Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja tunsin myötähäpeää.
Olen 36-vuotias nainen, ja tunsin todellisen boomer-hetkeni koittaneen. Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja ensimmäisenä mieleen nousi että onpas naurettavaa pelleporukkaa, typerissä asuissa ollaan niin tyrkyllä kuvissa ja ollaan olevinaan tärkeitä :D
Alkoi hävettämään se uniikkiuden tavoittelu ja asujen esittely. Nii kuin oltaisiin jossain muotinäytöksessä ja niin kuin sillä olisi kenellekään mitään merkitystä mitä kelläkin on päällään.
Tuli niin turha olo näiden ihmisten puolesta, että tämmöiseenkö tuhlataan ajatusta ja resursseja. Ajatus että tuollainen porukka on sellaista, minkä kanssa minulla ei ole mitään yhteistä enkä haluakkaan että on. :D
Tämä oli tietysti aika yksipuolinen ja erittäin kärjistetty kommentti, mutta tulipahan sanottua. Boomer minussa on herännyt, eikä se ole huono asia. Koen tavoiteltavana asiana pysyä erossa ja suorastaan vastustaa nykyistä itsekeskeistä, pinnallista ja turhaa yksilökulttuuria ja mukaerikoisuuden tavoittelua.
Ennen oli kaikki paremmin. :)
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla oli oma vuorosi olla nuori aikuinen, salli sama nyt muille. Älä odota parikymppisiltä nelikymppisen ajatus- ja arvomaailmaa.
Kuvien ja hintojen perusteella tämä festari on vähän vanhemmille suunnattu. Huvittaa kuinka jokainen suomalainen "vaikuttaja" oli menossa mukana patsastelemassa ja olemassa tärkeä... Hohhoijaa.
Ap
Minä olen 55-vuotias ja katselin, että aika tavanomaisia asuja tänä vuonna. Tykkään tosi paljon muodista, vaatteista ja erilaisista tyyleistä. Minua katsomalla sitä ei varmaan arvaisi.
En kyllä nähnyt mitään ylimielistä posetusta kuvatuissakaan..
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan, että sulla heräsi kateus!
Kerro lisää? Kateus mistä? Tunnen häpeää ikäisiäni maanmiehiä kohtaan. Tuntuu masentavalta olla tällaisten kanssa samassa maassa samaan aikaan kun maailma on vakavissa kriiseissä ja monelle asialle pitäisi tehdä jotain jo eilen. Onneksi ja toivo mukaan tämä otos esim omasta ikäkuokastani olisi vähäinen mutta äänekäs.
Ap
En tiennyt että nykyään festarit ovat joku näyttäytymisalusta narsisteille. Kaikkea oppii kun elää vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli virkistävää!
Pukeudu sinä vaan mustiin leggigseihin ja kukertavaan tunikaan.
65v nHaha aivan niin sinä edelläkävijä ja ikinuori lumihiutela 65v....not.
Minäpä en olekaan kaavoihin kangistunut tylsimys.
Varsinkin nyt eläkeläisenä vähät välitän muiden mielipiteistä😛
Mä tuon ainakin oman persoonani esiin tyylilläni. Tosin en enää käy tuollaisissa tapahtumissa. Kauhean usein ainakaan. Tatuointini ovat piilossa. Mutta tyylini on omani ja se on sitä loppuun asti. Jos menisin tilaisuuksiin festareille joutuisin itseäni varmaan esittelemään pakosti vaikka mielummin olen ns näkymätön. Huonoja kokemuksia. Tyylistäni en luovu koskaan. Iän mukana muuttuu varmaankin. Tuskin paljoa. Voimme ottaa vaikka Iggy popista mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse hävetä muiden pukeutumista. Olin siellä, muiden pukeutuminen ei häirinnyt. Flown laskenut taso sen sijaan kyllä.
Vaatteet oli tietysti se räikein ja ensimmäinen silmiinpistävä asia. Mutta oikeasti se koko kulttuuri mitä kyseinen festari ruokkii ja ilmentää on jotain niin turhaa.
