Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"etäilyeliitti" Mitä helvettiä?

Vierailija
20.08.2022 |

Sain korvanappiini juuri tiedon, että on olemassa "etäilyeliitti". Siis weeteeäf? Kuulunko siis eliittiin, kun voin halutessani vapaasti tehdä työni missä haluan?? 😄

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, olen kokopäivätyössä parin tonnin brutolla asiantuntijasihteerin, mutta mutta toimistolla ei tarvi olla. Kiva tietää että minäkin olen eliittiä!

Vierailija
22/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tietää että kun tekee paskaa duunia kotona niin on eliittiä. Olipas kyllä aikamoinen paskanjauhanta-avaus.

Termi oli aamun Hesarin artikkelissa. Itsellekin särähti korvaan.

No hesari alkaa pikku hiljaa olla seiskan tasoinen julkaisu. Seiska käyttänyt mm sanaa daiaarijösses. En ottaisi vakavasti.

Vaikka täällä on kyllä ollut hyvät perutelut tuolle sanalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä työtä, jota voi tehdä etänä, kannattanee hakeutua sellaiselle alalle ja sellaiseen työhön, jossa se on mahdollista. Kaikesta sitä viitsitäänkin vikistä.

Vierailija
24/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava termi. Mutta tosissaan, onhan tässä aika etuoikeutettu, kun voi tehdä työnsä kotona. Saa sekä unta että vapaa-aikaa enemmän kuin toimistolla käydessä.

Mutta oikeasti alan kaipaamaan jo enemmän oikeita sosiaalisia kontakteja ja etätyö alkaa tympiä. Meillä vaan ei töissä oikein kukaan käy siellä toimistolla, niin sinne on ihan turha mennä. Että ei tämäkään ole mitään pelkkää onnea ja auvoa.

Ihan hyvä termi. Mitä tulee siihen vuoteen 2020 niin tuo vietisi näyttää siltä että valittaisit paljonko bensaa sun ferrari vie sellaiselle jolla ei ole varaa autoon. Aika elitististä olla näkemättä omaa etuoikeutta.

Vierailija
25/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalisuus

Vierailija
26/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava termi. Mutta tosissaan, onhan tässä aika etuoikeutettu, kun voi tehdä työnsä kotona. Saa sekä unta että vapaa-aikaa enemmän kuin toimistolla käydessä.

Mutta oikeasti alan kaipaamaan jo enemmän oikeita sosiaalisia kontakteja ja etätyö alkaa tympiä. Meillä vaan ei töissä oikein kukaan käy siellä toimistolla, niin sinne on ihan turha mennä. Että ei tämäkään ole mitään pelkkää onnea ja auvoa.

Ihan hyvä termi. Mitä tulee siihen vuoteen 2020 niin tuo vietisi näyttää siltä että valittaisit paljonko bensaa sun ferrari vie sellaiselle jolla ei ole varaa autoon. Aika elitististä olla näkemättä omaa etuoikeutta.

"Syökööt kakkuja", moderni versio :D

Vierailija
27/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tehdä työtä, jota voi tehdä etänä, kannattanee hakeutua sellaiselle alalle ja sellaiseen työhön, jossa se on mahdollista. Kaikesta sitä viitsitäänkin vikistä.

Tämäkin oikein esimerkillinen "syökää kakkua" kommentti.

Äsken pidin sanaa typeränä mutta nämä kommentit täällä kyllä pisti näkemään miten elitistinen ajatusmaailma monella etätyöntekijällä on. Ehkä artikkeli käsitteli juuri sitä?

Vierailija
28/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syökööt kakkuja", moderni versio :D

Hahaa ajateltiin juuri samas eri kommentista :D

Vierailija
29/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaveri joka kiukutteli kun kaikki ei pysynyt sosiaalisesti eristäytyneenä, pystyhän niitä töitä tekemään etänä ja hänestä Suomessa oli lockdown! Koitin kysyä miten kaikki siihen pystyisivät. Hän ei ymmärtänyt, kai hän uskoi että joku taikoon sen ruoan hänen oven taa ja ihmiset pysyy hengissä pyhällä hengellä eikä tarvitse palkaa. Että ihminen osaakin olla sokea.

Vierailija
30/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reaaliset tuloerot ovat itse asiassa kasvaneet Korona ajan alkamisesta lähtien juuri siitä syystä, että etäilyeliitti on säästänyt työmatkakustannuksissa, kun perus duunareilla työmatkakulut ovat kasvaneet voimakkaasti.

Ja työmatkakustannukset on helppo laittaa veroähennyksiin vaikka työmatkaa ei todellisuudessa kulkisi. Eli säästö työmatkoissa, lounaissa ja matkavähennys saattaa tehdä 500 euron reaalisäästön per kk. Tuollaista 500e parannusta nettoansiohin ei saa kuin tuplaamalla palkkansa.

Vierailija
31/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettoni on noin 1700€/kk mutta kyllä minä ymmärrän että minulla on jotain mitä kavereilla ei ole kun voin itse valita missä työni teen. Miksi se aplla ei ole selvää ettei kaikki saa valita?

Etenkin tuo korona-aika toi tosi hyvin esiin miten monet etäilyeliittiin kuuluvat ei edes yllättänyt miten kaikki, suurin osa, ei saa jäädä kotiin pysymään turvassa.

En ole ap, mutta uskon, että missasit nyt pointin. Kukaan ei missään ole väittänyt, että etätyötä tekevät eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole samaa mahdollisuuta. Kyse lienee nyt nimenomaan siitä, että miten muka voi olla "eliittiä" vain sillä perusteella, että saa tehdä työnsä missä huvittaa? Eikös tällä perusteella työttömätkin ole oikein supereliittiä, kun heidän ei tarvitse tehdä töitä ollenkaan?

Vierailija
32/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin jutussa muuten etäilyeliittiin viitattiin kohdassa, jossa puhuttiin siitä, että kalliimman luokan pientalojen kauppa kiihtyi huomattavasti kun "etäilyeliitti" jäi tekemään töitään kotoa käsin. Tämä on siis ihan tilastollinen fakta, että kalliimpien pientalojen kauppa kiihtyi selvästi koronan ja etätöiden alettua.

Vaikka täällä joku kertookin tekevänsä etätöitä 1700/kk nettopalkalla, niin tilastollinen fakta on se, että keskimäärin etäilyeliitti on myös palkkojen suhteen selvästi yli keskipalkkaisia. Tämän toki voi päätellä jo siitäkin, että tämä ryhmä intoutui ostamaan esimerkiksi pk-seudulla ja sen lähialueilla 300 00-700 000 hintaisia omakotitaloja ja muita pientalo asuntoja, joihin pienipalkkaisilla ei yksinkertaisesti olisi varaa.

Vierailija
33/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitti

Sanan eliitti alkuperä on latinan verbissä eligere, joka tarkoittaa valitsemista.

Joten kuten itsekin huomaat "voin halutessani vapaasti tehdä työni missä haluan" sinä nimenomaan olet eliittiä.

Vierailija
34/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päätynyt sattumalta alalle, jossa voi tehdä etätöitä. Yllätys oli silti suuri kun firmaa vaihtaessa se ei onnistunutkaan.

Vierailija
35/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettoni on noin 1700€/kk mutta kyllä minä ymmärrän että minulla on jotain mitä kavereilla ei ole kun voin itse valita missä työni teen. Miksi se aplla ei ole selvää ettei kaikki saa valita?

Etenkin tuo korona-aika toi tosi hyvin esiin miten monet etäilyeliittiin kuuluvat ei edes yllättänyt miten kaikki, suurin osa, ei saa jäädä kotiin pysymään turvassa.

En ole ap, mutta uskon, että missasit nyt pointin. Kukaan ei missään ole väittänyt, että etätyötä tekevät eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole samaa mahdollisuuta. Kyse lienee nyt nimenomaan siitä, että miten muka voi olla "eliittiä" vain sillä perusteella, että saa tehdä työnsä missä huvittaa? Eikös tällä perusteella työttömätkin ole oikein supereliittiä, kun heidän ei tarvitse tehdä töitä ollenkaan?

Kyse on valinnasta. Sitä ei tunnu moni tässä käsittävän, et edes sinä vaikka edellinen sen kirjoitti selkeästi.

Vierailija
36/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliitti

Sanan eliitti alkuperä on latinan verbissä eligere, joka tarkoittaa valitsemista.

Joten kuten itsekin huomaat "voin halutessani vapaasti tehdä työni missä haluan" sinä nimenomaan olet eliittiä.

Ja työtön voi vapaasti valita, mitä päivisin tekee.

Vierailija
37/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliitti

Kivaa, mä oon pitkäaikaistyöttömänä kans eliittiä😊

Vierailija
38/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliitti

No kerropa sitten, että missä asioissa ihmisellä EI OLE vapautta valita? Asuinpaikan voi valita, koulutuksen, työn jne. Eli me ollaan kaikki eliittiä. 💪

Vierailija
39/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te oikeasti, että 2020 oli helppo kenellekään? Sekä lähityö että etätyö oli täynnä ongelmia sillon. Eri syistä, mutta olihan se ihan hirveää aikaa ihan kaikille. Mieheni on käynyt koko ajan kodin ulkopuolella töissä ja itse olen ollut etänä, joten olen kyllä nähnyt molemmat puolet.

Vierailija
40/85 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen etätyöhön, tuskin enää lähtisin firmaan missä pitäisi kököttää toimistolla. Säästän näin aikaa ja rahaa ja etätyö mahdollisti muuton lappiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi