askelmäärä päivässä. Aloita kävelysi työn, opiskelun ,päivällisen jälkeen. Aluksi vai 30minttia. Jätä taskun puhelin äänetön tila.Puhelin sinun aikaasi vie. Semppiä.Kyllä se sitä lähtee pikku hiljaa 2-3 viikon kuluttua on tapa. Jos on lapsia? Osaa nekin kävellä ja nukkuvat paremmin ulkoilun ansiosta.Jokainen urheilu puisto on ilmaiset kuntolaiteet käytettävissä 7 päivää 24h.

Vierailija
6/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tottunut liikkumaan yhtään, kannattaa tosiaan aloittaa matkojen liikkumisesta omin voimin eli kävellen tai pyörällä. Joko koko matka tai osa, eli just aiemmin mainittu auto kauemmas/jää aiemmin bussin kyydistä. Jos ei ole työmatkoja, niin aloittaa silti aamun "työmatkalla", eli käy vaikka kävelemässä 15-30 min, se virkistää ennen päivän puuhia! Ostosreissut taittuu hyvin pyörällä, reppuun menee paljon tavaraa ja loput kassissa pyörän sarveen. Kaikki lyhyet matkat ilman autoa. Ole tyytyväinen vähänkin: esimerkiksi vartin kävely edistää terveyttäsi, eli älä ajattele että jos et jaksa pitkää lenkkiä, niin et mene ollenkaan!

Kun arkiliikunta on jo vähän tutumpaa, niin ota alkuun tavoitteeksi käydä kerran viikossa liikkumassa mieleisellä tavalla, vaikka uimahallissa tai kansalaisopiston kurssilla. Ota se niin, että sinulla on mukavaa omaa aikaa, ei niin että nytpä lähden tästä harrastamaan liikuntaa. Jossain vaiheessa huomaat miten hyvä olo sinulla on, ja harrastuskertoja tulee ehkä useampikin viikkoon. Mutta liian raju aloittaminen harvoin tuo tuloksia, aloita pikkuhiljaa!

Vierailija
7/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polarin aktiivisuusranneke j sieltä seuraan askeli, tavoite joka päivä 13 000 askelta. Kävelen 7-8 km lenkkejä ka kuuntelen samalla musiikkia. Käyn myös salilla pari kertaa viikossa ja kerran viikossa sh'bam tanssimassa.

Vierailija
8/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Tosi hyviä vinkkejä!

Vierailija
9/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ja muu hyötyliikunta tuntuu minustakin työltä, töissä tosin tulee käveltyä paljon. Kotona väännän punttia, alle puoleen tuntiin vääntää jo vaikka minkälaisen kuntopiirin levytangolla tai kahvakuulalla, varttikin riittää.

Vierailija
10/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut kävelemään kauppareissut 1,5 km suuntaansa syystä että pyöräni varastettiin. Muuten ei haittaisi mutta paluumatkalla kauppakassit joskus painaa jos kertynyt enemmän ostettavaa. Autoa kun en omista ja yksinäinen mummeli olen...

Vierailija
11/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin vaikka 3 vaihteinen pyörä kuin vaihteeton, ajaminen huomattavasti mukavampaa joten tulee ajettua enemmän ja pidempiä matkoja.

Vierailija
12/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole ajan hallintaa. Ei ruoka ei uni rytmiä. Opetele ne. Aliota ensin vaikka hyötyliikunta. Seraa askeleitasi.On hyvä semppari.Muta merkitystä sillä ei.Ota tavoiteeksi joku askelmäärä päivässä. Aloita kävelysi työn, opiskelun ,päivällisen jälkeen. Aluksi vai 30minttia. Jätä taskun puhelin äänetön tila.Puhelin sinun aikaasi vie. Semppiä.Kyllä se sitä lähtee pikku hiljaa 2-3 viikon kuluttua on tapa. Jos on lapsia? Osaa nekin kävellä ja nukkuvat paremmin ulkoilun ansiosta.Jokainen urheilu puisto on ilmaiset kuntolaiteet käytettävissä 7 päivää 24h.

Semmonen semppari Seinäjoelta sitten..

Vierailija
13/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla heti herättyä lähden lenkille. Tänään kävin 1h 15 min lenkin. 

Vierailija
14/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ulkoilutus päivittäin 5-20kilometriä ja 4 kertaa viikossa frisbiegolf. Lisäksi lasten kanssa ulkona keksitään jos jotain tekemistä. Oon 40v ja 178pitkä ja paino on ollut sama jo 25 vuotta eli 72 kiloa.

Vierailija
15/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsi on sellaista, että pystyt hoitamaan työpuheluita samalla, kun kävelet niin ota tämä käyttöön. Samoin, jos on teamseja, joissa olet vain kuulolla niin kuulokkeet päähän ja liikkeelle!

Vierailija
16/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilukellon mukaan tänään tullut jo 11 000 askelta eli ihan normi määrä tähän mennessä. Olen käynyt kävellen puistossa lasten kanssa ja siivonnut, laittanut ruokaa, pyykkihuoltoa. Siinäpä se. Ihan kun arki vaan on aktiivista, niin askelia tulee. Aina voi jotain siivota, leikata nurmikkoa, trimmata, kitkeä rikkaruohoja :D ei lopu tekeminen.

Vierailija
17/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin vaikka 3 vaihteinen pyörä kuin vaihteeton, ajaminen huomattavasti mukavampaa joten tulee ajettua enemmän ja pidempiä matkoja.

Toisaalta jos pyöräilee vaikka työmatkat niin se matka on ihan yhtä pitkä mutta huomattavasti kehittävämpi vaihteettomalla. Kannattaa ehkä miettiä, onko sen tyyppinen ihminen joka innostuu vai sen joka tekee vain pakollisen (se työmatka). Aloittaja lienee jälkimmäistä tyyppiä.

Vierailija
18/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele kauppaan suorinta 300 m matkaa, vaan kierrän pidemmän, parin kissan matkan. Eihän tuokaan paljoa ole, mutta parannus

Vierailija
19/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukulaisia ja ystäviä, jotka tykkäävät lärpättää puhelimessa. Lähtiessäni lenkille soitan jollekin heistä ja kävelen koko puhelun ajan. Tulee paljon liikuntaa eikä tule keskittyä siihen, miten tylsää on kävellä, kun lärpättää samalla. Joillekin sopii äänikirjan tai podcastin kuuntelu lenkillä. 

Vierailija
20/160 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe liikuntaa työksi enkä työlääksi. Arkiliikunta varsinaisen tavoitteellisen hikiliikunnan lisukkeena on elämäntapaani siinä missä hikiliikuntakin. Yksinkertaisesti valitsen aina sen "liikuttavamman" vaihtoehdon, eli kuten sanonta kuuluu älä kävele jos voit juosta, älä seiso jos voit kävellä, älä istu jos voit seistä, älä makaa jos voit istua.

Omat jalat kauppa- ja asiointireissuille auton sijaan.

Julkisilla kulkiessa pois kyydistä ennen omaa pysäkkiä ja loput kävellen aina kun aika antaa myöten, työmatkat pyörällä/kävellen/juosten kun mahdollista. Pysäkillä/asemilla en odota istuen vaan seisten. Julkisissakaan en aina istu vaan seison, varsinkin jos on tullut jo istuttua paljon.

Ylipäätään en istahda odottamaan, vaan vähintään seison, teen jotakin hyödyllistä tai lihaskuntosetin.

Portaat aina.

Töissä kävelen viemään papereita, toimittamaan asioita kasvotusten sen sijaan, että soittaisin, laittaisin viestiä tai paperit sisäiseen postiin.

Kävelykokouksia ja -puheluita aina kun mahdollista. 

Sähköpöytä ja seisten mahdollisimman paljon. 

Kahvi- tai ruokatauolla 10 minuutin reipas ulkoilu.

Ei lähimpään vessaan vaan pikkuinen jaloittelu samalla.

Kotona 15 minuuttia luppoaikaa, mitä tekisin? Ei sohvalle vaan pihalle touhuamaan tai kävelylle.

Keittiössä odottaessa, että kodinkone tekee temppunsa voi tehdä pienen lihaskuntosarjan. Sama esim. hampaita pestessä. 

En huutele kotona huoneesta toiseen vaan nousen ylös ja käyn sanomassa asiani kasvotusten.

Ei robotti-imuria eikä -ruohonleikkuria vaan itse liikutaan laitteen mukana.

Ei valmiita klapipaketteja mökille vaan itse pilkotaan ja kasataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän