Tietääkö karismaattinen ihminen itse olevansa karismaattinen? Mistä sen huomaa?
Kysymys tulikin otsikossa. Erityisesti kiinnostaa, jos täällä on joku karismaattinen ihminen itse kertomassa. Eli onko täällä joku, joka kokee olevansa karismaattinen ja/tai muut ihmiset ovat hänelle näin kertoneet?
Kommentit (249)
Karismaa on monenlaista. Joidenkin syttyy eniten eloon rauhallisessa keskustelussa, toisten vaikkapa laulaessa. Jokainen, joka on katsonut joskus jotain idolsia tms muistaa kyllä ihmisiä, joilla on molemmat karismat mutta myös heitä, joiden osaksi on osunut vain toinen. On hyödyllistä osata myös himmata karismansa tarvittaessa, sillä kuten joku jo mainitsikin, joskus on hyvä olla huomaamaton.
Oletan olevani jollain tavalla vetovoimainen, sillä minua lähestytään epätavallisen usein, kuka milläkin asialla. Koska olen melko taviksen näköinen, kuvittelen tämän liittyvän jonkinlaiseen karismaan. Karisman yhdistän itse siihen, että henkilö on itsensä kanssa niin sujut, että sama suhtautuminen ulottuu myös ympäristöön ja toisiin ihmisiin, ja välittömyys ja läsnäolo tunnetaan karismana. (Olen itsekin keskimäärin hyvin avoin ja onnellinen ihminen.)
Toisaalta kun on huonompi päivä, sulaudun tapettiin eikä kukaan tule hätyyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Karismaa on monenlaista. Joidenkin syttyy eniten eloon rauhallisessa keskustelussa, toisten vaikkapa laulaessa. Jokainen, joka on katsonut joskus jotain idolsia tms muistaa kyllä ihmisiä, joilla on molemmat karismat mutta myös heitä, joiden osaksi on osunut vain toinen. On hyödyllistä osata myös himmata karismansa tarvittaessa, sillä kuten joku jo mainitsikin, joskus on hyvä olla huomaamaton.
Oletan olevani jollain tavalla vetovoimainen, sillä minua lähestytään epätavallisen usein, kuka milläkin asialla. Koska olen melko taviksen näköinen, kuvittelen tämän liittyvän jonkinlaiseen karismaan. Karisman yhdistän itse siihen, että henkilö on itsensä kanssa niin sujut, että sama suhtautuminen ulottuu myös ympäristöön ja toisiin ihmisiin, ja välittömyys ja läsnäolo tunnetaan karismana. (Olen itsekin keskimäärin hyvin avoin ja onnellinen ihminen.)
Toisaalta kun on huonompi päivä, sulaudun tapettiin eikä kukaan tule hätyyttämään.
Osaatko siis tietoisesti säädellä karismaa? Vai tapahtuuko tuo itsestään – huonona päivänä et vain hehku niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Ketkä mielestänne ovat karismaattisia ihmisiä, esim. julkkiksista? Toki julkkiksista varmaan lähes kaikki jossain määrin, mutta niin että erottuisi siitäkin joukosta?
Loiria en koskaan tavannut mutta mielestäni jopa hänen valokuvansa säteilevät karismaa, samoin äänitteessä on säteilyä
Aira Samulin on hyvin karismaattinen, kysyi minulta joskus tietä. En heti tunnistanut mutta ajattelin että onpa karismaattinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Luulen olevani karismaattinen. Tätä ei voi nyt kertoa kuulostamatta itserakkaalta, mutta koittakaa ottaa ihan vaan asiana. Minusta yleensä tykätään, mutta ei välttämättä heti, vaan vasta kun minuun tutustuu. Minusta ei siis tykätä ulkonäköni takia, olen sellainen perusnätti, vaan olemuksessa on jotain mikä tulee esiin vasta kun on hieman tutustunut. Väitän että suurin osa miehistä jotka tunnen hyvin, ovat ihastuneita minuun. Tulen myös naisten kanssa hyvin juttuun. Saan helposti ystäviä, vaikka olen vähän introvertti ja ujo.
Olitko jo lapsena karismaattinen? Kysymys myös muille karismakatjoille ja -keijoille :)
Vierailija kirjoitti:
Ketkä mielestänne ovat karismaattisia ihmisiä, esim. julkkiksista? Toki julkkiksista varmaan lähes kaikki jossain määrin, mutta niin että erottuisi siitäkin joukosta?
No ei todellakaan kaikki julkkikset ole karismaattisia.
Karisma on jotain, joka välittyy ja säteilee sanattomasti muille ihmisille. Kun karismaattinen ihminen astuu tilaan, sen tuntee, sitä ei vain näe tai kuule. Karismaattinen ihminen on aina voimakkaasti läsnä.
Mulle tulisi mieleen karismaattisista julkkiksista esim. Esko Salminen, Vesa-Matti Loiri, Martti Suosalo, Ritva Oksanen, Aira Samulin, Lenita Airisto, Harri Gustafsberg, Samuli Edelmann, Paula Koivuniemi, Lauri Tähkä.
Vierailija kirjoitti:
Samuli Putro
Vierailija kirjoitti:
Ainakin narsistit ovat yleensä karismaattisia ja tietävät tämän vallan hyvin
Alkuvaikutelma on valheellinen. Huomatkaa, ettei narsistille välttämättä soitella (paitsi jos yrittää saada omiaan takaisin, siis jos narsisti on jo onnistunut bondaamaan).
Vaan se on narsisti joka pyrkii puheille, soittelee "muuten vaan". Vaikka narsisti ei koskaan soittele muuten vaan, tarkoitus on aina kartoittaa miten toisesta pystyy hyötymään, vastaako heti, miten reagoi. Narsisti haluaa aina sekaantua jonkun asioihin.
Aidosti karismaattisen ei tarvi soitella, hänelle soitellaan. Karismaattinen ihminen tuntee arvonsa ja osaa arvostaa muitakin, oikeasti on narsistin vastakohta.
Onko karismaattisuus sitä, että osaa olla hurmaava?
En osaa arvioida lainkaan sitä, onko minulla karismaa lainkaan, joten olen jäävi sanomaan siitä mitään.
Jotkut naiset ovat sanoneet joskus, että olen hurmaava. No, se voi olla pelkkää puhetta, koska olen hyvin totinen ihminen pohjimmiltani. Siitäkin huolimatta, että olen totinen perusluonne, tietyntyyppiset naiset nauravat aika helposti jutuilleni, jos ole sosiaalisemmassa moodissa.
Wikipedian mukaan Elvis, joka oli blondi, ja joka värjäsi hiuksensa mustaksi, oli karismaattinen olio. Ja Marilyn Monroe, joka ei ollut blondi, mutta värjäsi hiuksensa valkoiseksi, oli karimaattinen olio Wikipedian mukaan.
Molemmat kuolivat nuorina,
Miksi pitäisi olla karismaattinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samuli Putro
Ei todellakaan. Korostettu nöyryys, on falski kuin mikä. Kieli ruskeana joka suuntaan.
Jossain haastattelussa kertoi, miten joku muori oli tullut kehumaan häntä kun hän onkin niin mukava julkkikseksi. Mikähän superstara luulee olevansa.
Mikä v i t t u on karisma? Noin niin kuin TOSIELÄMÄSSÄ, oikeassa ihmisessä, ei Googlen teksteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samuli Putro
Ei todellakaan. Korostettu nöyryys, on falski kuin mikä. Kieli ruskeana joka suuntaan.
Jossain haastattelussa kertoi, miten joku muori oli tullut kehumaan häntä kun hän onkin niin mukava julkkikseksi. Mikähän superstara luulee olevansa.
Oletko nähnyt livenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin narsistit ovat yleensä karismaattisia ja tietävät tämän vallan hyvin
Alkuvaikutelma on valheellinen. Huomatkaa, ettei narsistille välttämättä soitella (paitsi jos yrittää saada omiaan takaisin, siis jos narsisti on jo onnistunut bondaamaan).
Vaan se on narsisti joka pyrkii puheille, soittelee "muuten vaan". Vaikka narsisti ei koskaan soittele muuten vaan, tarkoitus on aina kartoittaa miten toisesta pystyy hyötymään, vastaako heti, miten reagoi. Narsisti haluaa aina sekaantua jonkun asioihin.
Aidosti karismaattisen ei tarvi soitella, hänelle soitellaan. Karismaattinen ihminen tuntee arvonsa ja osaa arvostaa muitakin, oikeasti on narsistin vastakohta.
Narsisti voi hyvinkin osata näytellä karismaattista ja voihan hänellä olla lavasäteilyä, muttei sellaista aitoa ja lämmintä karismaa. Onko karismaakin monenlaista?
Vierailija kirjoitti:
Onko karismaattisuus sitä, että osaa olla hurmaava?
En osaa arvioida lainkaan sitä, onko minulla karismaa lainkaan, joten olen jäävi sanomaan siitä mitään.
Jotkut naiset ovat sanoneet joskus, että olen hurmaava. No, se voi olla pelkkää puhetta, koska olen hyvin totinen ihminen pohjimmiltani. Siitäkin huolimatta, että olen totinen perusluonne, tietyntyyppiset naiset nauravat aika helposti jutuilleni, jos ole sosiaalisemmassa moodissa.
Wikipedian mukaan Elvis, joka oli blondi, ja joka värjäsi hiuksensa mustaksi, oli karismaattinen olio. Ja Marilyn Monroe, joka ei ollut blondi, mutta värjäsi hiuksensa valkoiseksi, oli karimaattinen olio Wikipedian mukaan.
Molemmat kuolivat nuorina,
Miksi pitäisi olla karismaattinen?
Näkisin että karismaattinen ihminen ja hurmaava ihminen ovat ainakin melkein sama asia. Elleivät ihan synonyymejä?
Ei tarvitse olla karismaattinen, mutta aihe on kiinnostava. Voihan karismasta olla hyötyäkin
Vierailija kirjoitti:
Mikä v i t t u on karisma? Noin niin kuin TOSIELÄMÄSSÄ, oikeassa ihmisessä, ei Googlen teksteissä.
Korjatkaa jos joku on eri mieltä. Sisäistä säteilyä hohtava ihminen. Sellainen jonka läsnäolo on suurta ja kiehtovaa ja ihmiset kuuntevat ja seuraavat tällaista henkilöä. Hänet huomataan, vaikkei tekisi mitään erikoista.
Animaatiohahmollakin voi mielestäni olla karismaa, Mufasa tulee heti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Luulen olevani karismaattinen. Tätä ei voi nyt kertoa kuulostamatta itserakkaalta, mutta koittakaa ottaa ihan vaan asiana. Minusta yleensä tykätään, mutta ei välttämättä heti, vaan vasta kun minuun tutustuu. Minusta ei siis tykätä ulkonäköni takia, olen sellainen perusnätti, vaan olemuksessa on jotain mikä tulee esiin vasta kun on hieman tutustunut. Väitän että suurin osa miehistä jotka tunnen hyvin, ovat ihastuneita minuun. Tulen myös naisten kanssa hyvin juttuun. Saan helposti ystäviä, vaikka olen vähän introvertti ja ujo.
Yli 30v nainen ei ole"perusnätti"enää
Keskittynyt karisma: läsnäolo, kuuntelutaidot, kehonkielen hyödyntäminen ymmärtämisen osoittamisessa, arvostuksen osoittaminen, aito kiinnostus toisia kohtaan, näkyy käytöksessä
Ystävällinen karisma: lämminhenkisyys, ehdoton hyväksyntä, saa ihmiset tuntemaan itsensä rakastetuiksi ja tervetulleiksi, huokuu kasvoilta ja silmistä
Visionäärinen karisma: inspiroiva, saa uskomaan, itsevarmuus, intohimo visiota kohtaan, ajaa asioita eteenpäin, näkyy käytöksessä ja kehonkielessä, ulkoisella olemuksella ei ole merkitystä
Auktoriteettinen karisma: voimakkain tyylilaji, voi näkyä hyvässä tai pahassa (esim. Dalai Lama vs. Hitler), ihmisten primitiiviset reaktiot, perustuu valtaan ja uskomukseen, arvioidaan kehonkielen, olemuksen, aseman ja muiden ihmisten suhtautumisen perusteella, kehonkieli edellä mainituista merkittävin
https://esseepankki.proakatemia.fi/mita-saapuu-tilaan-kun-sina-saavut-t…
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään ärsyttää muita ja myös itseäni. Hyvällä tavalla tietenkin.
Ei ole positiivista ärsyttämistä. Olet joku huono.
En tiedä olenko keskivertoa enemmän vai vähemmän karismaattinen, mutta olen huomannut oman karismani kasvavan iän myötä samaa tahtia itsetunnon ja itsensä tuntemisen kanssa. Ihmiset ovat rennompia seurassani, se on minulle kaikista iloisin muutos.
Koulukiusatusta tapettiin piiloutujasta lähdettiin liikkeelle.