"etäilyeliitti" Mitä helvettiä?
Sain korvanappiini juuri tiedon, että on olemassa "etäilyeliitti". Siis weeteeäf? Kuulunko siis eliittiin, kun voin halutessani vapaasti tehdä työni missä haluan?? 😄
Kommentit (85)
Ja lisätään vielä, että tulojeni puolesta olen siis todellakin vain hieman keskitulojen yläpuolella. Mutta siis ilmeisesti kuitenkin kuulun silti eliittiin.
ap
Kyllä, kuulut etäilyeliittiin. Siivoojat, kaupan kassat, varastotyöntekijät, sairaanhoitajat, bussikuskit, lastenhoitajat - you name it. Ei oo etään mahdollisuutta vaikka kuinka olis kiva.
Olen tehnyt etätöitä jo 10 vuotta eikä kukaan ole puhunut eliitistä.
No voi hyvänen aika, ei sitä tartte ottaa niin kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuulut etäilyeliittiin. Siivoojat, kaupan kassat, varastotyöntekijät, sairaanhoitajat, bussikuskit, lastenhoitajat - you name it. Ei oo etään mahdollisuutta vaikka kuinka olis kiva.
No onhan se ihan kiva, että pääsee eliittiin vaikka tulot on alle sairaanhoitajan...
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, ei sitä tartte ottaa niin kirjaimellisesti.
Joi ei kannata, "oikean" eliitin edustajat loukkaantuvat. Kulttuurinen omiminen jne.
On se erään sortin etuoikeutettu joukko, joka saa tehdä työntää missä maluaa. Monet vielä jopa milloin haluaa. Eliitiksi en sitä itse kutsuisi, sillä eliitti tarkoittaa minulle että on oikeasti jotain keskivertoa parempaa, eikä nämä sinänsä välttämättä ole alansa ykkösiä, vaan koko ala on etuoikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä, että tulojeni puolesta olen siis todellakin vain hieman keskitulojen yläpuolella. Mutta siis ilmeisesti kuitenkin kuulun silti eliittiin.
ap
No, jos vertaat tilannettasi alle keskituloiseen, joka joutuu ajamaan 21.5 päivänä kuukaudessa 50km työmatkaa vanhalla bensa autollaan, niin kyllä, sinä kuulut etäilyeliittiin. Lisäksi sinulla jää kuukaudessa karkeasti sellainen 20-30 tuntia enemmän vapaa-aikaa, kiitos etätöidesi.
No joo, oikeaa eliittiä ovat toki vasta he, joiden ei ole pakko tehdä rahan takia lainkaan töitä mikäli ei huvita.
Mutta on aloittajan ja muiden etäilijöiden tilanne kuitenkin aika etuoikeutettu verrattuna tavan duunareihin, jotka poikkeuksetta joutuvat kulkemaan fyysisesti työpaikalleen ja se maksaa keskimäärin varmaankin sellaisen 100-300 euroa/kk.
Kiva tietää että kun tekee paskaa duunia kotona niin on eliittiä. Olipas kyllä aikamoinen paskanjauhanta-avaus.
Vierailija kirjoitti:
No joo, oikeaa eliittiä ovat toki vasta he, joiden ei ole pakko tehdä rahan takia lainkaan töitä mikäli ei huvita.
Mutta on aloittajan ja muiden etäilijöiden tilanne kuitenkin aika etuoikeutettu verrattuna tavan duunareihin, jotka poikkeuksetta joutuvat kulkemaan fyysisesti työpaikalleen ja se maksaa keskimäärin varmaankin sellaisen 100-300 euroa/kk.
Enpä tiennyt korjaamoa pyörittäessäni täällä maaseudulla tuossa omalla pihalla olevani eliittiä.
Huvittava termi. Mutta tosissaan, onhan tässä aika etuoikeutettu, kun voi tehdä työnsä kotona. Saa sekä unta että vapaa-aikaa enemmän kuin toimistolla käydessä.
Mutta oikeasti alan kaipaamaan jo enemmän oikeita sosiaalisia kontakteja ja etätyö alkaa tympiä. Meillä vaan ei töissä oikein kukaan käy siellä toimistolla, niin sinne on ihan turha mennä. Että ei tämäkään ole mitään pelkkää onnea ja auvoa.
Reaaliset tuloerot ovat itse asiassa kasvaneet Korona ajan alkamisesta lähtien juuri siitä syystä, että etäilyeliitti on säästänyt työmatkakustannuksissa, kun perus duunareilla työmatkakulut ovat kasvaneet voimakkaasti.
Miten se niiden kannalta jotka meni keväällä 2020 joka päivä töihin kun kerrottiin että rieuhuu kaikki tappava tauti. Silloin olit todella etuoikeutettu.
No jos vertaat esim minuun joka jouduin lähtee keväällä 2020 koronapotilaita hoitamaan ja ala-asteikäiset lapset jäi keskenään kotiin yrittämään pärjätä etäkoulussa niin kyllä, koen että sinä etätyöntekijä olet etuoikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää että kun tekee paskaa duunia kotona niin on eliittiä. Olipas kyllä aikamoinen paskanjauhanta-avaus.
Termi oli aamun Hesarin artikkelissa. Itsellekin särähti korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavan duunarit kuten opettajat ja lääkärit.
Nettoni on noin 1700€/kk mutta kyllä minä ymmärrän että minulla on jotain mitä kavereilla ei ole kun voin itse valita missä työni teen. Miksi se aplla ei ole selvää ettei kaikki saa valita?
Etenkin tuo korona-aika toi tosi hyvin esiin miten monet etäilyeliittiin kuuluvat ei edes yllättänyt miten kaikki, suurin osa, ei saa jäädä kotiin pysymään turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Reaaliset tuloerot ovat itse asiassa kasvaneet Korona ajan alkamisesta lähtien juuri siitä syystä, että etäilyeliitti on säästänyt työmatkakustannuksissa, kun perus duunareilla työmatkakulut ovat kasvaneet voimakkaasti.
No onneksi me etätöitä tekevät voidaan kuitenkin maksaa isompia sähkölaskuja, kun kotona pitää tehdä ruoka ja tietokoneet hurisevat koko päivän ja illan. Itse olen myös joutunut ostamaan huonekaluja, jotta sain kohtuullisen hyvän työpisteen. Puhumattakaan siitä, että jostain syystä pomo alkoi pitää selvänä, että työpäivä venyy. Ennen koronaa suljin toimiston oven ja lähdin kotiin, eikä kukaan kaivannut illan aikana.
Monia toimistotiloja on myös pienennetty eli toimistolle ei edes voi mennä joka päivä, kun sinne ei enää mahdu kaikki kerralla. Pakko tehdä etätöitä.
Kyllä. Keväästä 2020 lähtien.
Terveisin hybridipuolionnekas