Ap
Jaa, mitä kulttuuria se sitten ruokkii ja ilmentää? Mulle se on vähän sellaista nykyajan mietoa hipistelyä, kasvisruokaa, kukin saa olla mitä on vapautuneesti (myös "läskit" tai vanhat räikeissä vaatteissa ja meikeissä) ja jammailla vaan. Go with the Flow!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla oli oma vuorosi olla nuori aikuinen, salli sama nyt muille. Älä odota parikymppisiltä nelikymppisen ajatus- ja arvomaailmaa.
Kuvien ja hintojen perusteella tämä festari on vähän vanhemmille suunnattu. Huvittaa kuinka jokainen suomalainen "vaikuttaja" oli menossa mukana patsastelemassa ja olemassa tärkeä... Hohhoijaa.
Ap
Kuulostaa ihan teinin kirjoittelulta, ettet osaa antaa vain olla omassa arvossaan, mikäli joku festari+kävijät ei nappaa. Jätä lippu ensi kerralla ostamatta, mikä ongelma?
Kieltämättä tuo porukka herätti hymyä ja hienoista myötähäpeää. Ehkä tämä on heille se "juttu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset! Joltain parikymppisiltä tuollaista narsistista keikistelyä voisi ehkä vielä suvaita, mutta nelikymppiset aikuiset. Huh huh.
Samansuuntaista täälläkin. Maailma tyyliin palaa ja täällä miehet ja naiset miettivät kynsilakkoja, mrikkejä ja friikkisirkusasujaan johonkin festareille. Voi elämänkevät tätä maailmaa.
Olen 54 ja minusta oli tosi kiva katsella Flow-kuvia. Aina ihanaa kun ihmiset panostaa johonkin, oli se sitten vaikka festivaalipukeutuminen. Ei kukaan jaksa olla koko aikaa huolissaan maailman tilasta eikä se ole edes mielenterveydelle hyväksi. Elämä tarvitsee kepeyttä ja iloa.
Nuohan juuri ovat sitä porukkaa jotka ovat niin huolissaan maailman tilasta. Oikeasti tietysti oma tukeva perce on se kiinnostavin asia.
Ja kunhan sen takapuolensa saa vielä kuvattua sinne someen, on päivä hyvä työ taas tehty ja on "vaikutettu".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset! Joltain parikymppisiltä tuollaista narsistista keikistelyä voisi ehkä vielä suvaita, mutta nelikymppiset aikuiset. Huh huh.
Samansuuntaista täälläkin. Maailma tyyliin palaa ja täällä miehet ja naiset miettivät kynsilakkoja, mrikkejä ja friikkisirkusasujaan johonkin festareille. Voi elämänkevät tätä maailmaa.
Olen 54 ja minusta oli tosi kiva katsella Flow-kuvia. Aina ihanaa kun ihmiset panostaa johonkin, oli se sitten vaikka festivaalipukeutuminen. Ei kukaan jaksa olla koko aikaa huolissaan maailman tilasta eikä se ole edes mielenterveydelle hyväksi. Elämä tarvitsee kepeyttä ja iloa.
Nuohan juuri ovat sitä porukkaa jotka ovat niin huolissaan maailman tilasta. Oikeasti tietysti oma tukeva perce on se kiinnostavin asia.
Kovin on krääsäkuorrutettua maailmasta huolissaan oleva porukka.
Koen itsekin olevani kovin etäinen nykykulttuurille, jossa tärkeää on alkoholi, ulkonäkö ja kalliit tavarat. Mutta ei se ole mitenkään minulta pois jos joku haluaa tällaista elämää elää. En vain pyri ystävystymään heidän kanssaan. En myöskään koe, että elämääni toisi onnellisuutta ja lisäarvoa se, että hakeudu vartavasten kosketuksiin tällaisen kulttuurin kanssa saadakseni arvostella sitä. AP, tuoko arvostelu sinun elämääsi onnellisuutta? Olisitko onnellisempi jos kuluttaisit saman ajan tehden jotain joka on sinulle tärkeää ja arvojesi mukaista?
Vierailija kirjoitti:
Olen 22 v nainen ja olen jokseenkin samaa mieltä. Kaikki asut olivat mielestäni rumia eikä edes kyseisen festivaalin esiintyjät olleet tasokkaita. Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat näyttää tuolta ja tuhlata rahaa ja aikaa tuollaiseen touhuun? En ymmärrä, mutta mielummin niin, koska olisin huolissani jos ymmärtäisin tai samaistuisin heihin...miksi ylipäätään pitää olla koko ajan niin uniikki? Mitä vikaa samankaltaisessa pukeutumisessa ja meikkaamisessa on? Nykyään tuntuu että kaikki odottavat saavansa jonkin palkinnon ja kunniamaininnan siitä että eivät seuraa "valtavirtatyyliä". No, you dont get a prize.
No, jokainen tietysti tyylillään enkä sano ettei jokainen saisi ilmaista itseään tyylinsä kautta. Naurattaa vain koska tätä menoa kohta "valtavirtatyyliä" ei enää ole vaan se on harvinaista olla esim vaaleat pitkät hyväkuntoiset hiukset ja normaalit siistit vaatteet sekä nätti tavallinen meikki :D no hate
No mulle ainakin tuon festivaalin idea on juuri se, että saa olla erikoisempikin look, jos siltä tuntuu, kun arkielämässä sellaiselle ei juuri ole sijaa. Työssä pitää olla asiallinen ja valtavirtaa, eikä mun ikäiseltä (yli 40) enää muutenkaan hyvällä katsota kovin rajuja tyylejä. Paitsi Flowssa ja vastaavissa, joiden idea on olla tietynlainen karnevaali jonne saa tulla ihan millaisena vaan. Arkisena, supertyylikkäänä, värikkäänä ja räikeänä, homssuisena, ihan millaisena vaan eikä kukaan kritisoi. Mulla oli gootti-look tänä vuonna.
Esiintyjät kyllä myös olivat tasokkaita, mutta sellaista jammailumusaa, vähän jazzahtavaakin, mutta ei mitään maailmantähtiiä. Ja ainakin omat suosikkini olivat niitä pienempiä kuuluisuuksia Afrikasta. Esim. perjantaina yllätti nigerialainen Burna Boy. Todella taitavaa akustista soittoa orkesterilta ja hyvä setti jammailumusaa.
Sotien ja kriisien aikana ihmisten kaikkinainen moraali tunnetusti laskee. Pinnallisuus, seksuaalinen estottomuus ja hurvittelu kumpuaa usein tunteesta 'eletään nyt, kun huomisesta ei tiedä'.
Suomessa(kin) on pikkuhiljaa, mutta selvästi voimistunut tietty hälläväliä-asenne. Näkyy niin festareilla, yleisessä käyttäytymisessä kuin esimerkiksi liikenteessäkin.
Ihmisen iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Toisten ulkomuodon ruotiminen ei kovin kaunista kerro luonteestasi. Luulitko ap, että muut hakevat sinulta hyäksyntää habitukselleen? Älä katso kuvia, joista et pidä ja pidä ahtaat näkemyksesi itselläsi. Miksi muiden täytyy olla tietoinen että sinä et jotain hyväksy? Mielipide jota kukaan ei kysynyt, ap...
Ulkomuodon? Lähinnä ruodin sitä turhuutta ja pinnallisuutta, mitä kyseinen toiminta parhaillaan edustaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kunhan sen takapuolensa saa vielä kuvattua sinne someen, on päivä hyvä työ taas tehty ja on "vaikutettu".
Ap
Sekö tässä tapahtumassa on vikana, kun siellä on ollut jotain someinfluenssereita myös? Itse en semmoisesta mitään tiedä kun en käytä somea ollenkaan, saati julkaise sinne sisältöä. Suurin osa meistä varmaan oli siellä ihan muusta syystä kuin hakemasta somejulkisuutta, ihan vaan koska nauttii rennosta festarista.
Vierailija kirjoitti:
Huomio. Nelikymppisten arvomaailma on paljon avarampi kuin tuolla yhdellä nelibysäsellä.
Todella outoa hävetä tuntemattomien ihmisten pukeutumista! Kiinnostaa tietää tästä enemmän. Onko aloittajalla jotain traumataustaa tmv.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siinä että synkkyydessä ei tarvitse kenenkään rypeä, mutta tuosta festaritouhusta ei itselleni ilmene kepeyttä ja iloa, vaan turhuutta ja narsistista pinnallisuutta. Todellinen kepeys ja ilo on jotain ihan muuta kuin mitä somekuviin itseensä tyrkyttämällä saavuttaa.
Ap