Miten ne vanhukset pitäisi hoitaa?
Hoitajamitoituksen takia yksityisiä hoitokoteja ei pysty pyörittämään. Hoitajia ei saa ilmeisesti edes rahalla ja ihan järjettömiä ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa maksaa. Tällä hetkellä vanhukset tukkivat päivystykset ja sairaalat, joissa hoitajamitoitusta ei ole, mutta samaan aikaan nuoremmat sairaat jäävät hoidotta.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Tänää juuri katsoin diagrammia joka osoitti kuinka nopeasti vanhuksien määrä lisääntyy ja työikäisiä ei niinkään. Pulassa ollaan. Jos vielä verotuloja ei saada kun ihmiset eivät viitsi tehdä töitä , pulassa ollaan. Robotteja odotellessa.
Töistä pitää maksaa palkka. Ilmaistyöntekijä ei laita rahaa kiertoon.
Yhteiskunta ei pyöri, jos raha ei liiku, vaan kertyy veroparatiisiin muutaman harvan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian laillistaminen helpottaisi tilannetta kaikin tavoin
OK. Kuka on vapaaehtoinen murhaaja, käsi ylös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain ehdotuksia
- Elvytyskielto lähtökohtaisesti ihmisille. He voivat itse käydä ruksaamassa tuon päälle
- Pitkän eliniän ihannoinnista luopuminen. Paras kansalainen on se, joka kuolee kun pääsee eläkkeelle
- Työttömät työkykyiset tekemään vahustenhoitoon auttavia töitä, ei asiakasrajapintaan
- Jonkinlaista kevytorganisointia järjestelmätuella, jonka kautta vapaaehtoiset voivat tehdä pienimuotoisia avustavia töitä, esim. samassa talonyhtiössä oleville vanhuksille
Voisit siellä eduskunnassa viestejä naputellessasi olla hyödyllinen ja mennä mieluummin Meikkuun osastolle auttamaan vanhuksia. Ja ihan vapaaehtoisesti ilmaistyöpohjalta, kun se on niin kivaa.
Olen kesälomalla. Enkä työskentele eduskunnassa. En vastustaisi vapaaehtoistyötä, jos joutuisin työttömäksi.
En ole työtön minäkään, mutta eikös työttömän pidä hakea koko ajan töitä? Vapaaehtoistyö on tuosta ajasta pois.
Lisäksi kapitalismissa kaikesta maksetaan. Ei ole olemassa ilmaisia aterioita.
Mmmpm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset velvoitettaneen hoitamaan.
Työkykyisten ja -ikäisten ihmisten halutaan käyvän töissä.
Mutta myös ottamaan vanhus kotiinsa asumaan niin että eletään useammassa sukupolvessa kuten ennen.
Ajattelen että silloin on varmaankin eletty "maalla" tai omissa taloissa ainakin. Työikäiset eivät ole käyneet kai tilan ulkopuolella työssä vaan on kasvatettu elukoita ja viljaa omilla mailla. Joku aina ollut kotona ja samalla hoidellut peräkammarissa maannutta isovanhempaa. Tuskin monella perheellä on mummoa tai pappaa kerrostalokolmion olkkarin nurkassa makaamassa?!
Muuten oikein, mutta ei ketään peräkamarissa makaavaa sänkyyn hoidettu. Paitsi ehkä ne ihan viimeiset viikot juuri ennen kuolemaa.
Kun oli kantovesi eikä kertakäyttövaippoja, ymmärrät varmaan että todellakaan ei annettu kenenkään aikuisen paskoa ja kusta alleen. Ja jos olet joskus maalla edes käynyt, tiedät ettei kenelläkään olisi oikeasti ollut aikaakaan hoitaa aikuista ihmistä kuin lasta, kun lapsetkin olivat aika heitteillä, isommat vahtivat pienempiä kun aikuiset olivat heinäpellolla tai äiti navetassa ja isä tukkimetsässä.
Toisaalta, kuten joku taisi jo todetakin, ei ollut tällaisia avuttomia vanhuksia, jotka eivät enää jaloillaan pysy ja mitään muista. Kuoltiin paljon ennen. Dementiakin vie hyvin nopeasti, jos kukaan ei ehdi koko ajan vahtimaan, ettei dementti painele suolle ja putoa silmäkkeeseen -eikä muistisairauksia ylipäänsä ollut niin paljoa, kun ei eletty niin vanhoiksi. Yksinkertaisempi ravinto ja vähäisemmät ympäristömyrkyt saattoivat myös vaikuttaa asiaan.
Mutta joo, ennen ihmiset saivat sydänkohtauksen tai aivohalvauksen ja se oli sitten siinä, ehkä pari viikkoa vielä sinnittelivät sängyssä. Syöpään kuoleminen otti pidempään, mutta ei siinäkään sänkyyn passattavana oltu kuukausia, saati vuosia. Syöpään kuoleminen itse asiassa on muuten aika paljon nopeampaa kuin uskoisi, nykyaikana nähty pitkällinen kuihtuminen ja kituminen johtuu aika pitkälti hoidoista. Elinikä toki pitenee, mutta millä hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänää juuri katsoin diagrammia joka osoitti kuinka nopeasti vanhuksien määrä lisääntyy ja työikäisiä ei niinkään. Pulassa ollaan. Jos vielä verotuloja ei saada kun ihmiset eivät viitsi tehdä töitä , pulassa ollaan. Robotteja odotellessa.
Yhteiskunta ei pyöri, jos raha ei liiku, vaan kertyy veroparatiisiin muutaman harvan tilille.
Oletko vasemmistoliiton ekonomisti? Jos annat kaverille rahaa 100 euroa, ja hän antaa sinulle takaisin 35 euroa. Kannattaako sinun moninkertaistaa rahan lahjoittaminen, jos rahaa tulee samassa suhteessa takaisin kuin edellisellä kerralla?
Ehkä , jos pitkälle edennyt muistisairaus eikä enää itse pysty syömään, ei enää syötettäisi vaan annettaisiin luonnollisesti edetä loppuun. Jotenkin surullista nämä parantumattomasti sairaat joille lusikoidaan puuroa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain ehdotuksia
- Elvytyskielto lähtökohtaisesti ihmisille. He voivat itse käydä ruksaamassa tuon päälle
- Pitkän eliniän ihannoinnista luopuminen. Paras kansalainen on se, joka kuolee kun pääsee eläkkeelle
- Työttömät työkykyiset tekemään vahustenhoitoon auttavia töitä, ei asiakasrajapintaan
- Jonkinlaista kevytorganisointia järjestelmätuella, jonka kautta vapaaehtoiset voivat tehdä pienimuotoisia avustavia töitä, esim. samassa talonyhtiössä oleville vanhuksille
Voisit siellä eduskunnassa viestejä naputellessasi olla hyödyllinen ja mennä mieluummin Meikkuun osastolle auttamaan vanhuksia. Ja ihan vapaaehtoisesti ilmaistyöpohjalta, kun se on niin kivaa.
Olen kesälomalla. Enkä työskentele eduskunnassa. En vastustaisi vapaaehtoistyötä, jos joutuisin työttömäksi.
En ole työtön minäkään, mutta eikös työttömän pidä hakea koko ajan töitä? Vapaaehtoistyö on tuosta ajasta pois.
Niin. Työttömyys ja muilla avustuksilla elävien pitää maksaa jollain tavoin takaisin.
Tietenkin noista töistä saisi vapaata, jos pitäisi mennä haastatteluun, tai joutuisi valmistautumaan haastatteluun. Työn haku ei ole kenellekkään 7.5h/päivä työ.
Näen punaista näistä pitää ottaa vanhemmat kotiisi asumaan.
Molemmat vanhemmat oli ja ovat lapsenhakkaajia, henkidtä ja fyysistä väkivaltaa käyttäviä kiusaajia, lasten alistajia ja nöyryyttäjiä jotka on koko ikäni yrittäneet tuhota, alistaa, vahingoittaa lapsiaan.
Lapsuuteni oli yksiselitteisesti hirveä. Todellinen tuuri että olen elossa.
En ole MITÄÄN VELKAA noille ihmishirviöille ja voitte olla varmoja etten auta tai hoida noita mitenkään. Jos laki pakottaisi niin menen mieluummin vankilaan istumaan lain rikkomisesta, kun alan taas noiden kiusattavaksi. Joudun asumaan monen sadan kilsan päässä salatuin tiedoin.
Tästä keskustelusta unohtuu kivasti se että kaikilla meillä ei ole hyvät ja rakastavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätä hoiva-avustajia ja samalla vähentää säännöstelyä. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että pitäisi ihan jollain paskapalkalla töitä tehdä. Raha jos mikä on niin epätasa-arvoinen asia kun vaan voi olla. Todellakin joillakin sitä on kahmalokaupalla ja toisilla ei sitten olekaan juurukaan mitään. Rahan kohdalla olen ymmärtänyt täysin että elämä ei todellakaan ole reilua. Surkuhupaisaa kyllä lohduttaudun sillä, että ei sekään onnea tuo.
Inhimillisesti, rakkaudella ja arvostavasti ilman pisnesajattelua. Rauhaisasti, kuunnellen ja hellien.
Vanhuudenkodit tulisi olla kaikin mahdollisin tavoin kauniita paikkoja ihmisille. Viihtyisät tilat ja kaunein ympäristö.
Viimeinen koto, ennen taivaan kotia. Millaisessa haluaisit asustaa?
Toteutetaan tämä suomalaiset. Me luomme tämän maan.
Tähän voisi lisätä vielä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain ehdotuksia
Niin. Työttömyys ja muilla avustuksilla elävien pitää maksaa jollain tavoin takaisin.
Tietenkin noista töistä saisi vapaata, jos pitäisi mennä haastatteluun, tai joutuisi valmistautumaan haastatteluun. Työn haku ei ole kenellekkään 7.5h/päivä työ.
Kerro tämä työkkärille.
Realiteetti on se, että me työttömät emme ihan aidosti voi tehdä vapaaehtoistöitä. Tai opiskella viikonloppuisin/iltaopiskeluna toisen asteen tutkintoa. Työkkärin mukaan toisen asteen opiskelu on aina täysipäiväistä, joten jos ei ole saanut lupaa opiskella, otetaan työttömyyskorvaus pois -vaikka tosiasiassa tunteja olisi jotain 10 viikossa. Iltaisin ja lauantaisin.
Suurin piirtein sama, mitä vapaaehtoistyöhön tulee.
Emme me työttömät näitä mielivaltaisia sääntöjä keksi, vaan työkkäri.
Ainoa sallittu vapaaehtoistyö on kuntouttava työtoiminta.
Minä vihaan äitiäni enkä todellakaan aio sitä hoitaa. Hän on mielenterveysongelmillaan koittanut tuhota koko elämäni. Hän ei minua enää määrää. Hän manipuloi minua koko nuoruuden ajan. Hänellä ei ole ollut koskaan ystäviä muuta kuin takertua lapsiinsa.
Niin, mitään lakia pakkohoitamisesta ei omaisille voi tehdä. Osalla vanhemmat ovat olleet niin paskoja ettei aikuinen lapsi ole missään väleissä. Omat vanhemmat on tällaiset. Osa ei taas itse pysty hoitamaan, esim pitkäaikaissairaana. Osa asuu kaukana.
Ja ennenkaikkea: tällaisen lain toteutumista ei voi valvoa kukaan eikä poliisi ehdi juoksemaan tuhmien lasten perässä jotka ei tottele. Minä en esim suostuisi hoitamaan vanhempiani vaikka aseella uhattaisi.
Sen sijaan sellainen pakkokeino voi tepsiä että jokaista vanhat vanhemmat omaavaa pakkoverotettaisiin jollain lisäverolla. Sitä vastaan ei voi taistella.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia koskisi myös syvästi kehitysvammaisia lapsia ja muita vammautuneita. Nykykeskustelussa se näytä olevan piikki, joka annetaan jokaiselle yli 70-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä , jos pitkälle edennyt muistisairaus eikä enää itse pysty syömään, ei enää syötettäisi vaan annettaisiin luonnollisesti edetä loppuun. Jotenkin surullista nämä parantumattomasti sairaat joille lusikoidaan puuroa suuhun.
Juuri näin sitten kehitysvammaisten nuorten ja lastenkin kohdalla. Syötetään suuhun, mitään ei henkilö ymmärrä, ei ole koskaan tehnyt tuottavaa työtä valtakunnan hyväksi, on vain menoerä.
Annetaan luonnollisesti edetä loppuun.
Valitettavasti elämästä ovat kadonneet realiteetit. Kun eletään erittäin pitkään, viimeiset vuodet ovat harvoin enää laadukasta elämää. Suosittelen tutustumaan hoivakoteihin.
Meillä on nyt edessä yhteiskunnallinen kysymys, halutaanko ylikuormittaa terveydenhuoltoa sillä, että osaa pidetään keinotekoisesti pitkään elossa, jolloin hoitoa ei riitä kaikille?
Omaishoitajille hoitajien palkka, niin alkaa kiinnostamaan hoitaa omaisensa. Kyllä minä jäisin hoitamaan omaistani, jos siitä maksettaisiin kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia koskisi myös syvästi kehitysvammaisia lapsia ja muita vammautuneita. Nykykeskustelussa se näytä olevan piikki, joka annetaan jokaiselle yli 70-vuotiaalle.
Ajatteletko samalla tavalla myös esim maksuttomasta ehkäisystä, pilleri joka tungetaan väkisin jokaiselle yli 25-vuotiaalle ? Kaltaisesi jarruttavat hyvää lakimuutosta.
Ennen ihmisten elinikäkin oli kauttaaltaan alhaisempi kuin nykyään ja kaikenikäisiä kuoli sairauksiin, jotka nykyään voidaan hoitaa. Mun on mahdotonta ottaa kotiini kahta kahdeksankymppistä huonosti liikkuvaa vanhempaani, joiden paikka parin vuoden kuluttua on jossain palvelutalossa tai vastaavassa. Toisella jo dementian oireita kuten sisarellaankin.
He asuvat reilun 600 km päässä kodistani, joka ensinnäkin pitäisi vaihtaa, koska huoneita on kahdessa kerroksessa. WC:t ja pesutilat pitäisi vähintäänkin remontoida heille sopiviksi, jos pysyttelisivät vain alakerrassa. Toinen puoli asiaa on se, että ilmiriita välillemme puhkeaisi viikossa. Vanhempani sosiaaliset taidot ovat olemattomat ja mielipiteet peräisin jostain agraarikulttuurin ajoilta. Niitä ikänsä kuunneltuaan on ehkä vähän turhankin ärsytysherkkä. Eikä lapsuuteni mitään onnen auvoa heidän hoteissaan ollut.
Minulla ei ole varaa kustantaa heille hoitajaa, satunnaisia siivouspalveluja kyllä, ellen pääse itse paikan päälle säännöllisesti. On perussairauksia itsellänikin ja vähän kohtuutonta hoitaa edes siivoustointa satojen kilometrien päässä, kun tekemistä huushollin kanssa työssäkäyvällä olisi täällä kotonakin. Ei niitä voi miehen kontolle pelkästään jättää.
Äitini oli kotiäiti, hän kävi työssä vain ennen syntymääni. Ei meillä kuitenkaan kumpikaan mummoista tai vaareista asunut.