Miksi mä aina teen taloudellisesti huonoja valintoja?
Asuin vuokralla pitkään, sitten juuri ennen korkojen nousua ostin ensiasunnon. Ostin kalliilla, ja samanlaisten asuntojen hinta on nyt jo lähtenyt laskuun, eli käytännössä oon jumissa tässä kalliin lainan kanssa. Kun korot ja vastike vielä nousee, tässä on kalliimpi asua kuin vastaabassa vuokra-asunnossa.
Ja tämän omistuasunnon piti vihdoin kerryttää mulle varallisuutta.
Vähän ennen koronaa aloin sijoittaa aktiivisesti. Sitten tuli romahdus, myin kaiken paniikissa ja tappiota tuli useita tuhansia.
Mulla ei vaan onnistu ja v*******a kuulla, että ihmiset on tehneet asunnoillaan tai sijoituksillaan hillittömät voitot.
Kommentit (20)
sinä aikana kun maksat lainaa 25 vuotta niin korot menee ylös ja alas, hetkelliset heilahdukset ei pidä antaa mennä liikaa ihon alle
Nytkin korot on matalalla.
Kyllä sun asuntis kerryttääkin sulle varallisuutta, mutta siinä menee kymmenkunta vuotta. Sun tappiot johtuu kaikki lyhytjänteisestä toiminnasta. Myit ja nyt haluaisit myydä nopeasti.
Asunto ei ole erityisen kiva, kivemman olisin vuokrannut, mutta kun sukulaiset ym. oli niin huolissaan, että varallisuus ei kartu.
Aika on sijoittajan paras ystävä.
Asuntosi kerryttää sinulle kyllä omaisuutta mutta se ei tapahdu hetkessä. Korot tulevat nousemaan ja laskemaan, se kuuluu asiaan.
Osakkeiden kanssa olit typerä, siitä saat syyttää ainoastaan itseäsi. Miksi ihmeessä ostot osakkeita jos et kestä yhtään kurssien laskua?
Olet ihan liian lyhytjänteinen. Miksi ihmeessä möit sijoitukset tappiolla just kun ne romahti, eihän siinä ole järkeä? Jos olisi ostanut lisää kun ne oli alhaalla, olisi sulla nyt hyvät voitot.
En myöskään usko että saman asunnon voisi vuokrata halvemmalla kuin mitä nyt maksat vastiketta ja korkoja. Tämä tarkoittaisi vuokranantajalle tappiolla vuokrausta. Et taida ymmärtää laskea lyhennysta oman pääoman kasvattamiseksi? Etkä laske asumisen hintaa pidemmällä tähtäimellä.
Neuvo: lopeta se tempoilu ja ajattele asioita vuosien, vuosikymmenien aikajänteellä. Jos et pysty/halua tehdä sijoituksia ja hankintoja pitkällä, silloin sekin pitää tunnistaa ja esim asua sitten vuokralla jos esim pitää pystyä muuttamaan usein, tai jättää sijoitukset tekemättä jos rahat pitää saada usein välittömästi käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Asunto ei ole erityisen kiva, kivemman olisin vuokrannut, mutta kun sukulaiset ym. oli niin huolissaan, että varallisuus ei kartu.
Eli ostit asunnon kun sukulaiset niin halusivat?
Opi virheistä. Aina ei voi onnistua. Asut asunnossa ja se on sinun omasi.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten mieliksi ostit asunnon, josta et tykkää. Voi voi. Kaikkia se leipä elättää.
Minulla sijoittaminen on mennyt niin, että aina kun olen keskittynyt itse sijoittamiseen, olen epäonnistunut. Mutta kun olen sijoittanut johonkin muuhun asiaan tavoitteena hyväolo tai jotain muuta kuin rahaa, se on onnistunut.
Jos yhtiövastike +korot on enemmän kuin vastaavan asunnon vuokra niin totta, olet tappiolla. Mutta se mitä maksat lainaa tai rahoitusvastiketta jää sulle itselle asunnon arvona eli sitä ei voi laskea vuokraa vastaavaksi kuluksi.
Osakkeiden suhteen jos olit valinnut mielestäsi hyvät yhtiöt niin niitä ei pidä heti mennä myymään kun arvo laskee. Se arvo kun liikkuu ylös alas. Ja pitkällä tähtäimellä ovat aina nousseet.
Molemmissa asioissa pitää osata ajatella 20-30v aikajänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sijoittaminen on mennyt niin, että aina kun olen keskittynyt itse sijoittamiseen, olen epäonnistunut. Mutta kun olen sijoittanut johonkin muuhun asiaan tavoitteena hyväolo tai jotain muuta kuin rahaa, se on onnistunut.
Miten sijoitetaan vaikka hyvään oloon?
Sijoittaminen epäonnistuu silloin myy halvemmalla kuin osti. Niin kauan kuin ei myy ei tee tappiota. Jos ap ei olisi mennyt myymään osakkeita vaan olisi odottanut ei hänkään olisi luultavasti epäonnistunut.
On totta, että olen lyhytjänteinen ja talousosaamiseni on heikkoa. Oman asunnon (Helsingissä) piti olla aina hyvä sijoitus ja voihan olla, että tämä sitä vielä joskus on, mutta vastaavia on nyt roikkunut myynnissä kuukausia alhaisemmalla hintapuunnöllä kun itse tästä maksoin.
Ja joo, sukulaiset huolehtivat vuosia, että oma asunto pitää olla, kun ikänikin alkaa ensi kuussa nelosella.
Asunto on kallis ja siinä on kallis vastike (vuokratontti), eli väittäisin, että vaikka Stadin asuntojen vuokrakoti tulee edullisemmaksi. Niitä ei tosin kaikille riitä, mutta jos korot nousee vaikka pari sataa, niin jo vapailta markkinoilta saisi saman.
Joo, ja sijoittamista ei pää kestänyt, joten sen olen hylännyt. En pystynyt katsomaan, että rahani vain sulivat.
Mulla on ihan sama. Veetuttaa. Eli että aina, kun teen jonkin vaurastumista ajavan siirron, siitä tulee se juttu, joka sakkaa. Tosin kullan kanssa on toisin. Sitä ostin ja sen arvo nousee pikkuhiljaa koko ajan. Vuodessa nyt noussut 14%.
Sitten ehkä ap on tosiaan parasta että unohdat kokonaan kaikki kalliit hankinnat ja sijoitukset, jos osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Tuossa tilanteessa lie vahinkojen välttämiseksi vähiten huono vaihtoehto olla säästää tilille ja välttää muita luottoja, ja maksaa rauhassa sitä asuntoa pois. Ehdit sen kuitenkin maksaa pois ennen eläkeikää.
Kieltämättä ajoituksesi on ollut molemmissa erittäin huono.
Pörssien suhteen viimeiset 14 vuotta on eletty täysin poikkeuksellista aikaa, jollaista ei välttämättä tulla enää koskaan näkemään (megalomaaninen keskuspankki elvytys, kiivas ja avoin globaali markkinatalous sekä sijoitus buumi kansainvälisesti). Nämä tekijät saivat osakkeet kallistumaan ennen näkemätöntä vauhtia ja täysin yli niiden järkevän hinnoittelu tason.
Asuntojen suhteen (Suomessa) suuri kaupungistumisen aalto on jo takanapäin, muuttovoittoa tulee enää lähinnä sellaisesta väestöstä, joka ei omistusasuntoja ostele. Lisäksi työssä käyvät ikäluokat pienenevät vuosi vuodelta (eli potentiaaliset asunnon ostajat).
Yleensä siinä vaiheessa, kun joka tuutista hehkutetaan sijoittamisen (pörssi tai asunnon osto) auvoa ja ihanuutta, alkaa paras aika rahanteolle olla jo takanapäin. Paras aika ostolle on yleensä silloin, kun tavallinen kansa pitää pörssisijoittamista riskialttiina huuhaana ja asuntojen osalta silloin, kun muuttoliike kaupunkeihin käy kiivaana tai kasvukeskusten velkaisia asuntoja myydään taantuman/laman jälkimainingeissa huokeaan hintaan pakon edessä.
