Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 alkionsiirtoa, 1 km - koska luovuttaa?

HedelmätönPCO
13.08.2022 |

Otsikossahan se jo tulikin. Minulla PCO, mies OK. Meillä on 1 IVF lapsi joka tärppäsi ekasta hoidosta.

Sen jälkeen on tehty:
1. IVF 1. PAS
Km rv5

1. IVF 2. PAS
Nega

2. IVF
Nega

2. IVF 1. PAS
Nega

3. IVF
Ei tuoresiirtoa hyperin riskin takia

3. IVF 1. PAS
Tihruttelu alkoi jo 5 päivää siirrosta

Missä kohtaa luovuttaa ja yksinkertaisesti iloita lapsesta joka meillä jo on? Nämä hoidot on vaan niin tympeitä, kun ei yhtäkkiä onnistu. Miksi näin edes käy? En haluaisi luovuttaa mutta järki alkaa sanoa, että ei tässä ehkäole mitään järkeä kuitenkaan. :(

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä sanotte, että tahaton lapsettomuus ei ole sairaus olette väärässä. Suomessa on hedelmöityshoitolaki, jossa nämä asiat määritellään. Suosittelen tutustumaan.

Sairauksiakin on monenlaisia. Lapsettomuus ei mitenkään millään tavalla missään yhteydessä verrattavissa syöpään tai vastaaviin sairauksiin. Eikä myöskään sairauksiin, jotka aiheuttavat fyysistä haittaa tai kipua.

Älä kirjoita faktoina asioista, joista et tiedä mitään, siis todellakaan mitään. Lyhyet esimerkit. Syöpä voi aiheuttaa myös lapsettomuutta. Lapsettomuuden syitä on monia, ja osa niistä aiheuttaa lapsettomuuden lisäksi myös fyysistä kovaa kipua.

Kyllä tiedän, ainakin sen jotain. Syöpä ja lapsettomuus ovat aivan eri asioita. Vaikka se syöpä sen lapsettomuuden aiheuttaisikin. Lapsettomuus on silloin syövän seurausta, ei itse syöpä. On sairauksia, jotka aiheuttavat lapsettomuutta sekä kipua, mutta silloinkaan se lapsettomuus ei ole se kivun aiheuttaja. Ne ovat molemmat jonkin muun sairauden oireita ja seurauksia. Otapa kuule itse asioista selvää, äläkä sekoita puuroja ja vellejä sekaisin.

Olen vuosikausia ottanut asioista selvää, joten tiedän varmasti sataverroin lapsettomuuteen liittyvistä asioista enemmän kuin sinä, joka olet täällä vain pätemässä omalla erinomaisuudellasi. :)

Vierailija
62/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana lapsettomuutta ja sain lopulta lapsen 5. IVF:llä. Ne hoidot ovat niin raskaita a elämä on pysähdyksissä niiden aikana, että en ikinä tekisi niitä uudestaan, kun olen jo lapsen saanut. Ehkä teidänkin kannattaisi keskittyä jo olemassa olevqqn lapseen ja nauttia elämästä hänen kanssaan. Huomastte muuten, että vuosia vierähti sumussa ja elämä lipui ohitse. Sanon tämän siis paljon hoitoja läpikäyneenä ja lapsettomuutta ymmärtävänä. Se on kuin syvä musta kuilu, johon uppoaa. Onneksi teillä on jo lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ylipainoinen, kaikki PCOlaiset eivät ole, joten en voi yrittää laihduttamista josko se auttaisi. Minulla on ollut tämä hormonihäiriö ihan teinistä asti, olen kovin karvainen ja kuukautiset toimivat huonosti. En tiedä miten tätä voisi itse hoitaa. Se vain on; enkä tästä kyllä nauti.

Ap

Miten olet tullut toimeen karvaisuutesi kanssa? Eikö miestäsi ällötä se?

Ei ällötä, mutta kyllä hän kuulemma alkuun ihmetteli. Ajelen, nypin ja vahaan tiuhaan tahtiin, mutta on tiettyjä paikkoja joista en uskalla alkaa poistaa karvaa, jotta se ei innostuisi kasvamaan lisää. Kuten alaselässä on paljon vaaleaa nukkaa. Kasvoista sen sijaan poistan kaiken, säännöllisesti.

Ap

Vierailija
64/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko se on väen väkisin yrittää saada sitä lasta keinolla millä tahansa? Ei se ole teille tarkoitettu, uskokaa nyt jo!

"No mutta kun mä haluun..."

Ei ole olemassa "tarkoitettuja" juttuja. On vain taistelijoita ja luovuttajia.

Ja sitten on niitä päätään seinään hakkaavia, jotka eivät vain halua tai osaa hyväksyä sitä omaa kohtaloaan.

Jos minä olisin hyväksynyt "kohtaloni" ja jättänyt hoidot kesken, olisin todennäköisesti hyvin katkera lapseton työkyvytön tai lapseton työtön. Sen sijaan olen yhteiskunnallisesti ihan ok pärjäävä ja hyvä äiti, vaikka edelleenkin kärsin joistain asioista liittyen menneisyyteeni. Meillä on yksi ICSI-lapsi. Hänenkin yrittämisensä aikoihin näitä huutelijoita riitti. Ei tullut mieleenkään uskoa silloin mitään surkuteltavaa kohtalo-puhetta. Älä usko sinäkään, ap!

Huomasin jo silloin vuosia sitten, että tahaton lapsettomuus ja siitä kärsiminen aiheuttaa joillekin ihmisille käsittämättömän viharyöpyn tahattomasti lapsetonta kohtaan. Neuvon siis sinua ap olemaan kysymättä neuvoja tällaisilta keskustelupalstoilta, ellet ehdoin tahdoin halua olla lyötynä lyödyn asemassa tallottavana. Parempaa ja minua tukevaa keskusteluseuraa olen itse löytänyt joistain ihan kahdenkeskisistä anonyymeistä keskusteluista. Tukea löytää kyllä aina jostain lopulta, jos sitä kaipaa ja hakee. Muista aina, että suuri osa ihmisistä on aika yksinkertaisia mutkat suoriksi vetäviä, ja se heijastuu heidän kommentointiinsa etenkin massakeskusteluissa. Tänäänkin katselin Facebookissa mainosta, jonka alle oli satamäärin ihmisiä ilmoittautunut olevansa mukana arvonnassa, vaikka kyseessä oli vain ja ainoastaan mainos eikä minkäänlainen arvonta. Kun yksi ilmoittaa olevansa mukana arvonnassa, muut jatkavat alle, vaikka koko arvontaa ei edes ole olemassa... Kun yksi purkaa turhautumiaan lapsettomaan, helposti muut seuraavat perässä, vaikka mitään logiikkaa ei missään olisikaan.

Joka tapauksessa päätös jatkamisesta ja luovuttamisesta sinun on tehtävä itse kumppanisi kanssa.

Totta. "Hyväksy kohtalosi" --- hmmm, elämmekö keskiajalla, vai mikä ihmeen kohtalo vuonna 2022? Naurettavaa.

Vierailija
65/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: näkyykö pco siten, että on paljon munasoluja suurina?

Siis tyttäreni kävi gynellä, kun sen kuukautiset jäi pois puoleksi vuodeksi eikä tullut sittenkään. Tästä on jo pari vuotta.

Gyne antoi ehkäisypillerit ja kierto saatiin takaisin. Ei puhunut mitään pco: sta, mutta tytär näytti kuvat ja pelkään, että hänellä on pco.

Itse en pystynyt saamaan kuin yhden lapsen, vaikka halusin kolmea.

Kyllä tämä kuulostaa PCOlta tai PCO-tyyppisiltä munasarjoilta. Ultrassa munarakkuloita näkyy monia munasarjoissa, kun rakkulat eivät ole kypsyneet ja irrottaneet munasolua. Tästä seuraa usein se, että kuukautiset toimivat vaihtelevasti.

Vierailija
66/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että tiedät ylipainon haitoista jos on pco todettu ja raskautua olisi tarkoitus. Silti haluan kertoa että ystäväni jolla pco, ja pitkä yritys tulla raskaaksi, onnistui heti kun pudotti painoaan lähes 20kg. Tosin minkäänlaisissa hoidoissa eivät käyneet, vaan yrittivät luomusti. Kävivät kyllä pitkän yrityksen jälkeen lääkärin vastaanotolla, ja sieltä kehoitus tulikin yrittää ensin pudottamalla painoa, ja sitten vasta olisi mietitty muita vaihtoehtoja. Hän oli kyllä tuolloin vasta 24v, joten varmasti siksikin lääkäri ajatteli että on aikaa yrittää rauhassa ensin luomukeinoin.

Kuinka paljon oli ylipainoinen? Lievä ylipaino ei vaikuta vielä mitään.

Oli siis tuon verran liikaa mitä laihdutti. Aika paljon siis. Mutta ap kertoikin jo ettei hän ole ylipainoinen, joten hänelle ei siis tästä ole apua. En huomannutkaan että tulin kirjoittaneeksi ikään kuin olisi ihan selvä asia että ap on ylipainoinen. En tarkoittanut niin. Pahoittelut ap:lle tökeröstä kirjoituksesta.

Vierailija
67/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrättäisin olemassa olevat alkiot. Jos julkisella puolella vielä tarjottaisiin hoitoja, kokeilisin ehkä vielä siellä.

Itselläni on takana julkisella puolella yksi IVF-hoito, josta kaksi lasta saatu. Ajattelin jo ennen hoitojen aloittamista tuolloin, että kokeillaan ne hoidot, mitä julkisella saadaan ja sitten yksi yksityisellä puolella ja tämän jälkeen saa olla. Olen aina toivonut kolmea lasta. Julkisella puolella en enää saa hoitoja, koska meillä on jo kaksi lasta, joten tällä hetkellä menossa se yksi "kokeiluhoitokerta" yksityisellä. Jos ei tästä saada lasta, lopetetaan siihen ja keskitytään jatkossa nauttimaan kahden lapsen perheenä.

Mutta tässä kertoikin vaan, miten itse olen toiminut ja toimisin. Jokaisen pariskunnan pitää arvioida ja päättää asia itse omista lähtökohdistaan tietysti.

Vierailija
68/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko se on väen väkisin yrittää saada sitä lasta keinolla millä tahansa? Ei se ole teille tarkoitettu, uskokaa nyt jo!

Sanoisitko samalla tavalla syöpää sairastavalle? Luovuta nyt jo kun niin on tarkoitettu.. Tahaton lapsettomuus on sairaus siinä missä muutkin!

Syöpä hoitamattomana (ja joskus hoidettunakin) tappaa, tahaton lapsettomuus ei koskaan.

Vierailija
69/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksi km eli yksi kilometri liittyy tuohon?

Mullekin nämä lyhenteet on ihan hepreaa rahasta käytettäessä. K on tuhat, mutta m... miljoona?

Mutta ei ole voinut mennä miljardia hoitoihin.  :D Voisko joku suomentaa?

km=keskenmeno

Vierailija
70/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä hoidot häiritsevät noin paljon elämää, niin... (en voi toki teidän puolestanne päättää) ...ehkä on parempi keskittyä hyvään elämään yhden lapsen kanssa.

Jos jatkatte yrittämistä, suosittelen päättämään jonkin aikarajan, mihin asti yritätte, ja ehdottomasti RENNOMPAA ASENNETTA: tulee, jos on tullakseen. Suotta sitä stressaamaan. Sen näkee sitten. Ja hyväksyy lopputuloksen, mikä se ikinä onkin.

Vierailija
71/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ole kokeilleet mikroinjektiota? Onko alkioille tehty aina geneettinen testaus?

Vierailija
72/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tyttäreni kävi gynellä, kun sen kuukautiset jäi pois puoleksi vuodeksi eikä tullut sittenkään. Tästä on jo pari vuotta.

Gyne antoi ehkäisypillerit ja kierto saatiin takaisin. Ei puhunut mitään pco: sta, mutta tytär näytti kuvat ja pelkään, että hänellä on pco.

Kyllä tämä kuulostaa PCOlta tai PCO-tyyppisiltä munasarjoilta. Ultrassa munarakkuloita näkyy monia munasarjoissa, kun rakkulat eivät ole kypsyneet ja irrottaneet munasolua. Tästä seuraa usein se, että kuukautiset toimivat vaihtelevasti.

Kiitos tiedosta. Onpa ikävää, että tyttärellänikin sitten on ehkä pco.

Kummaa, ettei gyne mitään sanonut. Kysyin silloin tyttäreltä ja hän ei ollut kuullutkaan mitään pco:sta.

Liittyykö tähän jotain kautta turhan korkea syke. Tyttärelläni se on lähes sata levossa usein.

Vierailija
73/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaisin aloittajan ruokavalion ja stressitasot. Yleisin syy munasolun miksi munasolu ei pysty kiinnittymään on raudan puute.

Verikokeet ym. testit tehdään ennen kuin hoidot aloitetaan. Eli eiköhän se raudan puute ole ap:llakin tutkittu ennen kuin lähdetään yhtään mitään hoitoja aloittamaan.

Vierailija
74/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Onpa ikävää, että tyttärellänikin sitten on ehkä pco.

Kummaa, ettei gyne mitään sanonut. Kysyin silloin tyttäreltä ja hän ei ollut kuullutkaan mitään pco:sta.

Liittyykö tähän jotain kautta turhan korkea syke. Tyttärelläni se on lähes sata levossa usein.

Älä silti huoli liikoja - PCO on lievässä muodossa aika yleinen eikä aiheuta ongelmia hedelmällisyyteen läheskään jokaiselle. Jos aiheuttaa, hoidot monesti toimivat kyllä.

Syke ei taida liittyä mitenkään PCOhon, ainakaan omalla kohdallani.

Vierailija
75/79 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudat ja varastoraudat on hyvät. Ne tutkittiin ennen ekaa IVFää ja toisen hoidon jälkeen myös.

Mikroinjektiota eli ICSItä ei olla meille yritetty ainakaan vielä, kun hedelmöityneiden munasolujen määrä on ollut normaali.

Alkioita ei hoidoissa testata geneettisesti, ellei hoidon syy ole vakava perinnöllinen sairaus, tai tule toistuvia keskenmenoja. Meillä kun on yksi yhteinen lapsikin, niin voi olla julkisella varsinkin vaikea saada geneettistä testausta. Toisaalta se olisi upea asia, koska turhat siirrotkaan ei ole mukava asia. Eli laitan tämänkin korvan taakse.

On ollut mukava lukea teidän kommentteja ja omia kokemuksianne, kiitoksia niistä. <3

Ap

Vierailija
76/79 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisitko samalla tavalla syöpää sairastavalle? Luovuta nyt jo kun niin on tarkoitettu.. Tahaton lapsettomuus on sairaus siinä missä muutkin!

Syöpä hoitamattomana (ja joskus hoidettunakin) tappaa, tahaton lapsettomuus ei koskaan.

Olet väärässä. Kyllä on ihmisiä, jotka ovat tehneet itsemurhan lapsettomuuden takia. Myös endometrioosi voi äärimmillään levitä sydämeen ja tappaa. Sekä lapsettomuushoitojen komplikaatioihin voi kuolla.

Esim endometrioosi voi aiheuttaa työkyvyttömyyttä, isoja leikkauksia, pysyvää vammautumista yms. Ei ole mikään leikin asia.

Vierailija
77/79 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka pelkää tyttärellään olevan pco.

Kysyn vielä sitä, että onko se niin, että pco:n tunnistaa juuri siitä, että niitä täysin samankokoisia suuria munasoluja on suuri määrä. Tyttären kuvassa näin oli. Kuuluisiko normaalisti olla niitä suurimpia vain 1 eli se johtava ja muut pienempiä. Eli onko tämä varma merkki.

Onko se vaikean pco:n merkki, että kuukautiset jäi kokonaan pois yli puoleksi vuodeksi ja ei tulleet sittenkään ilman ehkäisypillereitä. Harmittaa, kun gyne ei sanonut mitään. Luulen, ettei halunnut pelotella 17-vuotiasta.

Olen se, jolla vain tuo 1 tytär, vaikka haaveilin kolmesta lapsesta. Keskenmenoja siis 5 ja kantti ei kestänyt enempää. Ei tehty hoitoja. Minulle tehtiin tutkimuksia sekundäärisen lapsettomuuden takia. Syy ei selvinnyt.

Olisi täytynyt pitää vuosien tauko, mutta ikä ei sellaiseen riittänyt. Olin jo 36-vuotias.

Huomasin sen, että mulla meni kauheasti energiaa niihin raskaustoiveisiin ja keskenmenoihin ja en kyennyt täysillä nauttimaan siitä lapsesta, joka minulla jo oli.

Toisaalta nyt paljon myöhemmin harmittaa, etten vielä vaan jatkanut yrittämistä ja toisaalta se, että saamani lapsen alkuaika meni murehtiessa niitä lukuisia keskenmenoja. Olin hyvin rasittunut niistä. Viimeinen keskenmeno jopa saattoi johtua hirvittävästä stressistä ja paineesta.

Enemmän kuitenkin harmittaa, että en enää jaksanut jatkaa yrittämistä. Olen itsekin ainoa lapsi, samoin mieheni. Lapseni on aika yksin tässä maailmassa, jollei hän itse saa lapsia tuon pco:n takia.

Vierailija
78/79 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Kyllä on ihmisiä, jotka ovat tehneet itsemurhan lapsettomuuden takia. Myös endometrioosi voi äärimmillään levitä sydämeen ja tappaa. Sekä lapsettomuushoitojen komplikaatioihin voi kuolla.

Esim endometrioosi voi aiheuttaa työkyvyttömyyttä, isoja leikkauksia, pysyvää vammautumista yms. Ei ole mikään leikin asia.

Itsemurha johtuu psyykkisestä sairaudesta! Ei fyysisestä, ja se on ihan eri asia kuin lapsettomuus. Endometrioosikin on sairaus, jonka seurauksena voi olla lapsettomuutta. Endometrioosi ja lapsettomuus ovat eri asioita vaikka toinen onkin seurausta toisesta. Ei siinäkin lähdetä hoitamaan sitä oiretta eli lapsettomuutta, vaan itse sairautta eli endometrioosia.

Lapsettomuushoidot ovat täysin vapaaehtoisia eikä niille ole mitään terveydellistä tarvetta. Ovat siis verrattavissa siihen, että kuolee esim leikkauksessa, jossa laitetaan silikonirinnat. Ei tuossakaan tapauksessa lapsettomuus aiheuta sitä kuolemaa, tai ne pienet rinnat.

Ihme vänkäämistä. Ei se lapsettomuus ole mikään maailman loppu tai kuoleman tuomio.

Vierailija
79/79 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saaminen on elämän tarkoitus hyvin monelle.

Ihmiskuntaa ei olisi, jos noin ei olisi. Ne, jotka haluaa lapsia, on jatkaneet sukua ja me ollaan niiden jälkeläisiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan