Muita, jotka eivät aja, vaikka kortti on?
Kommentit (83)
"Sä joko osaat ajaa tai sit et."
Mutta ainakaan harjoittelematta et osaa.
Pelkään ajamista. En koskaan oppinut luottamaan itseeni ratissa, olin arka enkä uskaltanut ajaa mihinkään yksin.
Siskollani on kaksi yli kolmekymppistä jälkeläistä. Niin on minullakin.
Siskon lapset eivät ole ajaneet korttia, minun ovat - heti kun se oli mahdollista.
Siskon lapsia pitää viedä sinne ja tänne ja hakea sieltä ja täältä. No minun ei.
Työpaikkojakin on ratkennut siihen, onko ajokortti ja auto käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua.
Kannattaa pitää ajotaitoa yllä.
No mihin se häviää? Ei mihinkään. Ihan samalla tavalla osaan ajaa silloin harvoin kun pakko on.
Tiedän monia, joilla on ajotaito hävinnyt. Ei ole ajettu kortin saamisen jälkeen kuin muutamia kertoja.
Miten se on hävinnyt? Ei osaa rattia kääntää?
Havainnointi, muun liikenteen huomioiminen.
Perustele miten sun kognitiiviset kyvyt katoaa jollet aja autoa. Pikemmin uskoisin jatkuvasti ajavan ajavan niin ylimielisesti taitojaan korostaen että havainnointi unohtuu.
Kyllä siellä liikenteen seassa kannattaa ihan viikoittain käydä. Säännöllisesti kun ajaa, pysyy asiat mielessä ja ajotaidot. Tarkoitan ajotaidoilla pimeällä, sateella, lumella, lumisateella, sinulla jne jne ajamista ja myös ajotaitoihin kuuluu että osaat käsitellä autoasi, tiedät missä sen kulmat menee, kauanko jarruttaa, miten kiihtyy että mihin rakoon voi/ei voi mennä jne.
Kerran viikossa ei taida ihan riittää hyvän ajokyvyn ylläpitoon. Vaan voihan sitten tilannenopeuttansa laskea, vaikka siitä joku turhautuisikin. Hyvä olisi kumminkin tiedostaa tuo muitten turhautuminen, ja yrittää välttää sen syntymistä. Uusittu tieliikennelaki muuten ottaa tuohon kiitettävällä tavalla kantaa, asettamalla kokeneille kuljettajille huomioonottovelvollisuutta.
Sanoinko kerran viikossa? En
Sanoin viikoittain.
Ei siellä nyt päivittäin tarvitse käydä, mutta viikoittain olisi hyvä.
Kortti vuodesta 1987.
Vierailija kirjoitti:
Siskon lapset eivät ole ajaneet korttia, minun ovat - heti kun se oli mahdollista.Siskon lapsia pitää viedä sinne ja tänne ja hakea sieltä ja täältä. No minun ei.
Työpaikkojakin on ratkennut siihen, onko ajokortti ja auto käytettävissä.
Tässä puhutaan nyt siitä että on ajokortti muttei aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua.
No mihin se häviää? Ei mihinkään. Ihan samalla tavalla osaan ajaa silloin harvoin kun pakko on.
Tiedän monia, joilla on ajotaito hävinnyt. Ei ole ajettu kortin saamisen jälkeen kuin muutamia kertoja.
Perustele miten sun kognitiiviset kyvyt katoaa jollet aja autoa. Pikemmin uskoisin jatkuvasti ajavan ajavan niin ylimielisesti taitojaan korostaen että havainnointi unohtuu.
Kyllä siellä liikenteen seassa kannattaa ihan viikoittain käydä. Säännöllisesti kun ajaa, pysyy asiat mielessä ja ajotaidot. Tarkoitan ajotaidoilla pimeällä, sateella, lumella, lumisateella, sinulla jne jne ajamista ja myös ajotaitoihin kuuluu että osaat käsitellä autoasi, tiedät missä sen kulmat menee, kauanko jarruttaa, miten kiihtyy että mihin rakoon voi/ei voi mennä jne.
Kerran viikossa ei taida ihan riittää hyvän ajokyvyn ylläpitoon. Vaan voihan sitten tilannenopeuttansa laskea, vaikka siitä joku turhautuisikin. Hyvä olisi kumminkin tiedostaa tuo muitten turhautuminen, ja yrittää välttää sen syntymistä. Uusittu tieliikennelaki muuten ottaa tuohon kiitettävällä tavalla kantaa, asettamalla kokeneille kuljettajille huomioonottovelvollisuutta.
Sanoin viikoittain.
Ei siellä nyt päivittäin tarvitse käydä, mutta viikoittain olisi hyvä.Kortti vuodesta 1987.
Ja miksi se nyt olisi hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Pelkään ajamista. En koskaan oppinut luottamaan itseeni ratissa, olin arka enkä uskaltanut ajaa mihinkään yksin.
Näin juuri käy, kun ei harjoittele vaan jää nyyhkimään että pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Missä ketjussa sä luulet olevasi? Jokainen jolla on kortti, on harjoitellut ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, osalle käy, osalle ei. Tämäkö poistuu sillä että ajaa viikottain?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin sellainen. Nyt olen tietoisesti yrittänyt harjoitella siitä pois. Omaa autoa ei ole, mutta vanhemmilta lainaamme miehen kanssa keskimäärin kerran tai pari kertaa kuussa jotakin tapahtumaa tai reissua varten. Nyt olen puolen vuoden ajan ajanut nämä reissut ja kyllä se ajotaito alkaa paranemaan. Stressaavaa rattiin meno on silti edelleen.
Tuo on hyvä asenne, vaikka noin harvoilla ajokerroilla ei jännityksestä pidäkään päästä kokonaan eroon. Vastuullisen ihmisen on muutenkin hankala harjoitella vieraalla autolla, jolla on ajettava rauhallisesti. Ajotaito kasvaa parhaiten kun pääsee kokeilemaan rajojaan kuten ammattikuskit huonolla kelillä tai siviili turvallisessa paikassa. Kuinka moni kokeilee autonsa jarrujen lukkiutumista ja liunestolaitteistoa joka ajokerralla liukkaalla kelillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua.
Sanoin viikoittain.
Ei siellä nyt päivittäin tarvitse käydä, mutta viikoittain olisi hyvä.Kortti vuodesta 1987.
Mulla kortti vuodesta 1991, ajan päivittäin. Huomenna kuskaan miehen lääkäriin. Elämä helpottui ajokortin ja auton myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon lapset eivät ole ajaneet korttia, minun ovat - heti kun se oli mahdollista.Siskon lapsia pitää viedä sinne ja tänne ja hakea sieltä ja täältä. No minun ei.
Työpaikkojakin on ratkennut siihen, onko ajokortti ja auto käytettävissä.Tässä puhutaan nyt siitä että on ajokortti muttei aja.
Eipä se kaukaa käy. Lopputuloshan on sama. Paitsi että kortin ajaneella meni aika paljon rahaa hukkaan, jos ei aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojakin on ratkennut siihen, onko ajokortti ja auto käytettävissä.Tässä puhutaan nyt siitä että on ajokortti muttei aja.
Eipä se kaukaa käy. Lopputuloshan on sama. Paitsi että kortin ajaneella meni aika paljon rahaa hukkaan, jos ei aja.
Lopputulos on ihan eri. Kortillinen valitsee ettei aja, silloin valitsee julkisen, tpisen ei ole mikään pakko kuskata. Mä ajan vain pakolliset ajot, enpä ole kokenut rahaa hukanneeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
No ei. Ahdistus ja pelko ei ajamalla poistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ketjussa sä luulet olevasi? Jokainen jolla on kortti, on harjoitellut ajamaan.
Ehei, se on vasta alkeiskurssi, josta saa luvan harjoitella ajamaan. Nukuitko autokoulun tunneilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
No ei. Ahdistus ja pelko ei ajamalla poistu.
Kyllä, vain niin ne poistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, se on vasta alkeiskurssi, josta saa luvan harjoitella ajamaan. Nukuitko autokoulun tunneilla?
😅 Sanoit, mutta ainakaan harjoittelematta et osaa. Ihan jokainen on harjoitellut kun kortin on saanut. Itse taidat nukkua nyt.
Ajokortti on lupa itsenäisen ajamisen harjoitteluun.
Nyt tänne tuli joku formulakuski.