Jos nyt mietimme, mitä jatkossa tulee tapahtumaan, niin on melkoisen todennäköistä että korot nousevat, irtisanomiset ja työttömyys alkaa kasvamaan ensi keväänä ja Eurooppa sekä ehkä myös Yhdysvallat tai jopa koko maailma ajautuu taantumaan ensi vuoden aikana. Näyttäisi myös siltä, että hiljalleen globaali talous alkaa nähdä yhä enemmän kotiinpäin vetoa, eli globaali kauppa saattaa alkaa yskiä hiljalleen.
On erittäin vaikea nähdä, miten pörssikurssit tai asuntojen hinnat voisivat nousta lähivuosina, ehkä jopa vuosikymmenenä. Sitä vastoin on olemassa lukuisia merkkejä siitä, että molempien hinnoissa saattaa olla huomattavaa laskun varaa tai vaaraa.
Seuraava rahanteko tilaisuus on siinä vaiheessa, kun globaali talous näyttää ensimerkkejä mahdollisesta uudesta lentoon lähdöstä, mutta kuitenkin eletään vielä taantuman/laman kourissa. Itse epäilen, että siihen tulee menemään vielä ainakin 5 vuotta, ellei sitten Kiina vs ? sota pilaa mahdollisuuksia jopa vuosikymmenien ajaksi tai odottamattomasti kiihtyvä ilmastonmuutos jopa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtiövastike +korot on enemmän kuin vastaavan asunnon vuokra niin totta, olet tappiolla. Mutta se mitä maksat lainaa tai rahoitusvastiketta jää sulle itselle asunnon arvona eli sitä ei voi laskea vuokraa vastaavaksi kuluksi.
Osakkeiden suhteen jos olit valinnut mielestäsi hyvät yhtiöt niin niitä ei pidä heti mennä myymään kun arvo laskee. Se arvo kun liikkuu ylös alas. Ja pitkällä tähtäimellä ovat aina nousseet.
Molemmissa asioissa pitää osata ajatella 20-30v aikajänteellä.
Olemme eläneet Suomen asuntomarkkinoilla viimeiset 30 vuotta (90-luvun lamasta lähtien) poikkeuksellista aikaa ja se on luonut osin valheellisen mielikuvan asuntojen arvon ikuisesta noususta tai ainakin pysyvyydestä.
Kiihkeä kaupungistuminen, matala korkotaso (pääosin), isohkot ikäluokat asunnon ostajina, vaisu rakentaminen (paitsi 2010 eteenpäin) ovat pitäneet asuntojen arvot noususuunnassa ja korkealla kasvukeskuksissa. Olemme myös onnistuneet välttämään laman, vaikka lyhyitä taantumia on muutama kohdalle osunut.
Asia ei välttämättä ole jatkossa näin. Asunnon arvo voi myös laskea pitkässä juoksussa, myös kasvukeskuksissa. Lisäksi pitkässä juoksussa asunnosta tulee myös paljon remonttikuluja. Jos vielä korot nousevat selvästi, ei ole lainkaan sanottua, että omistusasuminen tulee edullisemmaksi kuin vuokra-asuminen, etenkin kun ottaa huomioon, että viimeisen 10-15-vuoden aikana on rakennettu nimenomaan paljon vuokra asunto tuotantoa, joka tulee hillitsemään jatkossa vuokratason nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sijoitetaan vaikka hyvään oloon?
Sijoittaminen epäonnistuu silloin myy halvemmalla kuin osti. Niin kauan kuin ei myy ei tee tappiota. Jos ap ei olisi mennyt myymään osakkeita vaan olisi odottanut ei hänkään olisi luultavasti epäonnistunut.
Joskus voi vain tulla sekin maailman aika, että joudut odottamaan 10-20-vuotta saadaksesi takaisin edes sen sijoittamasi pääoman. Toki viimeiseen 50 vuoteen sellaista tilannetta ei ole ollut. Siihen jos vielä osuu huonoa tuuria, että muutama yritys, joihin olet sijoittanut menee konkurssiin, niin omilleen pääsemisestö tulee pitkä ja kivinen tie.
Tässä maailmanajassa omaan hyvinvointiin sijoittaminen on järkevintä, ainakin saa varmasti rahoilleen vastinetta.
Voitot tehdään siinä vaiheessa, kun kaupat on tehty ja rahat ovat tilillä.
Sijoittaminen on jatkuvaa ja pitkällä ajalla.
Asua sinun jossain pitää. Nauti kivasta kodista