Perinnönjako, onko minua huijattu?
Isovanhempani kuolivat ja isäni ilmoitti minulle myöhemmin, ettei koskaan vastaanottanut perintöä, vaan luopui siitä. En saanut tarkempia tietoja asiasta.
Isälläni on myös sisaruksia. Menikö perintö todella isäni sisaruksille, eikä meillä isän lapsilla ole mitään oikeuksia?
Kommentit (129)
Jos isä luopuu perinnöstä, niin eikö hän voi lasten huoltajana luopua "lasten puolesta" myös heidän osastaan? Vai miten se vaikka 1kk ikäisen kanssa menisi?
Tässä tapauksessa ei väliä, jos totta tuo, että ennen AP:n syntymää on perintö jo jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä luopuu perinnöstä, niin eikö hän voi lasten huoltajana luopua "lasten puolesta" myös heidän osastaan? Vai miten se vaikka 1kk ikäisen kanssa menisi?
Tässä tapauksessa ei väliä, jos totta tuo, että ennen AP:n syntymää on perintö jo jaettu.
Olen ollut täysi-ikäinen isovanhempien kuollessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olisiko minut jonkun viranomaistahon kautta pyydetty perunkirjoituksiin tms? Isäni on kyllä rehellinen ihminen, että en ihan usko hänen valehtelevan asiasta. En kehtaa häneltä kysyä, koska en halua kuulostaa rahan ahneelta, kun muutenkaan ei olla erityisesti tekemisissä, isäni puolelta minulla ln yksi sisarus, olisiko se voinut siirtyä vain hänelle? Ap
Uteliaisuudesta, millä perusteella katsot olevasi oikeutettu perintöön, jos sinua ei ole ollut olemassakaan silloin kun perintö on jaettu? - Ja isäsi on tuolloin -mahdollisesesti ihan perustellusta syystä- halunnut kieltäytyä perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisiko minut jonkun viranomaistahon kautta pyydetty perunkirjoituksiin tms? Isäni on kyllä rehellinen ihminen, että en ihan usko hänen valehtelevan asiasta. En kehtaa häneltä kysyä, koska en halua kuulostaa rahan ahneelta, kun muutenkaan ei olla erityisesti tekemisissä, isäni puolelta minulla ln yksi sisarus, olisiko se voinut siirtyä vain hänelle? Ap
Uteliaisuudesta, millä perusteella katsot olevasi oikeutettu perintöön, jos sinua ei ole ollut olemassakaan silloin kun perintö on jaettu? - Ja isäsi on tuolloin -mahdollisesesti ihan perustellusta syystä- halunnut kieltäytyä perinnöstä.
En tiedä mistä tällaista sait päähäsi? Olen ollut täysi-ikäinen isovanhempieni kuoltua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Etsi käsiisi perunkirjoitus. Siitähän se selviää mitä omaisuutta isovanhemmillasi on ollut. Perunkirjoitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa ja toimitettava verohallintoon. Siitä en ole varma kenellä on oikeus se sieltä saada. Kysy ensiksi isältäsi tai sukulaisilta.
Sen saa verottajalta jos sklulaiset eivät suostu antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tehdä päätöstä lapsen puolesta vaikka lapsi olisi alaikinen.
Jos on vaan sanonut ettei halua mitään niin se ei ole sama kuin kirjallisesti luopuisi. Olisit saanut perunkirjoitukseen kutsun mikäli asia sinulle kuuluisi. Ja vastaavasti ei osallisena se ei kuulu sinulle. Ei ole mitään oikeutta kysellä muiden perunkirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tällaista sait päähäsi? Olen ollut täysi-ikäinen isovanhempieni kuoltua. Ap
Milloin isäsi on ilmoittanut perikunnalle luopuvansa perinnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi käsiisi perunkirjoitus. Siitähän se selviää mitä omaisuutta isovanhemmillasi on ollut. Perunkirjoitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa ja toimitettava verohallintoon. Siitä en ole varma kenellä on oikeus se sieltä saada. Kysy ensiksi isältäsi tai sukulaisilta.
Sen saa verottajalta jos sklulaiset eivät suostu antamaan.
Ei mistään saa jos ei ole itse siinä osakkaana. Ei ole mikään verotieto jota voi kysellä huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postauksesta 16, jossa joku, ellet siis sinä kirjoitti suora lainaus: Perintö siis jaettiin ennen syntymääni eikä äiti halunnut siitä mitään."
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nyt mitään perunkirjoitusta etsitä, se homma on toteutettu varmaankin vuosia sitten. :D Perukirja sen sijaan voi olla käytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä menee niin, että sisarukset saavat enemmän. Näin meni äitini kohdalla.
Perintö siis jaettiin ennen syntymääni eikä äiti halunnut siitä mitään.
Eikä äidilläsi olisi sen perinnön kanssa mitään tekemistäkään. Ellette jostain alabamasta ole kotoisin...
Vierailija kirjoitti:
Ei voi luopua koska tuossa tapauksessa lapselle määrätään edunvalvoja. Samoin, jos lapsi perii joltakin testamentin (esim. kummitädiltään) mukaan jonkin summan, niin lapsen huoltajalla / huoltajilla ei ole mitään oikeutta lapsen saamaan perintöön (taas astuu kuvioihin se edunvalvoja).
kun jako oli ajankohtainen, niin miksei isäsi silloin kertonut sinulle asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaan sanonut ettei halua mitään niin se ei ole sama kuin kirjallisesti luopuisi. Olisit saanut perunkirjoitukseen kutsun mikäli asia sinulle kuuluisi. Ja vastaavasti ei osallisena se ei kuulu sinulle. Ei ole mitään oikeutta kysellä muiden perunkirjoja.
Eli siis miten perinnönjako on mennyt jos hän on vain sanonut kieltäytyvänsä osallistumasta jakoon yms?
Ap
Onko siis mahdollista, että isäni ei ole omasta tahdostaan ottanut perintöä vastaan, vaan siirtänyt sen sisaruksilleen omasta tahdostaan? -ap
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa pitää olla edunvalvoja isän sijaisena.
Olisiko mahdollista, että isoisäsi olisi tehnyt testamentin, jossa isäsi ei olisi saanut mitään? Isäsi olisi voinut vaatia lakiosaa, mutta ei sitä tehnyt. Silloin kaikki meni laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi luopua koska tuossa tapauksessa lapselle määrätään edunvalvoja. Samoin, jos lapsi perii joltakin testamentin (esim. kummitädiltään) mukaan jonkin summan, niin lapsen huoltajalla / huoltajilla ei ole mitään oikeutta lapsen saamaan perintöön (taas astuu kuvioihin se edunvalvoja).
Ei tarvitse edunvalvojaa esim. kummin tapauksessa, jos lapsen huoltaja ei itse ole osallisena kuolinpesään. Eli jos kummi on vaikka joku vanhemman ystävä, joka ei jätä mitään perintöä lapsen vanhemmille, ei tarvitse ulkopuolista edunvalvojaa. Huoltajahan on automaattisesti lapsen edunvalvoja, vain eturistiriita tapauksessa tarvitsee ulkopuolisen sijaisen. Saadut rahat tai se perintö on kyllä vain lapsen omaisuutta ja vanhempi joutuu siitä vuosittain raportoimaan digi- ja viestintävirastolle, jos tietyt summat ylittyvät.