Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakia tuntevat auttakaa. Energiayhtiö teki meille

Vierailija
17.08.2022 |

pyynnöstämme tarjouksen aurinkopaneeleista ja hyväksyimme tarjouksen 7 vrk:n kuluessa niin luin tarjouksessa luki. Nyt kuitenkin energiayhtiö kieltäytyy toimittamasta meille paneeleja kiireeseen vedoten. Meille kuitenkin sopisi hyvin, että paneelit asennetaan vasta keväällä. Onko energiayhtiöllä oikeus yksipuolisesti oikeus vetäytyä sopimuksesta?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa ei lue missään, että tarjous olisi ehdollinen tai sitoumuksetta tmv. Sopimuksessa on hinnat eritelty tarkkaan ja muutoinkin laadittu yksityiskohtaisesti. Nyt tarjouksen tekijä väittää, että tarjous ei ole sitova. Ja oli vedonnut kiireeseen. Itse luulen, että ensi keväänä paneelien hinnat ovat aivan eri hinnoissa ja siksi haluavat vetäytyä sopimuksesta. Tämä tietenkin vain oma luuloni. Olen aina luullut, että tarjous sitoo myös tarjouksen tekijää. Kyseessä vielä tunnettu energiapalveluyhtiö, eli kyseessä ei ole mikään pikku puuhastelija. AP

Sopimus syntyy kun yksilöllisesti kohdistettu tarjous hyväksytään. Tyhjästä on kumminkin paha nyhjäistä, niin voivat vedota Force Majeureen. Sitä saa sitten lähteä käräjöimään, jos haluaa. Tunnetulla energiapalveluyhtiöllä voipi olla kalliit lakimiehet... Kuluttajaneuvojalta voi kysyä lisää jo nyt, aina kannattaa yrittää.

Paneleiden hinnat ja saatavuus on vaikeasti ennustettavissa nyt kuten myös aiemmin. Juuri nyt on komponenteista yleisesti pulaa, vaan miten mahtaa olla ensi vuonna. Paneleita on myös ryhdytty valmistamaan Euroopassakin, taas. Lisäksi laitteet kehittyvät jatkuvasti.

Vierailija
42/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hinta muutu vaikka suuren kysynnän takia on toimitusvaikeuksia. Onko ap:lla nyt käsissään tilausvahvistus vai jotain muuta epävirallista sähköpostiviestittelyä?

Kirjallinen 7 sivuinen tarjous energiayhtiöltä, jossa lukee että tarjous on voimassa 7 päivää.

Yhtä tyhjän kanssa ilman tilausvahvistusta. Tarjous, tilaus, tilausvahvistus on marssijärjestys. Sinulla ei ole keissä kuluttaja-asiamiehelle.

Mitä virkaa tarjouksilla on, jos ne eivät olisi sitovia?

Ei mitään ilman tilausta ja tilausvahvistusta. Eioota ei ole velvollinen myymään.

Jaahas, yllä linkattu lakiteksti kertoo kyllä ihan jotain muuta. Mutta voin kertoa täällä miten asia etenee. Jos joku joskus sattuu joutumaan vastaavaan tilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa ei lue missään, että tarjous olisi ehdollinen tai sitoumuksetta tmv. Sopimuksessa on hinnat eritelty tarkkaan ja muutoinkin laadittu yksityiskohtaisesti. Nyt tarjouksen tekijä väittää, että tarjous ei ole sitova. Ja oli vedonnut kiireeseen. Itse luulen, että ensi keväänä paneelien hinnat ovat aivan eri hinnoissa ja siksi haluavat vetäytyä sopimuksesta. Tämä tietenkin vain oma luuloni. Olen aina luullut, että tarjous sitoo myös tarjouksen tekijää. Kyseessä vielä tunnettu energiapalveluyhtiö, eli kyseessä ei ole mikään pikku puuhastelija. AP

Sopimus syntyy kun yksilöllisesti kohdistettu tarjous hyväksytään. Tyhjästä on kumminkin paha nyhjäistä, niin voivat vedota Force Majeureen. Sitä saa sitten lähteä käräjöimään, jos haluaa. Tunnetulla energiapalveluyhtiöllä voipi olla kalliit lakimiehet... Kuluttajaneuvojalta voi kysyä lisää jo nyt, aina kannattaa yrittää.

Paneleiden hinnat ja saatavuus on vaikeasti ennustettavissa nyt kuten myös aiemmin. Juuri nyt on komponenteista yleisesti pulaa, vaan miten mahtaa olla ensi vuonna. Paneleita on myös ryhdytty valmistamaan Euroopassakin, taas. Lisäksi laitteet kehittyvät jatkuvasti.

Näinhän se varmasti on, mutta erityisesti minua häiritsi viimeisessä saamassamme viestissä oleva lause, jossa todettiin, että eivät voi toimittaa meidän alueelle nyt. Ei kuulosta siltä, etteikö paneeleita ole saatavilla vaan, että ruuhkaa riittää asennuspuolella. Voimme kuitenkin hyvin odottaa paneeleita kevääseen. Onko siis ruuhka asennuspuolella riittävä syy vetäytyä sopimuksesta. Itse epäilen edelleen, että haluavat sittenkin paremman hinnan.

Vierailija
44/44 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se varmasti on, mutta erityisesti minua häiritsi viimeisessä saamassamme viestissä oleva lause, jossa todettiin, että eivät voi toimittaa meidän alueelle nyt. Ei kuulosta siltä, etteikö paneeleita ole saatavilla vaan, että ruuhkaa riittää asennuspuolella. Voimme kuitenkin hyvin odottaa paneeleita kevääseen. Onko siis ruuhka asennuspuolella riittävä syy vetäytyä sopimuksesta. Itse epäilen edelleen, että haluavat sittenkin paremman hinnan.

Jos todella haluat sopimuksen mukaisesti nuo panelit, niin kirjoita heille että "pacta sunt servanda", eli edellytät että pitävät sopimuksesta kiinni, etkä hyväksy heidän yritystään päästä sopimuksesta eroon. Tuohon et tarvitse juristiakaan. Jollet vastaa heidän rimpuiluviestiinsä, niin voi syntyä ns hiljainen hyväksyntä sopimuksen purkautumiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän