Mikä hyvä alue kasvattaa lapsia Helsingissä?
Kommentit (25)
Miksi mielestäsi kantakaupungissa on hyvä kasvattaa lapsia?
Eikö siellä ole mielestäsi turvatonta? Voivatko lapset olla turvassa ulkona? Onko luonto lähellä? Näkeekö lapset liikaa kenties humalaisia ja hulluja? Missä voi pyöräillä? Eikö ilmakin ole aika saasteista kun autoja niin paljon?
Itse en kyllä näe kantakaupunkia hyvänä paikkana lapsille. Perheille missä lapsia ei ole, on varmasti ihanteellinen paikka asua.
Olen katsellut kantakaupungin kouluja ja todella ankeita ovat koulujen pihat ja itse rakennukset. Koulujen tasosta en osaa sanoa, mutta aika isoilta vaikuttavat. Mietin myös miten turvallista lasten mennä itse kouluun, paljon tien ylityksiä jne.
Ei, kantakaupungissa ei ole turvatonta. Emme sentään asu steissillä. Oma alueemme on hyvinkin kylämäinen ja keskustelujen perusteella muidenkin täällä asuvien (eri-ikäisten lasten) vanhempien mielestä hyvin turvallinen. Täällä on yllättävän paljon lapsia. Kavereita riittää.
Humalaisia (tai hulluja) ei näy. Varmaan jossain ns. lähiössä näkyisi huomattavasti enemmän. Pyöräillä voi siinä missä muuallakin. Täällä on puistoalueita, pyöräteitä menee kauemmas jne. Ilma ei ole kohtuuttoman saastunutta Helsingissä. Autoilla kai sinne etäämmäskin kuljetaan?
Koulu, johon lapsemme menee, on aivan ihana jugendrakennus. Eikä koulu myöskään ole suurensuuri. En muuten itse edes toivo mitään superpientä koulua lapselleni. Itse olen aina käynyt suurta koulua (en Helsingissä), enkä ole pitänyt sitä pahana, päin vastoin.
jos vain koti on turvallinen ja hyvä paikka asua ja vanhemmat ovat oikealla tavalla ohjaamassa ja neuvomassa lapsia elämän poluille.
esim. Pakila, Tapaninvainio, Paloheinä, Marjaniemi. Jos haluaa asua lähempänä keskustaa kerrostalossa, suosittelen Munkkiniemeä. Mielestäni keskustan ja kantakaupungin alueet ovat kuitenkin levottomampia kuin pientaloalueet, vaikka palvelut, kulkuyhteydet ym. ovatkin omaa luokkaansa.
Suurin osa helsinkiläisistä omistusasunnoissa asuvista asuu kerrostalossa. Kerrostaloasuminen ei välttämättä tarkoita kaupungin vuokrataloja.
Ja toisaalta, onko niin kamalaa, että lapsi näkee muutakin elämää kuin perinteistä ydinperheidylliä? Jos kerran " juoppoja ja hulluja" ei saa lähistöltä löytyä (ja minä ymmärrän " hullulla" mielenterveysongelmaisen, ehkä epänormatiivisesti mutta ei esimerkiksi väkivaltaisesti käyttäytyvän henkilön" ). Tyypillistä not in my backyard -asennetta...
Keskustassa tai sen tuntumassa on loistavia alueita joissa asua, jos rahaa löytyy. Olen asunut itse lapsuuttani niin keskustassa kuin " lähiöissäkin" . Lähiöiden ehdoton plussa on jalankulkuväylät lapsille, joita keskustaan ei saada, koska se on tiiviisti rakennettu.
Esimerkiksi kontula, pukinmäki, haaga yms. kerrostalolähiöt käytännöllisiä. Hyvät kulkuyhteydet, riittävät palvelut, meno rauhallinen (ei ihan ostareiden tuntumassa, mutta niinhän se on kaikkialla, missä paljon ihmisiä) ja paljon lapsia. Hyvin tarhoja, kouluja yms. Vanhusten helppo asioida. Asumiskustannukset ehdottomasti kohtuullisia.
