Mies ei osta mitään vauvalle
Kuinka normaalia on että mies ei hanki mitään tulevalle vauvalle? Minä olen ostanut vaunut ja muutamia vaatekappaleita sekä hoitotarvikkeita. Olen puhunut hänelle mitä kaikkea pitäisi vielä hankkia mutta hän ei tunnu ymmärtävän tai tekevän mitään asian eteen. Vauva syntyy piakkoin. Alan olla hyvin stressaantunut tämän asian vuoksi. Onko se todella niin että minun täytyy yksin huolehtia kaikki tarpeellinen lapselle? Miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Rahani eivät yksin riitä kaikkiin hankintoihin. Vauvan vaunut oli jo kohtuullisen hintavat vaikka käytettynä ostin. Haluan nyt vielä sanoa sen verran että myös mies toivoi vauvaa. Minulle on itsestäänselvää että molempien pitäisi osallistua enkä voinut edes kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen.
Kommentit (708)
Vierailija kirjoitti:
Ero ja mies maksamaan elatusmaksuja, niin johan joutuu osallistumaan kuluihin.
Heittäytyy tulottomaksi niin ei joudu. Minimituloilla oleva pystyy hakemaan vapautusta, viskata elarit ulosottoon taikka neuvottelemaan minimeistä.
Me ollaan käyty miehen kanssa yhdessä ostamassa vaunut, kaukalot, hoitopöydät ym. Kyllä ainakin meillä mies on ollut hyvinkin kiinnostunut kaikesta. Ehkä vaatteet on sellaisia, joista ei ole ollut niinkään kiinnostunut. Miksi olet lähtenyt yksin vaunuostoksille? Mitä mies on vastannut, kun olet sanonut, että mennään lauantaina ostamaan ne vaunut? Ihan päin näköä vastannut, ettei tule eikä kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ei pidä etukäteen ostaa. Vain kaikista oleellisimmat asiat.
Aina on se riski olemassa ettei vauvan kanssa kotiin tulla.
Meille kävi ensimmäisen lapsen kanssa näin ja se paha olo oli valtava kun kotona odotti huone valmiina käyttäjää. Se tunne oli sanoinkuvailemattoman hirveä.
Minimoikaa hyvät ihmiset hankinnat ennen kuin vauva on fyysisesti kotona vaikka kuinka ihana ajatus olisi ostaa kaikki jo valmiiksi.
Ohhoh. Mikä on liikaa? Aina on kaikki mahdollista, voi olla, ettei itsekään palaa sieltä vaunuostoksilta enää kotiin, mutta itse en elä ajatellen, ettei vauva tule synnäriltä kotiin ja sen takia en osta välttämättömiä juttuja... Olen pahoillani menetyksestänne
Vierailija kirjoitti:
kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?
Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.
Itse en ainakaan olisi jaksanut viimeisilläni mennä kiertelemään yhtä ainutta kauppaa.
Mitä itse muistelen, niin meistä kumpikaan ei ostanut juuri mitään. Äitiyspakkaus oli todella hyvä, kaukalo saatiin käytettynä ilmaiseksi. Minun äitini halusi maksaa meille vaunut ja ne kävin hänen kanssaan ostamassa. Moni toi vauvalle lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?
Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.
Tämän kommentin kirjoittajalla ei selvästikään ole mitään käsitystä useimpien ihmisten arkitodellisuudesta.
Kyllä olet ihan oikeassa siinä, että kaikki vauvalle tarvittavat tavarat löytyvät alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupoista. Jos siis on rahaa hassata satoja euroja niihin, koska tässä tapauksessa ne ovat uusia ja ostetaan kaupasta. Kuinkahan monella ihmisellä oikeasti on rahaa syytää uusiin tavaroihin? Varsinkin kun suurin osa ihmisistä on tietoisia siitä, että käytettynä saa huomattavasti halvemmalla. Tämä on iso syy siihen, miksi on syytä alkaa varustautumaan viikkoja aikaisemmin: jotta saa parasta mahdollista halvimpaan mahdolliseen hintaan eikä tarvitse sitten tyytyä siihen mitä saa raavittua kasaan pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse muistelen, niin meistä kumpikaan ei ostanut juuri mitään. Äitiyspakkaus oli todella hyvä, kaukalo saatiin käytettynä ilmaiseksi. Minun äitini halusi maksaa meille vaunut ja ne kävin hänen kanssaan ostamassa. Moni toi vauvalle lahjoja.
Tjaa. Kaikilla ei äiti osta vaunuja ja kyllä minä haluan luotettavan ja käyttöikäisen turvakaukalon ja haluan käydä myös ihan itse testaamassa ja katsomassa. Käytettynäkin voi saada priimaa, en sitä sano. Ilmeisesti ap:lla ja miehellään on sama tilanne, ettei ole tuleva mummu tai pappa ostamassa/maksamassa, vaan ihan itse pitää.
Meillä siirretään palkasta sama prosenttiosuus yhteiselle taloustilille josta sitten maksetaan kaikki yhteiset menot lomamatkoista lasten menoihin. Pienemmät ja itsestäänselvät ostokset voi kumpi vaan hoitaa, isommista ja ei-niin-välttämättömistä keskustellaan ennen ostoa tai sitten ostetaan ne itse. Hyvin toiminut meillä eikä tarvitse jokaisesta eurosta vääntää. Lasten hoitokuluista, autokuluista, asumiseen liittyvistä kuluista jne ollaan aina keskusteltu etukäteen niin molemmat tietää mihin sitoutuvat rahallisesti ja prosenttiosuutta päivitetty sitä mukaa kun perhe kasvanut ja menot kasvaneet. Ei ole rahasta tarvinnut riidellä ja molemmat kokevat suhteen tasa-arvoiseksi.
Mun mies ei kiirehtinyt vauvan hankintojen suhteen, koska hän tajunnut, että se vauva voi tulla aiemminkin kuin laskettuna päivänä. Toki hän tiesi tämän, mutta ei sisäistänyt asiaa ollenkaan. Hankin itse vaatteet ja vaippoja kotiin joskus pari kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta mies halusi olla mukana muissa hankinnoissa. Annoin asian olla kun meni hermot miehen jahkailuun. Mieshän se sitten loppupeleissä saisi juoksennella ympäri kaupunkia tarvikkeita hankkimassa, jos vauva tulisi ennen laskettua aikaa.
Mies sitten viime tipassa havahtui, että jotenkin pitäisi päästä sairaalasta kotiin ja vaunutkin olisi kivat. Kyllähän me ne ehdittiin hankkia viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta olisi ollut kiva vertailla eri vaihtoehtoja ja hintoja. Nyt piti ostaa ne tarvikkeet, mitä sattui pienessä lastentarvikeliikkeessä olemaan.
Olisit vaatinut mieheltä puolet rahoista, toki voit sen tehdä vieläkin. Isä maksaa vähintään puolet, varsinkin jos sillä on enemmän rahaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Kaikilla ei äiti osta vaunuja ja kyllä minä haluan luotettavan ja käyttöikäisen turvakaukalon ja haluan käydä myös ihan itse testaamassa ja katsomassa. Käytettynäkin voi saada priimaa, en sitä sano. Ilmeisesti ap:lla ja miehellään on sama tilanne, ettei ole tuleva mummu tai pappa ostamassa/maksamassa, vaan ihan itse pitää.
Käytetyn kaukalon ostaminen on riski jos se ei tule joltain lähisukulaiselta. En ikinä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tavarat tilata netistä, kun vauva on syntynyt.
Vauvaa ei saa edes kotiin sairaalasta ilman turvakaukaloa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaatinut mieheltä puolet rahoista, toki voit sen tehdä vieläkin. Isä maksaa vähintään puolet, varsinkin jos sillä on enemmän rahaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetyn kaukalon ostaminen on riski jos se ei tule joltain lähisukulaiselta. En ikinä ostaisi.
Siis mitä? Oliko tämä minulle lainaamallesi vai ap:lle tarkoitettu? Me ollaan todellakin ostettu YHDESSÄ miehen kanssa kaikki. Totesin vaan, ettei kaikilla ole äitiä (tulevaa mummua) maksamassa vaunuja.
On semmoseenkin törmätty että vasta synnärillä vauva kainalossa tajuttu että pitäis turvakaukalo olla että pääsee autolla kotiin 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä voi esim. työntää vaunuissa tai pitää sylissä?
Vierailija kirjoitti:
On semmoseenkin törmätty että vasta synnärillä vauva kainalossa tajuttu että pitäis turvakaukalo olla että pääsee autolla kotiin 😆
Kyllä niitä kaikkia typeryksiä aina maailmaan mahtuu. Toivottavasti lapsi ei jatkossa kärsinyt ajattelemattomien vanhempiensa töppäilyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuljetat autolla kotiin? Oletko tyhmä vai tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuljetat autolla kotiin? Oletko tyhmä vai tyhmä?
Onko auton omistaminen pakollista lapsiperheille? Mitenkään muuten ei voi kulkea varsinkaan sairaalasta kotiin?
Ap. Tuolla asenteella olet pian maksamassa sekä lapsen että omat kulusi. Etkö osaa sanoa miehelle , että vauvalle tarvitaan vielä joitakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vauva on SINUN henkilökohtainen projektisi, joten hoitelepa ne ostokset ihan keskenäsi.
M 38
Et sitten osaa lukea edes? Vaikka väität olevasi täysi-ikäinen? Mieskin halusi sen lapsen, OP kertoi meille tämän jo.
OP. Ei todellakaan ole normaalia. Meillä talous yhdistettiin kokonaan, koska mies toivoi lasta ja äitiyslomalainen ei paljoa ansaitse -mies teki kassaa ja käytin rahat tarpeen mukaan. Jos saa käytettynä esim. vaunut tai kasan kestovaippoja niin se hyvä, mutta ne pitää olla sillä hetkellä eikä joskus ensi kuussa, joten jos ei saa niin on uutena ostettava. Tarha vaatii tietynlaiset tossut ja aurinkohatun ja sitä ja tätä -ei mikään yksinään paljoa maksa, mutta kun kaikkea tilpehööriä pitää olla, niin se kasautuu. Pidä vakava keskustelu nyt -vauva on kallis, taapero kalliimpi, ja teiniä en uskalla ajatellakaan, toivottavasti ura on taas potkussa siinä vaiheessa. Jos mies ei maksa, niin no, jos olet vielä lisääntymisiässä, niin on muitakin miehiä. Sinulla on jo vauva, et tarvitse miesvauvaa siihen jatkoksi.
Jalkoja pystyy siirtämään vaikka niitä ei saisi mihinkään alas. Lattialla oleva lapsikin pystyy siirtämään jalkojaan ilman, että lattiassa on mitään kuoppaa sitä varten.