Dna-testit
Hei!
Kysyisin dna-testeistä. Miten testiin mennään? Pitääko varata aika ensin sosiaalitoimistoon vai voiko ajan varata suoraan terveyskeskukseen? Paljonko testi maksaa? Voiko testin maksattaa sosiaalitoimistolla, jos on varaton?
Kommentit (6)
ja isäkin on kuvioissa mukana. Meillä on yhteishuoltajuus ja asumme yhdessä. Hän on siis kyllä tunnustanut isyytensä, mutta nyt hän on alkanut sitä epäilemään. Ajattelin, että paras mennä testeihin, ettei tarvitse enää jatkuvasti kuunnella aiheettomia epäilyjä, ihan jo lapsenkin takia. Miten siis tällaisessa tilanteessa tulisi menetellä?
Mullakin tyttö täyttää ensi maaliskuussa 2 vuotta mutta ns isäehdokas vaatinu näitä siis ite oon kieltäny ensi viikolla selvii tilanne vihdoin.
Tei tilanteesta vielä kun isä on tunnustanu ni siinäkin ongelmansa mut soita lastenvalvojalle ni se varmaan osaa sua paremmin auttaa.
Joudutte maksamaan testin itse tossa tapauksessa, jossa on isyytensä jo tunnustanut. Eli 250 euroa per henkilö... Eli ainakin 500 euroa (ja joissain tapauksissa halutaan testata myös äiti. Dna on kai siten helpompi tutkia? tätä vikaa en tiedä varmaksi.)
Voiko selvitettyjä dna-tuloksia hyödyntää? Eli mieheni exä on teettänyt pari vuotta sitten dna-testin välillä MIEHENI JA HÄNEN EXÄNSÄ " LAPSI" - MIEHENI EXÄN NYKYINEN " MIES" . Testi todisti mieheni exän olevan EI isä lapselle. Minua kiinnostaa onko mieheni lapsen isä, vaikka lapsi on syntynyt avioliitossa, mutta voiko mieheni antaa näytteen ja jo tehtyä dna-tuloksia, jossa lapsen dna, hyödyntää?
Minun käsitykseni mukaan se maksaa, joka testiä vaatti. Eli jos isä haluaa isyystestin teettää silloin hän sen joutuu myös kustantamaan.
Kyllä molemmista vanhemmista ja lapsesta otetaan verikoe, koska silloin nähdään äidin dna ja isän sekä yhdistettynä ne tulee lapsen.
Muistaakseni kuitenkin 2-vuotiaaseen asti testin saa ilmaiseksi.
Asiaa kannattaa tiedustella kunnan lastenvalvojalta.
Jos tarkoitat että isä ei ole kuvioissa mukana ja siten halutaan testi ni sillon lastenvalvojan kautta saadaan nuo testit tehtyä ilmaiseksi.