Kuinka vanhaa autoa huolletaan vielä täysin huoltokirjan mukaisesti
Kommentit (58)
Oma on 17v,itse huollettu viimeisen 11v ajan.
Katsastuksista ekalla läpi, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta vanhaa. Itse huollan, en käytä ryöstöhintaisissa öljynvaihdoissa.
Öljyt, suodattimet, tulpat huoltokirjan mukaan.
Noin 20€/perushuolto.
Mihin asti sitä on käytetty niin että on saatu huoltoleimat kirjaan?
Vierailija kirjoitti:
En osaa huoltaa vanhaa autoa, joten en voi neuvoa, valitan.
Kai sitä joku puolestasi huoltaa?
10 v. taitaa olla semmoinen raja missä yleensä alkaa huolloista lipsuminen ja enemmän vain korjataan vikoja kun niitä ilmenee.
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Vierailija kirjoitti:
10 v. taitaa olla semmoinen raja missä yleensä alkaa huolloista lipsuminen ja enemmän vain korjataan vikoja kun niitä ilmenee.
Mulla oli 31 vuotta vanha auto ja huollon tein itse kerran vuodessa. Öljyt ja suodattimet. Nyt olen vaihtanut sen uuteen autoon, joka on vain 21 vuotta vanha ja saman huollon teen siihenkin. Kaiken tekemäni kirjoitan huoltokirjaan, pvm. + kilometrit ja työt. Ja jos joitain oikeita korjauksia olen tehnyt, kirjaan nekin ko. kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta vanhaa. Itse huollan, en käytä ryöstöhintaisissa öljynvaihdoissa.
Öljyt, suodattimet, tulpat huoltokirjan mukaan.
Noin 20€/perushuolto.
Mihin asti sitä on käytetty niin että on saatu huoltoleimat kirjaan?
Mitä niillä leimoilla tekee jos itse tekee vaikka öljynvaihdon?
Jos haluat toimivan ja kunnossa olevan auton huollat sitä säännöllisesti ja ohjeiden mukaan joko itse tai jossain huollossa.
Se on eri asia jos itse huoltaa. Olen ostanut auton jossa oli huoltoliikkeen leumat 14-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.
Tekemättä usein jää:
Letkujen/ liittimien tarkastukset
Jarrunesteiden vaihto
Jäähdytysnesteiden vaihto
Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus
Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa
Ohjaustehostimen nesteen vaihto
Ilmastoinnin huolto (ajoissa)
Vaihteistoöljyn vaihto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.
Tekemättä usein jää:
Letkujen/ liittimien tarkastukset
Jarrunesteiden vaihto
Jäähdytysnesteiden vaihto
Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus
Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa
Ohjaustehostimen nesteen vaihto
Ilmastoinnin huolto (ajoissa)
Vaihteistoöljyn vaihto
VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.
Ilmastointi on suljettu järjestelmä. Sitä ei ole tarkoitus "huoltaa" muuta kuin sillä rahastavien firmojen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.
Tekemättä usein jää:
Letkujen/ liittimien tarkastukset
Jarrunesteiden vaihto
Jäähdytysnesteiden vaihto
Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus
Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa
Ohjaustehostimen nesteen vaihto
Ilmastoinnin huolto (ajoissa)
Vaihteistoöljyn vaihto
VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.
Laskennallinen Golfin elinikä on alle 15 vuotta. Kyllä se sen aikaa kestää.
Sellainen kommentti, että huolto-ohjelmaan kuuluu muutakin kuin pelkkää osien vaihtoa. Nyrkkisääntönä mitä vanhempi auto, sitä enemmän. Huollon koko sisältöä ei yleensä näe huoltokirjasta, vaan pitää olla huolto-ohjelma tai -kaavio. Tietysti öljyn ja suodattimien vaihdoilla päästään jo eteenpäin, mutta silloin paljon jää tekemättäkin. Niitä tekemättömistä töitä sitten paikkaillaan, kun jotain hajoaa.
Huoltokirjan mukainen huolto tarkoittaa varmaankin sitä, että tehdään jotain ja lyödään leima ja/tai merkataan pvm ja kilometrit. Huolto-ohjelman mukaisessa huollossa taas käydään läpi huolto-ohjelman kohteet ja merkataan ne kaavakkeeseen. Itse tehtynä jälkimmäisessä palaa yleensä vain lisää aikaa, teetettynä myös rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi on suljettu järjestelmä. Sitä ei ole tarkoitus "huoltaa" muuta kuin sillä rahastavien firmojen mielestä.
Kyllä siitä häviää sitä kylmäainetta ajan mittaan... Ei ole täysin suljettu, koska se aine häviää kumiletkujen läpi hiljalleen...
Vierailija kirjoitti:
VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.
Tai kestää ainakin sen vaihteiston eliniän.
Valmistajilla on erilaisia motiiveita osien huoltamattomuudelle, mutta käyttäjän kannalta ne ei välttämättä ole fiksuja. Jos parilla kympillä lisätään sen vaihteiston elinikää muuten hyväkuntoisessa autossa, niin miksei sitä tekisi?
Omaan vm. 2000 rotiskoon vaihtelen vaan öljyt ja katsastan, siinäpä se. Tarpeen vaatiessa ehkä korjaillaan, mutta esim. jakohihnahuoltoa en aikonut tehdä enää ollenkaan ja ajattelin ajaa vaan niin kauan kunnes napsahtaa.
23 vuotta vanhaa. Itse huollan, en käytä ryöstöhintaisissa öljynvaihdoissa.
Öljyt, suodattimet, tulpat huoltokirjan mukaan.
Noin 20€/perushuolto.