Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakia tuntevat auttakaa. Energiayhtiö teki meille

Vierailija
17.08.2022 |

pyynnöstämme tarjouksen aurinkopaneeleista ja hyväksyimme tarjouksen 7 vrk:n kuluessa niin luin tarjouksessa luki. Nyt kuitenkin energiayhtiö kieltäytyy toimittamasta meille paneeleja kiireeseen vedoten. Meille kuitenkin sopisi hyvin, että paneelit asennetaan vasta keväällä. Onko energiayhtiöllä oikeus yksipuolisesti oikeus vetäytyä sopimuksesta?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi kirjoitusvirheet. Kirjoitan kännykällä.

AP

Vierailija
2/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiayhtiö asentaa panelit tilausjärjestyksessä.

Vierailija
4/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siinä tarjouksessa on tarkkaan ottaen sanottu? Mukaan lukien vakioehdot, jos sellaisiin on viitattu.

Yleisesti oikeustoimilain ja kauppalain lähtökohtana on tarjous-hyväksymismalli, jossa tarjous sitoo tarjouksen antajaa, mikäli se on kohtuullisessa ajassa hyväksytty. Eli sopimuksen katsotaan syntyneen kun tarjous on hyväksytty.

Vierailija
5/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimuksessa ei lue missään, että tarjous olisi ehdollinen tai sitoumuksetta tmv. Sopimuksessa on hinnat eritelty tarkkaan ja muutoinkin laadittu yksityiskohtaisesti. Nyt tarjouksen tekijä väittää, että tarjous ei ole sitova. Ja oli vedonnut kiireeseen. Itse luulen, että ensi keväänä paneelien hinnat ovat aivan eri hinnoissa ja siksi haluavat vetäytyä sopimuksesta. Tämä tietenkin vain oma luuloni. Olen aina luullut, että tarjous sitoo myös tarjouksen tekijää. Kyseessä vielä tunnettu energiapalveluyhtiö, eli kyseessä ei ole mikään pikku puuhastelija. AP

Vierailija
6/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ehto sopimuksessa on luottotietoihin liittyvä ja ne meillä on todellakin kunnossa.

Vierailija
7/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada yhteys kuluttajariitalautakuntaan ja kysy sieltä. Mun mielestä tuo juttu haisee.

Vierailija
8/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa ei lue missään, että tarjous olisi ehdollinen tai sitoumuksetta tmv. Sopimuksessa on hinnat eritelty tarkkaan ja muutoinkin laadittu yksityiskohtaisesti. Nyt tarjouksen tekijä väittää, että tarjous ei ole sitova. Ja oli vedonnut kiireeseen. Itse luulen, että ensi keväänä paneelien hinnat ovat aivan eri hinnoissa ja siksi haluavat vetäytyä sopimuksesta. Tämä tietenkin vain oma luuloni. Olen aina luullut, että tarjous sitoo myös tarjouksen tekijää. Kyseessä vielä tunnettu energiapalveluyhtiö, eli kyseessä ei ole mikään pikku puuhastelija. AP

Niin onkos siinä mainittu toimituspäivä? Hintoja eivät voi muuttaa jos eivät siihen ole sopparissa varanneet oikeutta.

Jos eivät itse ehdi tekemään, niin etsiköön tekijät muualta, ei ole sinun ongelma.

Vierailija
9/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyväksyitte, tuliko lisäehtoja, niitä ei ole pakko hyväksyä koska on silloin uusi tarjous, lisäksi tässä yhtiö on vastannut teidän tarjouspyyntöön, että se muuttaa kuviota.

Vierailija
10/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näillä tiedoilla sanoisin, että teillä on oikeus vaatia sopimusta täytettäväksi, tai jos se ei onnistu niin korvausta täytetyn sopimuksen mukaisesti - eli hankitte paneelit muualta ja sopimusvelvoitteensa laiminlyönyt osapuoli maksaa.

Mutta tietenkään mitään ei kannata tehdä anonyymin nettipalstan neuvojen perusteella, vaan jos meinaatte ruveta riitelemään, niin jutelkaa ihan oikean juristin kanssa.

Vierailija
11/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyväksyitte, tuliko lisäehtoja, niitä ei ole pakko hyväksyä koska on silloin uusi tarjous, lisäksi tässä yhtiö on vastannut teidän tarjouspyyntöön, että se muuttaa kuviota.

Hyväksyimme sovitussa määräajassa sähköpostitse. Ei tullut mitään lisäehtoja, eli tarjous hyväksyttiin sellaisenaan. Tarjouksen tekijä vastasi hyväksymisviestiimme, ettei pysty enää ottamaan tilauksia alueellamme. Seuraavassa viestissä väittu tarjouksen olevan tilaus ja sitova vasta kun sopimus on molemminpuolin allekirjoitettu.

Vierailija
12/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkos siinä mainittu toimituspäivä? Hintoja eivät voi muuttaa jos eivät siihen ole sopparissa varanneet oikeutta.

Jos eivät itse ehdi tekemään, niin etsiköön tekijät muualta, ei ole sinun ongelma.

Toimituspäivää ei ole mainittu, mutta hinta on.

Vierailija
13/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näillä tiedoilla sanoisin, että teillä on oikeus vaatia sopimusta täytettäväksi, tai jos se ei onnistu niin korvausta täytetyn sopimuksen mukaisesti - eli hankitte paneelit muualta ja sopimusvelvoitteensa laiminlyönyt osapuoli maksaa.

Mutta tietenkään mitään ei kannata tehdä anonyymin nettipalstan neuvojen perusteella, vaan jos meinaatte ruveta riitelemään, niin jutelkaa ihan oikean juristin kanssa.

Yritämme nyt päästä puhelinyhteyteen jonkun toiminnasta vastaavan henkilön kanssa. Ollaan vähän hankalassa tilanteessa nyt, kun ei uskalla hyväksyä (tosin huonompia) tarjouksia ennen kuin asia selviää. Olen vaan todella kummissani miten isojen toimijoiden toiminta on näin epämääräistä.

Vierailija
14/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikein auennut siis energia yhtiökö teille kaupusteli paneeleita olisiko ollut paneeleiden vuokraus sopimus olet harvinaisen tyhmä jos sellaisen hyväksyit ilmeisesti kun vauva palstalta neuvoja kyselet

Vierailija
15/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliiksi tulee seuraavat 10v kirjoitti:

ei oikein auennut siis energia yhtiökö teille kaupusteli paneeleita olisiko ollut paneeleiden vuokraus sopimus olet harvinaisen tyhmä jos sellaisen hyväksyit ilmeisesti kun vauva palstalta neuvoja kyselet

Ei ole mikään vuokraussopimus, vaan ihan omiksi paneelit ostetaan. EnergIayhtiöt näitä kauppaavat ja sopimukseen kuuluu siis myös asennustyö. Ihan pienestä voimalasta ja pienestä rahasummasta ei myöskään ole kyse, joten mielellämme ottaisimme tämän meille edullisimman sopimuksen.

Vierailija
16/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyimme sovitussa määräajassa sähköpostitse. Ei tullut mitään lisäehtoja, eli tarjous hyväksyttiin sellaisenaan. Tarjouksen tekijä vastasi hyväksymisviestiimme, ettei pysty enää ottamaan tilauksia alueellamme. Seuraavassa viestissä väittu tarjouksen olevan tilaus ja sitova vasta kun sopimus on molemminpuolin allekirjoitettu.

Niin tietenkin.

Ei tarjouksen hyväsyminen ole mikään ns. kauppakirja.

Nyt vaan pitää olla tarkka, että allekirjoittaa sellaisen ostosopimuksen, mikä noudattaa tarjousta.

Joutuuhan monia tavaroita ja asennuksia odottelemaan, kun on ruuhkaa.

Kerran odottelimme tiettyä lipastoa huonekalu liikkeeltä yli kaksi kuukautta.

Nyt uusien energialähteiden hankkijat ovat jo myöhässä.

Monet asennukset ja nyt tilatut tuotteet, kyetään toimittamaan vasta vuoden vaihteen jälkeen.

Kysyntä on valtava.

Siis olette tarkkana siitä, nouseeko hinta, kun toimitus on vasta ensi keväänä.

Vierailija
17/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tarjouksessa pitäisi lukea: Sitova. Tai sitoumuksetta.

Jos aurinkopanelien hankinta hinta nousee myös energiayhiölle, niin tottahan se nousee myös asiakkaallekin, siis ostajalle.

Ei mikään yritys voi tappiolla myydä, kenellekään.

Vierailija
18/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei voi vaatia yhtään mitään, ellei tarjouksessa lukenut, että tarjous on sitova.

Tarjouksen hyväksyminen ei ole ostopäätös, ei edes asuntikaupoissa.

Kaupoissa myös ostaja voi joutua maksamaan sopimussakkoja, jos peruukin kaupan.

Nuo suuret hankinat ovat kinkkisiä, kun pitää olla niin tarkkana, kun kalliita hankintoja tekee.

Ja pitäisi itsekin tietää ja ottaa asioista.

Muistan meidän talonrakennus ajat.

Oli stressaavaa.

Vierailija
19/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tarjouksessa pitäisi lukea: Sitova. Tai sitoumuksetta.

Jos aurinkopanelien hankinta hinta nousee myös energiayhiölle, niin tottahan se nousee myös asiakkaallekin, siis ostajalle.

Ei mikään yritys voi tappiolla myydä, kenellekään.

Löysin eräältä lakisivustolta seuraavan ohjeistuksen sopimuksiin liittyen:

Tarjouksen sitovuus ei muutu, vaikka esimerkiksi hinnoissa tai aikatauluissa tapahtuisi muutoksia, jotka olisivat tarjouksen tekijälle epäedullisia. Jos tarjouksen tekijä ei sopimuksen syntymisen jälkeen jostain syystä kykene täyttämään velvoitteitaan, joutuu hän maksamaan korvauksen aiheuttamastaan vahingosta.

Samaisella sivustolla luki lisäksi, että tarjous on sitova, jollei erikseen muuta mainita. Uskon, että meidän kannattaa olla nyt tiukkoina energiayhtiön suuntaan. Jollei sopimusta nyt synny sovussa, otamme varmaankin seuraavaksi yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. AP

Vierailija
20/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia tietenkin on mikä tuo korvaus on. Voidaanko vaatia hinnan erotusta seuraavaksi halvimpaan sopimukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme