Tietääkö karismaattinen ihminen itse olevansa karismaattinen? Mistä sen huomaa?
Kysymys tulikin otsikossa. Erityisesti kiinnostaa, jos täällä on joku karismaattinen ihminen itse kertomassa. Eli onko täällä joku, joka kokee olevansa karismaattinen ja/tai muut ihmiset ovat hänelle näin kertoneet?
Kommentit (249)
Voiko karismaattinen nainen saada muissa ihmisissä isoja reaktioita aikaan, vaikka on hiljainen ja kohtelias? Tiedän yhden ihmisen, joka tuntuu aiheuttavan hirveästi draamaa ympärilleen, vaikka on kaikille reilu. Naiset pitää uhkana häntä ja miehet kiehtovana.
Vierailija kirjoitti:
🤣
Eri mieltä mistä? Eihän tässä ole edes väitelty mistään.Toivon todella, että jatkossakin ajattelet omilla aivoillasi, etkä anna kenenkään manipuloida sinua. Muuta en tosin ole pyytänytkään, eikä kummallakaan ole myöskään mitään tekemistä narsismin kanssa. Minun ei tarvitse miettiä mikä sai minut "näpäyttämään" sinua sillä tiedän sen varsin hyvin jo ja mainitsinkin asiasta molemmissa viesteissä. Toki nyt aloin epäillä, että sinulla saattaa olla ongelmia myös luetun ymmärtämisessä joka taas saattaa aiheuttaa turhalta tuntuvaa vänkäämistä ja turhautumista muissa palstalaisissa.
En ole tuo, jonka kanssa väittelit, mutta sinun tapasi käyttää räkänauruhymiöitä ja heittää luetun ymmärtämiseen liittyvää "huumoria" aikaansaa epävarman ja ikävän vaikutelman. Sanoisin, että vastaväittäjälläsi on erittäin suurella todennäköisyydellä enemmän karismaa kuin sinulla.
Olen hänen kanssaan myös samaa mieltä siitä, että aitoa karismaa ei tiedosteta tai ainakaan tiedostaminen ei näy. Minusta karisma siinä mielessä kuin itse sen ymmärrän aiheutuu vahvoista, muiden mielipiteistä riippumattomista visioista ja niiden mukaisesta toiminnasta. Karismaattisuus mielestäni sulkee paljolti itsereflektion pois. Karismaattinen ihminen on suvereeni, varma omista tiedoistaan ja taidoistaan, mutta ei ylimielinen, koska ei arvota itseään suhteessa muihin eikä tarvitse huomiota ja palvontaa vaikka sitä osakseen saakin. Kuten jo todettiin, hänellä on kaikki johtamiseen vaadittavat ominaisuudet. Se selittää myös sen, että ihailua, seuraajia ja opetuslapsia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Voiko karismaattinen nainen saada muissa ihmisissä isoja reaktioita aikaan, vaikka on hiljainen ja kohtelias? Tiedän yhden ihmisen, joka tuntuu aiheuttavan hirveästi draamaa ympärilleen, vaikka on kaikille reilu. Naiset pitää uhkana häntä ja miehet kiehtovana.
Voi! Tavallaan kaikki pyörii tämän ihmisen ympärillä, vaikka eri syistä. Myöskin ne uhkana pitävät tavallaan hakeutuvat lähelle ja haluavat olla tähtipölyssä, vaikka toisaalta karsastavat. Karisma on jotain selittämätöntä. Usein se on sellaista rauhallisuutta ja vakuuttavuutta, joka tulee luonnostaan ja pakottamatta. Kun hiljainen ihminen aukaisee suunsa ja sanoo asiansa, kaikki uskoo.
Karismaan liittyy aina mun silmissä myös tietynlainen sivityksen taso. Esiintymistaito on pieni tekijä.
Vierailija kirjoitti:
En tunne piireistäni ketään karismaattista. Jotkut julkkikset ovat karismaattista. Olin kerran Topi Sorsakoski keikalla. Minulle tuli tunne, että Topi laulaa vain minulle ja tuijottaa minua. Todennäköisesti näin ei ollut. Läsnäolo oli jotain uskomatonta.
Olen ollut melko paljon keikoilla ja huomannut, että karisma ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys edes esiintyvillä artisteilla. Eräällä suomalaisella laulajalla on aivan huikea karisma ja vaikutelma on juuri tuo mitä kuvailit, mutta koska hänestä ei palstalla pidetä, jätän arvoitukseksi kuka on kyseessä.
Karismasta en tiedä, mutta minulle on sanottu, että olen charmantti. Tiedän sen kyllä itsekin, tunnen että jossain tilanteissa säteilen vetovoimaa ja ihmiset reagoi siihen.
Ja silloinkin kun en säteile vaan olen vaan ja jurotan, ihmiset suhtautuu minuun myönteisemmin kuin olisi mitään aihetta. Joten jotain "taikaa" minussa on. Tai sitten se johtuu naamastani, näytän rottweilerin ja chihuahuan risteytykseltä (jos ne olisi saman kokoisia, siis), siis niin oudolta että se on jo hellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Karismaan liittyy aina mun silmissä myös tietynlainen sivityksen taso. Esiintymistaito on pieni tekijä.
No jaa, hengelliset karismaattiset johtajat eivät kyllä välttämättä ole erityisen sivistyneitä, omat tekstinsä ja kirjansa lukeneita nyt tietty kuitenkin.
Kyllä minusta karismaattisuuteen tarvitaan esiintymistaitoa. Jos ei taitavaa verbaliikkaa niin ainakin sitten taitoa välittää tunteita, aistia ilmapiiriä ja tehdä huomioita. Mikään empatia ja kiltteys eivät mielestäni yksistään tee ihmisestä karismaattista.
Totta kai tiedän olevani.
Olen kyllä myös hyvin harhainen, joten tiedä nyt sitten olenko vai en.
Naiset katsoo silmiin ja puhe taantuu lapsen tasolle.
Oikeasti en ole karismaattinen, saatan vain näyttää siltä.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Tai en tiedä, onko kyse karismasta, mutta tiedän myös yhden naisen, jonka kohdalla kuvailemasi toteutuu myös. Hän ei kyllä ole hiljainen ja kohtelias, mutta ei myöskään mikään räväkkä tai rempseä. Melko hiljainen kyllä, mutta pikemminkin jurottavalla tavalla ja puhuessaan suora- ja selkeäsanainen. Tosi intensiivinen tyyppi, vähän pelottava. Paitsi sitten se yhtäkkiä alkaa säteillä koska on innoissaan jostain.
Naiset inhoaa sitä ja miehet syö kädestään. Ei johdu ulkonäöstä.
Ja se päätyy aina johonkin outoon ihmissuhdedraamaan osalliseksi, täysin tahtomattaan ja tajuamatta, miten on siihen joutunut. Ihan kuin se vetäisi draamaa puoleensa. Minä olen sitten siinä asemassa, että saa aina kuulla "en tajua miten tässä taas kävi näin, en tehnyt mitään".
Oudointa on, että se ei oikeasti tee mitään, ne asiat vaan tapahtuu. Yleensähän ulkopuolinen näkee selvästi sen kaavan, mitä yksilö toistaa ja aiheuttaa ne "yllättävät" asiat, mutta tämän ihmisen kohdalla ei ole mitään kaavaa. Ihmiset vaan reagoi siihen niin, että tulee draamaa, koska osa inhoaa sitä niin voimakkaasti heti kun se vaan hengittää sisään, ja osa päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, hengelliset karismaattiset johtajat eivät kyllä välttämättä ole erityisen sivistyneitä, omat tekstinsä ja kirjansa lukeneita nyt tietty kuitenkin.
Kyllä minusta karismaattisuuteen tarvitaan esiintymistaitoa. Jos ei taitavaa verbaliikkaa niin ainakin sitten taitoa välittää tunteita, aistia ilmapiiriä ja tehdä huomioita. Mikään empatia ja kiltteys eivät mielestäni yksistään tee ihmisestä karismaattista.
Heitän sivusta tähän, että olen samaa mieltä.
Olen myös huomannut että ihmisen puheäänellä ja puhetyylillä on jotain tekemistä karisman kanssa. Karismaattisilla ihmisillä on poikkeuksetta miellyttävä ääni.
Luulen olevani karismaattinen. Mihin tahansa ryhdynkin, yleensä menestyn siinä, jos asia vaatii vähänkään luovuutta ja vuorovaikutustaitoja. Minua on esim. lääkäri vastaanotolla kehunut aitoudesta ja kehottanut hakeutumaan samalle alalle. Olen huomannut jääväni ihmisten mieleen ja he tulevat jatkuvasti kehumaan kommentteja, joita olen antanut esim. jossakin kokouksessa tai yleisötilaisuudessa. Minua pidetään myös luotettavana ja hyvänä kuuntelijana. Työskentelen opettajana yläasteella ja siellä näistä ominaisuuksista on selvää hyötyä, mutta karismaattisin esiintyjä luokassa on siitä huolimatta yleensä oppilaan oma kännykkä. :) Alle kouluikäiset lapseni ovat muuten myös karismaattisia. Olen aika varma siitä, että heihin on ihan pienestä asti kiinnitetty esim. kaupungilla keskimääräistä enemmän huomiota. Nelivuotiaasta tyttärestäni sanottiin vasu-keskustelussa, että jokaisessa ryhmässä pitäisi olla oma Maija.
Yhdysvalloissa on lukematon määrä näitä saarnaajia, televisioevankelistoja ja muiden alojen helppoheikkejä, jotka ovat tienanneet miljoonaomaisuuden olemalla "karismaattisia". Samat henkilöt naurettaisiin Suomessa ulos ja heitä pidettäisiin täysin epäuskottavina pelleinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne piireistäni ketään karismaattista. Jotkut julkkikset ovat karismaattista. Olin kerran Topi Sorsakoski keikalla. Minulle tuli tunne, että Topi laulaa vain minulle ja tuijottaa minua. Todennäköisesti näin ei ollut. Läsnäolo oli jotain uskomatonta.
Olen ollut melko paljon keikoilla ja huomannut, että karisma ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys edes esiintyvillä artisteilla. Eräällä suomalaisella laulajalla on aivan huikea karisma ja vaikutelma on juuri tuo mitä kuvailit, mutta koska hänestä ei palstalla pidetä, jätän arvoitukseksi kuka on kyseessä.
Iso-D ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle lavakarismaa saattoi olla Loiri, toiselle Tuisku, molemmat tai ei kumpikaan. Jos ei pidä artistin äänestä, biiseistä, sanomasta, maneereista jne. niin varmasti vähän hankalaa on sieltä sitä karismaakaan löytää.
Aina välillä tuntuu siltä, että olen tehnyt ihmisiin melkoisen vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että karismaattisuus liittyy usein luonnollisuuteen ja luonnollinen ihminen tulee karismastaan tietoiseksi vähitellen ympäristön palautteen myötä.
En ole ikinä kertonut karismaattiselle ihmiselle karismastaan. Se olisi jotenkin outoa. Kertovatko muut?
Mulle on kaksi esimiestä eri työpaikoissa kertonut, että mulla on karismaa. Pyysivät välittämään erään hankalan asian alaisilleen.
Yrittivät selkäni taa piiloon. Kieltäydyin. Sanoin etten voi tehdä sellaista. Ei kuulu mun töihin.
Tauno Palossa oli karismaa! Toisin kuin useimmissa nykynäyttelijöissä.
En tiedä olevani karismaattinen, mutta luulen olevani innostava. Olen usein innostunut asioista itsekin ja kun siihen yhdistetään selkeä asioiden esittäminen, se saa usein kuulijoissa aikaan jotakin myönteistä. Mutta ehkä se ei ole karismaa vaan vähän eri asia.