Muita, jotka eivät aja, vaikka kortti on?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään ajamista. En koskaan oppinut luottamaan itseeni ratissa, olin arka enkä uskaltanut ajaa mihinkään yksin.
Näin juuri käy, kun ei harjoittele vaan jää nyyhkimään että pelkää.
Niin, osalle käy, osalle ei. Tämäkö poistuu sillä että ajaa viikottain?
Kyllä.
No ei. Ahdistus ja pelko ei ajamalla poistu.
Kyllä, vain niin ne poistuvat.
Eivät poistu, niitä vaan oppii sietämään ja hallitsemaan. Ahdistus ja pelko ei liity ajamiseen joten ajamalla ne ei poistu. Eri asia jos puhut epävarmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sä joko osaat ajaa tai sit et."
Mutta ainakaan harjoittelematta et osaa.
Missä ketjussa sä luulet olevasi? Jokainen jolla on kortti, on harjoitellut ajamaan.
Ei. Autokoulussakin opetetaan, että kortti on vasta lupa harjoitella.
Se ei ole mikään maisterintutkinto, vaan peruskurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään ajamista. En koskaan oppinut luottamaan itseeni ratissa, olin arka enkä uskaltanut ajaa mihinkään yksin.
Kyllä.
Vain ajamalla tulet varmaksi kuljettajaksi.
Tuskin sinulla vänkääjä on muuta kuin mopokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua.
Kannattaa pitää ajotaitoa yllä.
No mihin se häviää? Ei mihinkään. Ihan samalla tavalla osaan ajaa silloin harvoin kun pakko on.
Tiedän monia, joilla on ajotaito hävinnyt. Ei ole ajettu kortin saamisen jälkeen kuin muutamia kertoja.
Miten se on hävinnyt? Ei osaa rattia kääntää?
Havainnointi, muun liikenteen huomioiminen.
Perustele miten sun kognitiiviset kyvyt katoaa jollet aja autoa. Pikemmin uskoisin jatkuvasti ajavan ajavan niin ylimielisesti taitojaan korostaen että havainnointi unohtuu.
Kyllä siellä liikenteen seassa kannattaa ihan viikoittain käydä. Säännöllisesti kun ajaa, pysyy asiat mielessä ja ajotaidot. Tarkoitan ajotaidoilla pimeällä, sateella, lumella, lumisateella, sinulla jne jne ajamista ja myös ajotaitoihin kuuluu että osaat käsitellä autoasi, tiedät missä sen kulmat menee, kauanko jarruttaa, miten kiihtyy että mihin rakoon voi/ei voi mennä jne.
Kerran viikossa ei taida ihan riittää hyvän ajokyvyn ylläpitoon. Vaan voihan sitten tilannenopeuttansa laskea, vaikka siitä joku turhautuisikin. Hyvä olisi kumminkin tiedostaa tuo muitten turhautuminen, ja yrittää välttää sen syntymistä. Uusittu tieliikennelaki muuten ottaa tuohon kiitettävällä tavalla kantaa, asettamalla kokeneille kuljettajille huomioonottovelvollisuutta.
Sanoinko kerran viikossa? En
Sanoin viikoittain.
Ei siellä nyt päivittäin tarvitse käydä, mutta viikoittain olisi hyvä.Kortti vuodesta 1987.
Voi olla että jonkun muunkin mielestä "viikottainen" tarkoittaa "kerran viikossa".
https://www.suomisanakirja.fi/viikoittainKortti vuodesta 1976. Kortti abec1eced1ede, ja kaikki ajoneuvotyypit ajokokeella.
Kokemuksesi Mysize 72:sta?
Ajoin kortin 19-v pikkukaupungissa ja muutin heti sen jälkeen Helsinkiin missä en 15 vuoteen tarvinnut autoa. Tein paluumuuton kotikaupunkiin ja siinä vaiheessa kun lapsi meni päiväkotiin tuli tarve hoitaa kuljetuksia autolla. Pelotti aloittaa ajaminen uudestaan mutta hyvinhän se siitä lähti, nyt melkein 10 v autoilua päivittäin. Helsinkiin tai muuhun vieraaseen kaupunkiin en kyllä ehkä autolla uskaltaisi 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ajoin kortin 19-v pikkukaupungissa ja muutin heti sen jälkeen Helsinkiin missä en 15 vuoteen tarvinnut autoa. Tein paluumuuton kotikaupunkiin ja siinä vaiheessa kun lapsi meni päiväkotiin tuli tarve hoitaa kuljetuksia autolla. Pelotti aloittaa ajaminen uudestaan mutta hyvinhän se siitä lähti, nyt melkein 10 v autoilua päivittäin. Helsinkiin tai muuhun vieraaseen kaupunkiin en kyllä ehkä autolla uskaltaisi 🤔
Kannattaa uskaltaa. Minulla suunnilleen sama historia, mutta olen ajanut täysin vieraissa kaupungeissa ja myös ulkomailla. Vaikka pelottaa, kannattaa uskaltaa. Vain niin huomaa, että osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ketjussa sä luulet olevasi? Jokainen jolla on kortti, on harjoitellut ajamaan.
Se ei ole mikään maisterintutkinto, vaan peruskurssi.
Säkö et harjoitellut autokoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vain ajamalla tulet varmaksi kuljettajaksi.
Tuskin sinulla vänkääjä on muuta kuin mopokortti.
Haluaisinpa nähdä sen rekkakuskin joka 4,4 metriä korkealla tyhjällä yhdistelmällä ei pelkäisi 24 m/s puuskittaisella sivutuulella jäisellä tiellä. Tai ihan tavallisen pitkän linjan bussin kuljettajan, jonka pitää puuskatuulisella jääkallokelillä painaa nopeusrajoitinta vastaan toistasataa. Se pelko ei taida ajamalla poistua, ihan täytyy kaasupoljinta keventää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa uskaltaa. Minulla suunnilleen sama historia, mutta olen ajanut täysin vieraissa kaupungeissa ja myös ulkomailla. Vaikka pelottaa, kannattaa uskaltaa. Vain niin huomaa, että osaa.
Oppirahoja ei kannata maksaa, jollei tarvitse. Ihan hyvällä omallatunnolla voi jättää hankalissa olosuhteissa ajamisen väliin, jollei sitä harjoitusta kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään maisterintutkinto, vaan peruskurssi.Säkö et harjoitellut autokoulussa?
Ajokortti on lupa itsenäiseen ajamiseen. Eivät autokoulun tunnit tee hyvää autoilijaa.
Meillä korostettiin, että harjoittelu alkaa ajokortin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään maisterintutkinto, vaan peruskurssi.Säkö et harjoitellut autokoulussa?
Ajokortti on lupa itsenäiseen ajamiseen. Eivät autokoulun tunnit tee hyvää autoilijaa.
Mutta harjoittelua se autokoulukin on, täällä kun puhutaan siitä että et ole harjoitellut autolla ajoa jos et aja viikottain.
Kun sain kortin, ajoin aika paljonkin, koska asuimme huonojen julkisten yhteyksien takana. Nyt jo 10 vuoden ajan olen ajanut todella harvoin eikä ajotaidollenibole tapahtunut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä korostettiin, että harjoittelu alkaa ajokortin jälkeen.Mutta harjoittelua se autokoulukin on, täällä kun puhutaan siitä että et ole harjoitellut autolla ajoa jos et aja viikottain.
Kun sain kortin, ajoin aika paljonkin, koska asuimme huonojen julkisten yhteyksien takana. Nyt jo 10 vuoden ajan olen ajanut todella harvoin eikä ajotaidollenibole tapahtunut yhtään mitään.
Ajokokeessa testataan onko kyvyt riittävät itsenäiseen harjoitteluun. Ajotaitoa et sitten tullut hankkineeksi.
Ruotsissa pitää muuten ajokokeessa näyttää pystyvänsä pysymään muun liikenteen rytmissä turvallisesti. Tukholmassa onkin melko hankala läpäistä ajokoetta, monet käyvätkin intensiiviharjoittelua maaseutukaupungeissa ja pääsevät siellä ajokokeesta läpi. Jos köröttelee kuten vaikka kehä ykköstä monet 5 km rajoituksen alle, niin ei tule korttia. Samoin liikenneympyröissä ei saa hidastella, eikä myöskään yhtään hurjastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua.
Kannattaa pitää ajotaitoa yllä.
No mihin se häviää? Ei mihinkään. Ihan samalla tavalla osaan ajaa silloin harvoin kun pakko on.
Tiedän monia, joilla on ajotaito hävinnyt. Ei ole ajettu kortin saamisen jälkeen kuin muutamia kertoja.
Miten se on hävinnyt? Ei osaa rattia kääntää?
Havainnointi, muun liikenteen huomioiminen.
Perustele miten sun kognitiiviset kyvyt katoaa jollet aja autoa. Pikemmin uskoisin jatkuvasti ajavan ajavan niin ylimielisesti taitojaan korostaen että havainnointi unohtuu.
Kyllä siellä liikenteen seassa kannattaa ihan viikoittain käydä. Säännöllisesti kun ajaa, pysyy asiat mielessä ja ajotaidot. Tarkoitan ajotaidoilla pimeällä, sateella, lumella, lumisateella, sinulla jne jne ajamista ja myös ajotaitoihin kuuluu että osaat käsitellä autoasi, tiedät missä sen kulmat menee, kauanko jarruttaa, miten kiihtyy että mihin rakoon voi/ei voi mennä jne.
Kerran viikossa ei taida ihan riittää hyvän ajokyvyn ylläpitoon. Vaan voihan sitten tilannenopeuttansa laskea, vaikka siitä joku turhautuisikin. Hyvä olisi kumminkin tiedostaa tuo muitten turhautuminen, ja yrittää välttää sen syntymistä. Uusittu tieliikennelaki muuten ottaa tuohon kiitettävällä tavalla kantaa, asettamalla kokeneille kuljettajille huomioonottovelvollisuutta.
Sanoinko kerran viikossa? En
Sanoin viikoittain.
Ei siellä nyt päivittäin tarvitse käydä, mutta viikoittain olisi hyvä.Kortti vuodesta 1987.
Ja miksi se nyt olisi hyvä?
Kyllä se hyvä olisi jos haluaa edes jotain ajokykyä ylläpitää, ettei sitten joudu varta vasten lähteä harjoittelemaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä korostettiin, että harjoittelu alkaa ajokortin jälkeen.Mutta harjoittelua se autokoulukin on, täällä kun puhutaan siitä että et ole harjoitellut autolla ajoa jos et aja viikottain.
Ajokokeessa testataan onko kyvyt riittävät itsenäiseen harjoitteluun. Ajotaitoa et sitten tullut hankkineeksi.
Ruotsissa pitää muuten ajokokeessa näyttää pystyvänsä pysymään muun liikenteen rytmissä turvallisesti. Tukholmassa onkin melko hankala läpäistä ajokoetta, monet käyvätkin intensiiviharjoittelua maaseutukaupungeissa ja pääsevät siellä ajokokeesta läpi. Jos köröttelee kuten vaikka kehä ykköstä monet 5 km rajoituksen alle, niin ei tule korttia. Samoin liikenneympyröissä ei saa hidastella, eikä myöskään yhtään hurjastella.
Näin sit varmaan nykyään, silloin kun minä olen ajanut korttini, inssi kosahti heti jos et osannut ajaa moottoritiellä, pikkuteillä risteyksissä, liikennevaloissa tai liikenneympyrässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan toteamaan että kyllä osataan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa pitää muuten ajokokeessa näyttää pystyvänsä pysymään muun liikenteen rytmissä turvallisesti. Tukholmassa onkin melko hankala läpäistä ajokoetta, monet käyvätkin intensiiviharjoittelua maaseutukaupungeissa ja pääsevät siellä ajokokeesta läpi. Jos köröttelee kuten vaikka kehä ykköstä monet 5 km rajoituksen alle, niin ei tule korttia. Samoin liikenneympyröissä ei saa hidastella, eikä myöskään yhtään hurjastella.Näin sit varmaan nykyään, silloin kun minä olen ajanut korttini, inssi kosahti heti jos et osannut ajaa moottoritiellä, pikkuteillä risteyksissä, liikennevaloissa tai liikenneympyrässä.
En päässyt ajamaan moottoritiellä, lenkki kaupungin keskustassa. Vuonna 1991.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa pitää muuten ajokokeessa näyttää pystyvänsä pysymään muun liikenteen rytmissä turvallisesti. Tukholmassa onkin melko hankala läpäistä ajokoetta, monet käyvätkin intensiiviharjoittelua maaseutukaupungeissa ja pääsevät siellä ajokokeesta läpi. Jos köröttelee kuten vaikka kehä ykköstä monet 5 km rajoituksen alle, niin ei tule korttia. Samoin liikenneympyröissä ei saa hidastella, eikä myöskään yhtään hurjastella.Näin sit varmaan nykyään, silloin kun minä olen ajanut korttini, inssi kosahti heti jos et osannut ajaa moottoritiellä, pikkuteillä risteyksissä, liikennevaloissa tai liikenneympyrässä.
En päässyt ajamaan moottoritiellä, lenkki kaupungin keskustassa. Vuonna 1991.
Mä ajoin kortin 2008 pääkaupunkiseudulla ja me kyllä kierrettiin kaikki mahdolliset paikat, parkkeerattiin pussiin ja peruuteltiin ylämäkeen. Itse piti osata suunnistaakin, inssi kertoi vain määränpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos nykyään ne nuoret miehet heiluu auton ratissa ilman mitään järkeä kun ne laitetaan opettelemaan ajamista ilman mitään osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan toteamaan että kyllä osataan
😂 Mä olen tuo todella harvoin 10 vuoden aikana ajanut ja ajoin Dubaissa yhden tällaisen pakollisen ajon ruuhka-aikaan. Siellä sentään on liikennemerkit ja valot, mutta just tolta se meno siellä mun silmiin näytti.
Voi olla että jonkun muunkin mielestä "viikottainen" tarkoittaa "kerran viikossa".
https://www.suomisanakirja.fi/viikoittain
Kortti vuodesta 1976. Kortti abec1eced1ede, ja kaikki ajoneuvotyypit ajokokeella.