Pientaloalueet eivät kuulu kaupunkiin. Ne ovat ns. maaseudun jatke, jossa palvelut ovat heikot ja joista liikkuminen kamalaa. Esimerkiksi olen asunut Pakilassa ja sieltä " pois pääseminen" oli nuoren kannalta hankalaa. En tykkää jäädä jumiin siihen pientalolähiöön. Kaverit oli kivempi valita esim. harrastusten perusteella kuin sen ketä sattuu naapurissa asumaan.
enkä koskaan ole tuntenut oloani turvattomaksi, edes silloin, kun asuttiin aivan sörnäisten metriksen vieressä
siinä osoitteessa en kasvattaisi lasta mielelläni, koska kadut ovat täynnä koiran kakkia ja ihmispissaa, mutta muilta osin sekin ihan ok paikka, lasten palvelut lähellä ja hyvät kulkuyhteydet
kyllä mäkin sanoisin, että lapselle tärkeämpi alue on seinien sisäpuoli kuin ulkopuoli
Vierailija:
Ja toisaalta, onko niin kamalaa, että lapsi näkee muutakin elämää kuin perinteistä ydinperheidylliä? Jos kerran " juoppoja ja hulluja" ei saa lähistöltä löytyä (ja minä ymmärrän " hullulla" mielenterveysongelmaisen, ehkä epänormatiivisesti mutta ei esimerkiksi väkivaltaisesti käyttäytyvän henkilön" ). Tyypillistä not in my backyard -asennetta...
Pientalolähiöiden suurimpia ongelmia on mielestäni välinpitämättömyys. Asuin itse Paloheinässä n. 10 vuotta lapsena. Taloyhtiössämme (omistusrivitalo keskellä idylliä) hakattiin vaimoja, dokattiin urakalla ja mm. tapettiin yksi nainen. Naapurit eivät puuttuneet avun huutoihin, koska ei heidän asiansa. Lapset ihan sekaisin, koska kasvatus täysin epäjohdonmukaista. Ulospäin esitettiin kaunista pintaa ja sisällä paikkailtiin arpia tappeluista. Ainakin puolet ks. taloyhtiönperheistä eronneet viimeistään lasten muutettua. Ei se asuinpaikka merkitse vaan ne perhesiteet.
Missä siinä on kauppakeskus ja baari???
Rasisti en ole muussa tapauksessa kuin siinä, että lapseni luokalla olisi yli puolet moniongelmaisia maahanmuutajalapsia. Sitä en todellakaan haluaisi. Esim Myllypuro ja Vuosaari olisivat pois suljettuja alueita mikäli haluaisin lähiöön muuttaa.
Näissä maahanmuuttajavoittoisissa kouluissa tavallisten lasten opetukseen ei enää jää aikaa. Jäävät siis paitsi hyvästä opista mutta myös oppimisen ilosta.
Oman alueemme kouluissa ei ole häiriköintiä. Ei suurta laumaa maahanmuutajia. Hyvinkoulutettujen ja hyvien vanhempien rakastamia lapsia. Lapsia, joista välitetään.
Sellaisten lasten keskelle haluan minäkin oman lapseni.
Keskusta-asumisen hyviä puolia tämäkin.
tosi nopsaan keskustaan ja melkein mihin vaan.
Vierailija:
Rasisti en ole muussa tapauksessa kuin siinä, että lapseni luokalla olisi yli puolet moniongelmaisia maahanmuutajalapsia. Sitä en todellakaan haluaisi. Esim Myllypuro ja Vuosaari olisivat pois suljettuja alueita mikäli haluaisin lähiöön muuttaa.Oman alueemme kouluissa ei ole häiriköintiä. Ei suurta laumaa maahanmuutajia. Hyvinkoulutettujen ja hyvien vanhempien rakastamia lapsia. Lapsia, joista välitetään.
Sellaisten lasten keskelle haluan minäkin oman lapseni.
Voi lapsiraukkaa kun on noin asenne ongelmainen vanhempi. " Meidän yleisestä hyvästä en ole valmis antamaan kenellekkään muulle mitään." Eliitistä kasvaa eliittiä ja samanlaisia paskahousuasenteita omaavia kusipäitä kuin vanhemmistaankin.
Itse olen onnellinen, että olen kasvanut maahanmuuttaja vetoisessa koulussa ja oppinut siinä sivussa tuntemaan erilaisia ihmisiä erilaisine taustoineen ja kulttuureineen. Ikinä ei ole ollut ongelmia muiden ihmisten kanssa, kun on tarpeeksi monipuolista elämää nähnyt. Nyt aikuisena edelleen jatkan opiskelujani ja olen hyvin pärjännyt verraten eliittikoulujen kasvatteihin (joita tuttavapiiriini kuuluu paljon) juuri vastaanottavaisuuteni ansiosta. Ei peruskoulussa opita niin vaikeita ja ihmeellisiä asioita, että niistä jäisi paitsi, jos oppii imemään tietoa myös muualta kuin opettajilta. Tulee myös avarampi maailmankuva kun sitä muodostaa itse ja useista eri lähteistä. Fiksu vanhempi osaa tukea lastensa oppimista.
Lähiöt loistavia paikkoja kohdata ihmisiä. Ole rohkea ja avaa silmäsi maailmalle!
Vierailija:
Rasisti en ole muussa tapauksessa kuin siinä, että lapseni luokalla olisi yli puolet moniongelmaisia maahanmuutajalapsia.
Oletko opetusalalla vai mihin muutoin perustat väittämäsi? Suomessa kasvaneet suomalaiset lapset (pian on tilanne, jossa heidän vanhempansakin ovat koko ikänsä asuneet ja eläneet Suomessa. 90-luvun alussa suomeen muuttaneet " somalit" ovat kohta kolmannessa sukupolvessa.) eivät usein ole sen moniongelmaisempia kuin muutkaan muksut. Juuri tuollaisten asenteiden takia lapsilla on vaikeuksia integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.
Itse en tosin ihan hirveästi maaseutua kaipaa. Viikonlopussa ehdin jo kyllästyä. Enkä halua sinne joka viikonloppu.
Vierailija:
Kulosaari, Munkka, Kuusi-/Lehtisaari tulevat ekaksi mieleen.
Miksi vain kalliit alueet? Tekeekä raha ihmisistä paremman? Ihan tavallisten ihmisten tavalliset asuinalueet ovat hyviä asua. Suurinosa ihmisten kodeista siaitsee lähiöissä tms. Hyvä koti on hyvä paikka!
Asuisin itsekin lapsineni mielelläni kantakaupungissa. Nyt puhuu raha. Samalla hinnalla ostettiin asunto junaradanvarrelta kuin kantakupungissa lyhennetään pienemmästä kämpästä vuokraa/kk. Köyhän tapa säästää. Kaikki löytyy läheltä. Päiväkoti, koulu, kaupat, terveysasema... Ja kaupungille pääsee vartissa. Saman ajan sitä köröttelee kolmosella Kaivarista.
Vierailija:
Asuisin itsekin lapsineni mielelläni kantakaupungissa. Nyt puhuu raha. Samalla hinnalla ostettiin asunto junaradanvarrelta kuin kantakupungissa lyhennetään pienemmästä kämpästä vuokraa/kk. Köyhän tapa säästää. Kaikki löytyy läheltä. Päiväkoti, koulu, kaupat, terveysasema... Ja kaupungille pääsee vartissa. Saman ajan sitä köröttelee kolmosella Kaivarista.
Vierailija: