Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja tunsin myötähäpeää.
Olen 36-vuotias nainen, ja tunsin todellisen boomer-hetkeni koittaneen. Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja ensimmäisenä mieleen nousi että onpas naurettavaa pelleporukkaa, typerissä asuissa ollaan niin tyrkyllä kuvissa ja ollaan olevinaan tärkeitä :D
Alkoi hävettämään se uniikkiuden tavoittelu ja asujen esittely. Nii kuin oltaisiin jossain muotinäytöksessä ja niin kuin sillä olisi kenellekään mitään merkitystä mitä kelläkin on päällään.
Tuli niin turha olo näiden ihmisten puolesta, että tämmöiseenkö tuhlataan ajatusta ja resursseja. Ajatus että tuollainen porukka on sellaista, minkä kanssa minulla ei ole mitään yhteistä enkä haluakkaan että on. :D
Tämä oli tietysti aika yksipuolinen ja erittäin kärjistetty kommentti, mutta tulipahan sanottua. Boomer minussa on herännyt, eikä se ole huono asia. Koen tavoiteltavana asiana pysyä erossa ja suorastaan vastustaa nykyistä itsekeskeistä, pinnallista ja turhaa yksilökulttuuria ja mukaerikoisuuden tavoittelua.
Ennen oli kaikki paremmin. :)
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon ainakin oman persoonani esiin tyylilläni. Tosin en enää käy tuollaisissa tapahtumissa. Kauhean usein ainakaan. Tatuointini ovat piilossa. Mutta tyylini on omani ja se on sitä loppuun asti. Jos menisin tilaisuuksiin festareille joutuisin itseäni varmaan esittelemään pakosti vaikka mielummin olen ns näkymätön. Huonoja kokemuksia. Tyylistäni en luovu koskaan. Iän mukana muuttuu varmaankin. Tuskin paljoa. Voimme ottaa vaikka Iggy popista mallia.
Miksi koet tarvetta tuoda persoonaasi esille?
Ap
Varmaan samatarve kuin mielipiteen esittäminen. Luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla oli oma vuorosi olla nuori aikuinen, salli sama nyt muille. Älä odota parikymppisiltä nelikymppisen ajatus- ja arvomaailmaa.
Huomio. Nelikymppisten arvomaailma on paljon avarampi kuin tuolla yhdellä nelibysäsellä.
Nelibysäsellä???? hahhaah 4kybäsellä. tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon ainakin oman persoonani esiin tyylilläni. Tosin en enää käy tuollaisissa tapahtumissa. Kauhean usein ainakaan. Tatuointini ovat piilossa. Mutta tyylini on omani ja se on sitä loppuun asti. Jos menisin tilaisuuksiin festareille joutuisin itseäni varmaan esittelemään pakosti vaikka mielummin olen ns näkymätön. Huonoja kokemuksia. Tyylistäni en luovu koskaan. Iän mukana muuttuu varmaankin. Tuskin paljoa. Voimme ottaa vaikka Iggy popista mallia.
Ap
Se nyt on aika inhimillinen perustarve ilmaista itseään. Sinun mielestä sitä ei saisi ilmeisesti tehdä yhtään erikoisemmin festareilla, ei ainakaan jos ei ole ihan nuori. Ahdistava maailmankuva.
Inhimillinen perustarve? Perusteletko?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestään toi festari on aina ollut nolo. Musiikki jotain tekotaiteellista pskaa, jota kuunnellaan vain siksi, koska se on olevinaan coolia.
Nykyään vähän kaikille festareille iso osa porukasta taitaa mennä vain esittelemään itseään ja hakemaan "kontenttia" sosiaaliseen mediaan.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä toisten musiikkimaun dissaamista. Olen kohta 40-vuotias, ja kuuntelen ihan sitä mistä satun pitämään ja mistä tulee joku sopiva fiilis siihen hetkeen. Se voi olla mitä vain Metallicasta tai Disturbedista Abbaan, Cheekiin, klassiseen musiikkiin tai irkkupunkkiin.
En ole koskaan myöskään millään tavalla kokenut tärkeäksi ilmaista pukeutumisella mitään aatetta. Olen mikä olen, pukeudun miten haluan - yleensä todella tätimäisesti, tai kuten brittikuninkaalliset kuten siskoni pilke silmäkulmassa totesi. Erotuin joukosta Metallican keikalla, mutta miten se miltä näytän olisi tehnyt minusta yhtään pinnallisemman kuin sen henkilön, jolla oli mustat rikkinäiset farkut ja bändipaita päällä?
En siis vain tajua tätä. Jos Flow-festareiden musiikista ja tunnelmasta tykkää ja siitä tulee hyvä fiilis, se on pinnallista. Mutta jos kuvaa Tuska-festareilla storeja Instaan, se on syvällistä. Joka tapauksessa maailma palaa, pitääkö joukkio ihmisiä hauskaa jossain vai ei.
Ennen oli paljon enemmän mukaerikoisuuden tavoittelua. Nykyään kaikki näyttävät samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varmaan samatarve kuin mielipiteen esittäminen. Luulen.
Itselleni mielipiteen esittämisessä ei ole kyse itsestäni. Jos olisi, en esittäisi mielipiteitä täällä kasvottomassa anonyymissä somessa.
Mielipiteen ilmaisuun liittyy itselläni toive keskustelusta ja sitä kautta esim asenteiden muokksutumisesta ja maailman muuttumisesta.
Oman persoonan esille tuomisessa en taas nää muuta tarvetta kuin turhan pinnallisuuden ja huomionhaun.
Ap
Kyllä mä ymmärrän sen että halutaan irrotella ja hassutella vaatteilla ja meikeillä. Suomessa ilmasto vaikeuttaa sellaista n.8kk ajan. Ja mitä sekin auttaa että ihmiset murehtivat koko ajan maailman lukemattomia kriisejä ja kauheuksia joille suurin osa tavan talliaisista ei voi tehdä yhtään mitään. Joo, some ja nykyinen minäminäkulttuuri on vastenmielisen itsekeskeistä touhua, mutta sen sijaan että valittaa että "yhyy kaikki muut sitä ja tätä ja tota" niin keskittyisi vaan omaan elämäänsä. Somessa ei ole pakko olla, uutisvirtaa ei ole pakko seurata... Ehkä tässä on nyt perimmäinen ongelma taas se että puuttuu ehkä hyviä ihmissuhteita ja merkityksellisyyttä elämästä jolloin on aivan liian paljon aikaa harmistua asioista.
Kiva aurinkoinen sää, ystävät, kiva värikäs pukeutuminen ja hyvät esiintyjät eikä sitä ainaista tuisku/jvg/apulantaa. Kivat festarit oli. Voi jättää lipun hankkimatta jos ei miellytä.
Olen ap sun kanssasi ihan samaa mieltä. Ja vaikka en olisikaan, en alkaisi tehdä oletuksia persoonastasi, pukeutumisestasi, ikäryhmästäsi tai itsetunnostasi, kuten niin moni keskustelutaidoton tunteilija tekee.
En itsekään ole mikään tavallisin tallaaja ulkonäöltäni tai ajatuksiltani. Silti tunsin myötähäpeää katsellessani kuvia näistä asuista, mielenterveysmeikeistä ja p illukorviksista.
Paikan päälle en enää mene, koska noin sadat festarit kolunneena Flow on ollut ainoa paikka, jossa en saanut mitään kontaktia uusiin ihmisiin. Katsottiin kuin hullua, kun yritin jutella. Kukaan ei tullut juttelemaan. Jopa Porisperessä sai uusia ystäviä 😀
Tyhmä ap.
Ei ole edes ymmärtänyt tuom Flow festivaalin ideaa
Se perustuu hyvälle musikiille, ruualle, kavereidein tapaamiseen, sekä lisäksi VASTUULLISUUTEEN, kuten kulutuksen vähentämiseen ja kierrätykseen.
Juuri siksi, siellä niin monilla oli päällään
kirpputorilta ostetut vaatteet.
Oli käyetty kierrätystavara, ostetu edullisesti vaatteet kirpputoreilta.
Toiset olivat halunneet hassutella, ja ostaneet halvalla hassujakin vaattei
Koko homman brändi perustuu juuri tuohon.
Sillä tavalla se erottuu pikkasen muista fesrareista.
Tuo festari kiertää useissa maissa.
Miten yleensä voi edes mennä festareille, jos ei käsitä millaiseen tapahtumaan on menossa.
Kannattaisi alkajaisiksi ensin miettiä, mitä kaikkea tuo festivaalin nimi, FLOW, tarkoittaa ja pitää sisällään.
Mutta ei se tällä palstalla näiltä onnistu.
Jopa tyhmäksi haukuttu pääministerimme oli oivaltanut asian.
Kun hän festareille edullisessa kirpparimekossa, kuten kaikko muutkin, jotka käsittivät mitä sana
Flow tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli paljon enemmän mukaerikoisuuden tavoittelua. Nykyään kaikki näyttävät samalta.
Tämä! Itse oon 1970-luvulla syntynyt ja kun olin nuori, meitä oli monentyylisiä, useimmat nuorisotyylit oli räikeitä ja rajuja, kapinaa tavallisuutta vastaan. Itselläni oli punkkarivaikutteinen tyyli. Nykyään nuoret pukeutuu aika tavallisesti ainakin meilläpäin, espoolainen keskiluokkainen rouvakin hyväksyy :D
Olen 40 enkä jaksa olla enää ihmisjoukoissa. Minulle on aivan sama, miltä ihmiset siellä näyttävät. Jokainen nauttikoon omista riennoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset! Joltain parikymppisiltä tuollaista narsistista keikistelyä voisi ehkä vielä suvaita, mutta nelikymppiset aikuiset. Huh huh.
Samansuuntaista täälläkin. Maailma tyyliin palaa ja täällä miehet ja naiset miettivät kynsilakkoja, mrikkejä ja friikkisirkusasujaan johonkin festareille. Voi elämänkevät tätä maailmaa.
Miten ankeaan asuun pukeutuminen parantaa maailmantilannetta? Eikö ole vain hyvä, että ihmiset osaavat ottaa irti arjesta kaiken ikävänkin keskellä? Mitä kaikkea sinä itse teit Flow-viikonloppuna maapallon hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se nyt on aika inhimillinen perustarve ilmaista itseään. Sinun mielestä sitä ei saisi ilmeisesti tehdä yhtään erikoisemmin festareilla, ei ainakaan jos ei ole ihan nuori. Ahdistava maailmankuva.
Inhimillinen perustarve? Perusteletko?
Ap
Psykologiaa tuli sivuaineena luettua yliopistossa ja kyllä siellä opetettiin, että ihmisellä on tarve ilmaista persoonallisuuttaan ja saada hyväksyntää ja rakkautta omana itsenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestään toi festari on aina ollut nolo. Musiikki jotain tekotaiteellista pskaa, jota kuunnellaan vain siksi, koska se on olevinaan coolia.
Nykyään vähän kaikille festareille iso osa porukasta taitaa mennä vain esittelemään itseään ja hakemaan "kontenttia" sosiaaliseen mediaan.En ole koskaan ymmärtänyt tätä toisten musiikkimaun dissaamista. Olen kohta 40-vuotias, ja kuuntelen ihan sitä mistä satun pitämään ja mistä tulee joku sopiva fiilis siihen hetkeen. Se voi olla mitä vain Metallicasta tai Disturbedista Abbaan, Cheekiin, klassiseen musiikkiin tai irkkupunkkiin.
En ole koskaan myöskään millään tavalla kokenut tärkeäksi ilmaista pukeutumisella mitään aatetta. Olen mikä olen, pukeudun miten haluan - yleensä todella tätimäisesti, tai kuten brittikuninkaalliset kuten siskoni pilke silmäkulmassa totesi. Erotuin joukosta Metallican keikalla, mutta miten se miltä näytän olisi tehnyt minusta yhtään pinnallisemman kuin sen henkilön, jolla oli mustat rikkinäiset farkut ja bändipaita päällä?
En siis vain tajua tätä. Jos Flow-festareiden musiikista ja tunnelmasta tykkää ja siitä tulee hyvä fiilis, se on pinnallista. Mutta jos kuvaa Tuska-festareilla storeja Instaan, se on syvällistä. Joka tapauksessa maailma palaa, pitääkö joukkio ihmisiä hauskaa jossain vai ei.
No tämä. Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve luokitella muita ihmisiä hyvin pinnallisten asioiden perusteella, erilaisuuden sietäminen on vaikeaa. Fiksuimmat edes yrittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa hävetä tuntemattomien ihmisten pukeutumista! Kiinnostaa tietää tästä enemmän. Onko aloittajalla jotain traumataustaa tmv.?
Et siis tunnista käsitettä myötähäpeä?
Ap
Mutta onhan se oikeasti aivan älytöntä tuntea häpeää jonkun toisen, aivan tuntemattoman ihmisen, pukeutumisesta ja tekemistä! Se nyt vasta onkin totaalisen turhaa elämänsä tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Sotien ja kriisien aikana ihmisten kaikkinainen moraali tunnetusti laskee. Pinnallisuus, seksuaalinen estottomuus ja hurvittelu kumpuaa usein tunteesta 'eletään nyt, kun huomisesta ei tiedä'.
Suomessa(kin) on pikkuhiljaa, mutta selvästi voimistunut tietty hälläväliä-asenne. Näkyy niin festareilla, yleisessä käyttäytymisessä kuin esimerkiksi liikenteessäkin.
Ihmisen iästä riippumatta.
Kuolemantanssi oli ruton vaivaamalla keskiajalla suosittu kuva-aihe.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap sun kanssasi ihan samaa mieltä. Ja vaikka en olisikaan, en alkaisi tehdä oletuksia persoonastasi, pukeutumisestasi, ikäryhmästäsi tai itsetunnostasi, kuten niin moni keskustelutaidoton tunteilija tekee.
En itsekään ole mikään tavallisin tallaaja ulkonäöltäni tai ajatuksiltani. Silti tunsin myötähäpeää katsellessani kuvia näistä asuista, mielenterveysmeikeistä ja p illukorviksista.
Paikan päälle en enää mene, koska noin sadat festarit kolunneena Flow on ollut ainoa paikka, jossa en saanut mitään kontaktia uusiin ihmisiin. Katsottiin kuin hullua, kun yritin jutella. Kukaan ei tullut juttelemaan. Jopa Porisperessä sai uusia ystäviä 😀
Joo ei tuo oikea paikka ole ystäviä etsiä. Sinne mennään nimenomaan jammailemaan musiikin tahtiin, nauttimaan fiiliksestä, ei seurustelemaan. Mä olin siellä yksin ja aika outoa olisi ollut jos joku olisi tullut muuten vaan juttelemaan. Se olisi häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset! Joltain parikymppisiltä tuollaista narsistista keikistelyä voisi ehkä vielä suvaita, mutta nelikymppiset aikuiset. Huh huh.
Samansuuntaista täälläkin. Maailma tyyliin palaa ja täällä miehet ja naiset miettivät kynsilakkoja, mrikkejä ja friikkisirkusasujaan johonkin festareille. Voi elämänkevät tätä maailmaa.
Olen 54 ja minusta oli tosi kiva katsella Flow-kuvia. Aina ihanaa kun ihmiset panostaa johonkin, oli se sitten vaikka festivaalipukeutuminen. Ei kukaan jaksa olla koko aikaa huolissaan maailman tilasta eikä se ole edes mielenterveydelle hyväksi. Elämä tarvitsee kepeyttä ja iloa.
Flow-kävijöissä ei ole mitään ns iloa. Ne suorittavat festivaalipukeutumisen ja siihen liittyvän somettamisen samalla pakolla ja tyrkkkyydellä ja kyynärpääaseilla kuin työn ja kaiken vapaa-ajan.
Et siis tunnista käsitettä myötähäpeä?
Ap