Kun hoitajat kommentoivat että 2000 euron nettopalkalla ei tule toimeen, miten muut suomalaiset tulevat? Se on aika keskimääräinen nettopalkka Suomessa
Toki palkkoja voisi nostaa, mutta jos haluaa useamman tonnin nettotulot niin palkkoja pitää nostaa aikamoisesti. Progressiivinen verotus tasaa tuloja ja se että jää pari tonnia verojen jälkeen on ihan tavallista.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Minä saan 4500 palkalla käteen 2800.
Mielenkiintoistamun brutto oli 3400e ja netto 2400e.saat veronpalautuksia ensi vuonna😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on ihan hyvä, JOS teet vuorotyötä. Peruspalkka on 2500-2800. Ei ole hyvä. Eikä kaikki tee vuorotyötä.
Näinpä juuri. Tämä unohdetaan aina keskusteluissa. Oma bruttoni on 2600 ja käteen jää vähän alle 2000. Pelkkää päivätyötä ja työpaikallani ei ole muuhun mahdollisuutta. Kaikkialla aina kirjoitetaan, että joo mutta kun hoitajat tekevät vuorotöitä ja saavat lisiä, niin mennään yli 3000. No ei niin vaan mennä.
Suht raskas työ, konttorirotta pääsee pienemmillä kuluilla. Vuorotyö on kuluttavaa, ja nostaa rahan peruskulua kummasti. Väsynyt ihminen ei voi elää säästellen, näinhän se on paperityöläisillä ja ahtaajilla myös palkkatasoa motivoitu.
Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.Ohiksena vaan sanon, että turha kai teillä hoitajilla on odottaa arvostusta, kun itse kommentoitte tuohon tapaan. Olen tehnyt raskasta, fyysistä vuorotyötä ja nyt "konttorirottana". Ei kyllä vuorotyö nostanut kuluja :D Itse asiassa päinvastoin. Oli työpaikkaruokala ja kohtuullisen hintainen ruokailu (niin kuin esimerkiksi usein mm. sairaalassa on) Vaatteet työpaikan puolesta, toisin kuin nyt.
Kyllä sairaalassa kohtuuhintainen ruokailu onnistuu, jos ottaa eväät, kuten suuri osa tekeekin, ruokalassa syöminen on hirveän kallista. Sairaalassa saa kahvistakin maksaa, yksityisellä ei tarvinnut :D
Jännä juttu miten monen mielestä 2800 on vähän mutta 3100 on paljon. 2950 on sitten sopivasti?
Minulla brutto 2550 ja netto n 1860. Tästä summasta jää vielä sijoituksiin ja säästöihin, pakollisten asumis- ym. kulujen jälkeen. Kulut mitoitetaan omien tulojen mukaan, eikä sen mukaan mitä naapuri tienaa tai saa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on ihan hyvä, JOS teet vuorotyötä. Peruspalkka on 2500-2800. Ei ole hyvä. Eikä kaikki tee vuorotyötä.
Mä saan merkonomina laskutushommista (julkisella) samaa peruspalkkaa kuin sairaanhoitaja. Jos ei tarvis miettiä rahoitusta, antaisin heti hoitsuille tonnin korotuksen peruspalkkaan. Olisi sitten jo melkein samalla tasolla kun mun merkonomimiehen palkka IT-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e itienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Näin on. Opettajana, korkeakoulutettu FM, 4000e brutto, 2500e netto. Suomen progressiot!
Mä saan kyllä opettajana käteen 2880 e vaikka palkkani on myös 4000 e. Eikä mulla ole mitään verovähennyksiä.
No miksi nuoriso ei enää hakeudu terveydenhuoltoalalle? Ei edes lääkäriksi kunnalliselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Tämä unohdetaan aina keskusteluissa. Oma bruttoni on 2600 ja käteen jää vähän alle 2000. Pelkkää päivätyötä ja työpaikallani ei ole muuhun mahdollisuutta. Kaikkialla aina kirjoitetaan, että joo mutta kun hoitajat tekevät vuorotöitä ja saavat lisiä, niin mennään yli 3000. No ei niin vaan mennä.
Suht raskas työ, konttorirotta pääsee pienemmillä kuluilla. Vuorotyö on kuluttavaa, ja nostaa rahan peruskulua kummasti. Väsynyt ihminen ei voi elää säästellen, näinhän se on paperityöläisillä ja ahtaajilla myös palkkatasoa motivoitu.
Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.Ohiksena vaan sanon, että turha kai teillä hoitajilla on odottaa arvostusta, kun itse kommentoitte tuohon tapaan. Olen tehnyt raskasta, fyysistä vuorotyötä ja nyt "konttorirottana". Ei kyllä vuorotyö nostanut kuluja :D Itse asiassa päinvastoin. Oli työpaikkaruokala ja kohtuullisen hintainen ruokailu (niin kuin esimerkiksi usein mm. sairaalassa on) Vaatteet työpaikan puolesta, toisin kuin nyt.
Kyllä sairaalassa kohtuuhintainen ruokailu onnistuu, jos ottaa eväät, kuten suuri osa tekeekin, ruokalassa syöminen on hirveän kallista. Sairaalassa saa kahvistakin maksaa, yksityisellä ei tarvinnut :D
Jos osastolla syöt niin sinut keskeytetään muutaman kertaa 20 min aikana:)
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Tämä, vituttaa kun kävin pitkän koulun että saisin palkkaa enemmän. Nyt brutto vähän alta 4000€ ja netto tuo 2500€. Lopputuloksena nettoa n.200-300€ enemmän mitä hoitajana sai kolmivuorotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pidätte hoitajien palkkaa hyvänä, niin ei muuta kuin opiskelemaan. Lyhyt koulutus, helppo työ ja hurja palkka
Ja potilaat on ihania, ei alkoholisteja, ei narkomaaneja, ei väkivaltaa. Askeleitakin tulee vain muutaman päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e itienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Näin on. Opettajana, korkeakoulutettu FM, 4000e brutto, 2500e netto. Suomen progressiot!
Mä saan kyllä opettajana käteen 2880 e vaikka palkkani on myös 4000 e. Eikä mulla ole mitään verovähennyksiä.
No onpas pieni veroprosentti. Mulla on 25%, sen lisäksi kaikki muut vähennykset (ttvm, liiton maksut, työel ym.) eli palkasta jää 2547€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, vituttaa kun kävin pitkän koulun että saisin palkkaa enemmän. Nyt brutto vähän alta 4000€ ja netto tuo 2500€. Lopputuloksena nettoa n.200-300€ enemmän mitä hoitajana sai kolmivuorotyössä.
Mutta pienipalkkaisella eläke on 1000 e eli sama kuin pummilla. Jos tienaat neljä tonnia niin eläkekin on pikkasen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu miten monen mielestä 2800 on vähän mutta 3100 on paljon. 2950 on sitten sopivasti?
3500 e on sopiva palkka sairaanhoitajalle.
Suomessa alkaa olla porukkaa esim. IT-alankin puolella, jotka tekevät ihan hoitajien nettopalkoilla vaativia asiantuntijahommia vuosikausia.
Varsinkin jos on tullut ikää ja / tai on esim. asuntovelkaa, niin harva uskaltaa lähteä mukaan mihinkään uuteen. On vaan pakko yrittää sitä samaa duunia sillä samalla palkalla, koska muuta mahdollisuutta ei ole.
Itse tiedän useamman ihmisen jonka palkka ei todellakaan ole mikään ihmeellinen ja on pysynyt todella pitkään ihan samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla jää lähemmäs 3 tonnia.. Maksat liikaa veroja.
Itse saat kyllä mätkyjä jos noin paljon jää käteen, Ellet asu jossain Kauniaisissa missä erityisen alhainen vero %
Espoossa asuvana palkka 4100 ja käteen jää 2760 netto. Veroprosentti 23,5
Itä-Suomen pikkukunnassa saat 25% veron samoilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.Vuorotyöläisille pitäisi kyllä maksaa reippaasti, siis niistä öistä niille, jotka oikeasti tekevät yövuoroja. Itse tein yhdessä vaiheessa myös yövuoroja ja se 50 €/yö nettona käteen ei kyllä mitenkään korvannut sitä väsymytä, huonovointisuutta, perhe-elämän kärsimistä ja sitä, että yövuorojen aikana tuli helpommin ostettua valmisruokia ja herkkuja.
Terveyden kannalta yövuoro on toki kaikkein huonoin vuoro, mutta toisaalta se on usein kaikkein helpoin vuoro tehtäväksi. Ainakin meillä niistä suorastaan kilpaillaan, koska silloin ei ole haavahoitoja, lääkärinkiertoja, kotiutuksia, suonensisäisiä lääkehoitoja on vähemmän kuin aamu- ja iltavuorossa, eikä uusia potilaitakaan yleensä tule kuin pari kappaletta jne.
Juhlapyhät sen sijaan ovat niitä kaikkein vastenmielisimpiä vuoroja ja niistä saatava korvaus tulisi nostaa reippaasti suuremmaksi kuin nykyinen. Tämä ei myöskään kaataisi Suomen taloutta, joten silläkään lisien nostamista ei voisi torpata. Jokainen virka-aikaa tekevä voi miettiä, mistä summasta olisi itse valmis luopumaan vaikka joulunpyhistä, pääsiäisvapaista tai juhannuksesta. Riittäisikö 10 000? Tuskin.
Tälläkään hetkellä Suomessa ei ole hoitajapulaa niissä työpaikoissa, joissa työ tehdään virka-aikana. Sen sijaan vuorotyöpaikkoihin ei saada työntekijöitä, jonka johdosta loputkin vähintään miettivät irtisanoutumista. Aika moni on lähtenytkin.
Ollaan monessa muussakin paikassa juhlapyhinä töissä: esim. kaupoissa, ravintoloissa, laivoilla ja eikös poliisit ja palomiehetkin ole silloin töissä.
Se on totta ja näiden kaikkien alojen juhlapyhäkorvaukset tulisi vähintään 10-, mieluiten 100-kertaistaa. Aloitetaan hoitajista, muut juhlapyhäalat voivat sitten vedota siihen. Monissa tehtaissa taidetaan jo nyt saada useampi tuhat esim. jouluaaton työvuorosta.
Ja joillakin aloilla saa jouluaatosta vain peruspalkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pienipalkkaisella eläke on 1000 e eli sama kuin pummilla. Jos tienaat neljä tonnia niin eläkekin on pikkasen enemmän.
No sitten kun pääsen eläkeikään niin ei varmaan ole edes eläkkeitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kun pääsen eläkeikään niin ei varmaan ole edes eläkkeitä enää.
Höpö höpö. Eläkeyhtiöt ovat rikkaita, siis todella rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
No minulle päivätyötä tekevänä sairaanhoitajana ei kyllä koskaan jää 2400 euron palkastani kahta tuhatta euroa nettona käteen, ei edes lähelle. Ja kyllä, itsenäisestä vastaanottotyöstä kelvoton palkka.
Onko sulla mitään ikälisiä? Sairaanhoitajan peruspalkka sote-sopimuksen mukaan on 2375€. Ensimmäinen ikälisä tekee lisää noin 71€ ja toinen noin 200€. Eli ikälisien kanssa 2645€ 10 vuoden työkokemuksella. Työnvaativuuden arviointia voi myös pyytää.
Mielestäni työkokemuksesta tulisi palkan nousta vielä tuon jälkeenkin. Seuraavaksi 15 vuotta, sitten 20vuotta ja sitten vaikka 30vuotta. Silloin se myös motivoisi. Nyt motivaatio tipahtaa kun 10 työvuotta tulee täyteen. Ikäänkuin ammatillisen osaamisen kehittyminen loppuisi siihen.
Minua vituttaa kun muilla on noin iso palkka.