5 alkionsiirtoa, 1 km - koska luovuttaa?
Otsikossahan se jo tulikin. Minulla PCO, mies OK. Meillä on 1 IVF lapsi joka tärppäsi ekasta hoidosta.
Sen jälkeen on tehty:
1. IVF 1. PAS
Km rv5
1. IVF 2. PAS
Nega
2. IVF
Nega
2. IVF 1. PAS
Nega
3. IVF
Ei tuoresiirtoa hyperin riskin takia
3. IVF 1. PAS
Tihruttelu alkoi jo 5 päivää siirrosta
Missä kohtaa luovuttaa ja yksinkertaisesti iloita lapsesta joka meillä jo on? Nämä hoidot on vaan niin tympeitä, kun ei yhtäkkiä onnistu. Miksi näin edes käy? En haluaisi luovuttaa mutta järki alkaa sanoa, että ei tässä ehkäole mitään järkeä kuitenkaan. :(
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
En ole ylipainoinen, kaikki PCOlaiset eivät ole, joten en voi yrittää laihduttamista josko se auttaisi. Minulla on ollut tämä hormonihäiriö ihan teinistä asti, olen kovin karvainen ja kuukautiset toimivat huonosti. En tiedä miten tätä voisi itse hoitaa. Se vain on; enkä tästä kyllä nauti.
Ap
Koetko iloa siitä teidän ensimmäisestä lapsesta vai jääkö hänen lapsuudestaan nauttiminen tämän lapsettomuusprosessin jalkoihin?
Minä vetäisin hiukan henkeä ja elämäntilanteesta riippuen palaisin asiaan vähän myöhemmin. Itsellä neljäs siirto onnistui. Ensimmäinen tuoresiirto epäonnistui, kaksi PAS:ia ja sitten halusin pari kk taukoa. Viimeisessä siirrossa toinen alkio kuoli sulatuksessa mutta toinen oli huippu. Lapsettomuuslääkäri sanoi, että nyt on todella hieno alkio, aivan erinomainen. Ja siitä tuli nyt 12-vuotias poika.
Sinuna ottaisin vaikka vuoden tauon, jos pystyt ikäsi puolesta. Itse olin hoitojen aikaan vasta 33-vuotias ja yksi spontaani yllätysraskaus takana. Eli toista tehtiin vuosia ja sitten mentiin hoitoihin. Eka tuli "vahinkona". Siksi oli yllätys, ettei toista tullutkaan siitä vaan. Esikoinen ehti kuusi vuotiaaksi ennen toisen syntymää. Itse olin miettinyt, että jos tuo siirto ei olisi onnistunut, niin olisi pidetty vuoden tauko ja mietitty rauhassa.
Ohis: näkyykö pco siten, että on paljon munasoluja suurina?
Siis tyttäreni kävi gynellä, kun sen kuukautiset jäi pois puoleksi vuodeksi eikä tullut sittenkään. Tästä on jo pari vuotta.
Gyne antoi ehkäisypillerit ja kierto saatiin takaisin. Ei puhunut mitään pco: sta, mutta tytär näytti kuvat ja pelkään, että hänellä on pco.
Itse en pystynyt saamaan kuin yhden lapsen, vaikka halusin kolmea.
Vierailija kirjoitti:
Miten yksi km eli yksi kilometri liittyy tuohon?
Mullekin nämä lyhenteet on ihan hepreaa rahasta käytettäessä. K on tuhat, mutta m... miljoona?
Mutta ei ole voinut mennä miljardia hoitoihin. :D Voisko joku suomentaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakko se on väen väkisin yrittää saada sitä lasta keinolla millä tahansa? Ei se ole teille tarkoitettu, uskokaa nyt jo!
"No mutta kun mä haluun..."
Ei ole olemassa "tarkoitettuja" juttuja. On vain taistelijoita ja luovuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakko se on väen väkisin yrittää saada sitä lasta keinolla millä tahansa? Ei se ole teille tarkoitettu, uskokaa nyt jo!
"No mutta kun mä haluun..."
Hys hys, äidiksi haluaminen on silkkaa epäitsekkyyttä, hys hys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No mutta kun mä haluun..."Ei ole olemassa "tarkoitettuja" juttuja. On vain taistelijoita ja luovuttajia.
Ja sitten on niitä päätään seinään hakkaavia, jotka eivät vain halua tai osaa hyväksyä sitä omaa kohtaloaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis tyttäreni kävi gynellä, kun sen kuukautiset jäi pois puoleksi vuodeksi eikä tullut sittenkään. Tästä on jo pari vuotta.
Gyne antoi ehkäisypillerit ja kierto saatiin takaisin. Ei puhunut mitään pco: sta, mutta tytär näytti kuvat ja pelkään, että hänellä on pco.
Paljon munasoluja helminauhana, eivät irtoa säännöllisesti. On vahvasti perinnöllinen, joten hyvin mahdollista, että tyttärelläsi on se. Ei ole varsinainen sairaus, eikä sitä tarvitse pelätä. Muistaakseni jopa 10% naisista on pco, hyvin yleinen siis. Kaikille ei edes aiheuta lapsettomuutta. Tärkeintä on pysytellä normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä sanotte, että tahaton lapsettomuus ei ole sairaus olette väärässä. Suomessa on hedelmöityshoitolaki, jossa nämä asiat määritellään. Suosittelen tutustumaan.
Sairauksiakin on monenlaisia. Lapsettomuus ei mitenkään millään tavalla missään yhteydessä verrattavissa syöpään tai vastaaviin sairauksiin. Eikä myöskään sairauksiin, jotka aiheuttavat fyysistä haittaa tai kipua.
Älä kirjoita faktoina asioista, joista et tiedä mitään, siis todellakaan mitään. Lyhyet esimerkit. Syöpä voi aiheuttaa myös lapsettomuutta. Lapsettomuuden syitä on monia, ja osa niistä aiheuttaa lapsettomuuden lisäksi myös fyysistä kovaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että tytär oli siis 17, kun kuukautiset jäi pois. Sitä ennen säännölliset.
Mutta kertaalleen tosiaan uötrarriin ja suurina olevia munasoluja oli paljon molemmissa munasarjoissa.
Viittaako tämä pco:hon?
Tuota, itsellä tärppäsi vasta 7 siirto. Ikää tosin 40+. Mulle prosessi on ollut aina helppo ja kivuton. Yksityisellä se on sen tonnin kierros että meidän yrittäminen jäi tähän yhteen, vaikka alkioita pakkasessa olisi vielä. Itse voisin siis jatkaa vaikka 20 siirtoa, jos olisi mahdollista. Eli sinun täytyy itse miettiä mikä on teidän perheelle parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon munasoluja helminauhana, eivät irtoa säännöllisesti. On vahvasti perinnöllinen, joten hyvin mahdollista, että tyttärelläsi on se. Ei ole varsinainen sairaus, eikä sitä tarvitse pelätä. Muistaakseni jopa 10% naisista on pco, hyvin yleinen siis. Kaikille ei edes aiheuta lapsettomuutta. Tärkeintä on pysytellä normaalipainoisena.
Siis hänellä oli munasarjoissa runsaasti suuria munasoluja. Ei se varsinaisesti helminauhaa muistuttanut. Hänen on ultrattu vain kerran.
Itseni on sekundäärisen lapsettomuuden vuoksi ultrattu usein ja ei mulla ole koskaan ollut noin suurta määrää kypsyneitä. Eikös niitä suurimpia kuulu olla vain 1. (Mulla ei oo pco. Syytä ei löytynyt)
Tyttärelle tuli ylipaino kuukautisten alettua. sitä ennen hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Iän vuoksi en ehkä taukoa haluaisi pitää, vaan tehdä sen mitä tehtävissä on ja sitten luovuttaa lopullisesti.
Hei, tsemppiä sinulle, luulen että tavallaan jo tiedät mitä teet. Itse kipuilin samojen asioiden kanssa, lopulta saimme kaksi lasta muutaman vuoden erolla. Vaikka vaikeaa se onkin, ensimmäiseen ja muihin elämän ihaniin asioihin keskittyminen auttoi ja kuitenkin niin kauan kuin on alkioita on toivoa. En tiedä mitä itse tekisin tilanteessa mutta ehkä kokeilisin nyt ne olemassaolevat alkiot ja sitten pitäisin vaikka pidemmän välin ja miettisin asiaa. Jos sitten tuntuu että tämä oli tässä, niin oli mutta ikä antaa vielä myöten muuttaa mieltä jos siltä tuntuu.
Ja unohda nämä kettuilijat, lapsettomuus ei ehkä ole sairaus, mutta se tunnekylmyys ja empatian puute mikä täällä joissakin kommenteissa loistaa, voisi osaltaan jo johonkin diagnoosiin oikeuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin nämä lyhenteet on ihan hepreaa rahasta käytettäessä. K on tuhat, mutta m... miljoona?
Ei löydy edes googlaamalla. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä sanotte, että tahaton lapsettomuus ei ole sairaus olette väärässä. Suomessa on hedelmöityshoitolaki, jossa nämä asiat määritellään. Suosittelen tutustumaan.
Sairauksiakin on monenlaisia. Lapsettomuus ei mitenkään millään tavalla missään yhteydessä verrattavissa syöpään tai vastaaviin sairauksiin. Eikä myöskään sairauksiin, jotka aiheuttavat fyysistä haittaa tai kipua.
Älä kirjoita faktoina asioista, joista et tiedä mitään, siis todellakaan mitään. Lyhyet esimerkit. Syöpä voi aiheuttaa myös lapsettomuutta. Lapsettomuuden syitä on monia, ja osa niistä aiheuttaa lapsettomuuden lisäksi myös fyysistä kovaa kipua.
Kyllä tiedän, ainakin sen jotain. Syöpä ja lapsettomuus ovat aivan eri asioita. Vaikka se syöpä sen lapsettomuuden aiheuttaisikin. Lapsettomuus on silloin syövän seurausta, ei itse syöpä. On sairauksia, jotka aiheuttavat lapsettomuutta sekä kipua, mutta silloinkaan se lapsettomuus ei ole se kivun aiheuttaja. Ne ovat molemmat jonkin muun sairauden oireita ja seurauksia. Otapa kuule itse asioista selvää, äläkä sekoita puuroja ja vellejä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaakin ilmeisesti keskenmenoa. "Hienoa" koodikieltä tosiaan.... Ei ainakaan sympatiaa herätä, sori.
En ole ap, mutta koodi km lapsettomuuden yhteydessä on kyllä tuttu.
IVF ei ole tuttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No mutta kun mä haluun..."Ei ole olemassa "tarkoitettuja" juttuja. On vain taistelijoita ja luovuttajia.
Ja sitten on niitä päätään seinään hakkaavia, jotka eivät vain halua tai osaa hyväksyä sitä omaa kohtaloaan.
Jos minä olisin hyväksynyt "kohtaloni" ja jättänyt hoidot kesken, olisin todennäköisesti hyvin katkera lapseton työkyvytön tai lapseton työtön. Sen sijaan olen yhteiskunnallisesti ihan ok pärjäävä ja hyvä äiti, vaikka edelleenkin kärsin joistain asioista liittyen menneisyyteeni. Meillä on yksi ICSI-lapsi. Hänenkin yrittämisensä aikoihin näitä huutelijoita riitti. Ei tullut mieleenkään uskoa silloin mitään surkuteltavaa kohtalo-puhetta. Älä usko sinäkään, ap!
Huomasin jo silloin vuosia sitten, että tahaton lapsettomuus ja siitä kärsiminen aiheuttaa joillekin ihmisille käsittämättömän viharyöpyn tahattomasti lapsetonta kohtaan. Neuvon siis sinua ap olemaan kysymättä neuvoja tällaisilta keskustelupalstoilta, ellet ehdoin tahdoin halua olla lyötynä lyödyn asemassa tallottavana. Parempaa ja minua tukevaa keskusteluseuraa olen itse löytänyt joistain ihan kahdenkeskisistä anonyymeistä keskusteluista. Tukea löytää kyllä aina jostain lopulta, jos sitä kaipaa ja hakee. Muista aina, että suuri osa ihmisistä on aika yksinkertaisia mutkat suoriksi vetäviä, ja se heijastuu heidän kommentointiinsa etenkin massakeskusteluissa. Tänäänkin katselin Facebookissa mainosta, jonka alle oli satamäärin ihmisiä ilmoittautunut olevansa mukana arvonnassa, vaikka kyseessä oli vain ja ainoastaan mainos eikä minkäänlainen arvonta. Kun yksi ilmoittaa olevansa mukana arvonnassa, muut jatkavat alle, vaikka koko arvontaa ei edes ole olemassa... Kun yksi purkaa turhautumiaan lapsettomaan, helposti muut seuraavat perässä, vaikka mitään logiikkaa ei missään olisikaan.
Joka tapauksessa päätös jatkamisesta ja luovuttamisesta sinun on tehtävä itse kumppanisi kanssa.
Tarkistaisin aloittajan ruokavalion ja stressitasot. Yleisin syy munasolun miksi munasolu ei pysty kiinnittymään on raudan puute.
Miten olet tullut toimeen karvaisuutesi kanssa? Eikö miestäsi ällötä se?