Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun hoitajat kommentoivat että 2000 euron nettopalkalla ei tule toimeen, miten muut suomalaiset tulevat? Se on aika keskimääräinen nettopalkka Suomessa

Vierailija
14.08.2022 |

Toki palkkoja voisi nostaa, mutta jos haluaa useamman tonnin nettotulot niin palkkoja pitää nostaa aikamoisesti. Progressiivinen verotus tasaa tuloja ja se että jää pari tonnia verojen jälkeen on ihan tavallista.

Kommentit (208)

Vierailija
161/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät osaa taloussuunnittelua vaan elävät yleensä kädestä suuhun. Asuvat vuokralla, ramppaavat bissellä, käyvät kampaajalla hyvin usein jne. Kannattaisi heti työuran alussa avata asuntosäästötili ja kun pääsee siitä vuokralta asuntosäästöjen turvin muuttamaan omistusasuntoon niin rahaa jää joka kuukausi vuokran verran asuntolainan lyhennyksenä säästöön. Osakesäästötilille sitten satanen kuussa. Kyllä se palkka jossain vaiheessa alkaa riittää kun sijoitukset alkavat tuottaa ja laina lyhenee eikä mene joka kuukausi sen siliän tien vuokriin.

Vierailija
162/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.

mulla jää lähemmäs 3 tonnia.. Maksat liikaa veroja.

https://fi.talent.com/tax-calculator?salary=4000&from=month&region=Finl…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkka on ihan hyvä, JOS teet vuorotyötä. Peruspalkka on 2500-2800. Ei ole hyvä. Eikä kaikki tee vuorotyötä.

Näinpä juuri. Tämä unohdetaan aina keskusteluissa. Oma bruttoni on 2600 ja käteen jää vähän alle 2000. Pelkkää päivätyötä ja työpaikallani ei ole muuhun mahdollisuutta. Kaikkialla aina kirjoitetaan, että joo mutta kun hoitajat tekevät vuorotöitä ja saavat lisiä, niin mennään yli 3000. No ei niin vaan mennä.

Suht raskas työ, konttorirotta pääsee pienemmillä kuluilla. Vuorotyö on kuluttavaa, ja nostaa rahan peruskulua kummasti. Väsynyt ihminen ei voi elää säästellen, näinhän se on paperityöläisillä ja ahtaajilla myös palkkatasoa motivoitu.

Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.

Vuorotyöläisille pitäisi kyllä maksaa reippaasti, siis niistä öistä niille, jotka oikeasti tekevät yövuoroja. Itse tein yhdessä vaiheessa myös yövuoroja ja se 50 €/yö nettona käteen ei kyllä mitenkään korvannut sitä väsymytä, huonovointisuutta, perhe-elämän kärsimistä ja sitä, että yövuorojen aikana tuli helpommin ostettua valmisruokia ja herkkuja.

Terveyden kannalta yövuoro on toki kaikkein huonoin vuoro, mutta toisaalta se on usein kaikkein helpoin vuoro tehtäväksi. Ainakin meillä niistä suorastaan kilpaillaan, koska silloin ei ole haavahoitoja, lääkärinkiertoja, kotiutuksia, suonensisäisiä lääkehoitoja on vähemmän kuin aamu- ja iltavuorossa, eikä uusia potilaitakaan yleensä tule kuin pari kappaletta jne.

Juhlapyhät sen sijaan ovat niitä kaikkein vastenmielisimpiä vuoroja ja niistä saatava korvaus tulisi nostaa reippaasti suuremmaksi kuin nykyinen. Tämä ei myöskään kaataisi Suomen taloutta, joten silläkään lisien nostamista ei voisi torpata. Jokainen virka-aikaa tekevä voi miettiä, mistä summasta olisi itse valmis luopumaan vaikka joulunpyhistä, pääsiäisvapaista tai juhannuksesta. Riittäisikö 10 000? Tuskin.

Tälläkään hetkellä Suomessa ei ole hoitajapulaa niissä työpaikoissa, joissa työ tehdään virka-aikana. Sen sijaan vuorotyöpaikkoihin ei saada työntekijöitä, jonka johdosta loputkin vähintään miettivät irtisanoutumista. Aika moni on lähtenytkin.

Ollaan monessa muussakin paikassa juhlapyhinä töissä: esim. kaupoissa, ravintoloissa, laivoilla ja eikös poliisit ja palomiehetkin ole silloin töissä.

Se on totta ja näiden kaikkien alojen juhlapyhäkorvaukset tulisi vähintään 10-, mieluiten 100-kertaistaa. Aloitetaan hoitajista, muut juhlapyhäalat voivat sitten vedota siihen. Monissa tehtaissa taidetaan jo nyt saada useampi tuhat esim. jouluaaton työvuorosta.

Vierailija
164/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.

Minä saan 4500 palkalla käteen 2800.

Vierailija
165/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä jollain märkiä päiväunia, kun epäillään että tehdastyöläinen saa jouluaatosta useampi tuhat euroa palkkaa.

Tehdastöissä yhdestä päivästä tuhansia! Ei voi kovin perillä olla yleisestä palkkatasosta, jos näin uskoo.

Vierailija
166/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apurahatutkijana 2000 €/kk, josta menee pakolliset Myel-maksut n. 15 %. Jää 1700 €/kk. ja ei kerry esimerkiksi työttömyysturvan laskenta-aikaa eikä oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan.

Mainio esimerkki verotuksesta. Tuohon kun laittaa tonnin bruttopalkkaa lisää niin nettona ei nouse edes läheskään puolta.

Vierailija
167/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla jää lähemmäs 3 tonnia.. Maksat liikaa veroja.

No niinpä maksankin mutta paha vaan että valtio on eri mieltä. Niin vaan ne ottavat joka kerta vuodesta toiseen tuon verran.

( Ei se jolle vastasit vaan kolmas jolla sama netto ja brutto)

Täällä neljäs jolla sama brutto ja netto.

Vierailija
168/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkka on ihan hyvä, JOS teet vuorotyötä. Peruspalkka on 2500-2800. Ei ole hyvä. Eikä kaikki tee vuorotyötä.

Näinpä juuri. Tämä unohdetaan aina keskusteluissa. Oma bruttoni on 2600 ja käteen jää vähän alle 2000. Pelkkää päivätyötä ja työpaikallani ei ole muuhun mahdollisuutta. Kaikkialla aina kirjoitetaan, että joo mutta kun hoitajat tekevät vuorotöitä ja saavat lisiä, niin mennään yli 3000. No ei niin vaan mennä.

Suht raskas työ, konttorirotta pääsee pienemmillä kuluilla. Vuorotyö on kuluttavaa, ja nostaa rahan peruskulua kummasti. Väsynyt ihminen ei voi elää säästellen, näinhän se on paperityöläisillä ja ahtaajilla myös palkkatasoa motivoitu.

Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.

Ohiksena vaan sanon, että turha kai teillä hoitajilla on odottaa arvostusta, kun itse kommentoitte tuohon tapaan. Olen tehnyt raskasta, fyysistä vuorotyötä ja nyt "konttorirottana". Ei kyllä vuorotyö nostanut kuluja :D Itse asiassa päinvastoin. Oli työpaikkaruokala ja kohtuullisen hintainen ruokailu (niin kuin esimerkiksi usein mm. sairaalassa on) Vaatteet työpaikan puolesta, toisin kuin nyt.

Vierailija
169/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena vaan sanon, että turha kai teillä hoitajilla on odottaa arvostusta, kun itse kommentoitte tuohon tapaan. Olen tehnyt raskasta, fyysistä vuorotyötä ja nyt "konttorirottana". Ei kyllä vuorotyö nostanut kuluja :D Itse asiassa päinvastoin. Oli työpaikkaruokala ja kohtuullisen hintainen ruokailu (niin kuin esimerkiksi usein mm. sairaalassa on) Vaatteet työpaikan puolesta, toisin kuin nyt.

Usko nyt jo, että ketään ei kiinnosta se epämääräinen arvostus. Etkä ole kovin terävä jos luulet että kaikki yli satatuhatta hoitajaa kommentoi yhtenä entiteettinä.

Vierailija
170/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle hoitajalle jäisi enemmän käteen, jos tajuaisivat säätää veroprosentin oikein. Facebookissa eräs osa-aikatyötä tekevä hoitaja ulisi pientä palkkaa. Verokortissa tuloraja oli 49 000e. Ei se ihme, ettei käteen jää mitään osa-aikaisena tuollaisella tulorajalla.

Vierailija
171/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa vaan pyyhkimään pyllyjä ja laimentamaan sytostaatteja. Paljonko haluatte siitä rahaa? Eikö kaksi tonnia riitä? Hävetkää!

Vierailija
172/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse palkkatasosta.

On kyse siitä että kukaan ei halua tehdä hoitajan stressavaa, likaista, vaarallista ja epäkiitollista työtä.

Siksi pitää maksaa enemmän.

Siksi roskakuskeillakin on hyvä palkka. Että joku suostuisi sitä tekemään.

Vierailija
173/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kommentoivat että Norjaan verrattuna on huono palkka.

No meillä Suomessa kaikki palkat on pienempiä kuin Norjassa. Oli sitten sähköasentaja tai roskakuski tai opettaja. Kaikki tienaavat vähemmän kuin Norjassa. Se on rikas öljyvaltio.

On meillä huono palkka Ruotsiin ja Tanskaankin verrattuna, eivätkä ne mitään öljyvaltioita ole.

Tsekkaa maiden bkt/nuppi.

Vierailija
174/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt jo, että ketään ei kiinnosta se epämääräinen arvostus. Etkä ole kovin terävä jos luulet että kaikki yli satatuhatta hoitajaa kommentoi yhtenä entiteettinä.

Tuskinpa näissä ketjuissa yksi tai kaksi hoitajaa on valittamassa. Se arvostus tuo rahaa eli kannattaisi kiinnostaa. Jos teitä arvostettaisiin, se näkyisi palkassa. Olen itse julkisella puolella töissä. Lähtöpalkka 2600 euroa, lyhyempi työaika ja hyvät edut. Kyllä julkisella puolella rahaa on :)

Vierailija
175/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaanhoitaja ei ole ostanut omaa asuntoa missään vaiheessa ?

Sinkkuna yksiö, kaksio jne.

Vierailija
176/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkoissa on se ongelma, että hoitajia on aivan tolkuttoman paljon. Joissakin ammateissa saa julkisella puolella parempaa palkkaa, mutta se johtuu siitä että heitä on lukumääräisesti vähemmän, joten talous kestää sen paremmin.

Vierailija
177/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kesällä ruotsalainen hoitajakaveri kertoi, että Norjassa tienaa jos käy siellä tekemässä lyhyttä keikkaa. Jos sinne jää töihin niin verotus ja elintasokustannukset on tosi korkeita ja itse asiassa esim Ruotsissa on tässä suhteessa parempi palkka. Uskoisin Suomessa olevan sama tilanne.

Kyllä norjalaisilla on parempi elintaso, vaikka elinkustannukset ovatkin korkeampia. Eivät ne hinnat kaksinkertaisia ole.

Mutta se johtuu siitä, että heillä valtio ja sitä myöten yhteiskunta on vauraampi kuin Suomessa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suomi ei ole öljymaa. Suomi olisi voinut olla kaivosmaa, mutta sekin pascottiin, kiitos Keskusta puolueen.

Vierailija
178/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500e nettopalkkaisena 40h/vko tekevänä kunnan puutarhurina joskus ärsyttää kahden tonnin nettopalkoista valittaminen, koska mulla myös on todella fyysinen työ (20t askelta helposti ja siihen kaikki kantelu yms), aina ollaan ulkona säästä välittämättä, sadevaatteet ei pidä mitään, kuuntelet kuntalaisten kitinää kun on sitä ja tätä päin ahteria vaikket sinä määritä sitä minkä pituinen ja koska leikattu nurmi on tai miten menee lumirajat ja missä järjestyksessä aurataan tiet ja kolataan oven pielet, väistelet skitsoilevia narkkeja ja alkkiksia, kuuntelet vanhusten elämänkertoja, siivoat joka päivä satoja roskakoreja ja toiset sata irtoroskia, deadlinet painaa päälle, tilaaja kyttää selän takana että saa kritiikkiä, alimiehitys päällä koko ajan, mistään ei makseta mutta joustaa pitää itse aina, lomia ei saa pitää, pitää herätä viikonloppunakin klo 2 jotta klo 7 on siistiä mut ei saa käyttää mitään koneita ennen sitä koska unet häiriintyy ja asukkaat valittaa, mut silti pitäs kuntalaisten mieliksi kaikki olla tip top ja talven hiekat poistettu ennen aamuruuhkaa ja siitepölykautta, ei saa kuitenkaan näkyä eikä liata vaatteita, kiitosta ei saa yms. Toki en vastaa elämästä ja kuolemasta, mutta ois joskus kiva ku sais kiitoksen ja lisää liksaa kaiken vaivan ja niskaan saadun kitinän päälle.

Mikä sulla on bruttopalkka? Mites lisät?

Mulla palkka puutarhurina (kuntapuoli) on 2650e ilman lisiä.

Vierailija
179/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä jollain märkiä päiväunia, kun epäillään että tehdastyöläinen saa jouluaatosta useampi tuhat euroa palkkaa.

Tehdastöissä yhdestä päivästä tuhansia! Ei voi kovin perillä olla yleisestä palkkatasosta, jos näin uskoo.

Lauantailta normipalkka + 50% korotus ensimmäisiltä 8h ja sitten 100%

Jos työntekijä työskentelee viikkolevon aikana (sunnuntai), hänelle on maksettava 100 % korotettu palkka edellä mainitun ylityökorvauksen lisäksi tai hänelle on annettava vastaava vapaa myöhemmin. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä tehtävä työ on korvattava 100 % sunnuntailisällä.

La 12h x 15€ =180€

La 8h x 7,5€=60€ (50% ylityö)

La 4h x 15€=60€

Su 12h x 15€=180€

Su 12h x 15€=180€ (100% ylityö)

Su 12h x 15€=180€ (sunnuntailisä)

Su 12h x 15€=180€ (viikkolepokorvaus)

24h työstä 1020€ korvaus pari kertaa kuussa.

Oikeasti %-tunnit, sunnuntai ja viikkolepo lasketaan kta:sta eli on suurempi kuin normaali palkka.

Vierailija
180/208 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauantailta normipalkka + 50% korotus ensimmäisiltä 8h ja sitten 100%

Jos työntekijä työskentelee viikkolevon aikana (sunnuntai), hänelle on maksettava 100 % korotettu palkka edellä mainitun ylityökorvauksen lisäksi tai hänelle on annettava vastaava vapaa myöhemmin. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä tehtävä työ on korvattava 100 % sunnuntailisällä.

La 12h x 15€ =180€

La 8h x 7,5€=60€ (50% ylityö)

La 4h x 15€=60€

Su 12h x 15€=180€

Su 12h x 15€=180€ (100% ylityö)

Su 12h x 15€=180€ (sunnuntailisä)

Su 12h x 15€=180€ (viikkolepokorvaus)

24h työstä 1020€ korvaus pari kertaa kuussa.

Oikeasti %-tunnit, sunnuntai ja viikkolepo lasketaan kta:sta eli on suurempi kuin normaali palkka.

Sinähän ovelan laskutavan kehitit. Samalla tavalla voit laskea hoitsun palkan ja lisätä siihen hälytyslisän 150 euroa ja korvauksen kesäloman siirrosta. Päästään 1500 euron palkkaan. Äkkiä hoitsuilta palkat alas!