Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja tunsin myötähäpeää.
Olen 36-vuotias nainen, ja tunsin todellisen boomer-hetkeni koittaneen. Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja ensimmäisenä mieleen nousi että onpas naurettavaa pelleporukkaa, typerissä asuissa ollaan niin tyrkyllä kuvissa ja ollaan olevinaan tärkeitä :D
Alkoi hävettämään se uniikkiuden tavoittelu ja asujen esittely. Nii kuin oltaisiin jossain muotinäytöksessä ja niin kuin sillä olisi kenellekään mitään merkitystä mitä kelläkin on päällään.
Tuli niin turha olo näiden ihmisten puolesta, että tämmöiseenkö tuhlataan ajatusta ja resursseja. Ajatus että tuollainen porukka on sellaista, minkä kanssa minulla ei ole mitään yhteistä enkä haluakkaan että on. :D
Tämä oli tietysti aika yksipuolinen ja erittäin kärjistetty kommentti, mutta tulipahan sanottua. Boomer minussa on herännyt, eikä se ole huono asia. Koen tavoiteltavana asiana pysyä erossa ja suorastaan vastustaa nykyistä itsekeskeistä, pinnallista ja turhaa yksilökulttuuria ja mukaerikoisuuden tavoittelua.
Ennen oli kaikki paremmin. :)
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa se valheellinen uniikkiuden tunne joka monella tuntuu olevan. Ollaan olevinaan niin muista poikkeavaa erikoisyksilöä ja silti kun summaa kaikki nämä tyypit yhteen niin hyvin samankaltaista se pukeutuminen on. Kirkkaita värejä, metallinhohtoa, paljettia jne. Ihan kuin olisi yhdessä jossain Jodelissa tms. sovittu että hei, tänä vuonna ollaan massasta erottuvia kaikki sit tällä tavalla. Oikeasti uniikit tyypit ei yleensä kokoonnu kaikki samaan paikkaan patsastelemaan.
Mistä kumpuaa tämä syytös sitä kohtaan, että ihmiset LUULEVAT olevansa UNIIKKEja? En yhtään saa kiinni tästä, mikä on se rikos. Luulevat siis siksi, kun ovat somessa? Uniikkeja, niinku miten? Koska sinä olet erilainen? Avatkaa nyt vähän tätä!
Kyllähän sen huomaa kun ihmisten kanssa puhuu, että he eivät haluaisi olla massaa vaan yrittävät joka tavalla korostaa omaa erityislaatuisuuttaan. "Mulla on vähän tämmönen jännempi huumori", "kukaan ei oikein ymmärrä näitä mun juttuja", jne.
Itseäni ärsyttää kans aina nämä, jotka kertoo itse itsestään, minkälaisia ovat. Se todellakin kertoo siitä ihmisestä, no jotain muuta. Minulla on tällaisia tuttavia. Eikä kaikki missään someta.
Sinä et siis kerro itsestäsi. Onko sinulla joku vatsastapuhujan nukke joka puhuu puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa se valheellinen uniikkiuden tunne joka monella tuntuu olevan. Ollaan olevinaan niin muista poikkeavaa erikoisyksilöä ja silti kun summaa kaikki nämä tyypit yhteen niin hyvin samankaltaista se pukeutuminen on. Kirkkaita värejä, metallinhohtoa, paljettia jne. Ihan kuin olisi yhdessä jossain Jodelissa tms. sovittu että hei, tänä vuonna ollaan massasta erottuvia kaikki sit tällä tavalla. Oikeasti uniikit tyypit ei yleensä kokoonnu kaikki samaan paikkaan patsastelemaan.
Mistä kumpuaa tämä syytös sitä kohtaan, että ihmiset LUULEVAT olevansa UNIIKKEja? En yhtään saa kiinni tästä, mikä on se rikos. Luulevat siis siksi, kun ovat somessa? Uniikkeja, niinku miten? Koska sinä olet erilainen? Avatkaa nyt vähän tätä!
Kyllähän sen huomaa kun ihmisten kanssa puhuu, että he eivät haluaisi olla massaa vaan yrittävät joka tavalla korostaa omaa erityislaatuisuuttaan. "Mulla on vähän tämmönen jännempi huumori", "kukaan ei oikein ymmärrä näitä mun juttuja", jne.
On sulla raskasta kun muut _joka tavalla_ _korostavat_ itseä vaikka sinä ihan yhtenä massasta haluaisit puhua tavisaiheista.
Aikamoiset johtopäätökset sulla. Et varmaan ole ollut paljoakaan ihmisten kanssa tekemisissä, jos et ole huomannut tuollaista ilmiötä, jossa halutaan ajatella että on itse jotenkin erityinen ja erilainen kuin kaikki muut?
Oletko sinä siis erityinen ja sitä korostava vai et? Sehän tässä kiinnostaa.
En mielestäni, mutta enpä ole sellaista koskaan ajatellutkaan. Olen älyllisesti varmaan aika keskiverto ja pärjään normaalissa työssäni ihan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen festareille mentiin katsomaan bändejä ihan tavallisissa vaatteissa, nyt tapahtumissa lähinnä otetaan selfieitä ja pääpaino on omassa habituksessa, ei musiikissa. Niin surullista. Olen kerran Flowssa käynyt katsomassa yhtä lempibändeistäni, en pitänyt ilmapiiristä.
Kumma kun olin Flowssa, enkä huomannut kertaakaan, että joku olisi ottanut selfietä. Tosin keskityin siellä lähinnä omaan olemiseen, toisin kun sinä. Enkä väitä, etteikö selfieitä olisi otettu, mutta sun puheesta saa sellaisen kuvan, ettei siellä muuta olisi tehtykään. Instasta löytyy tägillä #flowfestival 79,1 tuhatta julkaisua, tämän kun jakaa kävijöiden/päivien/vuosien kesken, ei siitä kovin montaa kuvaa per kävijä tule siitä huolimatta, jos ei laske mukaan kuvia joita ei ole tägätty eikä kaikki edes ole selfieitä.
Pitäiskö sun vain hyväksyä, että maailma muuttuu? Selfiet on osa ihmisten arkea nykyään. Kuinka älytön ajatus, että niistä pitäisi luopua jossain tapahtumassa, koska "ennen vanhaan", tai että saisi joltain kapeakatseiselta "aitopääpatulta" hyväksynnän omalle olemiselle ja tekemiselle. Tai että selfiet ja asuun panostaminen olisi pois musiikista nauttimisesta. Yleensä ihmisillä riittää kapasiteettia useampaan asiaan, vaikka ymmärrän jos se kuulostaa sulle utopistiselta.
Tiesitkö muuten, että Flow on myös muutakin kuin pelkkä musiikkitapahtuma? Sieltä löytyy mm. taidetta. Mikäänhän ei sua sinne pakota menemään, jos kyseinen konsepti ei ole sun juttusi. Mut aika haihattelua väittää että jossain Woodstockissakaan olisi 100% pelkkään musiikkiin keskitytty, nyt herätys.
Heh, tää oli ajatusleikki, jota jo aiemmin mietin. Jos some olis ollut nykyinen Woodstockin aikana, minkälaisia postauksia sieltä olis tullu! Ja kuin paljon paheksuntaa tavan kansalaiselta, mitä noi nyt kuvittelee olevansa hippivaatteissaan, uniikkeja unikonkukkasia😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla raskasta kun muut _joka tavalla_ _korostavat_ itseä vaikka sinä ihan yhtenä massasta haluaisit puhua tavisaiheista.
Aikamoiset johtopäätökset sulla. Et varmaan ole ollut paljoakaan ihmisten kanssa tekemisissä, jos et ole huomannut tuollaista ilmiötä, jossa halutaan ajatella että on itse jotenkin erityinen ja erilainen kuin kaikki muut?
En mielestäni, mutta enpä ole sellaista koskaan ajatellutkaan. Olen älyllisesti varmaan aika keskiverto ja pärjään normaalissa työssäni ihan kivasti.
Et ole ajatellutkaan? No sitten olet kyllä erityislaatuinen ja uniikki ihminen koko maailmanhistoriassa. Eli olet mitä arvostelit.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan tää kukkaseppelevillitys (jättisuurista kukista tehty) oikein hiipuu? Todella uniikkia ja omaperäistä. Not.
Mites lippikset, lenkkari, verkkarit farkut, sortsit, hameet, mekot, pipot, hupparit, sandaalit, crocssit, varvastossut...mitä näitä nyt onkaan. Milloin hiipuu??
Vierailija kirjoitti:
Toisten ulkomuodon ruotiminen ei kovin kaunista kerro luonteestasi. Luulitko ap, että muut hakevat sinulta hyäksyntää habitukselleen? Älä katso kuvia, joista et pidä ja pidä ahtaat näkemyksesi itselläsi. Miksi muiden täytyy olla tietoinen että sinä et jotain hyväksy? Mielipide jota kukaan ei kysynyt, ap...
Nokun se just, että osa niistä kuvien tyypeistä näytti niiiiin siltä että ne nimenomaan hakevat sitä hyväksyntää, nimittäin somen hyväksyntää. On siinäkin toki tapa viettää nuoruus. Olisi ollut kiinnostavaa kuulla vähän syvällisempiä syitä asuvalintoihin, aika pinnallisia oli suurin osa kuvatuista. Näin on ollut kuitenkin vajaa kymmenen vuotta sitten tehdyissä festariasujutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan tää kukkaseppelevillitys (jättisuurista kukista tehty) oikein hiipuu? Todella uniikkia ja omaperäistä. Not.
Mites lippikset, lenkkari, verkkarit farkut, sortsit, hameet, mekot, pipot, hupparit, sandaalit, crocssit, varvastossut...mitä näitä nyt onkaan. Milloin hiipuu??
Ironian viljelykin on taitolaji. Jotkut ei vaan osaa.
Tuohan on aina ollut sateenkaariporukan festari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap Oulusta? Kuulostaa nimittäin ihan eräältä oululaiselta.
Satavarma maalainen ainakin.
Eli siis vielä linkittynyt maahan ja luontoon, toisin kuin te kaupunkilaiset? Elämässä on muutakin tärkeää kuin oma identiteetti ja sen ilmaisu. :D
No onhan se oma identiteetti tärkeä!! Ja lupa ilmaista sitä, miten itselle parhaiten sopii. Kun on tasapaino sen kanssa, ei ole tarvetta jyrätä muita. Eikä pakko sitä tai muiden identiteettiä tarkkailla ja analysoida. Sit on vapaa elämään.
Olin siellä minäkin, ikää yli 50 v. Ihan bändejä olin katsomassa melko tavanomaisesti pukeutuneena. Yleisön pukeutuminen oli minusta ihan normaalia vaikka trendikästä, ja ne muutamat oudot väripilkut pelkästään ilahduttivat minua. Vanhoihin 'hyviin' festareihin verrattuna nautin siitä, että känniääliöt loistivat poissaolollaan.
Tämä avaus kuvastaa aika hyvin sitä ajatusta, joka itellä oli aikuisuudesta täysi-ikäisyyden lähestyessä. Aikuisena kaikenlainen ilottelu ja "esiintyminen" on sopimatonta ja tunteistakin sopii näyttää vain tällainen "aikuismainen" paheksunta kaikkea aiemmin kuvailtua kohtaan.
Suosittelen Junnu Vainion elämää ja erotiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten ulkomuodon ruotiminen ei kovin kaunista kerro luonteestasi. Luulitko ap, että muut hakevat sinulta hyäksyntää habitukselleen? Älä katso kuvia, joista et pidä ja pidä ahtaat näkemyksesi itselläsi. Miksi muiden täytyy olla tietoinen että sinä et jotain hyväksy? Mielipide jota kukaan ei kysynyt, ap...
Nokun se just, että osa niistä kuvien tyypeistä näytti niiiiin siltä että ne nimenomaan hakevat sitä hyväksyntää, nimittäin somen hyväksyntää. On siinäkin toki tapa viettää nuoruus. Olisi ollut kiinnostavaa kuulla vähän syvällisempiä syitä asuvalintoihin, aika pinnallisia oli suurin osa kuvatuista. Näin on ollut kuitenkin vajaa kymmenen vuotta sitten tehdyissä festariasujutuissa.
Mene itse paikalle tekemään juttu valinnoista äläkä vaan valita. Sitten voisit kuvatessa ja haastatellessa aina sanoa miten säkin niiiiiiiin haet hyväksyntää meiltä jotka olllaan somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syvälliset syyt asuvalintoihin? Asuvalinnat eivät ole syvällisiä vaan ne saavatkin olla pinnallisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aina ollut sateenkaariporukan festari.
Ai ov vai?
Kävin ekaa kertaa Flow'ssa 2010. Silloin stressasin paljon siitä, kuinka trendikkäiltä ja seksikkäiltä kaikki näyttivät, ja tunsin olevani itse ihan b-luokkaa. Ahdistus ihan vaikutti silloin festarikokemukseen.
Nykyään olen oppinut ajattelematta liikaa mitään, joten festareillakin on hauskempaa, kun keskittyy omaan hauskanpitoon eikä muihin. Flowssa voi olla niin moni eri tavoin. Siellä on ihan tolkuton määrä väkeä, eikä ketään kiinnosta joku yksittäinen tyyppi. Lähinnä vain nautin siitä, kuinka hyviltä monet ihmiset näyttivät.
Ja mitä Flow-kävijöiden pilkkaamiseen tulee, niin se on lähinnä huvittavaa. Miksi vaivata päätään jollakin, jota ei edes ollut itse kokemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää kans aina nämä, jotka kertoo itse itsestään, minkälaisia ovat. Se todellakin kertoo siitä ihmisestä, no jotain muuta. Minulla on tällaisia tuttavia. Eikä kaikki missään someta.
Sinä et siis kerro itsestäsi. Onko sinulla joku vatsastapuhujan nukke joka puhuu puolestasi?
Halusit sit tahallaan ymmärtää väärin? Puhun ihmisistä, jotka kuvailevat itseään, kertovat minkälaisia ovat tyyliin: mä oon vähän seko tai mä oon sillai hullu, tai mä oon kyl tosi tunnollinen töissä, tai mä oon esteettinen ihminen ja mä ainakin haluan jne. jne. Korostuneesti kuvailevat itseään. Lauseen alkavat painotetusta sanalla mä tai minä. Ongelma ei sinänsä ole se, mitä kertovat, vaan se, että nämä ihmiset usein ovat hyvin itsekaskeisiä ja näkevät maailmaa harvoin muiden vinkkelistä. Tämä on MINUN (tuliko riittävän painokkaasti?) kokemukseni asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit sit tahallaan ymmärtää väärin? Puhun ihmisistä, jotka kuvailevat itseään, kertovat minkälaisia ovat tyyliin: mä oon vähän seko tai mä oon sillai hullu, tai mä oon kyl tosi tunnollinen töissä, tai mä oon esteettinen ihminen ja mä ainakin haluan jne. jne. Korostuneesti kuvailevat itseään. Lauseen alkavat painotetusta sanalla mä tai minä. Ongelma ei sinänsä ole se, mitä kertovat, vaan se, että nämä ihmiset usein ovat hyvin itsekaskeisiä ja näkevät maailmaa harvoin muiden vinkkelistä. Tämä on MINUN (tuliko riittävän painokkaasti?) kokemukseni asiasta.
Miten helvetissä joka av-mamman elämä on täynnä narsisteja ja mä-minä-itsekeskeisiä ihmisiä? Tunnetteko te kaikki samat narsistit?
Oletko niin ruma, ettet kehtaa enää liikkua missään? Ihme kiukuttelua näistä festareista. Jos ei kiinnosta, älkää menkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ajatellutkaan? No sitten olet kyllä erityislaatuinen ja uniikki ihminen koko maailmanhistoriassa. Eli olet mitä arvostelit.
Miten tuohon päädyit? Aika erikoinen johtopäätös. Halusitko nipottaa?
Eri
Minusta on kiva katsoa ihmisten selfieitä tai videoita eri tapahtumista, kun en niissä juuri itse käy. Tai lähinnä Twitchista suoraa striimausta. Kenenkään sometilejä en seuraa, ja sehän on ihan Seiskan ja iltapäivälehtien valinta, tekevätkö juttuja (halvalla ja helposti) joidenkin ihmisten somepostauksista. Klikkauskamaa.