Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun aikuinen lapsi on väkivaltainen?

Vierailija
27.09.2026 |

Mun läheisellä on aikuinen, jo yli 30v lapsi, joka asuu käytännössä edelleen kotona eikä käytännössä kai pärjää itsenäisesti. Aikuinen lapsi on siis vahvasti autismin kirjolla, joskin älylliseltä kehitykseltään normaali. 

Tällä aikuisella lapsella on masennusta, uhkailee usein itsemurhalla ja saa raivokohtauksia, joiden aikana saattaa hajottaa tavaroita, paiskoa esineitä ja käy toisinaan myös fyysisesti käsiksi tähän läheiseeni. Toki tämä aikuinen lapsi on melko pienikokoinen eikä fyysisesti mitenkään kovin vahva nainen, joten tilanne on yleensä edes jollain lailla hallinnassa, mutta saadessaan raivokohtauksia ei kykene oikein minkäänlaiseen itsehillintään, joten pelkään tämän tilanteen päättyvän vielä joskus huonosti.

Läheisen lapsi on kyllä mt-palvelujen piirissä, mutta mikään hoito ei ole tähän mennessä auttanut ongelmaan. Välillä läheiseni joutuu soittamaan ambulanssin, joka vie lapsen sairaalaan, missä hän yleensä muutaman päivän tarkkailulähetteellä, mutta kun mitään varsinaista psykoottisuutta ei ilmeisesti ole, niin lapsi palaa kotiin yleensä viimeistään muutaman päivän jälkeen.

Miten tällaisten ihmisten kanssa yleensä pitäisi toimia, jollainen tämä läheisenikin aikuinen lapsi on? Loppujen lopuksi päätökset tässä asiassa on läheiseni itse päätettävissä. Vanhempana hänellä on luonnollisesti korkea kynnys katkaista välejä lapseensa. Hänkin kuitenkin tiedostaa, ettei nykyinen tilanne voi jatkua. Lapsi on kyllä osan ajasta rauhallinen, mutta hänen henkisen epävakautensa takia tilanne on koko ajan arvaamaton. Lapsi ei siis pärjää itsenäisesti, joten yksinkertainen kotoa ulos potkaiseminen oman onnen varaan tuskin tulee kysymykseen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteen monet puolet, mutta silti: soitto 112 kun tilanne on päällä, ennen kuin sattuu pahempaa. Jos kerran on älyllisesti normaali ihminen niin ehkä oppii kerrasta. Tai sitten mahdollisuus päästä paremman hoidon piiriin. Tuo pitää saada katkaistua, se on kaikille eduksi.

Vierailija
2/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsen potkaista kämpästä ulos edes kasvatusmielessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tilanteen monet puolet, mutta silti: soitto 112 kun tilanne on päällä, ennen kuin sattuu pahempaa. Jos kerran on älyllisesti normaali ihminen niin ehkä oppii kerrasta. Tai sitten mahdollisuus päästä paremman hoidon piiriin. Tuo pitää saada katkaistua, se on kaikille eduksi.

Läheiseni on soittanut hätänumeroon tämänkin vuoden aikana useaan kertaan. Ongelma vaan on siinä, että vaikka lapsi otetaankin sisälle sairaalaan muutamaksi päiväksi tai enintään muutamaksi viikoksi, niin ongelma ei sillä tavalla ratkea, koska vastaavanlaiset tilanteet toistuu vähintään muutaman kuukauden välein ja joskus useamminkin. 

Onko tuollaisille tapauksille, kuin tämä läheiseni lapsi on, olemassa jotain hoitolaitoksia tmv. missä häntä voitaisiin valvoa? Psykiatrisen pitkäaikaisen sairaalahoidon kriteerejä hän ei ilmeisesti täytä.

Ap

Vierailija
4/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko lapsen potkaista kämpästä ulos edes kasvatusmielessä?

En tiedä, mutta luulen, ettei läheiseni äidinvaistot loppujenlopuksi anna sellaiselle myöten.

Ap

Vierailija
5/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ota sitä takaisin kotiin.

Mitäpä muuta? Tai jos ottaa, niin kärsii sitten seuraukset.  Ja mitä tämä sinulle itse asiassa kuuluu?

Vierailija
6/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ota sitä takaisin kotiin.

Mitäpä muuta? Tai jos ottaa, niin kärsii sitten seuraukset.  Ja mitä tämä sinulle itse asiassa kuuluu?

Ei se periaatteessa kuulukaan, mutta olen huolissani läheiseni turvallisuudesta. Haluaisin auttaa häntä löytämään jonkun järkevän ratkaisun tähän hankalaan tilanteeseen, mutta ehkä sellaista ei tosiaan ole.

Ap

Vierailija
7/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sille joku laitospaikka löytyy, mutta oma äidin pitää olla vaan kovana. Kannattais hankkia lähestymiskielto. Välillä pitää laskea irti. Tuskin se äitikään haluaisi, että olman lapsen omallatunnolla olisi esim. oman äidin tappo. 

Vierailija
8/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissani oli tälläinen tapaus. Kun kävi tarpeeksi monta kertaa kimppuun, ja poliisit olivat monta kertaa paikalla ja vietiin ambulanssilla pois, niin lopulta sai ympärivuorokautisen hoitopaikan. Siellä hänet lääkitään rauhalliseksi ja omaiset voivat vierailla. Kotona ei pystynyt enää pitämään, kun oli vaaraksi muille. Vaati kyllä todella monta kertaa ennenkuin uskottiin, pelkäsin että joku ehtii viellä kuolla.

Vierailija
9/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheiseni on soittanut hätänumeroon tämänkin vuoden aikana useaan kertaan. Ongelma vaan on siinä, että vaikka lapsi otetaankin sisälle sairaalaan muutamaksi päiväksi tai enintään muutamaksi viikoksi, niin ongelma ei sillä tavalla ratkea, koska vastaavanlaiset tilanteet toistuu vähintään muutaman kuukauden välein ja joskus useamminkin. 

Onko tuollaisille tapauksille, kuin tämä läheiseni lapsi on, olemassa jotain hoitolaitoksia tmv. missä häntä voitaisiin valvoa? Psykiatrisen pitkäaikaisen sairaalahoidon kriteerejä hän ei ilmeisesti täytä.

Ap

Tuettua asumista on, se täyttääkö tämä henkilö kriteerit on sitten eri asia. Tai missä tuollainen valvottu asuntola sijaitsee.

Nyt kun säästetään kaikesta voi olla vielä vaikeampi saada paikkaa, varsinkin jos hänellä on vanhempi joka huolehtii.

Vierailija
10/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt sanomassa sille suorat sanat! Näytät että uhoilu loppuu just! Ole kova!!!

Vierailija
11/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelevat ja pehmeät keinot eivät ole auttaneet lasta itseään havahtumaan niin läheisesi vaihtoehdot lienevät joko muuttaa itse pois asunnosta tai alkaa selvittämään mitä pakkokeinoja on käytettävissä lapsen poistamiseksi asunnosta pysyvästi; häätö, lähestymiskielto? Läheisesi kannattaisi ottaa yhteyttä turvakotiin tai sosiaalitoimistoon ja poliisiin saadakseen neuvoja miten toimia. Lapsesta huoli-ilmoituksen tekeminen ei auta kun ei kerran itse apua halua, sosiaalitoimi ei voi siinä asiassa lasta pakottaa mutta voi auttaa vanhempaa viemään eteenpäin noita pakkoprosesseja. 

Vierailija
12/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kuinka ihmeessä jaksat hänen kanssaan🤔

Vierailija
13/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustelevat ja pehmeät keinot eivät ole auttaneet lasta itseään havahtumaan niin läheisesi vaihtoehdot lienevät joko muuttaa itse pois asunnosta tai alkaa selvittämään mitä pakkokeinoja on käytettävissä lapsen poistamiseksi asunnosta pysyvästi; häätö, lähestymiskielto? Läheisesi kannattaisi ottaa yhteyttä turvakotiin tai sosiaalitoimistoon ja poliisiin saadakseen neuvoja miten toimia. Lapsesta huoli-ilmoituksen tekeminen ei auta kun ei kerran itse apua halua, sosiaalitoimi ei voi siinä asiassa lasta pakottaa mutta voi auttaa vanhempaa viemään eteenpäin noita pakkoprosesseja. 

Jatkan vielä omaan viestiini sen verran että jos tilanne kerran on toistunut useasti niin psykiatrisen sairaalan sossut on todennäköisesti tarjonneet tukea ja apua asiaan tälle riehujalle ja sitä kautta olisi voitu laittaa eteenpäin juurikin näitä omilleen muuton tukipalveluita kuten tukiasuntoon muuttoa yms mutta jos niitä ei halua vastaanottaa niin pattitilanne.

Vierailija
14/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin. Olen sellainen läheisteni auttelija. Raskasta on... 😪

Ap

Vierailija
15/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin huonosti! 😫  Ap

Vierailija
16/16 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää lopullisesti välit poikki tähän lapseen !senhän voi pudottaa Perinnön jaostakin pois , ei ole pakko nykyään jättää perintöä , rintaperilliselle sen voi kohdistaa , sitten sellaiselle , henkilölle taikka kohteelle ,joka on Mielestään ansainnut sen , no jos minulla olisi lapsi tai lapsia , ja oisi yli 30: no

Väkivaltainen aikuinen Lapsi, jättäisin Hänet myös , Petinnöttä! Siinäpä ,sitten raivosi, kun  ei ois jätetty mitään .Hänen kauhea julma kohtelu Hänen vanhempiaan kohtaan ei oikeuta saamaan Joskus Aikanaan Perintöäkään,

Jos kerta ei missään nimessä Kunnioita omia, vanhempiaan !.🥺😱🤬😢.

Kyllä tuntuu Pahalta näiden vanhempien puolesta ,että Lapsensa on väkivaltainen.

, että mitä He ovat tehneet,että  ansaitsivat sellaisen lapsen ,tämä syyllisyys varmasti painaa Heitä.

Toivon , että He löytävät hyvän ratkaisun.

Ja joo ei puhuttu mitään perinnöstä mutta kyllä ymmärsin ,että kyseessä on yli 30: no lapsi Aikuinen lapsi ,Siis he on kasvattanut tätä lasta. Nyt joutaa olemasn omisssa oloissaan..

Mutta itse He saa päättää olivatko he jatkuvasti peloissaan koko lopun elämänsä, että nyt se Poika tulee, heitä taas hakkaa huumeissaan , että rahaa saatava !.

Joku syy on oltava väkivaltaisuuteenkin , oletan että yleinen syy ,että on narkkari.

Mikä on ikävää.

No heillä on oikeus päättää myös Perinnöstä antaako väkivaltaiselle.

Olenpa kertonut mielipiteeni.Voimia Heille .! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän