Tietääkö karismaattinen ihminen itse olevansa karismaattinen? Mistä sen huomaa?
Kysymys tulikin otsikossa. Erityisesti kiinnostaa, jos täällä on joku karismaattinen ihminen itse kertomassa. Eli onko täällä joku, joka kokee olevansa karismaattinen ja/tai muut ihmiset ovat hänelle näin kertoneet?
Kommentit (249)
Ainakin narsistit ovat yleensä karismaattisia ja tietävät tämän vallan hyvin
Vierailija kirjoitti:
Ainakin narsistit ovat yleensä karismaattisia ja tietävät tämän vallan hyvin
Tähänkin keskusteluun saatiin narsistit heti mukaan, hopsansaa!
Varmaan artistina tai puhujana ainakin huomaa siitä, että on yleisön rakastama – päteekö myös vaikka opettajiin?
En usko, että kaikki tietävät. Karisma, ja sen tuoman edut, ovat heille normaalia elämää.
Minulle on usein sanottu, että olen karismaattinen ja muitakin kohteliaisuuksia, mutta mielestäni tuo johtuu siitä, että olen aidosti kiinnostunut ihmisistä. En erityisesti pidä esillä olemisesta, mutta jos esiinnyn, niin se sujuu hyvin. Karismaattisuus kai yhdistetään pääasiassa esiintymistaitoihin. Se on sitä, että ihmiset kuuntelevat mielellään mitä ko. henkilöllä on sanottavaa.
Luulen olevani karismaattinen. Tätä ei voi nyt kertoa kuulostamatta itserakkaalta, mutta koittakaa ottaa ihan vaan asiana. Minusta yleensä tykätään, mutta ei välttämättä heti, vaan vasta kun minuun tutustuu. Minusta ei siis tykätä ulkonäköni takia, olen sellainen perusnätti, vaan olemuksessa on jotain mikä tulee esiin vasta kun on hieman tutustunut. Väitän että suurin osa miehistä jotka tunnen hyvin, ovat ihastuneita minuun. Tulen myös naisten kanssa hyvin juttuun. Saan helposti ystäviä, vaikka olen vähän introvertti ja ujo.
Uskoisin että karismaattisuus liittyy usein luonnollisuuteen ja luonnollinen ihminen tulee karismastaan tietoiseksi vähitellen ympäristön palautteen myötä.
Luulen että karismaattisuuden itse tunnistaa jollain tapaa mutta ei jokainen karismaattinen ihminen suinkaan laskelmoi ja pidä ominaisuuttaan aseena jota käyttää. Karismaa on tai ei ole. Ihmisiä on erilaisia ja jokaisella meistä on omat vahvuutemme, mihin meitä tarvitaan. Karisma on yksi omaisuus muiden joukossa. Karismaattinen ihminen on yleensä luonnostaan hyvä johtaja. Jos taas tulisi tehdä salaisen agentin töitä tai jotain missä vahvuus on olla huomaamaton, karismasta on haittaa.
Vuosien saatossa toki karismaattinen ihminen tulee sinuiksi vahvuutensa kanssa ja sitä voi käyttää arjessa ja töissä . Hyvät ihmiset käyttää vahvuuksiaan hyvään. Se että on karismaattinen ei vielä kerro onko hyvä vai huono ihminen. Se on ominaisuus eikä sitä tarvitse nähdä pahana asiana itsessään. Kaikenlaisia meitä tarvitaan tällä pallolla.
Mä tykkään ärsyttää muita ja myös itseäni. Hyvällä tavalla tietenkin.
Itse olen karismaattinen ihminen ja luontainen kutsumukseni on käyttää sitä hyvään. Teen työtä ihmisten parissa ja olen valmis antamaan itsestäni paljon, jos saan ilon, hyvinvoinnin, uskon itseen, onnellisuuden tarttumaan toisiin ihmisiin. Tällaisen työn tekeminen on huomattavasti helpompaa ja myös minulle mukavampaa kun minulla on luonnollista karismaa . Työtäni voi tehdä myös ilman karismaa mutta minua inspiroi muutoksen siemenen istuttaminen ihmisiin. Se että asiakkaani ei vain lähde tyytyväisenä vaan myös ajatuksella siitä, että alkaa pitää itsestään huolta ja uskoo itseensä ja kykyihinsä enemmän. Minulle karismani antaa siis tämän mahdollisuuden ripotella ihmisiin tietynlaisia uskon siemeniä, mitä he saavat minulta mukaansa on innostus.
Olin pitkään ihminen että koin sosiaaliset kontaktit raskaiksi ja pelkäsin vähän ihmisiä. Pelkäsin luonnollista karismaani. Yritin toppuutella sitä pois. Sitten kun aikaa kului aloin ymmärtää että toppuuttelu vei energiaa. Huomaan että noin 10-15% ihmisistä on mörköjä jotka ei voi sietää karismaattisia ihmisiä. En tiedä miksi. Olisivatko he kaapissa olevia karismaattisia? Nuorempana pelkäsin näiden Mörköjen reaktiota. Annoin sateen sataa päälleni ja pienentää minua. Mutta miksi? Höpsöä se oli. Hyvä kun lisääntyy vain hyvällä. Empatia empatialla. Ja kaikkia mörköjä kun ei voi pelastaa, se on ollut suurin oppini.
Sen jälkeen on ollut helppo antaa karismani paistaa. Koska loppujen lopuksi, se on aito oma itseni.
Ihmiset hakeutuvat seuraan ja ovat ystävällisiä. Saat helposti apua ja joskus tuntuu ihan älyttömältä, miten herkästi ihmiset ovat valmiita auttamaan, vaikka et oikeasti apua edes tarvitsisi. Karismaattinen ihminen näkee maailman usein hyvänä paikkana ja kokee, että ihmiset ovat toisilleen aina hyviä.
Minulle on sanottu monta kertaa, että olen karismaattinen, ja olen ollut tästä yllättynyt. Olen yhdistänyt aikaisemmin karismaattisuuden Barack Obama ja Oprah tyyppisiin valovoimaisiin tähtiin, enkä näe itsessäni juurikaan samaa.
Mutta tosiaan, noiden kommenttien jälkeen olen jonkun verran pohtinut, mitä tämä tarkoittaa omalla kohdallani ja uskoisin, että minulla on voimakas läsnäolon ja kuuntelemisen taito. Eräs kouluttaja sanoi, että minulla on erittäin vahva läsnäolo, jossa keskustelukumppani kokee sillä hetkellä olevansa maailman keskipiste tms. Olen muuten introvertti ja arkakin, joten siksi yllätyin niin paljon tuosta karismaattiseksi sanomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että karismaattisuus liittyy usein luonnollisuuteen ja luonnollinen ihminen tulee karismastaan tietoiseksi vähitellen ympäristön palautteen myötä.
En ole ikinä kertonut karismaattiselle ihmiselle karismastaan. Se olisi jotenkin outoa. Kertovatko muut?
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän omaavani perunan karisman. Kaikki on suhteellista, eli siis vaikkapa haisevaan tiskirättiin verrattuna olen aika karismaa uhkuva.
Voiko perunan karismalla olla hauska?
Kun sanotaan, että karisma on esiintymistaitoa. Minulle on sanottu, että olen luonteva esiintyjä, joka levittää tilaan rauhallisen tunnelman jossa on helppo hengittää. Onko tämä karismaa?
Ihan vaan siksi kyselen, kun olisi hauskaa ajatella olevansa karismaattinen. Hohoo!
Tarkoittaako karisma ihan vain älykkyyttä (= sopivasti älykkäämpi kuin arvioija) ja sosiaalista taitavuutta? Vai onko se jotain muutakin valovoimaisuutta?
Esim tietynlainen hauskuuttaja-miestyyppi on varmaan joidenkin mielestä esimerkki karismaattisesta henkilöstä, minusta usein vain rasittava jatkuvan shownsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako karisma ihan vain älykkyyttä (= sopivasti älykkäämpi kuin arvioija) ja sosiaalista taitavuutta? Vai onko se jotain muutakin valovoimaisuutta?
Esim tietynlainen hauskuuttaja-miestyyppi on varmaan joidenkin mielestä esimerkki karismaattisesta henkilöstä, minusta usein vain rasittava jatkuvan shownsa kanssa.
Hyvä kysymys. En oikein osaa sanoa mistä karisma muodostuu. Joillakin sitä on, toisilla ei. Kun karismaattinen ihminen saapuu huoneeseen, huone alkaa säteillä.
Hauskuuttajista mielestäni osa on karismaattisia, osa ei.
rarehanu kirjoitti:
Sen tietää vain suosiosta.
Osa suosituista ihmisistä ei ole suosittuja karisman, vaan esimerkiksi sosiaalisten taitojensa tai, ikävä kyllä, hyötyarvonsa takia. Osa karismaattisista ihmisistä on myös vetäytyviä.
Minä tiedän omaavani perunan karisman. Kaikki on suhteellista, eli siis vaikkapa haisevaan tiskirättiin verrattuna olen aika karismaa uhkuva.