Kuinka hyvin ajokortin saamisen jälkeen ajaa?
Meidän tyttö sai juuri ajokortin. Minimimäärä tunteja autokoulussa, ei mitään muuta ajokokemusta.
Tuntuu hurjalta, että sai kortin (inssi kerralla läpi), sillä ajo on todella epävarmaa. Ollaan nyt ajeltu jonkin verran. Tuntuu hurjalta päästää yksin ajamaan. On siis tosi huono ja muut autoilijat tuntuvat hermostuvan siihen jatkuvasti. Töötit soi, keskarit heiluu ja ohitellaan vaarallisesti.
Miten hyvin tai huonosti itse ajoit? Tai lapsesi? Kuinka nopeasti taito karttui ajamisen myötä?
Kommentit (29)
Kyllä näin jälkeen päin hirvittää omalta kohdaltani. Isä oli sitä mieltä, että pitää ajaa että oppii ja lainasi mielellään autoa ja tankkasikin valmiiksi. Meillä oli uusi dieselauto silloin ja matkat pitkiä ja ajoin tosi paljon. Tein ihan melkein ensimmäiseksi kaverin kanssa retken pohjoiseen Norjaan. Lapissa asuin ja kesällä sain kortin. Juuri niihin aikoihin kun porot liikkuivat kaikkein eniten teillä. Ajamalla oppii, ei muutoin.
Mä ajoin autokoulun "vanhan" kaavan mukaan ja otin pari lisätuntiakin opettajan vastusteluista huolimatta. Inssi meni kerralla läpi. Eka vuosi oli aika kamala, pelkäsin ajamista ja auton hallinta tuntui vievän kauheasti energiaa.
Asun pk-seudulla ja välttelin kehäteitä yms. kuin ruttoa alkuun joka toki teki paikkoihin siirtymisen melko hankalaksi kun piti kiertää ties mitä pikkuteitä.
Sitten yhtenä päivänä huomasin, että kappas kun ei enää ahdista istua rattiin ja pikkuhiljaa tajusin, että rakastan ajamista. Syksyllä tulee 6v kortin saamisesta ja olen kaikkien kyydissä istuvien mielestä syntynyt rattiin, ajan turvallisesti, joustavasti ja ennakoivasti.
Itseäni auttoi myös se, että "touhusin" auton kanssa, kävin omalla ajallanikin (ja käyn edelleen n. kerran vuodessa) liukasradalla testaamassa miten auto toimii missäkin tilanteessa, kokeilin ajamista jäätiellä, peruuttelin pitkin parkkipaikkoja ja etsin kaikkia hauskoja metsäreittejä. Opin siinä luottamaan autoon ja tuntemaan sen rajat. Suosittelen kokeilemaan jotain tämmöistä, että tytär pääsee ns. auton herraksi.
Tsemppiä sun tytölle!
Aika epävarmasti. Tosin nykyisin kun tomaattivaihteistot ovat pikkuhiljaa yleistyneet Suomessa, kokemattomat kuskitkin pystyvät keskittymään enemmän liikenteeseen mekaanisen suorittamisen sijaan.
Poika ajoi kortin enkä heti antais uutta autoa hänelle. Töissä sitten liikkuu traktorilla, hyvää harjoitusta.
Kyllä se kortin saamisen jälkeinen ajotaito riippuu ihan henkilöstä ja siitä, kuinka paljon ehti saada ajokokemusta. Jos on minimitunneilla menty ilman aiempaa ajokokemusta, niin voihan se olla epävarmaa.
Meillä tytär sai kortin toiseksi pienimmän tuntimäärän (siis sen, mitä kyseinen autokoulu tarjosi), ja ensimmäiset ajokerrat olivat vähän haparoivampia. Mutta viikossa ajaminen sujuvoitui jo niin, että ei mua enää yhtään huoleta. Nythän tuo ajelee jo omalla autolla toisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, naisilla kestää tuo autolla ajamisen oppiminen aikansa. Yleensäkin vuosien ajamisen jälkeenkään taitotaso ei ole kuin välttävä.
Olen ajanut kehitysmaassa aasien ja vesipuhvelien valissa puikkelehtien. Olen ajanut vuosia vasemmalla ja taas lennosta joutunut ajamaan oikealla. Osaan ajaa New Yorkissa hermostumatta ja paljon olen sahannut LA:n ja San Diegon valia ainaisessa ruuhkassa.
Ehdotan etta pidat pienempaa suuta naisten ajotaidoista.
Ei yksi pääsky kesää tee.
Mä lähdin saman tien ajamaan yli tunnin matkaa toiseen kaupunkiin kun sain kortin. Siis lähdin siitä konttorin pihasta suoraan. Pitää vaan ajaa tosi paljon kun saa kortin, että hommaan tulee varmuutta.
Meillä syntyneet bensaa suonissa. Moottorivehkeet heti rintamaidon lopettamisen jälkeen. Nuorin sai kortin opetusluvalla mutta suosittelen autokoulua kuten kaksipyöräisillekkin. Omat virheet tulee verenperintönä herkemmin opetusluvalla.
Poika ei ole vielä saanut korttia mutta on ollut opetusluvalla nyt reilun puoli vuotta. Ajaa kaikki reenimatkat ym. Mielestäni on ikäisekseen suht varma kuski. Usein autokoulun käyneillä on hurjasti vähemmän kokemusta ja taitoa, mutta silti näitä opetuslupalaisia syynätään inssissä tarkemmin. Uskoisin että hyvin pärjää vaikka en ole läsnä :)