Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias poika ollut koko yön kateissa

Vierailija
17.08.2022 |

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009008928.html

Onneksi edes lämmin yö, toivottavasti löytyy kunnossa

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksältä illalla yksin ulkona! Tuon ikäisen pitäisi nukkua silloin. Kertoo paljon kotioloista!!!!

Toivottavasti lapsi löytyy ja sijoitetaan jonnekin missä hänestä pidetään huolta.

Voi hyvänen aika sentään. Maaseudulla voi aivan hyvin olla kesäiltana klo 21 omalla pihalla.

Ei meillä täällä maalla ole pienemmillä lapsilla tapana ainakaan arkipäivisin kouluviikolla hillua enää yhdeksältä pihalla. Siihen aikaan ovat iltatoimissa ja nukkumaan menossa,

No meillä maalla saattaa 5v olla vielä yhdeksältä navetalla.

Onpa omituista.

Vierailija
82/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eskareista on viisivuotiaita ja eskariin saa kulkea yksin, en sano että on fiksua mutta tämä on sallittua 

Täsmennätkö, missä maassa ja kaupungissa on tämä käytäntö? Siis mistä paikasta puhut, kun kerrot lapsen voivan mennä eskariin itsenäisesti?

Esim. Espoossa. Tästä oli juuri puhetta vuonna 2016 syntyneiden lasten vanhempien ryhmässä, ja yllättävän monella paikkakunnalla eskarilaiset saavat itse kulkea eskariin ja siitä kotiin. Mutta jos lapsella on eskarin lisäksi varhaiskasvatusta, silloin lapsi pitää noutaa ja hakea.

Myös Salossa saa. Osa eskareista sijaitsee maaseutumaisissa pitäjissä, joissa liikenne on minimaalista, erityisesti aamupäivällä. Mutta itse kulkeminen on tosiaan mahdollista vain niille, joilla ei varsinaisen eskariajan lisäksi ole hoitoaikaa. Opettajat haluavat myös tietää matkan pituuden ja mahdolliset riskit sekä sen, onko vanhempi kotona odottamassa vai ei. Meillä eskarilainen sai luvan kulkea itse 500m matkan, sillä yhtään autotietä tai parkkialuetta ei ollut ylitettävänä ja minä olin aina kotona odottamassa. Myöskin lapsen persoona vaikuttaa siihen, voiko päästää yksin kävelemään. Omani ovat hyvin luotettavia, rauhallisia eivätkä ole koskaan karanneet omalta pihalta tai oikeastaan yhtään mistään. Sitten taas joku 10-vuotias voi olla sellainen, ettei voi antaa mennä yksin kouluun. On herkkä karkailemaan, myöhästelemään tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhemmat saavat tuntuvan rangaistuksen törkeästä heitteillepanosts. Mitä vain olisi voinut yön aikana tapahtua, luonto on täynnä vaaranpaikkoja ja eläimiä, maalla on usein lapsiinsekaantujia, mitä jos vaikka metsästäjä olisi vahingossa ampunut?

Huostaanotto turvalliseen sijaiskotiin välittömästi!

Täh? :D "Maalla on usein lapsiin sekaantujia". Nyt tuli sellaista tieteellistä faktaa että oksat pois. Onneksi kaupungin vuokra-asunnoissa ja lähiöissä on turvallista, siellä ei ole epäilyttäviä asukkaita.

Vierailija
84/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mikään jälkikoira häntä löytäny?

Vierailija
85/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhemmat saavat tuntuvan rangaistuksen törkeästä heitteillepanosts. Mitä vain olisi voinut yön aikana tapahtua, luonto on täynnä vaaranpaikkoja ja eläimiä, maalla on usein lapsiinsekaantujia, mitä jos vaikka metsästäjä olisi vahingossa ampunut?

Huostaanotto turvalliseen sijaiskotiin välittömästi!

Täh? :D "Maalla on usein lapsiin sekaantujia". Nyt tuli sellaista tieteellistä faktaa että oksat pois. Onneksi kaupungin vuokra-asunnoissa ja lähiöissä on turvallista, siellä ei ole epäilyttäviä asukkaita.

Myös ne metsästäjät yleensä vaani metsiköissä juuri silloin yhdeksän jälkeen illalla kun alkaa olla jo pimeää.

Vierailija
86/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan harppojaisänsä kanssa kävelyllä ja eksynyt

Vierailija
87/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sana nykyään "heitteillepano"? Ennen se oli "heitteillejättö".

Vierailija
88/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi on voinut vaikka iltavillin takia rynnätä itse ulos ovesta. Vanhempi puolestaan saattanut esim. mennä hyssyttämään ovenpaukahdukseen herännyttä vauvaa. Luullut isomman pysyvän hetkisen kotipihalla.

Jos näin on tehnyt, on täysi torvi. Itkevä vauva ei itkuunsa kuole, ulos karkaava lapsi sen sijaan mahdollisesti kyllä.

On taas sellaset täydelliset mammat koolla, että he osaa ennakoida ihan joka asian mitä maailmassa vaan voi tapahtua. Mahtaa olla helppoa kun on noin hyvä kristallipallo josta näkee joka tilanteessa sekunnissa sataprosenttisesti oikean tavan toimia.

Ei tarvitse olla edes täydellinen mamma. Mutta tässä sen näkee, kun nykyään ei osata huolehtia kuin vauvasta ja isommat lapset ulkoistetaan päiväkodille hoidettavaksi, niin eipä olekaan arjessa keinoja tilanteeseen, missä kaksi lapsista tarvitsee yhtä aikaa huomiota.

Vierailija
89/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi on voinut vaikka iltavillin takia rynnätä itse ulos ovesta. Vanhempi puolestaan saattanut esim. mennä hyssyttämään ovenpaukahdukseen herännyttä vauvaa. Luullut isomman pysyvän hetkisen kotipihalla.

Jos näin on tehnyt, on täysi torvi. Itkevä vauva ei itkuunsa kuole, ulos karkaava lapsi sen sijaan mahdollisesti kyllä.

On taas sellaset täydelliset mammat koolla, että he osaa ennakoida ihan joka asian mitä maailmassa vaan voi tapahtua. Mahtaa olla helppoa kun on noin hyvä kristallipallo josta näkee joka tilanteessa sekunnissa sataprosenttisesti oikean tavan toimia.

Ei tarvitse olla edes täydellinen mamma. Mutta tässä sen näkee, kun nykyään ei osata huolehtia kuin vauvasta ja isommat lapset ulkoistetaan päiväkodille hoidettavaksi, niin eipä olekaan arjessa keinoja tilanteeseen, missä kaksi lapsista tarvitsee yhtä aikaa huomiota.

Mieslapsi ja 5-vuotias?

Vierailija
90/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika otti mallia iskästä. Ei iskäkään aina kotiin tule vaan sammuu mättähälle.

Vierailija
91/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppä kysymään äidiltäsi, tädiltäsi ja mummoltasi miten he tekivät. Voit yllättyä.

Vierailija
92/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eskareista on viisivuotiaita ja eskariin saa kulkea yksin, en sano että on fiksua mutta tämä on sallittua 

Täsmennätkö, missä maassa ja kaupungissa on tämä käytäntö? Siis mistä paikasta puhut, kun kerrot lapsen voivan mennä eskariin itsenäisesti?

Esimerkiksi Suomi, Tampere, vuosi 2022.

Vierailija
93/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko kännykän ruutu ollut taas tärkeämpi mammalle,kuin penskojen vahtiminen?

Nykymamma on av-palstalla haukkumassa mummuja/anoppeja, ei ne jouda pentujaan vahtimaan. Isit pelaa kuulokkeet korvilla, ei niistäkään lapsenvahdiksi ole.

Surkeaa sakkia olette nykyvanhemmat. Hävetkää!

Te mummoikäiset vahditte kyllä omianne vielä vähemmän, mutta joudatte kyllä nyt haukkua kaikkia nuorempia. Niitä itse kasvattamianne. Kenenkähän pitäisi hävetä?

Mitä tarkoitat? Nykyajan mummot ovat omat lapsensa hoitaneet 80-90-luvuilla. Ei silloin ollut subjektiivista varhaiskasvatusta, eikä enää viety lapsia kesäksi maalle mummolaan, koska omatkin vanhemmat olivat kaupungeissa töissä.

Vierailija
94/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on aina ollut -pano.

Vierailija
95/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Poika oli mahdollisesti suuttunut jostain tai kyseessä oli lapsen mielijohde. Tällä hetkellä tiedossa ei ole, että tutkinta jatkuisi.”

On siis tarkoituksella lähtenyt pois pihasta ja ollut vastaamatta kun on perään huudettu. Sellaisessa tilanteessa ei paljon auta se, ettei ole vanhemmalla puhelin kädessä.

No kyllä auttaa. Silloin sä huomaat lähdön samantien ja löydät lapsesi.

Mutta kun sinä et tiedä, mihin lapsi lähti. Menikö se talon vai aitan taakse vai lähtikö naapurille päin. Kun valitset väärän etsimispaikan, lapsi saa taas etumatkaa karkureissuunsa.

😅 No mutta ei se lapsi silti tavoittamatta jää vaikka kävisit vajan takana turhaan.

Eihän se ole sinua siellä talon takana odottamassa, vaan on lähtenyt sieltä jo seuraavan näköesteen taakse. Siinä vaiheessa, kun olet katsonut kaikki pihan paikat, lapsi on jo ihan muualla.

No kummasti ne lapset ei ihmisiltä katoa.

Tämä juuri. Jos lapsi oikeasti katoaa ja jää yöksi kateisiin, on se valvonta pettänyt vaikka kuinka olisi uhmakkaasti tai mielijohteesta hävinnyt.

Totta tämä. Mutta kyllä minun arjessa on montakin hetkeä, jolloin tällaisen katoamisen riskin neljävuotiaani kohdalla otan. Hän leikkii aidatulla pihalla, kun olen sisällä vauvan kanssa. Ikkunavalvontaa on, muttei ollenkaan aukottomasti. Hän on myös siaällä, kun itse olen ulkona ja voi tällöinkin halutessaan sompailla ulos ovesta ja pois pihasta huomaamatta.

Sehän on sellainen turvallisuuden jana, johon kukin itsensä sitten vanhempana sijoittaa. Liika vapaus on vaarallista, mutta kyllä myös liiallisella vahtimisella on negatiivisia vaikutuksia lapseen ja perheeseen.

Näin se on. 4v voi ampaista ovesta pihalle vaikka silloin kun olen vessassa. Ei, en ota neljävuotiasta mukaan vessaan tai pidä kesäisinkin kaikkia ovia takalukossa niin ettei lapsi saa itse ovia auki. Kyllä pääsee, jos haluaa. Ei ole halunnut, eikä ole semmoista taipumusta, niin en näe mitään syytä pitää lukkojen takana ja ulkona kädestä joka hetki. Ja vaikka kuinka tekisi mieli pitää lapsi pumpulissa ja tiukassa valvonnassa koko elämä, on vaan lapsen oman edunkin vuoksi joskus vaan uskallettava antaa siimaa. Koskaan ei tule sellaista hetkeä etteikö se voisi saada päähänsä jotain typerää ja satuttaa itseään.

Vierailija
96/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitteillepano on Suomen rikoslain 21 luvun 14 §:n tarkoittama henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos.

»Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi»

Heitteillepano on rangaistava teko vain, jos se tehdään tahallisesti.

Vierailija
97/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymamma on av-palstalla haukkumassa mummuja/anoppeja, ei ne jouda pentujaan vahtimaan. Isit pelaa kuulokkeet korvilla, ei niistäkään lapsenvahdiksi ole.

Te mummoikäiset vahditte kyllä omianne vielä vähemmän, mutta joudatte kyllä nyt haukkua kaikkia nuorempia. Niitä itse kasvattamianne. Kenenkähän pitäisi hävetä?

Mitä tarkoitat? Nykyajan mummot ovat omat lapsensa hoitaneet 80-90-luvuilla. Ei silloin ollut subjektiivista varhaiskasvatusta, eikä enää viety lapsia kesäksi maalle mummolaan, koska omatkin vanhemmat olivat kaupungeissa töissä.

80-90-luvuilla mentiin hyvin vapaasti. Ei vanhemmilla ollut mitään keinoja töistä käsin selvittää missä lapsi oli.

On hyvä, ettei ihan niin vapaasti enää voi mennä, mutta jotkut myös kontrolloivat lapsiaan nykyään liikaa.

Ehkä se kultainen keskitie vielä löytyy.

Vierailija
98/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei hoidatettu mummoloissa (tai kaikki ei) eikä varhaiskasvatuksessa, mutta ei vahdittukaan niin tarkkaan kuin nykyään, joitain ei juuri ollenkaan. Katso vaikka lasten tapaturmakuolleisuustilastoja niin näet. Kyllähän me sen ajan lapset itsekin muistetaan miten paljon vapaammin ja pienempänä saatiin kulkea missä vaan kuin nykylapset.

Vierailija
99/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Poika oli mahdollisesti suuttunut jostain tai kyseessä oli lapsen mielijohde. Tällä hetkellä tiedossa ei ole, että tutkinta jatkuisi.”

On siis tarkoituksella lähtenyt pois pihasta ja ollut vastaamatta kun on perään huudettu. Sellaisessa tilanteessa ei paljon auta se, ettei ole vanhemmalla puhelin kädessä.

No kyllä auttaa. Silloin sä huomaat lähdön samantien ja löydät lapsesi.

Mutta kun sinä et tiedä, mihin lapsi lähti. Menikö se talon vai aitan taakse vai lähtikö naapurille päin. Kun valitset väärän etsimispaikan, lapsi saa taas etumatkaa karkureissuunsa.

😅 No mutta ei se lapsi silti tavoittamatta jää vaikka kävisit vajan takana turhaan.

Eihän se ole sinua siellä talon takana odottamassa, vaan on lähtenyt sieltä jo seuraavan näköesteen taakse. Siinä vaiheessa, kun olet katsonut kaikki pihan paikat, lapsi on jo ihan muualla.

No kummasti ne lapset ei ihmisiltä katoa.

Tämä juuri. Jos lapsi oikeasti katoaa ja jää yöksi kateisiin, on se valvonta pettänyt vaikka kuinka olisi uhmakkaasti tai mielijohteesta hävinnyt.

Totta tämä. Mutta kyllä minun arjessa on montakin hetkeä, jolloin tällaisen katoamisen riskin neljävuotiaani kohdalla otan. Hän leikkii aidatulla pihalla, kun olen sisällä vauvan kanssa. Ikkunavalvontaa on, muttei ollenkaan aukottomasti. Hän on myös siaällä, kun itse olen ulkona ja voi tällöinkin halutessaan sompailla ulos ovesta ja pois pihasta huomaamatta.

Sehän on sellainen turvallisuuden jana, johon kukin itsensä sitten vanhempana sijoittaa. Liika vapaus on vaarallista, mutta kyllä myös liiallisella vahtimisella on negatiivisia vaikutuksia lapseen ja perheeseen.

Näin se on. 4v voi ampaista ovesta pihalle vaikka silloin kun olen vessassa. Ei, en ota neljävuotiasta mukaan vessaan tai pidä kesäisinkin kaikkia ovia takalukossa niin ettei lapsi saa itse ovia auki. Kyllä pääsee, jos haluaa. Ei ole halunnut, eikä ole semmoista taipumusta, niin en näe mitään syytä pitää lukkojen takana ja ulkona kädestä joka hetki. Ja vaikka kuinka tekisi mieli pitää lapsi pumpulissa ja tiukassa valvonnassa koko elämä, on vaan lapsen oman edunkin vuoksi joskus vaan uskallettava antaa siimaa. Koskaan ei tule sellaista hetkeä etteikö se voisi saada päähänsä jotain typerää ja satuttaa itseään.

Jos sun lapsi on kädestäpidettävä, sit sä pidät kädestä vaikka hän olisi teini. Jos et, anna jonkun muun tehdä se.

Vierailija
100/157 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksältä illalla yksin ulkona! Tuon ikäisen pitäisi nukkua silloin. Kertoo paljon kotioloista!!!!

Toivottavasti lapsi löytyy ja sijoitetaan jonnekin missä hänestä pidetään huolta.

Voi hyvänen aika sentään. Maaseudulla voi aivan hyvin olla kesäiltana klo 21 omalla pihalla.

Ei meillä täällä maalla ole pienemmillä lapsilla tapana ainakaan arkipäivisin kouluviikolla hillua enää yhdeksältä pihalla. Siihen aikaan ovat iltatoimissa ja nukkumaan menossa,

Ei viisivuotiaat ole koulussa, joten kouluviikot ei häneen vaikuta. Moni on lomalla elokuussa joten miksei alle kouluikäiset lapsetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi