*******LOKAKUISET KESKIVIIKKOON*******
Aloitanpa pinon kun en saa nukuttua. Eikä tosiaankaan supistele! Argh... Toisaalta eipähän tarvi olla kipeenä mutta toisaalta voishan tässä sitäkin valvoa, jos veisi asiaa jotenkin eteenpäin... Otin ilmeisesti jonkin sortin päiväunet vain, nukahdin 23-24 ja nyt ihan pirteenä ollut taas tunnin=(
Eilen oli tosi huono päivä, olin ihan kypsä tähän olotilaan, saa nähdä mitä tämä päivä tuo tullessaan? Tänään olisi neuvola iltapäivästä ja huomenna sitten äitipoli. Alkaa jo toivomaan että raskautta ei päästettäisi yliaikaiseksi mutta jos kaikki on hyvin niin eihän tätä käynnistetä.
Tässä yön tunteina on tullut mietittyä jo kaikenlaista ja vähän itkettikin että kuinka vaikeaa tämä raskaaksi tuleminen ja raskausaika onkaan ollut ja nyt kuitenkin ollaan tässä että laskettu aika on ihan just ja kaikki on kuitenkin hyvin. Tuota masuasukkia rakastaa jo niin kovin että ihan pala nousee kurkkuun pelkästä ajatuksesta... Pelottaakin hieman että kuinka ylisuojeleva äiti minusta tulee?!
Ottaisin uusiksi tämän ristiäis/nimiäisgallupin kun viimeksi siihen ei tainut kukaan enää huomata vastailla elikkäpäs:
GALLUP: Oletko suunnitellut jo ristiäisiä/nimiäisiä, tarjoiluja yms? Mitä olisi tiedossa? Montako vierasta on tulossa?
Waimo 39+5
Kommentit (33)
Viikonpäivät menee ihan sekaisin eli tietenkin toissapäivänä eli maanantaina roikuin vielä tällä palstalla päivällä ja illalla ja sitten yöllä pääsin kokemana synnytyksen vauhdin hurman :-)
Siis ihan varmasti tämän vuoden lokamasut tekee tilastollisen ennätyksen synnytysten nopeudessa! Tuntuu, että kaikilla nyytti on putkahtanut maailmaan alta kahdessa tunnissa :O
Joten tässä alkaa nyt tulemaan jotenki vainoharhaiseksi omasta synnytyksestä. Tuntuu, ettei varmaan oo kuin kaks ääripäätä; syöksysynnytys tai elämää pidempi kärsimysnäytelmä :)
Sitä vesien menoa minäkin kaipaisin, koska silloin tietäs, että NYT pitää lähteä, eikä tarvis niitä supistuksia laskea kotona. Noh, toivossa on hyvä elää..
Onko muuten kukaan vielä veikannut oikein sitä synnytyspäivää?? Minun veikkaus oli huominen, joten vielä on mahikset napakymppiin :))
Mulle tehtiin vauvan painoarvio äitiyspolikäynnillä rv 36 ja silloin lääkäri sanoi että vauva on ultran perusteella n.3200g jos syntyy lasketun ajan paikkeilla. Terveydenhoitaja arvioi vauvan painoksi n. 3300-3400g. Kun menin sairalaan synnyttämään, myös kätilö arvioi vauvan painoksi n.3400g. No, vauvahan oli syntyesään 3710g ja syntyi rv 41+1.
Kun v.2004 toista lasta odottaessa olin ultrassa vauvan perätilan vuoksi, vauvan arvioitiin olevan n. 4kg (ja siksi päädyttiin sektioon). Tyttöhän olikin vain 3545g. Eli meillä nuo arviot ovat heittäneet molempiin suuntiin.
MaryJ ja poju 11vrk
supistuksista...Mä kanssa mietein, että mistä sen sitten tietää. Koko päivän tuli suppareita, mutta mulla ne tuntu kanssa(ihan loppuun asti) tuolla häpyluun kohdilla, ei niinkään alavatsalla. Mä jopa kuvittelin, että mulla on nyt sitte pissatulehdus =) Näin hyvin nainen kroppansa tuntee =)
Eli supistuksen tullessa vatsa kovettu, häpyluun kohdalla oli viiltävää ja pistävää kipua. Jos koitti kävellä, piti hipsutella varpaillaan.
En vaan ole keneltäkään ennen kuullut, että supparit tuntuis tolla tavalla " alhaalla" , vaan odotin koska alkaa menkkamainen, kova jomotus vatsalla ja selässä.Toivottavasti selvensi kysymääsi edes jotenkin!
ONNEA JOLLA JA PEGGY(Varmasti hänelläkin jo tuhiseva paketti kainalossa!)
levila ja typy 2vko (edelleen...=D)
Jollalle pienestä poikavauvasta.
Ihanan kuuloinen synnytys, ja onneksi pääsitte ajoissa sairaalaan.
Voi kun itekkin saisi nopean synnytyksen, ettei tarttis monen montaa tuntia kärvistellä.
Supistuksista: Mulla esikoisen kanssa meni vedet ja sen jälkeen vasta alkoi supistukset, ja sen KYLLÄ tiesi että nyt se on menoo.
Mulla oli supistus niin kivulias, että itku meinas päästä.
Vatsa meni kovaksi ja tuli sellanen aaltomainen kipu joka meni koko kehon läpi, kesti pari minuuttia ja helpotti hetkeksi ja sitten taas ja taas sama uudestaan. Siitä ei kyllä millään voi erehtyä. Tuntuu että henkeä viedään.
Mulla ollut myös häpyluussa ja selässä kovaa polttelua tässä aina sillon tällön, ja vatsa mennyt kovaksi, mutta se ei ole noihin " oikeisiin" suppareihin verrattuna vielä mitään.
Tosin emme ole kaikki samanlaisia, toisille ei tulekkaan yhtä kivuliaita suppareita... mutta yleensä kyllä.
Mullakin kipukynnys huitelee tosi korkeella, siitä huolimatta tuntui että suppareiden kipu on niin kova, ettei niistä voi selvitä hengissä.
Tän paremmin en osaa supistuksia kuvailla.
Toivottavasti auttoi :)
Nyt koitan poistua täältä tältä päivältä.
Suppareita ja ihanaa synnytystä kaikille :)
Palailen taas huomenna katselemaan ketä kaikkia on yön aikana poistunut nyytin hakuun.
Ensisynnyttäjä ja paukauttaa nuin vaan kaikkien ohitte- no, toivottavasti siellä menee kaikki vaan tosi hyvin! ;)
Nämä kuullostaa oikeasti minustaki aika hurjilta nämä synnytysten vauhit, että miten voiki niin moni saada vauvan kainaloonsa n.3h urakalla. Vaikuttasko se asiaan, että niin monella on ollu myös monena päivänä ennakkoon suppareita?Että sitte ku homma lähtee menemään niin ei tarvita paljoa ku vauva on jo ulkona..
Onnea Jollalle vauvasta!
Minäki kävin tuossa nlassa ja sain taas huolen aiheen. Th kuunteli varmaan 3min sydänääniä, käski mun välillä mennä kyljelleenki, mutta vauvan sydänäänet oli aika monotoniset. Välillä ku törkki vauvaa niin pientä muutosta, mutta muuten tasapaksua. Käski mennä synnärille jos tuntuu ettei liikkeitä oikein tule. No, en nyt kuitenkaa mene, ja aamulle anto uuden ajan ja menen uudestaan kuunteluttamaan siis nuo sydänäänet. Laittakoot sitte päivystyksellä sinne jos tuntuu siltä... Ottaa niin päähän tällanen ylimääränen stressi, syntys jo tuo pieni kullanmuru niin ei tarvis olla huolissaan hänestä:(
Huomenna saadaan lapsenvahti joten senkipuolesta olis vauva hyvin tervetullut, ainaki siis huomisen jälkeen. Ehkä ei vielä ens yönä..
Muuten oli kaikki ok paitsi taas oli tullu painoa sen 400g/vko. Että tässä on kyllä niin tankkeri olo ku olla ja voi. Ja suklaa maistuu oikein hyvin :)
Viime yö oli syvältä. Esikoinen valvo 1:30-5:00, itki ja kitisi. Nukahti aina väliin mutta sitte heräs taas itkemään. Ei oo KOKO ikänänsä valvottanu meitä nuin pitkään, ei edes vauvana! Joten olen tänään ollu ihan poikki. Ku piti vielä aamulla kiirehtiä nlaan eikä saanu nukkua. Käytin tytön lääkärissäki, korvia tarkistuttaan kun on ollu nuhaa mutta terve tyttö- totes lääkäri. Joten toivottavasti tuo oli joku ohimenevä uhmapuuska? Tai sitte sille on tulossa hampaita..ääh. tämä tästä vielä puuttu!
Voi että mua ilettää, ku on tätä turvotusta- musta tuntuu että nenäki on kaks kertaa isompi ku tavallisesti, on niin turvoksissa. Yäk! Ja sormet kans.. PÄÄSIS jo synnyttämään!!!!!
Mies lähti veljiensä ja meijän pimun kanssa kylpylään, joten tällä emännällä on luxusta kun saa olla YKSIN kotona! Onkohan sitä tapahtunu yli vuoteen?? Ei oo tainnu pieniä ulkohetkiä lukuunottamatta..Mutta täällä on vaan niin järkyttävä sotku (mitem 7 ka 3lk pojat osaaki sotkea niin kamalasti?) että menee aika ku tätä ryökköläjää koittaa raivata..plääh.
Mutta ensin vähän surffailen täällä netissä ja mussutan herkkuja :)
Jääsydän rv 39+1
mulle tehtiin pa rv 36 ja se oli 2.7kg. ennusti vauvan syntymäpainoksi 3,5kg- nyt rv 38+3 tehtiin uudestaan, ja pa oli 3.2kg. Sen mukaan olis tulossa tuo 3,5kg hujakoilla oleva vauva mutta saapas nähdä minkä kokonen sieltä hurahtaa...toivottavasti ei ainakaan isompi.
Meille syntyi kuin syntyikin toissayönä 24.10 klo 00.24 tyttövauva. Painoa 3424g ja pituutta 49,5 cm. Syntyi siis viikolla 41+0.
Laitan tarkempaa kertomusta myöhemmin, mutta synnytys oli helpohko ja kesti 10,5 tuntia.
Kova tyttö syömään, on rinnalla melkein kokoajan. Ja niin söpö. :)
Voimia teille odottajille!
Palailen vielä myöhemmin lukemaan teidän juttuja.
Pixelina ja tyttö (melkein) 2 vrk
Noista SUPISTUKSISTA piti vielä alkaa kirjoittamaan.
Elikäs, kun nehän voi jokainen kokea erilailla ja myös ne voi samallakin naisella vaihdella kovasti eri synnytyksissä.
Itselläni oli ekassa synnytyksessä täysin erin tuntuiset supparit kuin kahdessa seuraavassa. Liekö vaikuttanut se, että esikoisen synnytys käynnistettiin tipalla.
Siinä siis supistukset tuntui vain ja ainoastaan kohdunsuulla. Oli tunne, kuin puukolla ois viilletty tuolta aivan alamahalta. Ja ne tuli tosi tiheään, varmaan alusta asti 2min välein eikä siinä ollut selkeää aalto-tuntumaa eli kipu oli koko supistuksen ajan tasavahva.
Tyttöjä synnyttäessä sitten (siis itsestään alkaneet supparit) oli aivan eri tuntumat. Supistus selkeesti alkoi ja loppui. Aluksi tuli alaselkään pieni paineen tunne, sitten kohtu selkeesti supistui ja alamahalla tuntui TODELLA voimakas kuristava " rengas" , joka alussa siis tuntui alamahalla ja synnytyksen edetessä nousi koko ajan ylemmäs ja ylemmäs kunnes loppuvaiheessa koko mahalla tuntui se voimakas kuristava puristus. Toisessa synnytyksessä kaikkein tuskallisinta oli voimakas ponnistamisentarve, joka tuli liian aikaisin eli kun oli 8cm auki. Tuntui joka supistuksella kuin maha ratkeais ja samalla peräsuoli räjähtäs. Se oli TUSKAA, jota kesti n. tunnin ennenkuin olin kokonaan auki ja sain LUVAN ponnistaa. se oli valtava helpotus ja vauva syntyikin sitten 8minuutissa. Viimeksi sitä tunnetta ei tullut, kiitos epiduraalin, joka vei tunnon. Itseasiassa viimeksi supistukset oli täysin siedettäviä siinä vaiheessa, kun sain epiduraalin ja sen voimin aukesin kokonaan. Koko synnytyksen aikana tunsin voimakasta kipua vain 3min ajan, joka kului ekasta ponnistuksesta vauvan syntymään. SE oli todella helppo synnytys.
Oho, tulipas tuosta nyt pitkö sepustus ja taisi olla jo ties monesko kerta, kun noista omista synnytyksistä kirjoitan :)
Käytiin tuossa autolla mutka kaupungilla ja tuli 4 tosi kipeää supistusta tasan 6min välein. Ne kyllä loppu heti, kun kotiin päästiin, tosin nyt supistaa taas.. Auts. Mutta nyt on jotenkin iltaa kohden tullut voimakas tunne, että ens yönä vois tapahtua.. Saa nähdä kuinka korkeelta taas aamulla tipun näiden kuvitelmieni kanssa :P
Mutta, nyt minäkin häivyn ja toivotaan, että mahdollisimman moni pääsis taas tositoimiin illan ja yön aikana!
p.s. Miehen setä lähti tänään meiltä, joten nyt pääsen yölläkin koneelle laittamaan lähtöilmoituksen, jos siis synnytys alkaa :))
Mäkin voisin tilata ens yölle tollasen helpon ja nopean synnytyksen;)
NEUVOLAKUULUMISET:
Pissassa proteiinia
Hb noussut 100-->117
Sf 35 (samassa pysynyt)
Paino järkyt 80,4kg (+900g) eli jouduin sitten kasikymppisten kerhoon!
RR ok
Terkka oli sitä mieltä että voisin yrittää puhua käynnistyksestä, vauva tuntuu käteenkin isolle ja painoarviohan oli jo 2 vkoa sitten 3,5kg eli nyt onkin varmasti lähemmäs 4kg. Mulla onkin välillä näkynyt tähtiä lentelevän silmissä ja turvotusta on tosi reilusti, nyt on tullut myös pahoinvointia ja ääretöntä uupumista --> terkan mielestä viittais alkavaan toksemiaan että senkin puolesta voisi käynnistellä.
Suunnaton ässien metsästys alkoi just, imuroin pitkästä aikaa ja sauna on lämpenemässä. Sen viimeisen taidan jättää väliin....
Huomiselle aamulle on siis äitipoli, jos en tule kertomaan kuulumisia niin olen sitten jäänyt sille tielle=) Hope so!
Mä olen melkein joka päivä käynyt tsekkaamassa keitä on vielä jäljellä tällä puolella, vauva-puolelle en ole vielä jaksanut kirjoitella mitään. Enkä myöskään minkäänlaista synnytyskertomusta ole saanut aikaiseksi, mutta Joll@n synnytyksestä poiketen mulla oli myös luomusynnytys, mutta ns. vastentahtoisesti, kun en kuulemma ehtinyt saada epiduraalia tm. kipulääkettä. Kärvistelin kuitenkin sairaalassakin noin neljä tuntia helvetillisten supistusten kanssa ja ponnistin tunnin, joten luomuilu ei tuntunut kovinkaan kivalta:(
Mutta se siitä, yritän unohtaa ikävän kokemuksen ja keskityn täysin ihanaakin ihanampaan vauvaan, joka on muuten neljän tunnin päästä jo viikon vanha!!!
Ihan hitosti tsemppiä kaikille vielä yhes koos oleville. Ihan_kohta on teidänkin vuoronne! (Sori, tiedän ettei lohduta yhtään, mutta muutakaan ei osaa sanoa...)
Lillis
Pitkän, vaikean ja kivuliaan synnytyksen jälkeen.
Tyttö joutui tänään vastasyntyneiden teho-osastolle infektion takia ja itse pääsin jo kotiin. Nyt on mieli niin herkässä ja koti (ja etenkin syli)tuntuu tyhjältä ilman lapsia. Vanhempikin on vielä mummulassa.
Ei mennyt kaikki ihan suunitelmien mukaan, mutta jostainhan tuo valtava onni oli sitten maksettava.
TYttö painoi 3900g ja pituutta oli 52cm.
Kiitos kaikille odotusseurasta, olitte korvaamattomia!
Camelot
Täällä pari h sitten kotiudutt ihanan poikvauvan kanssa! PIeni kuin mikä, mitat 2730g, 48 cm. Imetys lähti heti sujumaan ja päästiin jo nyt kotiin. syntyi siis eilen 24.10 klo 02:09
Tässä lyhyt synnytyskertomus, joka antaa ihan oikeasti TAAS uskoa siihen, että SYNNYTYS VOI KÄYNNISTYÄ MILLOIN VAIN ja olla ihana kokemus!!!!!
Tiistaina kirjoittelin tänne ihania limajuttuja, kun tulppa alkoi selvästi irrota, olo kuitenkin muuten ihan normaali, kävin kävelyllä, hoitelin esikoista jne. Tuijottelin vielä illalla normaalisti Big Brotheria ja olin menossa nukkumaan. Alkoi kuitenkin supistella muutaman kerran hieman napakammin, nousin käydäkseni wc:ssä ja lapsivedet meni klo 23.45. Tuli kiire sairaalaan, kun samantein suppareita alkoi tippua urakalla ja teki KIPEÄÄ. Haikaranpesässä oltiin noin klo 1, käyrää otettiin puoli tuntia ja olin jo ihan tuskissani. Hädin tuskin pääsin siirtymään synnytyssaliin ja SIITÄ NOIN 5 MIN JA POIKA SYNTYI!!! Olin hetkeä aikaisemmin ollut 5 cm auki ja kätilö alkoi vamllistella vasta epiduraalia.. SAIN SIIS IHANAN NOPEAN LUOMUSYNNYTYKSEN, jost aaen ikinä edes osannut haaveilla. Ponnistuksen tarve tuli spontaanisit ja poika oli alle minuutissa maailmassa.
NIIN PALJON VOIMIA KAIKILLE. ONNEKSI JOKAISEN ODOTUS VIELÄ PALKITAAN!!! Tavataan vauvapuolella!
Jolla, onnellinen kahden lapsen äiti :-)