Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa-aikatyö ja uusi aktiivimalli

20.08.2022 |

Olen tehnyt osa-aikatyötä 1,5 vuotta. Olen todella tykännyt työstäni. Aikoinaan kun sain työni, niin työkkäri antoi sille ns.siunauksen, että nyt sulla on asiat hyvin. Eikä ole ottanut yhteyttä, paitsi eilen.. :/ Olin aika järkyttynyt puhelun jälkeen.. Minulle on varattu kk päästä aika johonkin keskusteluun, jossa on läsnä Te-toimiston asiantuntija, kunnan johtava sosiaalityöntekijä ja kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja. Siis, mitä ihmettä?! Kyllä alkoi ahdistaa! Minulla on tämä ihana työ ja se ei riitä! Olen niin tykännyt tästä, kun sillä välin kun muksut on koulussa, niin teen kotona etänä asiakaspalvelu työtä koneella. Ja kun muksut tulee koulusta, olen heti valmis heitä auttaa läksyissä ja sitten ruoan tekoon. Arki rullanut aivan kivasti näin! Ja nyt kaikki romutetaan.. En tiedä yhtään mitä tehdä.. ahdistaa mennä tuohon keskusteluun, jossa läsnä noinkin moni henkilö. Ihankuin joutuisi johonkin kuulusteluun.. Olen erityisherkkä ja koen asiat erittäin voimakkaasti. Ja minulla iän myötä tulla krakaa vähän sinne tänne, jonka on myös yksi syy, miksi aikoinaan päätin, että teen vaan osa-aikatyötä, ettei joudu saikulla olla vähän väliä. Olenkin miettinyt, että pitää varmaan varata lääkärille aika ja yrittää saada B-lausuntoa, että kykenen vain osa-aikatyöhön. Jospa sitten saisi ns.elämänsä takaisin ja saisi elää rauhassa. Olen jo lähes 50v, ja matkan varrella tehnyt monenmoista työtä, että tiedän kyllä, että tämä nykyinen on sitä mitä haluan ja kykenen tekemään. Minkälaisia mietteitä teillä muilla osa-aikaisilla on ja kokemuksia noista haastatteluista jne..

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää uus aktiivimalli on kyllä huvittava. Kaveri kokopäivätyössä ja silti pitää tehdä työllistymissuunnitelmaa ja vastailla työkkärin soittoihin ja mennä sinne. Työajalla..

Hän työskentelee IKEAssa ja kaikilla on sopparit tehty niin, että olisivat osa-aikaisia tms. (manageri tai joku sellainen taisi olla ainoa joiden soppari tehty kokopäivätyöksi) vaikka kokopäivä työ. En muista mikä logiikka tämän takana oli. Tietävät työkkärissä tämän kyllä, mutta silti uhkaavat karenssilla ja tivaavat miksei työllistymissuunnitelmaa ole tehty. Pelkää jatkuvasti jos tulee seuraamuksia kun ei ole ollut tavoitettavissa koska on... no, töissä ja puhelin pukuhuoneessa.

Tiedänpä että IKEAan en töihin hae jos työkkäri ei osaa soveltaa vaan sokeana laittavat täyspäiväisen hakemaan töitä.

Hittoako hän yleensäkään työkkärin asiakkaana tekee? Lopettaa vaan työnhaun, ongelma ratkaistu.

Tietääkseni ei ole siellä työnhakijana ja yhteyttäkään ei otettu ennen uusinta aktiivimallin versiota. Liitosta hän on saanut postia kun ei ole tehnyt tarpeeksi paljon tunteja ym. No, hän on tehnyt kaiken mitä annettu ja korona aikana tunteja oli vähemmän. Onko liitto voinut ilmoittaa työkkäriin jotain jonkin takia?

Pitää varmaan kysyä kaverilta uudelleen mikä tämä sotku on.

Älä viitsi. Työkkäristä ei oteta yhteyttä keneenkään, joka ei ole työnhakijana.

Joku täällä sanoikin että varmaan asiakkaana koska soppari osa-aikaisena. Se voi olla. Se ei silti lievennä tätä asiaa sillä työkkäri on tietoinen, että hän tekee täyttä päivää. Kun hän muistutti asiasta oli vastaus olankohautus ja viittaus aktiivimalliin.

Niin, jos sinun ekassa viestissä toteamasi kokoaikatyö onkin ehkä mahdollisesti osa-aikatyö, niin sitten pitää osallistua työkkärin kuvioihin. Jos tunteja on yli 30/vko, niin ei kannata olla työnhakijana.

Jos tunteja viikossa 30 niin se katsotaan työkkärissä kokoaikatyöksi.

Vierailija
62/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vissiin ajattele, että kaikki palkansaajat maksavat työttömyysvakuutusmaksua, joka osaltaan rahoittaa ansiosidonnaista.

Siispä vaikka et olisi työkkärin kirjoilla ja siten saa soviteltua osa-aikaisena, työkkäri kuitenkin päättää joka tapauksessa ansiosidonnaisen oikeudestasi eli aktiivimalli iskee väliin kaikesta huolimatta.

Työttömyysvakuutusmaksu pitäisi olla vapaaehtoinen eli jos et maksa, et saa ansiosidonnaista mitenkään. Näin helppoa se olisi ja työkkärin voisi pitää poissa elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se yhteiskunta niin pyöri, että ihmiset tekevät vain osa-aikatyötä ja valtio kustantaa sitten tukina muun toimeentulon pienen palkan päälle. Ihan hyvä, että palaveri järjestetään.

Ei se yhteiskunta pyöri myöskään ilman osa-aikatöitä. Osa-aikatyö on yhtä tärkeää kuin kokoaikatyö.

Sähän olet jo osa-aikatyössä ja saat palkkaa. No kai se on heidän mielestään parempi sitten että alat täysin työttömäksi eli lopetat sen työn ja menet kuntouttavaan ja nostat tuet täysimääräisinä :D

Kuitenkin ap ei sen noin pidä mennä. Osa-aikatyötä tekevät joutuvat hakemaan 1 kokoaikatyöpaikkaa 3kk aikana. Itse olen ollut 5 vuotta vakituisessa osa-aikatyössä. Soitti mulle viimeksi kesäkuun lopussa työkkäristä. Seuraavan kerran soittaa 19.9.

Mistä olet keksinyt, että pitää hakea kokoaikatyötä? Sitä ei sanota laissa, ei asetuksessa, ei ohjeissa - ei tarvitse! Mutta työttömät on itse päättäneet, että näin tätä nyt sovelletaan.

Kyllä sanotaan. Pitää olla vähintään 2 viikkoa kestävä.työ mihin voi perustellusti odottaa työllistyvänsä. Huom. Työ ei työsuhde. Jos riittäisi työsuhde vaan niin helppoa se.on saada vaikka 2h/vko osa-aikatyötä vakituisella sopparilla esim. Henk.koht austajana. Itse olen osa-aikatyössä vakkari sopimus.

Missä se sanotaan ? Ei ole laissa, ei TE-palveluiden sivuilla, on vain sinun kuvitelmissasi. Yli 2 vko kestävä työ saa olla myös osa-aikatyö, työ ei ole synonyymi kokoaikatyölle.

Soita sinne ja kysy :) jos osa-aikatyösuhde kestää 2vko ja tunteja 4h/2vko niin työn kesto on 4h. Ei 2vko. Kyllä se on synonyymi. Ei siinä ole järkeä hakea osa-aikatyötä jatkuvasti koska työnhakijan tilanne ei koskaan muuttuisi.

Ei se työkkärille paljoa sovi jos osa-aikatyössä olevana haen osa-aikatöitä eli lopetan nykyisen työn ja siirryn toiseen osa-aikatyöhön :D t: eri

Lisään että haen vain vakituista kokoaikatyötä. Jos ei ole sopivia paikkoja avoimessa haussa niin laitan avoimen hakemuksen tai kysyn pomolta lisätunteja. Se riittää että kysyy eli pakko ei ole saada lisätunteja täyttääkseen tuon kohdan työnhakuvelvoitteesta.

Vierailija
64/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se yhteiskunta niin pyöri, että ihmiset tekevät vain osa-aikatyötä ja valtio kustantaa sitten tukina muun toimeentulon pienen palkan päälle. Ihan hyvä, että palaveri järjestetään.

Ei se yhteiskunta pyöri myöskään ilman osa-aikatöitä. Osa-aikatyö on yhtä tärkeää kuin kokoaikatyö.

Sähän olet jo osa-aikatyössä ja saat palkkaa. No kai se on heidän mielestään parempi sitten että alat täysin työttömäksi eli lopetat sen työn ja menet kuntouttavaan ja nostat tuet täysimääräisinä :D

Kuitenkin ap ei sen noin pidä mennä. Osa-aikatyötä tekevät joutuvat hakemaan 1 kokoaikatyöpaikkaa 3kk aikana. Itse olen ollut 5 vuotta vakituisessa osa-aikatyössä. Soitti mulle viimeksi kesäkuun lopussa työkkäristä. Seuraavan kerran soittaa 19.9.

Mistä olet keksinyt, että pitää hakea kokoaikatyötä? Sitä ei sanota laissa, ei asetuksessa, ei ohjeissa - ei tarvitse! Mutta työttömät on itse päättäneet, että näin tätä nyt sovelletaan.

Kyllä sanotaan. Pitää olla vähintään 2 viikkoa kestävä.työ mihin voi perustellusti odottaa työllistyvänsä. Huom. Työ ei työsuhde. Jos riittäisi työsuhde vaan niin helppoa se.on saada vaikka 2h/vko osa-aikatyötä vakituisella sopparilla esim. Henk.koht austajana. Itse olen osa-aikatyössä vakkari sopimus.

Tämähän se. Ei riitä, että hakee kokopäivätöitä vaan pitää hakea sellaisia kokopäivätöitä, joihin on realistinen mahdollisuus työllistyä osaamisensa, koulutuksensa ja työhistoriansa puolesta. Mikä sitten katsotaan realistiseksi mahdollisuudeksi, no, se on taas siellä työkkärin päässä ihan vapaasti päätettävissä. Jos minä vaikka työskentelen markkinoinnissa, mutta voisin työllistyä tarjoilijaksi, katsooko työkkäri että olen hakenut työpaikkaa, johon minulla markkinoinnin työhistoriani perusteella ei ole realistista työllistyä, vaikka tosielämän realistisesti olisikin?

Entä sitten, kun ne realistisesti saatavilla olevat työpaikat on jo haettu tai niitä ei ole? Eivät kaikki asu isoissa kaupungeissa tai voi muuttaa niihin. Eikä isoissa kaupungeissakaan ole mitään kokopäivätyötä hemmetisti tarjolla, osa-aikaisia sopimuksia niissäkin suositaan.

Aivan susi jo syntyessään koko aktiivimalli.

Tässä toinen esimerkki. Minulla on koulutus yhdeltä alalta, lääkärinlausunnon mukaan en voi kuitenkaan työskennellä terveydellisten syiden takia alalla. Minulla ei ole muuta koulutusta. Mihin työpaikkaan siis hakea, aika moneen tarvitaan jonkinlainen koulutus, jotta olisi realistinen mahdollisuus työllistyä. No, minun kohdalla asia ratkaistiin niin, että hakuvelvoite on 0. Hankalaa kuitenkin tuo, että loppupeleissä yksittäinen virkailija päättää onko työpaikkaan ollut realistiset mahdollisuudet vai eikö sittenkään...

Vierailija
65/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maijameikäläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä te menette näihin haastatteluihin? Kieltäytykää niin loppuu ahdistelu, vai luuletteko oikeasti että teidät voi pakottaa? Nämä on hullun jauhosannan hallituksen keksimiä laittomia juttuja.!

Olen käsittänyt, että näihin on pakko osallistua, jollei halua ottaa vastaan jotain "sanktiota", päivän karenssia tai pitempää? 

No joo, mutta kyse on periaatteesta. Suostutko ihmisoikeuksien riistoon? Itse en, eikä ole vielä ainakaan näkynyt tilillä että en tottele tällaisia laittomuuksia. Jos näkyy, sitten näkyy, sitten täytyy etsiä keino selvitä. Käskytykseen en suostu enkä minkäänlaiseen kiristykseen.

Jos kaikki tajuaisi tämän, kyykytyksen olisi pakko loppua. Kun te tottelette, kyykytys pahenee. Pian pesette vessoja ilmaiseksi soppapalkalla. Herätkää!

Vierailija
66/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maijameikäläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä te menette näihin haastatteluihin? Kieltäytykää niin loppuu ahdistelu, vai luuletteko oikeasti että teidät voi pakottaa? Nämä on hullun jauhosannan hallituksen keksimiä laittomia juttuja.!

Olen käsittänyt, että näihin on pakko osallistua, jollei halua ottaa vastaan jotain "sanktiota", päivän karenssia tai pitempää? 

No joo, mutta kyse on periaatteesta. Suostutko ihmisoikeuksien riistoon? Itse en, eikä ole vielä ainakaan näkynyt tilillä että en tottele tällaisia laittomuuksia. Jos näkyy, sitten näkyy, sitten täytyy etsiä keino selvitä. Käskytykseen en suostu enkä minkäänlaiseen kiristykseen.

Jos kaikki tajuaisi tämän, kyykytyksen olisi pakko loppua. Kun te tottelette, kyykytys pahenee. Pian pesette vessoja ilmaiseksi soppapalkalla. Herätkää!

Miettikää oikeasti hetki millaisia päätöksiä tuolla tehdään. Miettikää vaikka suostuisiko PM itse moiseen kyykytykseen? Hänhän totesi eilen että häntä ei voida kiristää missään olosuhteissa. Ok.. On siinä säälittävä reppana tämä meidän PM.

Vierailija
67/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että työkkäri puuttuu sinun osa-aikatyöhön mutta aktiivimallin mukaan osa-aikatöitä tekeville pitää järjestää työnhakukeskustelu 3kk välein. Itse teen myös osa-aikatyötä ja tämä koskee myös minua.

Kysymyksiä ja vastauksia pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista

https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…

Vierailija
68/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää uus aktiivimalli on kyllä huvittava. Kaveri kokopäivätyössä ja silti pitää tehdä työllistymissuunnitelmaa ja vastailla työkkärin soittoihin ja mennä sinne. Työajalla..

Hän työskentelee IKEAssa ja kaikilla on sopparit tehty niin, että olisivat osa-aikaisia tms. (manageri tai joku sellainen taisi olla ainoa joiden soppari tehty kokopäivätyöksi) vaikka kokopäivä työ. En muista mikä logiikka tämän takana oli. Tietävät työkkärissä tämän kyllä, mutta silti uhkaavat karenssilla ja tivaavat miksei työllistymissuunnitelmaa ole tehty. Pelkää jatkuvasti jos tulee seuraamuksia kun ei ole ollut tavoitettavissa koska on... no, töissä ja puhelin pukuhuoneessa.

Tiedänpä että IKEAan en töihin hae jos työkkäri ei osaa soveltaa vaan sokeana laittavat täyspäiväisen hakemaan töitä.

Hittoako hän yleensäkään työkkärin asiakkaana tekee? Lopettaa vaan työnhaun, ongelma ratkaistu.

Tietääkseni ei ole siellä työnhakijana ja yhteyttäkään ei otettu ennen uusinta aktiivimallin versiota. Liitosta hän on saanut postia kun ei ole tehnyt tarpeeksi paljon tunteja ym. No, hän on tehnyt kaiken mitä annettu ja korona aikana tunteja oli vähemmän. Onko liitto voinut ilmoittaa työkkäriin jotain jonkin takia?

Pitää varmaan kysyä kaverilta uudelleen mikä tämä sotku on.

Älä viitsi. Työkkäristä ei oteta yhteyttä keneenkään, joka ei ole työnhakijana.

Joku täällä sanoikin että varmaan asiakkaana koska soppari osa-aikaisena. Se voi olla. Se ei silti lievennä tätä asiaa sillä työkkäri on tietoinen, että hän tekee täyttä päivää. Kun hän muistutti asiasta oli vastaus olankohautus ja viittaus aktiivimalliin.

Niin, jos sinun ekassa viestissä toteamasi kokoaikatyö onkin ehkä mahdollisesti osa-aikatyö, niin sitten pitää osallistua työkkärin kuvioihin. Jos tunteja on yli 30/vko, niin ei kannata olla työnhakijana.

Jos tunteja viikossa 30 niin se katsotaan työkkärissä kokoaikatyöksi.

Jollain alalla voi vielä 30 tunnilla saada soviteltua, mutta moni ei enää noilla tunneilla viitsi hakea -> ei tarvitse olla hakijanakaan.

Vierailija
69/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerien ihmisten kehittämä typerä malli. Luulevat ettei työtön osaa tehdä työhakemusta.

Vierailija
70/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi täällä että.tekee osa-aikatyötä 30h/vko niin ei tarvi tukia hakee . No se vähän riipuu.

Itse jos saisin työpaikan missä.40h/vko töitä ja palkka vaikka 1600e/kk ja työöpaikka vaikka 80km päässä niin asumistukea saa 1600e palkalla 100e. Kuitenkin ulosoton ja bensakulujen ja vuokran ja sähkölaskun jälkeen käteen jäisi 200e kuussa niin joutuisin hakee ja saisin tt tukea tietenkin.

Vierailija
71/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi täällä että.tekee osa-aikatyötä 30h/vko niin ei tarvi tukia hakee . No se vähän riipuu.

Itse jos saisin työpaikan missä.40h/vko töitä ja palkka vaikka 1600e/kk ja työöpaikka vaikka 80km päässä niin asumistukea saa 1600e palkalla 100e. Kuitenkin ulosoton ja bensakulujen ja vuokran ja sähkölaskun jälkeen käteen jäisi 200e kuussa niin joutuisin hakee ja saisin tt tukea tietenkin.

Siis soviteltua - ei tässä nyt muista tuista puhuta kun ne ei liity aktiivimalliin.

Vierailija
72/73 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis soviteltua - ei tässä nyt muista tuista puhuta kun ne ei liity aktiivimalliin.

Tai se joku sano ettei tarvis olla työtön työnhakija. Pakko olla saadakseen toimeentulotukea.

Vierailija
73/73 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpas tätä keskustelua. Mitenkäs on mennyt muilla osa-aikaisilla, oletteko hakeneet tai saaneet lisätyötä?

Itse olen tilanteessa, että hain yhteen työpaikkaan ja sain sen. Nyt minulla on kaksi matalapalkkaista osa-aikatyötä, jotka pitäisi jotenkin sovittaa yhteen. Toinen on 10 tuntia viikossa ja toisessa tunnit vaihtelevat, välillä on yksittäisiä viikkoja nollatunneilla, mutta yleensä vähintään 20, enimmillään täydet 40. Mietin, pitääkö minun vielä jatkaa työkkärin kirjoilla, jotta saan soviteltua tukea niiltä viikoilta, jolloin toisessa työssä ei ole tunteja. Jos jatkan työnhakijana, pitääköhän edelleen hakea työtä...

Kuinka montaa osa-aikatyötä ihmisen pitää yhtä aikaa pystyä tekemään? Aivan järjetön systeemi.