Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin ajokortin saamisen jälkeen ajaa?

Vierailija
17.08.2022 |

Meidän tyttö sai juuri ajokortin. Minimimäärä tunteja autokoulussa, ei mitään muuta ajokokemusta.

Tuntuu hurjalta, että sai kortin (inssi kerralla läpi), sillä ajo on todella epävarmaa. Ollaan nyt ajeltu jonkin verran. Tuntuu hurjalta päästää yksin ajamaan. On siis tosi huono ja muut autoilijat tuntuvat hermostuvan siihen jatkuvasti. Töötit soi, keskarit heiluu ja ohitellaan vaarallisesti.

Miten hyvin tai huonosti itse ajoit? Tai lapsesi? Kuinka nopeasti taito karttui ajamisen myötä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä päästä sitä yksin ajamaan. Ajata sitä pikkuteillä kunnes peli pysyy hallinnassa. 

Jos hänellä on normaali oppimiskyky (kaikillahan ei ole), niin taidot paranee jokaisella ajokerralla, eikä mene montaa viikkoa kun jo uskallat päästä hänet yksin.

Vierailija
2/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan kokeilla itsekseen ajamista. Rauhallisen liikenteen aikaan ensiksi. Sekin hermostuttaa, jos joku on koko ajan vieressä opastamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni opetti minua opetusluvalla, joten ajoin jo hyvin kortin saatuani. Olin ajanut niin paljon.

Vierailija
4/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä oikeasti autokoulun jälkeen ajaa osaa, vaan se oikea taito tulee sen jälkeen kantapään kautta tunarointien jälkeen. Minullakin oli olo, ettei siellä opetettu loppujenlopuksi juuri mitään ja ajotunteinakin vaan kuljetin opea jossain näköalakierroksilla syrjäteillä.

Vierailija
5/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla se ajaminen on kokeneen silmin huonoa alussa. Itse ajoin ensimmäisenä vuotena 60 TKM hupiajoa. Kaverit osti bensaa. Vuoden jälkeen olin kyllä hyvä kuski. Olen myös ammattikuljettaja nykyään. Ei se epävarmuus ole vaarallista ,jos ei aiheuta oikeita vaaratilanteita. Pitää vain ajaa joka päivä. M37

Vierailija
6/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa melkein kaikki oppivat ajamaan lukiossa oppiaineena ja 15 vuotiaana. Nuorilla on ajossa rajoituksia, ei saa olla kavereita kyydissa eika ajaa pimealla (muistaakseni, on kulunut aikaa).

Autonajotaito on niin tarpeellinen perustaito etta on pakko oppia.

Vierailija
7/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ajaminen oli tosi epävarmaa kun sain kortin, mutta helpottui heti kun kävin yksinäni hakemassa auton 150km päästä kun sen kortin sain. Tää oli kyllä sitä aikaa kun ajotunnit käytiin normaalisti liikenteessä eikä simulaattorilla.

Vierailija
8/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa melkein kaikki oppivat ajamaan lukiossa oppiaineena ja 15 vuotiaana. Nuorilla on ajossa rajoituksia, ei saa olla kavereita kyydissa eika ajaa pimealla (muistaakseni, on kulunut aikaa).

No ei sitä kyllä mikään pakko ole oppia, riippuu missä asuu. Itse en ole koskaan korttiani tarvinnut, ajan kun satun saamaan auton lainaan.

Vierailija
9/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, naisilla kestää tuo autolla ajamisen oppiminen aikansa. Yleensäkin vuosien ajamisen jälkeenkään taitotaso ei ole kuin välttävä.

Vierailija
10/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin kortin saatuani ja ennen sitäkin paremmin kuin yksikään suomalainen nainen, koska olin jo vuosia ajanut pellolla ja pitkin kyliä. M40

Vierailija
11/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, naisilla kestää tuo autolla ajamisen oppiminen aikansa. Yleensäkin vuosien ajamisen jälkeenkään taitotaso ei ole kuin välttävä.

Juu ja miehet ajaa niin nätisti kun aiheuttavat isoimman osan onnettomuuksista :)

Vierailija
12/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä rauhalliseen aikaan vaan ajamaan. Ei sitä kuskiksi muuten opi, kuin ajamalla. Itse olin epävarma ja harjoittelin yöllä kun olin lomalla. Ajelin motarilla ja Tampereen keskustassa. Liikennevaloja, mäkilähtöjä, yksisuuntaisia ja parkkeerausta jne. Nykyisin tosin tuo yöaika ja aamuyö on kaikkein vaarallisinta. Humalaisia ja ties mitä hörhöjä liikenteessä. Mutta 90-luvulla oli rauhallista. Klo 21-24 on ehkä rauhallisinta ja vielä turvallista noiden rattijuoppojen suhteen nykyisin. Työmatka-aikaan on ihmisillä pinna kireällä ja ajetaan kovaa.

Vierailija
13/29 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä kyllä mikään pakko ole oppia, riippuu missä asuu. Itse en ole koskaan korttiani tarvinnut, ajan kun satun saamaan auton lainaan.

New Yorkissa ei tarvitse osata mutta Los Angelesissa ei tule elamasta mitaan ilman ajotaitoa. Jossain Kansasissa on kymmenia kilometreja suoraa tieta peltojen lapi ennenkuin tulee seuraava asutus eteen.

Vierailija
14/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tilastollisesti vakavia onnettomuuksia tapahtuu heille paljon.

Vierailija
15/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä eka vuosi menee ylivarovaisesti. Eli todella turvallisesti. Tilastollisesti toinen talvi ajokortin kanssa on onnettomuus alttein.

Ajamalla se taito paranee.

Vierailija
16/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut kehitysmaassa aasien ja vesipuhvelien valissa puikkelehtien. Olen ajanut vuosia vasemmalla ja taas lennosta joutunut ajamaan oikealla. Osaan ajaa New Yorkissa hermostumatta ja paljon olen sahannut LA:n ja San Diegon valia ainaisessa ruuhkassa. 

Ehdotan etta pidat pienempaa suuta naisten ajotaidoista.

Vierailija
17/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla töistä kotiin tullessa edessä ajoi auto n. 30km/h kuudenkympin alueella. Ilman näkyvää syytä. Kyllä siinä monikin lähti ohi. Itse köröttelin perässä, koska olin kääntymässä seuraavasta ja sainpa taas hyvää klippiä kameraani.

Vierailija
18/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyh pah. Kojelautakamerassani ( jonka sain vasta viime kuussa) on kuule jo hyvää materiaalia, kun kolmion takaa ne mieskuskit vain ovat tulossa kylkeen. Nätti väistöliike ja matkani jatkuu. Juuri miesten takia sen kameran halusin. Niin monesti ovat meinanneet puskea pientareelle. Että ollos hyvä vaan. Saattaa vaan innosta kädet täristä sinä päivänä, kun saan näyttää videoita komelle mies poliisille.

T. Hyvä naiskuski

Vierailija
19/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmaa se alussa on, mutta äkkiä sitä oppii jos vain päivittäin/ lähes päivittäin pääsee ajelemaan.

Muistan ekan "oman" ajoreissun autolla. Olo oli niin epävarman, että edes radioon en tohtinut koskea kuin parkissa. Kyseessä oli 150km ajomatka kaverin luo ja takaisin. Takaisin tullessa olo oli jo itsevarmempi ja naureskelin alkumatkan epävarmuudelleni itsekseen :D

Vierailija
20/29 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tilastollisesti vakavia onnettomuuksia tapahtuu heille paljon.

Drivers ages 16 to 19 have the highest accident rate according to the National Safety Council. While this age group comprises less than 4% of drivers in the United States, they have involvement in nearly 9% of auto accidents and 6% of fatal crashes.Nov 1, 2021

9% ja 6%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme