Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka auttaa masentunutta miestä?

Vierailija
13.08.2022 |

Olen ajautunut umpikujaan. Mieheni on ollut masentunut jo useamman vuoden ajan, vaikka hän kykeneekin suurimmaksi osaksi toimimaan täysin normaalisti. Elämänilo on kuitenkin ollut poissa jo pitkään ja hän myös käyttäytyy usein ilkeästi, ei siedä vastoinkäymisiä jne. Meillä on kaksi pientä lasta ja hän on kyllä heille useimmiten oikein hyvä isä.

Mieheni kuitenkin tarvitsisi ammattiapua, sillä hänellä on myös itsetuhoisia ajatuksia. Apua hän ei kuitenkaan suostu hakemaan, vaikka olen sitä monesti pyytänyt. Oma jaksaminen on myös kortilla, kun joudun usein kannattelemaan perheemme tunneilmapiiriä, eikä minulla ole mahdollisuuksia ns. kiukuttelulle, sillä mieheni ei siedä minulla yhtään virheitä. Hän suuttuu ja masentuu entisestään pienistäkin mokistani.

En tiedä mitä enää tekisin tilanteessa. Lapsilla on hyvä olla, kun itse jaksan pinnistää, jolloin miehenikin on heille ihana ja hyvä. Mieheni kaipaisi paljon omaa aikaa ja lepoa, mutta ilmeisesti en pysty tarjoamaan sitä hänelle riittävästi, vaikka kaikkeni teen. Rakastamme toisiamme valtavasti, eikä ero tulisi mieleenikään. En tiedä enää mitä teen...Mies on kieltänyt kertomasta kenellekään itsemurhan uhalla, joten en uskalla edes puhua asiasta kenellekään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään, mitä voisin tehdä mieheni ja perheeni hyväksi vielä? Ap.

Vierailija
2/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu hakemaan apua, tilanne on täysin toivoton. Uhkailee itsemurhalla? Tuo on henkistä väkivaltaa.. Harkitse itsesi ja lastesi takia eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut onko miehesi töissä vai sairauslomalla tai eläkkeellä.

Vierailija
4/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut onko miehesi töissä vai sairauslomalla tai eläkkeellä.

Käy normaalisti töissä ja on ollut burnoutin partaalla...Nyt on lasten kanssa kotona, mutta tilanne ei vaikuta helpottavan tälläkään järjestelyllä. Ap.

Vierailija
5/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julista: joko mies menee terapiaan tai eroatte. Sinä et ole miehesi terapeutti ja tuollainen manipuloiva itsemurhalla uhkailu myrkyttää koko perheen. Olet vaarassa sairastua itsekin ja silloin perheenne hajoaa joka tapauksessa, kun lapset otetaan huostaan.

Vierailija
6/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, mikä oikeasti hänellä on, sillä välillä on aikoja, kun hän on oikein iloisellakin tuulella. Suuttuu kyllä aina tosi pienistä asioista ja tämä uuvuttaa minua. Itsemurhalla vitsaileminen on myös aivan kamalaa ja olen pyytänyt lopettamaan. Minulla ei vain ole mitään ns. vipuvartta häneen, sillä kaikki mitä sanon loukkaa häntä ja sitten hän vetäytyy vain entisestään. Sitten taas jonkin ajan kuluttua hän on ihan hyväntuulinen... Ap.

Vierailija
7/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisinpa kuulla nyt mitä miehesi sanoo itse tähän. Koska en voi tietää mikä on totta.

Vierailija
8/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julista: joko mies menee terapiaan tai eroatte. Sinä et ole miehesi terapeutti ja tuollainen manipuloiva itsemurhalla uhkailu myrkyttää koko perheen. Olet vaarassa sairastua itsekin ja silloin perheenne hajoaa joka tapauksessa, kun lapset otetaan huostaan.

Tässä on ongelmana se, että mieheni varmasti lähtisi vain menemään. En halua niin käyvän, sillä meillä on oikeasti ihana ja rakastava perhe. Jotenkin minun pitäisi saada hänet houkuteltua terapiaan, mutta keinot on aika vähissä. Tänään sanoin, että on itsekästä olla hakematta apua, niin siitäkös hän nyt mököttää. Ap.

Vierailija
9/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ongelmana se, että mieheni varmasti lähtisi vain menemään. En halua niin käyvän, sillä meillä on oikeasti ihana ja rakastava perhe. Jotenkin minun pitäisi saada hänet houkuteltua terapiaan, mutta keinot on aika vähissä. Tänään sanoin, että on itsekästä olla hakematta apua, niin siitäkös hän nyt mököttää. Ap.

Tätä myös tarkoitan umpikujalla. Ap.

Vierailija
10/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies on kieltänyt kertomasta kenellekään itsemurhan uhalla". Tämä ei nyt kyllä ihan pelkältä masennukselta kuulosta vaan jonkun sortin persoonallisuushäiriöltä ja manipuloinnilta.

Manipulointi ei ole rakkautta.

Valinta on hänen, ei sinun - suostuuko ja hakeutuuko avun piirin vai ei.

Sinun valintasi on asettaa ja pitää omat rajasi tai kärsiä enemmän.

Vierailija
11/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mies on kieltänyt kertomasta kenellekään itsemurhan uhalla". Tämä ei nyt kyllä ihan pelkältä masennukselta kuulosta vaan jonkun sortin persoonallisuushäiriöltä ja manipuloinnilta.

Olen itsekin miettinyt, ettei tämä ihan normaalia masennusta välttämättä ole. Hän on kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvä aviomies ja isä. En halua jättää häntä, enemmän pelkään, että hän jättää meidät. Voi suru tätä tilannetta. Ap.

Vierailija
12/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin miettinyt, ettei tämä ihan normaalia masennusta välttämättä ole. Hän on kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvä aviomies ja isä. En halua jättää häntä, enemmän pelkään, että hän jättää meidät. Voi suru tätä tilannetta. Ap.

Rasittavaa on, ettei hän todellakaan näe omassa käytöksessään mitään väärää. Varmaan lähtisi kävelemään, jos sanoisin, että tuo on henkistä väkivaltaa. Eilen, kun hän käyttäytyi ikävästi meitä kaikkia kohtaan, sanoin hänelle, että "et voi käyttäytyä ihan miten tahansa", niin hän vastasi "Minä voin käyttäytyä juuri niin, kuin minä haluan!" Eihän tämmöinen ole normaalia? Ap.

Vierailija
13/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh sentään. Mies ei hae apua, kiristää itsemurhalla ettet säkään hae teidän perheelle apua..

Vierailija
14/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe-elämä ei kylläkään ole ihanaa ja hyvää, jos toinen AIKUINEN ihminen pitää toista (puolisoaan, vertaistaan, rakastaan) varpaillaan itsetuhoisilla puheilla ja mököttämällä, kun toinen on hänestä huolissaan! Ap, olet tainnut itse nyt hieman sokaistua elämästäsi. Usko: asiat voisi olla paremmin ilman häntä tai jonkun muun kanssa! Kun olet hetken ollut pois tuosta arjesta, huomaisit, että sehän oli ihan hirveää aikaa. Sanon sen minkä moni muukin: terapiaan tai ero, ei vain itsesi vaan myös lasten takia! Isä saisi omaa aikaa, kuten toivoo. Hän tapaisi lapsia silloin kun on hyvällä tuulella ja sinä taas saisit elää rauhassa ilman turhia pelkoja ja itsesi kiristämistä äärimmilleen!

Vierailija
15/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti pillun tarjoaminen toimii mieheen aina, jos nainen ei ole vielä rusinaksi rypistynyt.

Vierailija
16/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti pillun tarjoaminen toimii mieheen aina, jos nainen ei ole vielä rusinaksi rypistynyt.

Hei kiitti vinkistä. Sitäkin "tarjoan" ihan joka ikinen kerta, kun hän vaan haluaa. Ap.

Vierailija
17/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos aloitat hakemalla apua itsellesi? Juttelisit ammattiauttajan kanssa omasta jaksamisestasi ja teidän tilanteestanne?

Vierailija
18/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa!

Vierailija
19/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen syy on selvitettävä.  Masennus on potutusta, ei sairautta, kuten lääkärien salaliitto sepittää saadakseen valtaa ja edistääkseen lääkekauppaa.

Meillä on pahat päättäjät, mikä masentaa.

Vierailija
20/23 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä uhkasi juuri mua että tekee nyt itsemurhan, oli hauska tuntea. Soitin hänen perheenjäsenelleen joka otti yhteyttä poliisiin. Itse käskin tyypin painua helvettiin. Mitään syytä ilmoittaa itsemurha-aikeistaan minulle ei ollut, erostamme on kuukausia ja se johtui hänen käytöksestään minua kohtaan. Seuraavana päivänä sain häneltä viestin jossa oletin olevan jotain pahoittelua toiminnastaan, mitään itsemurhaa ei siis ollut edes yrittänyt, halusi vain järkyttää. Pahoittelun sijaan sain pitkän läksytyksen siitä että olin epäkohtelias kun olin hänelle töykeä kun oli rankka hetki.

Mielisairaus ei tarkoita että ihminen on kusipäinen. Vaikka hän olisi kuinka sairas, asia ei kuulu minulle mitenkään ja sen kaataminen minun niskaani on törkeä teko. Ap, sinun miehesi ei ota vastuuta sairautensa hoidosta. Häntä ehkä hävettää tilanne mutta vastuu siitä ei ole sinun. Sinua käytetään hyväksi ja tulet itse lopulta sekoamaan. Itsemurhalla uhkailu on vähän sama homma kuin se että löisi toista: siitä voi päästä yli jos tekijä on valmis hakemaan aktiivisesti apua itselleen. Jos apua ei huoli ja uhkaa tuolla tavalla, kyseessä on jo lastensuojelun asia koska aktiivisesti itsetuhoinen vanhempi ei ole hyvä vanhempi. Avaa silmäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan