Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja tunsin myötähäpeää.
Olen 36-vuotias nainen, ja tunsin todellisen boomer-hetkeni koittaneen. Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja ensimmäisenä mieleen nousi että onpas naurettavaa pelleporukkaa, typerissä asuissa ollaan niin tyrkyllä kuvissa ja ollaan olevinaan tärkeitä :D
Alkoi hävettämään se uniikkiuden tavoittelu ja asujen esittely. Nii kuin oltaisiin jossain muotinäytöksessä ja niin kuin sillä olisi kenellekään mitään merkitystä mitä kelläkin on päällään.
Tuli niin turha olo näiden ihmisten puolesta, että tämmöiseenkö tuhlataan ajatusta ja resursseja. Ajatus että tuollainen porukka on sellaista, minkä kanssa minulla ei ole mitään yhteistä enkä haluakkaan että on. :D
Tämä oli tietysti aika yksipuolinen ja erittäin kärjistetty kommentti, mutta tulipahan sanottua. Boomer minussa on herännyt, eikä se ole huono asia. Koen tavoiteltavana asiana pysyä erossa ja suorastaan vastustaa nykyistä itsekeskeistä, pinnallista ja turhaa yksilökulttuuria ja mukaerikoisuuden tavoittelua.
Ennen oli kaikki paremmin. :)
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Koen itsekin olevani kovin etäinen nykykulttuurille, jossa tärkeää on alkoholi, ulkonäkö ja kalliit tavarat. Mutta ei se ole mitenkään minulta pois jos joku haluaa tällaista elämää elää. En vain pyri ystävystymään heidän kanssaan. En myöskään koe, että elämääni toisi onnellisuutta ja lisäarvoa se, että hakeudu vartavasten kosketuksiin tällaisen kulttuurin kanssa saadakseni arvostella sitä. AP, tuoko arvostelu sinun elämääsi onnellisuutta? Olisitko onnellisempi jos kuluttaisit saman ajan tehden jotain joka on sinulle tärkeää ja arvojesi mukaista?
No ei Flow kyllä mitenkään erityisesti edusta tällaista kulttuuria. Luulen, että siellä on kaikista isommista festareista enemmän ihan muunlaista porukkaa, eli kulutuskriittisiä vihreä-arvoisia ihmisiä. Ja on myös selvinpäin oleville (olin itse siellä selvin päin) niitä siedettävimpiä festareita, örvelökännisiä ei ole ollenkaan samaan tyyliin kuin jollain maakuntien rockfestareilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon ainakin oman persoonani esiin tyylilläni. Tosin en enää käy tuollaisissa tapahtumissa. Kauhean usein ainakaan. Tatuointini ovat piilossa. Mutta tyylini on omani ja se on sitä loppuun asti. Jos menisin tilaisuuksiin festareille joutuisin itseäni varmaan esittelemään pakosti vaikka mielummin olen ns näkymätön. Huonoja kokemuksia. Tyylistäni en luovu koskaan. Iän mukana muuttuu varmaankin. Tuskin paljoa. Voimme ottaa vaikka Iggy popista mallia.
Miksi koet tarvetta tuoda persoonaasi esille?
Ap
Kävin Flow-festivaaleilla vielä 2000-luvun alkupuolella, jolloin festareilla oli vielä ihan eri meininki. Ei ollut kilpailua siitä, kuka vetää naurettavimmat kirpparikledjut päälleen ja artistikattauskin oli kiinnostava. Nyt ei ole tarvinnut käydä enää useampaan vuoteen, kun festareista on tullut sirkus ja näyttäytymispaikka, liput on kalliita ja esiintyjät meh.
Heillä on itsetuntoa tehdä mitä haluavat, pukeutua miten haluavat ja meikata miten haluavat.
Sinulla ei ole. Sillä jos olisi, sinua ei kiinnostaisi shaissen vertaa muiden festaripukeutuminen, tai mikään mukaan pukeutuminen.
Tuska-festareilla taitaa olla kaikista mukavimmat kävijät, jos katsotaan käyttäytymistä. Mitä mieltä ap niistä on? Itse ihailen myös sellaista tyyliä. On muutenkin mukava katsoa kuvia iloisista ihmisistä. On hurmaavaa kun ihminen on iloinen ihan vaikka vaatteista mitä on löytänyt tai valinnut itselleen. Mitä väärää siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset! Joltain parikymppisiltä tuollaista narsistista keikistelyä voisi ehkä vielä suvaita, mutta nelikymppiset aikuiset. Huh huh.
Samansuuntaista täälläkin. Maailma tyyliin palaa ja täällä miehet ja naiset miettivät kynsilakkoja, mrikkejä ja friikkisirkusasujaan johonkin festareille. Voi elämänkevät tätä maailmaa.
Olen 54 ja minusta oli tosi kiva katsella Flow-kuvia. Aina ihanaa kun ihmiset panostaa johonkin, oli se sitten vaikka festivaalipukeutuminen. Ei kukaan jaksa olla koko aikaa huolissaan maailman tilasta eikä se ole edes mielenterveydelle hyväksi. Elämä tarvitsee kepeyttä ja iloa.
Samaa mieltä siinä että synkkyydessä ei tarvitse kenenkään rypeä, mutta tuosta festaritouhusta ei itselleni ilmene kepeyttä ja iloa, vaan turhuutta ja narsistista pinnallisuutta. Todellinen kepeys ja ilo on jotain ihan muuta kuin mitä somekuviin itseensä tyrkyttämällä saavuttaa.
Ap
Kyllä siellä varmaan meille useimmille oli kepeyttä ja iloa, mulle ainakin ja ympärillänikin sitä näin. Sinä olet ilmeisesti katsonut vaan jotain somen kuvia, ehkä vielä henkilöiltä joita pidät jotenkin pinnallisina tms, ja sen perusteella tuomitset koko tapahtuman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse hävetä muiden pukeutumista. Olin siellä, muiden pukeutuminen ei häirinnyt. Flown laskenut taso sen sijaan kyllä.
Vaatteet oli tietysti se räikein ja ensimmäinen silmiinpistävä asia. Mutta oikeasti se koko kulttuuri mitä kyseinen festari ruokkii ja ilmentää on jotain niin turhaa.
Ap
Jaa, mitä kulttuuria se sitten ruokkii ja ilmentää? Mulle se on vähän sellaista nykyajan mietoa hipistelyä, kasvisruokaa, kukin saa olla mitä on vapautuneesti (myös "läskit" tai vanhat räikeissä vaatteissa ja meikeissä) ja jammailla vaan. Go with the Flow!
Tullut ketjussa ja monta kertaa esiin. Ruokkii turhuutta, pinnallisuutta ja itsekeskeisyyttä.
Tarun mukaan Narkissos katsoi kuvaansa lähteestä itseään ihaillen, nykyajan narkissokset katsovat itseään instagrameista ym. Tärkeintä tulla nähdykdi oikeassa seurassa, kummallista ryhmävahvistautumista. Minäminä
Vierailija kirjoitti:
Mitkä festarit tai tapahtumat sopivat sinun arvomaailmaasi, ap? Missä sinä käyt tai kävisit?
No mutta ajattele miten pienellä asialla sait omaa egoasi buustattua. Ihan vaan toisille naureskelemalla.
Ap omahyväinen palstan vakioarvostelija. Ei taida olla muuta elämänsisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon ainakin oman persoonani esiin tyylilläni. Tosin en enää käy tuollaisissa tapahtumissa. Kauhean usein ainakaan. Tatuointini ovat piilossa. Mutta tyylini on omani ja se on sitä loppuun asti. Jos menisin tilaisuuksiin festareille joutuisin itseäni varmaan esittelemään pakosti vaikka mielummin olen ns näkymätön. Huonoja kokemuksia. Tyylistäni en luovu koskaan. Iän mukana muuttuu varmaankin. Tuskin paljoa. Voimme ottaa vaikka Iggy popista mallia.
Miksi koet tarvetta tuoda persoonaasi esille?
Ap
Se nyt on aika inhimillinen perustarve ilmaista itseään. Sinun mielestä sitä ei saisi ilmeisesti tehdä yhtään erikoisemmin festareilla, ei ainakaan jos ei ole ihan nuori. Ahdistava maailmankuva.
Vierailija kirjoitti:
Tarun mukaan Narkissos katsoi kuvaansa lähteestä itseään ihaillen, nykyajan narkissokset katsovat itseään instagrameista ym. Tärkeintä tulla nähdykdi oikeassa seurassa, kummallista ryhmävahvistautumista. Minäminä
Onpa yllättävää lukea tällaista nimenomaan Flowiin liittyen. Itse olen vanha ja lihava, ja häpeän sitä yleensä. Mutta Flowista tiesin, että se on paikka jossa ei tarvitse hävetä, siellä saa olla vapautuneesti mitä on. Vetää vaikka ihan hullunkuriset vaatteet ja räikeitä värejä päälle, mustien läskinpeittelykaapujen sijaan, ja olla vaan ja nauttia.
Hankalaa on jos vetää herneen nenään joka asiasta ja joutuu häpeämään vielä toisten puolesta. Suomessa pitäisi olla enemmän karnevaaleja ja hauskuutta.
Körttiläisetkin sen jo on tajunneet. Ainakin niillä on tosi hauskoja t-paitoja myynnissä. "Körtin mopo ei keuli " tai jotain sellaista.
Mun mielestään toi festari on aina ollut nolo. Musiikki jotain tekotaiteellista pskaa, jota kuunnellaan vain siksi, koska se on olevinaan coolia.
Nykyään vähän kaikille festareille iso osa porukasta taitaa mennä vain esittelemään itseään ja hakemaan "kontenttia" sosiaaliseen mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Koen itsekin olevani kovin etäinen nykykulttuurille, jossa tärkeää on alkoholi, ulkonäkö ja kalliit tavarat. Mutta ei se ole mitenkään minulta pois jos joku haluaa tällaista elämää elää. En vain pyri ystävystymään heidän kanssaan. En myöskään koe, että elämääni toisi onnellisuutta ja lisäarvoa se, että hakeudu vartavasten kosketuksiin tällaisen kulttuurin kanssa saadakseni arvostella sitä. AP, tuoko arvostelu sinun elämääsi onnellisuutta? Olisitko onnellisempi jos kuluttaisit saman ajan tehden jotain joka on sinulle tärkeää ja arvojesi mukaista?
Itse en oikein usko siihen filosofiaan että antaa kaikkien kukkien kukkia. Nykysuomi edustaa täydellisesti sitä dystopiaa, mihin em ajattelu johtaa. Kun niille vähän erityisemmille monivärisille kukille ei riitä että ne vain kukkivat muiden joukossa. He haluavat saada itselleen paremman pellon, lisää vettä, enemmän lannoitteita. Värikkäät kukat vihaavat yksivärisiä perinneperennoja, joilta halutaan estää kukkiminen kokonaan.
Vastaus kysymykseesi siis on, että ei, en olisi onnellisempi keskittyessäni puhtaasti vain omaan napaani ja ollessani arvostelematta sitä minä mielestäni on rankasti pielessä.
T. Kukkahattutäti ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää lukea tällaista nimenomaan Flowiin liittyen. Itse olen vanha ja lihava, ja häpeän sitä yleensä. Mutta Flowista tiesin, että se on paikka jossa ei tarvitse hävetä, siellä saa olla vapautuneesti mitä on. Vetää vaikka ihan hullunkuriset vaatteet ja räikeitä värejä päälle, mustien läskinpeittelykaapujen sijaan, ja olla vaan ja nauttia.
Onhan teillä vappu eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli virkistävää!
Pukeudu sinä vaan mustiin leggigseihin ja kukertavaan tunikaan.
65v n
Mistä tiedät, miten ap pukeutuu?
Mitkä festarit tai tapahtumat sopivat sinun arvomaailmaasi, ap? Missä sinä käyt tai kävisit?