Mitä viisaus on?
Kommentit (10)
Ei nykyään enää uskota viisauteen vaan älyyn ja informaatioon sekä kykyyn toimia eri konteksteissa.
Sellainen joka näkee intuitiollaan jotain mitä muut eivät näe.
Tämä määritelmä ei ole omani, mutta pidän siitä: Viisaus on kykyä katsoa asioita monesta eri näkökulmasta, se on joustavuutta, kykyä tehdä korjausliikkeitä ja sitä, että pyritään yhteiseen hyvään, ei vain omaan.
Tutkijoiden mukaan viisaus on valitettavasti harvinaista. Älykkyys, ikä tai kokemukset eivät takaa sitä, että ihminen olisi viisas, jos ei ole osannut tai halunnut prosessoida kokemuksiaan ja oppia niistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä määritelmä ei ole omani, mutta pidän siitä: Viisaus on kykyä katsoa asioita monesta eri näkökulmasta, se on joustavuutta, kykyä tehdä korjausliikkeitä ja sitä, että pyritään yhteiseen hyvään, ei vain omaan.
Tutkijoiden mukaan viisaus on valitettavasti harvinaista. Älykkyys, ikä tai kokemukset eivät takaa sitä, että ihminen olisi viisas, jos ei ole osannut tai halunnut prosessoida kokemuksiaan ja oppia niistä.
Yhteinen hyvä kenen näkökulmasta? Kenenkö vain? Enemmistön? Jonkun tietyn ryhmän, kuten oppineiden, ja jos näin, niin entä jos oppineilla on eri näkemys mikä on hyvä?
Vai jätätkö tämän kysymyksen aiheen ulkopuolelle? "Mikä on hyvää" ei kuulu viisauteen mielestäsi?
En tiiä mut kuulin joskus et se ei asu meissä
Viisauden kaava: Äly + Tunne + Equilibrium/Tasapaino = Intuitio eli Viisaus.
Mä sanon päivittäin itselleni: Mä en tiedä mitään. Sitten taas jatketaan ihmettelyä.
En itse käytä termiä sen monimerkityksellisyyden ja epäselvyyden vuoksi.
Kuulun siis varmaankin niihin, jotka eivät "usko viisauteen" siinä mielessä, että puheet viisaudesta vaikuttavat usein myyttisiltä tai löperöiltä. Kyseinen sana kuuluu mielestäni niihin, jonka merkitys tulee selventää tilannekohtaisesti, jos sitä käytetään "vakavasti" (samoin kuten esim. terrorismi, fasismi, keskiluokka ja muut yhteiskuntaluokat).
Nytt kun sinä esität sen kysymyksen niiin todennäköisesti tarkoitat ihmisiä joiita et pidä uhkana.