Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajana toivon että suuri osa potilaistani pääsisi jo pois

Vierailija
12.08.2022 |

Olen vuosia työskennellyt sh:na vanhustyössä.

Vuodesta toiseen olen lapannut sen jäykistyneen, puhumattoman, liikkumattoman, reagoimattoman mummon suuhun puuroa pitääkseni häntä hengissä. Laitan puuron sekaan joka aamu satojen eurojen arvosta lääkkeitä ja pistän napapiikit mustelmilla olevaan vatsaan.

Näitä mummoja ja pappoja on tuhansia terveyden huollossa. Näitä jotka eivät enää tunne itseään, eivätkä muita ympärillään. Näitä joita omat lapsenlapsetkaan eivät enää jaksa käydä katsomassa. Näitä jotka eivät ole enää iloksi kenellekkään maailmassa.

Minkä takia he kuormittavat meidän terveydenhuoltoamme? Minkä takia heitä väkisin pidetään elossa kymmeniäkin vuosia viemässä vuodepaikkoja sellaisilta, joilla vielä olisi jonkinlaista elämää edessä?

Vanhukset tukkivat systeemin, heitä ylihoidetaan ja kulutetaan varoja heidän hoitamiseensa ja heidän muutaman vuoden elinaikansa parantamiseen. Miksei keskitytä nuoriin joilla on vielä edessä kymmeniä vuosia aktiivista elämää?

Tuntuu niin turhalta, eräällä mummolla omaiset käyneet kylässä viimeksi 2020 jouluna. Mummo ei ole kävellyt tai puhunut kolmeen vuoteen, ja hyvällä tuurilla kymmeniä samanlaisia vuosia vielä edessä. Miedän riesanamme.

Monilta hoitajilta kuullut samaa, emme ikinä haluaisi tälläiseen hoitoon. Siinä vaiheessa kun en puhu, syö tai liiku, jättäkää minut siihen maatumaan.

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian hyvät lääkkeet. Kaikki vaan lääketehtaiden ahneuden takia. Pidetään hengissä, jotta voidaan syöttää lääkkeitä ja rahaa tulee, siis lääketehtaille.

Käsittääkseni ei "vihanneksia" lääkitä juurikaan sairauksien takia.

Kipulaastarit tms. on tarpeen mukaan käytössä, sillä kipua niillä kommunikointikyvyttömällikin vanhuksilla on , nesteenpoistolääke, ettei sydämen vajaatoiminta aiheuttaisi hengenahdistusta. Muistilääkkeitäkin käytetään vielä jotenkin toimintakykyisillä vanhuksilla, jotta tämä olemassa oleva toimintakyky säilyisi. Vielä 15 vuotta sitten oltiin meidänkin terveyskeskuksessa sitä mieltä, että kalliit muistilääkkeet lopetetaan heti laitoshoitoon päädyttyä, että niistä ei silloin enää ole hyötyä.

Sitten on hoitokodeissa tietysti näitä levinnyttä syöpää sairastavia potilaita, joilta omaiset kieltävät kaikki kipulääkkeet Panadol mukaan lukien, ettei pää menisi sekaisin. Vaikka se syöpä olisi levinnyt sinne päähän ja aiheuttaisi kauheita kipuja.

Vierailija
142/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut kaikkihan piti olla hyvin, kunhan vaan hankkii omia lapsia.

Häh? Mikä pointti tällaisella kommentilla?

Aloittajahan puhuu siinä kunnossa olevista vanhuksista, joita ei ole mitään järkeä käydä katsomassa, koska sitä ihmistä ei käytännössä enää edes ole, vaikka ruumiintoiminnot vielä onkin käynnissä.

Se, että osa ihmisistä päätyy tuollaiseen kuntoon vanhoilla päivillään ei liity mitenkään siihen, onko lapsia vai ei.

Ehkäpä tämä oli kenties sarkasmia? Kannattiko niitä lapsia siis tehdä ja hoitaa vuosikausia, kun saat palkaksesi sen, ettei kukaan sinusta vanhuudessasi enää välitä? Sitä kyllä ihmettelen, ettei tässä maassa voi olla näin huonossa kunnossa olevien vanhusten kohdalla mahdollisuutta omaisten päättä, jos henkilökunta on samaa mieletä kuin esim. aloittaja, että pääsisivät jo pois kärsimästä. Viedäänhän eläimetkin piikille aikanaan, vaikka olisivat kuinka rakkaita-tarpeettoman kärsimyksen mahdollistaminen ja jatkaminen on täysin epäinhimillistä.

Nuo vanhukset on tosiaan siinä tilassa, ettei sillä ole mitään väliä välittääkö joku vai ei. Eläviä kuolleita.

Ja tuollaisia on paljon.

Noita eläviä kuolleita on myös kehitysvammaisissa lapsissa, ja yhtä lailla heidät pitäisi päästää pois.

Heidän vanhempansa ovat eri mieltä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saara-57-sairastaa-ms-tautia-ja-toi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, olen myös työssä vanhustenhuollossa. Minua eniten auttaa ehkä se että ajattelen kullakin ihmisellä olevan aikansa.

Vanhukset ovat sitkeitä, elimistö kestää hyvin sillä on tottunut monia vuosikymmeniä sitten vähään energiaan ja kovaan ruumiilliseen työntekoon.

Vierailija
144/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka sanovat ettei näin tapahdu niin kyllä vaan kalliit Madoparit, Ketipinorit ja Risperdonit menee monille vihanneksille meidän hoivakodissa. Ne pitää väkisin tunkea sinne suuhun kun monet ei enää tiedosta edes syömistä.

Ja kalliit vaipat, ette tiedäkkään kuinka paljon rahaa valtiolla menee vihanneksien vaippoihin.

Tämä on täysin totta. Meillä on hoivakodissa täysin munaton lääkäri, joka hyppii omaisten pillin mukaan. 100-vuotiaalle jäykistyneelle sikiöasennossa makaavalle vuodepotilaalle syötetään Marevania omaisten käskystä, ettei vain tule veritulppaa. Samoin esim verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä menee monella loppuun asti.

Toisinaan omaisten vaatimukset ovat kovia. Meilläkin uhkasivat oikeustoimilla, jos aivoihin ja muualle etäispesäkkeitä lähettänyttä syövän kipua oltaisiin hoidettu edes parasetamolilla. Minä tulin siihen tilanteeseen terveyskeskusosastolla lääkärin vaihtuessa ja määräsin kipulaastarin, hoitajat eivät uskaltaneet laittaa.

Vierailija
145/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassanikin monia "vihanneksia" joita viimeksi tullut katsomaan puoli vuotta sitten siskon lapset. Tälläisiä ihmisiä ei haluta tulla enää katsomaan ja kyllä, me hoitajat olemme niiden mummojen kanssa siellä koko ajan mukana heidän elämässään. Me muistamme koska kukakin on vieraillut, varsinkin jos vierailut ovat todella harvinaisia.

Vierailija
146/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt menee yhteiskunnan varoja hukkaan.

Näillä rahoilla saisi tehtyä moottoriteitä lappiin.

Vierailija
147/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se, että meillä on tuhansia, pääosin hyvin vanhoja potilaita, jotka vain makaavat 24h/365vrk vuodessa sängyssä zombieina. He eivät enää kommunikoi tai ole henkisesti läsnä, heitä syötetään/letkuruokitaan jne. Käytännössä he ovat jo henkisellä tasolla kuolleita, vaikka elintoiminnot vielä pelaavatkin (kalliin hoidon ja lääkityksen avulla).

Voiko tuo enää olla ihmisarvoista tai järkevää elämää millään mittarilla? Tai mitenkään järkevää veronmaksajienkaan kannalta, hoito kun maksaa satoja euroja per päivä ja lääkkeet päälle.

Toki on omaisistakin kiinni. Terveyskeskusosastolla oli pitkälle dementoitunut vanhus, joka ei vuosiin ollut kyennyt nielemään, ja muutenkin eli liikuntakyvyttömänä ja kommunikoimattomana siellä vuoteen pohjalla jo vuosia. Hänellä oli nenä-mahaletku, joku aiempi lääkäri oli typeryyksissään määrännyt siinä vaiheessa, kun dementikon nielemisrefleksi meni. Osaston lääkäri vaihtui, ja lopetti nenä-mahaletkuruokinnan. Siitäkös omaiset kimmastuivat.

Vierailija
148/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä luulet tietäväsi onko omaisia käynyt, et sä siellä 24/7 ole paikalla kyttäämässä.

Omaisten käynnit kyllä kirjataan ylös.

Vierailija
149/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, olet väärässä ammatissa.

Lähes jokainen vanhuksia hoitava miettii näitä asioita joskus, minäkin. Monessa asiassa on paljon ylihoitamista. En itsekään näe mitään järkeä siinä, että 100-vuotiaalle dementoituneelle vuodepotilaalle syötetään sydän- ja verenpainelääkkeitä, vaikka nieleminenkin on vaikeaa.

Sehän ei oo hoitajista kiinni mitä lääkkeitä syötetään, luulis lääkäreitten ymmärtävän ettei 100 vuotiaalle enää kannata määrätä lääkkeitä, jos nekin olis sitä mieltä

Minä käyn uimahallissa vesijumpassa ja siellä käy myös 90-vuotias mies, joka ensin ui kilometrin ja tulee sen jälkeen vesijumppaamaan. Vasta hän oli Lapissa reissussa polkupyöränsä kanssa, ajoi pitkiä matkoja.

Vierailija
150/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olis sit kaikkein paras ku ihmiset kuolis siinä seittemänkymppisinä, ennenku ehtii tulla kaikkia vikoja ja vaivoja, kaikkien riesaks

Mulla alkoi tulla kremmpaa jo 5-kymppisenä, olisiko pitänyt kuolla?

N57

Vierailija
151/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laadin Omakantaan hoitotahdon, kun 50 v. tuli täyteen. Kerroin myös puolisolle ja lapsille tämän sisällön. En todellakaan aio jäädä kenenkään vaivoiksi. Vältän lääkäriäkäyntejä viimeiseen asti ja menen päivä kerrallaan. Se on menoa, jos antaa painon kasaantua.

Nykyisellään se omakantaan kirjattu potilaan hoitotahto ei näy siellä tk:n tai sairaalan koneilla. Sun kannttaa tulostaa se ja viedä se paikan päälle, jotta kirjaavat sen järjestelmään.

Vierailija
152/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän todellisuudessa nämä vuodepotilaat ole palliatiivisessa hoidossa eli ei aktiivisesti hoideta kuin jotain oiretta, joka ilmestyy.

Ei enää kalliita lääkkeitä eikä napapiikkejä. Napapiikkejä pitkäaikaisessa käytössä ei käytetä, käytetään korvaavia tabletteja. Napapiikit ovat leikkauksen tms jälkeen.

( Napapiikit tarkoittaa verenohennusta).

Aloittaja ei oo hoitaja.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000008993118.html

Juuri aamulehdessä uutisoitiin, että kun hoitokodissa joku vanhus menee huonoon kuntoon, niin jopa hoitokotiin lähetetään pelastushelikopteri - tai sitten ambulanssi. Kun itse olin vanhainkodin lääkärinä, tehtiin useimmille potilaille ei elvytetä päätös ja myös se, että hoidetaan loppuun asti siellä vanhainkodissa, eikä lähetetä muualle hoitoon sairastuessa kuin korkeintaan lonkkamurtumaepäilyissä, jos on liikkuva potilas. Saattohoitopäätöksiä tehtiin näille puhumattomille, sängyssä makaaville, kommunikoimattomille vanhuksille. Saattohoitopäätöksiin kirjattiin mm. , että infektiotita ei hoideta suonensisäisin antibioottein, ei anneta suonensisäistä nesteytystä, hoidetaan hoitopaikassa loppuun asti ja lopetetaan tarpeettomat lääkkeet.

Tosin yhden puhumattoman ja vuoteessa vain makaavan mummon kohdalla, kun lopetettiin lääkelistalta runsaasti lääkkeitä, niin mummo rupesi puhumaan ja kävelemään.

Olet julma provo.

Ei se pitkään sängyssä maannut mummeli pyty kävelemään. Ei jalat kanna.

Ei ollut provo. Näinkin voi käydä.

Vierailija
153/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miedän riesanamme."

Kuvaa hyvin koko vuodatustasi.

Hän varmasti tarkoitti koko yhteiskuntaa ja veronmaksajia. Onhan tuo järjetöntä, kun hoitajien resursseja tarvittaisiin muuallakin. Mutta hankala asia, mihin se raja vedettäisiin, ketä hoidetaan ja ketä ei

Voitaisiin aloittaa rajanveto siitä, että eutanasian saavat edes he, jotka ITSE sitä toivovat joko tällä hetkellä tai ennakoiden tulevaa.

Toistaiseksi mennään 'kaikki tai ei mitään' - periaatteella.

Vierailija
154/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lääkäriliitto vastustaa eutanasian laillistamista. Lääkäriliitto vastustaa myös sitä, että lääkärit velvoitettaisiin tekemään toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on jouduttaa potilaan kuolemaa. Passiivisen eutanasian lääkärinä hyväksyn, esim. sen, että vaikeasti dementoituneelle potilaalle ei määrätä keuhkokuumeeseen antibioottia.

Itsemurhassa avustamista ei sinänsä ole suomalaisessa lääketieteessä kriminalisoitu, mutta teko tuskin jäisi terveydenhuollon ammattihenkilön kohdalla ilman oikeuskäsittelyä.

Johan sitä kymmenessä käskyssäkin sanotaan: Älä tapa. Lääkärinvalassa korostaetaan elämän suojelua. Jos eutanasia tulee jossain vaiheessa lailliseksi, en minä ainakaan halua olla se lääkäri, joka toimenpiteen suorittaa. Yhtä hyvin tähän toimenpiteeseen voitaisiin toimipaikkakouluttaa talonmies,  jos tällä on halukkuutta lisätienesteihin.

Vierailija
155/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoitamisesta luovuttavat hoitajat myös valmiita korvaamaan menetetyt tulot liian aikaisesta asiakassuhteen päättämisestä? Suhteeseen on panostettu lääkäreiden, lääkeyritysten ja hoivapalveluyritysten kanssa, sekä hyvässä yhteistyössä vaalittu yritysten osakepääomien etuja.

Vierailija
156/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä ärsyttää olla jo nuorena monisairas mutta on siinä hyviäkin puolia. Ei huolta, että tarvitsisi elää kovin vanhaksi ja jos alkaa siltä tuntua, pois pääsee luonnollisista syistä sillä, että jättää lääkkeet ottamatta muutamana päivänä.

Tsempit sinulle! Olet tärkeä ja ihan on sinullakin syy olla täällä. Kaikkea hyvää ja ihanaa tiellesi!

Vierailija
157/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia ei edes hoideta oikein, ei tarkisteta saako rautaa, hivenaineita, vitamiineja tarpeeksi. Ei ruokita parhaalla ravinnolla, vaan peruna-kastikelinjalla ja muulla sellaisella perusmätöllä.

Ei kuntouteta, eikä liikuteta tarpeeksi, ei tietenkään kellään ole aikaa sellaiseen.

Kun minä olen niin vanha, että paskon Allenin ja en ymmärrä enää mistään mitään ja kuihdun sikiöasentoon, toivon, että minua ei todellakaan enää kuntoutusta ja raahata ja liikuteta. Hellä, hyvä perushoitoa ja antakaa kuolla pois.

Suvussani on Alzheimerin ja olen nähnyt, millainen loppuni voi olla

Vierailija
158/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen kirjoittelu olisi täysin turhaa, jos vanhusten olot parannettaisiin ihmisarvoisiksi.

Esim pesulle pitää päästä useammin kuin kerran viikossa. Saunamahdollisuus.

Lämmin peitto päällä tai lämmin huone. (Jossain on vaan lakana)

Ulkoilu pitää olla mahdollista avustajan kanssa ympäri vuoden, jos asiakas siitä pitää.

Jokaiselle keskusteluseuraa minimi tunti päivässä tao lehdenlukua tms. Kunnon mukaan. Ihminen on sosiaalinen yleensä.

Fysioterapiaa joka päivä puoli tuntia, jos on tarpeen.

Herkkuruokia mahdolliseksi saada.

Oma huone tietysti

Siistit ja nätit yhteistilat

Totuus on ettei noista ole mitään hyötyä niille vaipoissa oleville hoivakotipotiöaille jotka liikuttavat enää itse vain silmiään ja nieleminen sujuu refleksillä. Tai niille jotka ovat demontoituneet kasvin asteelle. Nämä eivät huomaa vaikka talo sortuisi ympäriltä.

Vierailija
159/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laadin Omakantaan hoitotahdon, kun 50 v. tuli täyteen. Kerroin myös puolisolle ja lapsille tämän sisällön. En todellakaan aio jäädä kenenkään vaivoiksi. Vältän lääkäriäkäyntejä viimeiseen asti ja menen päivä kerrallaan. Se on menoa, jos antaa painon kasaantua.

Nykyisellään se omakantaan kirjattu potilaan hoitotahto ei näy siellä tk:n tai sairaalan koneilla. Sun kannttaa tulostaa se ja viedä se paikan päälle, jotta kirjaavat sen järjestelmään.

Niin ja entäs jos mieli muttuu? Siellä sitten pyörii vanhentunut ja väärä hoitotahto ties kuinka monessa paikassa kopiona....

Vierailija
160/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia ei edes hoideta oikein, ei tarkisteta saako rautaa, hivenaineita, vitamiineja tarpeeksi. Ei ruokita parhaalla ravinnolla, vaan peruna-kastikelinjalla ja muulla sellaisella perusmätöllä.

Ei kuntouteta, eikä liikuteta tarpeeksi, ei tietenkään kellään ole aikaa sellaiseen.

Kun minä olen niin vanha, että paskon Allenin ja en ymmärrä enää mistään mitään ja kuihdun sikiöasentoon, toivon, että minua ei todellakaan enää kuntoutusta ja raahata ja liikuteta. Hellä, hyvä perushoitoa ja antakaa kuolla pois.

Suvussani on Alzheimerin ja olen nähnyt, millainen loppuni voi olla

Aikamoista, että paskot Allenin!

Woody Alleninko? Miten teet sen?