Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka eivät aja, vaikka kortti on?

Vierailija
18.08.2022 |

Mikset aja?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä miettinyt itsekin, että miksen. En halua, ajaminen ahdistaa minua kamalasti... varmaan syitä ja tuntemuksia, joita monella on, jotka eivät aja. En osaa selittää sitä tarkemmin. Pystyn ajamaan lähikauppaan, mutta pitempiä matkoja en. Välttelen ajamista tietoisesti. Ja ajaminen pelottaa kovin. Tällaisesta pääsee varmasti yli, mutta en ole oikein pystynyt hakemaan apua tähän. Koen ajamisen vaikeana ja kuitenkin pääsin inssin läpi ensimmäisellä kerralla, mutta mitä sitten? En vain kykene ajamaan enempää kuin nyt ajan.

Vierailija
82/83 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sä joko osaat ajaa tai sit et."

Mutta ainakaan harjoittelematta et osaa.

Missä ketjussa sä luulet olevasi? Jokainen jolla on kortti, on harjoitellut ajamaan.

Ei. Autokoulussakin opetetaan, että kortti on vasta lupa harjoitella.

Se ei ole mikään maisterintutkinto, vaan peruskurssi.

Säkö et harjoitellut autokoulussa?

Ajokortti on lupa itsenäiseen ajamiseen. Eivät autokoulun tunnit tee hyvää autoilijaa.

Meillä korostettiin, että harjoittelu alkaa ajokortin jälkeen.

Mutta harjoittelua se autokoulukin on, täällä kun puhutaan siitä että et ole harjoitellut autolla ajoa jos et aja viikottain.

Kun sain kortin, ajoin aika paljonkin, koska asuimme huonojen julkisten yhteyksien takana. Nyt jo 10 vuoden ajan olen ajanut todella harvoin eikä ajotaidollenibole tapahtunut yhtään mitään.

Ajokokeessa testataan onko kyvyt riittävät itsenäiseen harjoitteluun. Ajotaitoa et sitten tullut hankkineeksi.

Ruotsissa pitää muuten ajokokeessa näyttää pystyvänsä pysymään muun liikenteen rytmissä turvallisesti. Tukholmassa onkin melko hankala läpäistä ajokoetta, monet käyvätkin intensiiviharjoittelua maaseutukaupungeissa ja pääsevät siellä ajokokeesta läpi. Jos köröttelee kuten vaikka kehä ykköstä monet 5 km rajoituksen alle, niin ei tule korttia. Samoin liikenneympyröissä ei saa hidastella, eikä myöskään yhtään hurjastella.

Näin sit varmaan nykyään, silloin kun minä olen ajanut korttini, inssi kosahti heti jos et osannut ajaa moottoritiellä, pikkuteillä risteyksissä, liikennevaloissa tai liikenneympyrässä.

En päässyt ajamaan moottoritiellä, lenkki kaupungin keskustassa. Vuonna 1991.

Mä ajoin kortin 2008 pääkaupunkiseudulla ja me kyllä kierrettiin kaikki mahdolliset paikat, parkkeerattiin pussiin ja peruuteltiin ylämäkeen. Itse piti osata suunnistaakin, inssi kertoi vain määränpään.

Täällä maakunnissa on helpompaa. Riippuu inssistäkin, osa tiukempia. Olen ajanut Helsingissä lauantaina ruuhka-aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/83 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin ajokortin 18-vuotiaana, kun siihen aikaan melkein kaikki hankkivat ajokortin. Kadun sitä, koska sille on ollut niin vähän tarvetta. Minulla ei ole varaa omistaa autoa eikä tarvettakaan, kun pärjään hyvin julkisilla