Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei kestä pelissä häviämistä. Miten opettaa hänelle asia?

Vierailija
17.08.2022 |

Jos hän häviää jossain pelissä, niin hän suuttuu. Siis todella suuttuu ja on aivan tulta ja tappuraa. Muissa asioissa kestää pettymyksiä kyllä ihan normaalin hyvin. Ollaan yritetty hänelle näyttää, että ei me muutkaan hävitessä reagoida häviöön mitenkään ja selittää, että peleihin kuuluu, että voi myös hävitä. Mutta mikään ei tunnu auttavan. Olen jo miettinyt, että pitääkö lopettaa kaikki pelaamiset kokonaan. Vaikea minun on kuitenkaan hoitopaikkaan sanoa, että siellä ei saa kukaan pelata.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÖYRRRYYYTYS on paras opettaja. Täydellinen murskaus itsetunnolle niin oppii keräämään itseään ja arvostamaan olemassa olevaa.

Vierailija
22/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä merkki. Kaikki absoluuttisella huipulla olevat urheilijat on samanlaisia

Riippuu, mitä lapsi itse haluaa. Kaikista ei tule kilpaurheilijoita, eikä kannata tähdätä siihen.

Liikunnan pitäisi olla hauskaa ja siitä tulla hyvä mieli. Samoin kaikista muistakin harrastuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tyttölapsi. Noita on työelämä täynnä.

Vierailija
24/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkeä käyttämällä. Joustava ihminen pärjää yhteiskunnassa paremmin. Jaksaa puurtaa seuraavanakin päivänä, vaikka tänään ei ehkä onnistuisi. Ei kannata lannistua.

Vierailija
25/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkeä käyttämällä. Joustava ihminen pärjää yhteiskunnassa paremmin. Jaksaa puurtaa seuraavanakin päivänä, vaikka tänään ei ehkä onnistuisi. Ei kannata lannistua.

Sitkeys on se, joka kantaa. Ei välttämättä yksittäiset huippusuoritukset.

Vierailija
26/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Magnus Carlsen kuulemma opetteli pelaamaan shakkia, koska ei halunnut hävitä isosiskolleen. Jos ei tykkää hävitä, niin opettelee voittamaan.

Ei voittaminen ole mikään meriitti.

Ai. Mikä sitten on meriitti esimerkiksi shakinpelaajalle? Tai ylipäänsä pelien kontekstissa?

Vierailija
27/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviämään oppii vain häviämällä. Se kasvattaa itsehillintää. Kiukuttelijan kanssa ei tarvitse pelata ja tätä ei voi liikaa kiukkupusdille tähdentää: pelaat yhteisillä säännöillä ja käyttäydyt, tai sinusta kasvaa erakkoincelpersuteroelinkautisvanki.

Vierailija
28/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuisenakin edelleen huono häviäjä, enkä pidä kilpailuista millään muotoa. Pyrin välttämään kaikkia kilpailutilanteita, jos voin niihin itse vaikuttaa. Lopetin kamppailulajin, kun lajin johdon ja opetuksen puolelta alkoi tulla painostusta kilpailemiseen, koska kilpailuvoitot jne. ovat seuralla itselleen tärkeitä. Minä haluan liikkua, en mätkiä kilpaa toista, jotta nähdään, kumpi osaa paremmin. Vaikka sitten olisinkin siellä voittajana, enkä häviäjänä. En silti halua.

Toivotaan, että ap:n lapsella tämä on vain kasvuvaihe eikä persoonaan liittyvä piirre :D

Vierailija
29/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ehkä myös miettiä minkälaisia lautapelejä teille hankitaan? Huonolle häviäjälle sopii hyvin yhteistyöpelit, jossa pelaajat pelaavat yhdessä peliä vastaan, eli peli joko voitetaan tai hävitään yhdessä. Nämä ovat nykyään aika suosittuja, joten sopivan löytäminen ei pitäisi olla vaikeaa, mutta se ei tietysti auta siihen, että lapsi hermostuu jossain hoitopaikassa.

Vierailija
30/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut vähän sama ongelma, mutta kodin ulkopuolella se on aina ilmennyt lievempänä ja päiväködissa tuskin lainkaan. Ainakaan siitä ei koskaan tullut mitään palautetta.

Vierailija
31/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Pelataan sääntöjen mukaan. Pahinta mitä voi tehdä, on vältellä lapsen pettymystä peleissä. Eihän se kivaa ole muille pelaajille, että päättyy draamaan, mutta uutta peliä kehiin. Moni peli ei edes ole taidoista kiinni vaan tuurista. Jos lapsena ei pettymyksen tunteita voi niinkin turhanpäisen asian kuin pelin äärellä kokea, niin missä sitten? Tulee vähemmän terveitä nuoria ja aikuisia muuten. Elämässä tulee pettymyksiä aikuisenakin.

Vierailija
32/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdettiin pelit sellaisiin, jossa voi pelata samalla puolella peliä vastaan.

Minäkin luulin ensin, että onpas tässä hieno kilpailuhenki, mutta en osannut tahallaan hävitä. Jos lapsi ei kumminkaan ole valmis kärsivällisesti parantamaan peliä, vaan ei sitä peliä halua enää pelata, on aika turha koittaa lasta valmentaa voittajaksi.

Vierailija
33/33 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä antaa aina voittaa kun lapsi on pieni,  pelataan peliä niin antaa lapsen välillä hävitä, itse tein näin