Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ne vanhukset pitäisi hoitaa?

Vierailija
12.08.2022 |

Hoitajamitoituksen takia yksityisiä hoitokoteja ei pysty pyörittämään. Hoitajia ei saa ilmeisesti edes rahalla ja ihan järjettömiä ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa maksaa. Tällä hetkellä vanhukset tukkivat päivystykset ja sairaalat, joissa hoitajamitoitusta ei ole, mutta samaan aikaan nuoremmat sairaat jäävät hoidotta.

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen punaista näistä pitää ottaa vanhemmat kotiisi asumaan.

Molemmat vanhemmat oli ja ovat lapsenhakkaajia, henkidtä ja fyysistä väkivaltaa käyttäviä kiusaajia, lasten alistajia ja nöyryyttäjiä jotka on koko ikäni yrittäneet tuhota, alistaa, vahingoittaa lapsiaan.

Lapsuuteni oli yksiselitteisesti hirveä. Todellinen tuuri että olen elossa.

En ole MITÄÄN VELKAA noille ihmishirviöille ja voitte olla varmoja etten auta tai hoida noita mitenkään. Jos laki pakottaisi niin menen mieluummin vankilaan istumaan lain rikkomisesta, kun alan taas noiden kiusattavaksi. Joudun asumaan monen sadan kilsan päässä salatuin tiedoin.

Tästä keskustelusta unohtuu kivasti se että kaikilla meillä ei ole hyvät ja rakastavat vanhemmat.

Näinhän se on. Itse olin aikoinaan vuosia muistisairaan äitini omaishoitaja. Raskasta oli, mutta joskus puolitosissani vitsailin, että "harmi", kun äitini oli minulle aikoinaan täydellinen, hyvä ja rakastava äiti. Huonon äidin olisi voinutkin hyljätä, (minulle) maailman parasta en.

Minun vanhempani olivat ihania ja lapsuuteni onnellinen. Ei minusta silti olisi omaishoitajaksi, en pystyisi muutenkaan hoitotyöhön. Kummallinen ajatus, että kaikki olisivat hyviä hoitamaan - erityisesti naiset. Omat veljenikin olisivat parempia. Kyllä minä haluan vanhemmilleni parasta mahdollista hoitoa eli ammattilaiset tekemään sitä työtä. Ja he saavat eläkettä, siitä ne kulut otetaan. Mitään perintöjä heidän ei ainakaan minulle tarvitse säästellä.

Vierailija
202/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheinen , vanhus, ei muistisairas vaan pää toimi mutta keho alkoi sanoa sopimustaan irti. Hänelle tärkeä liikuntakyky meni. Kipuja. Oli hoitopaikassa ja sieltä säönnöllisin väliajoin, kun vointi huononi , lähetettiin ambulanssilla päivystykseen tippaan. Ja sitten taas palvelutaloon. Näin tehtiin , vaikka hän ei olisi halunnut sinne tippaan. Kuulemma olisi syytetty heitteillejätöstä jos ei näin olisi toimittu. Hän pyysi lääkärin paikalle ja kertoi haluavansa kuolla siinä sängyssä rauhassa eikä seilata ambulanssilla sairaalan ja palvelutalon väliä. Lääkäri totesi hänet täysjärkiseksi ja taisi olla ihan vanhuksen allekirjoitus, että hänen toiveestaan hän haluaa jäädä niille sijoilleen. Lopetti syömisen ja lääkkeet nielemisenkin oltua heikkoa ihan omasta toiveestaan ja aika pian pääsi maallisesta kurimuksesta. Moni muistisairas tekisi samoin jos olisi keino ilmaista itseään, mutta ei, väkisin syötetään.

Eli tässäkin tapauksessa hyvissä ajoin tehty hoitotahto olisi hoitanut asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä , jos pitkälle edennyt muistisairaus eikä enää itse pysty syömään, ei enää syötettäisi vaan annettaisiin luonnollisesti edetä loppuun. Jotenkin surullista nämä parantumattomasti sairaat joille lusikoidaan puuroa suuhun.

No tämän voi hoitaa tekemällä hoitotahdon. Sinne vaan kirjaa, että "mikäli sairastun .. minua ei saa pakkoruokkia vaan minun voi antaa kuihtua ja kuivua .. kipulääkkeitä saa antaa"

Vierailija
204/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus pärjää kotonaan puoliso hoitajanaan, mutta tälle puolisollekin pitäisi jotenkin taata mahdollisuus vapaaseen, mikä parantaisi jaksamista. Eli joku lomittaja tulisi kotiin tai hoidettavan voisi viedä hoitoon jonnekin, kun hoitajan pitää käydä asioimassa taikka ihan vaan päästä joskus nukkumaan.

Tuntuu pahalta katsoa, miten 70+ ikäinen vanhempani ei saa enää nukkua öitään, kun samanikäinen sairas puoliso ramppaa vessassa 2-4 kertaa yössä ja häntä pitää auttaa. Tämä ajaa kyllä sen hoitajankin ihan piippuun.

Muistan itse, mitä se oli, kun vauva herätti monta kertaa yössä. Ei aivot toimineet enää ja oman käden kuolemakin alkoi viehättää.

Tämä. Jokainen joka on nähnyt miten omaishoitaja väsyy ja harmaantuu ihan yhden vuoden aikana tietää mitä puhuu. Väsymys, pelko, huoli, oman elämän muuttuminen painajaiseksi, vaikka haluat vain auttaa rakasta ihmistä. Teet ilmaista työtä ja kun se loppuu, olet itse hoidettava.

Vierailija
205/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset elää liian vanhoiksi.

Tässä on totuus. Elinikää pyritään kaikin konstein pidentämään, vaikka siitä ei itse asiassa koidu kuin ongelmia ja kuluja. Ne viimeiset 5-10 vuotta ovat monille pelkkää avuttomana lojumista. Siitä on ihmisarvoinen elämä kaukana.

Aldous Huxleyn kirjassa Uljas uusi maailma on mielenkiintoinen tulevaisuudenkuva: ihmisten ikääntyminen saadaan lääketieteen avulla pysähtymään 30 ikävuoteen, mutta sitten kuolema tulee 60-vuotiaana yhtäkkiä. Eli siihen saakka eletään nuorekkaana ja terveenä... ehkä parempi kuin sairaana ikälopuksi kituuttaminen?

Aika harva siitä henkirievustaan on sitten tositilanteessa valmis luopumaan, jos vaan hoitoa on olemassa.

Vierailija
206/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joitain ehdotuksia

- Elvytyskielto lähtökohtaisesti ihmisille. He voivat itse käydä ruksaamassa tuon päälle

- Pitkän eliniän ihannoinnista luopuminen. Paras kansalainen on se, joka kuolee kun pääsee eläkkeelle

- Työttömät työkykyiset tekemään vahustenhoitoon auttavia töitä, ei asiakasrajapintaan

- Jonkinlaista kevytorganisointia järjestelmätuella, jonka kautta vapaaehtoiset voivat tehdä pienimuotoisia avustavia töitä, esim. samassa talonyhtiössä oleville vanhuksille

Voisit siellä eduskunnassa viestejä naputellessasi olla hyödyllinen ja mennä mieluummin Meikkuun osastolle auttamaan vanhuksia. Ja ihan vapaaehtoisesti ilmaistyöpohjalta, kun se on niin kivaa.

Olen kesälomalla. Enkä työskentele eduskunnassa. En vastustaisi vapaaehtoistyötä, jos joutuisin työttömäksi.

En ole työtön minäkään, mutta eikös työttömän pidä hakea koko ajan töitä? Vapaaehtoistyö on tuosta ajasta pois.

Lisäksi kapitalismissa kaikesta maksetaan. Ei ole olemassa ilmaisia aterioita.

Niin. Työttömyys ja muilla avustuksilla elävien pitää maksaa jollain tavoin takaisin. 

Tietenkin noista töistä saisi vapaata, jos pitäisi mennä haastatteluun, tai joutuisi valmistautumaan haastatteluun. Työn haku ei ole kenellekkään 7.5h/päivä työ.

Eli työttömien reservi onkin hyödyllinen, koska sillä voi teettää pakkotyötä? Siksi työttömyyttä ei halutakaan ratkaista! Olisipa muuten jännä nähdä se hoidon taso, mikä pakottamalla tulisi, muttei välttämäti kokea. Itse varmasti vanhuksena nauttisit kovasti?

Työttömyyskorvausta maksaa itse työtönkin veroina työttömyyskorvauksestaan, näin olen ymmärtänyt. Yhteiskunnassamme kaikki maksavat veroja - paitsi ne veroparatiisin porukat.

Työttömyyskorvaushan kehitettiin vuoden 1918 jälkimainingeissa, koska nälkäiset työttömät kävivät väkivaltaisiksi.

Vierailija
207/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia

Vierailija
208/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta noita hoitolaitoksia pitäisi vain olla enemmän ja vähän eri tasoisia osastoja niissä. Ihan sängyssä makoileville vanhuksille omansa, vielä liikkumaan pystyville omansa ja jopa olla mahdollisuus päästä hoitokotiin silloin kun itse haluaa ja olla sitten oma osastonsa vaikkapa aika hyvin vielä toimeen tuleville vanhuksille (kertotoimintaa ja muuta virikettä päivällä). Nyt moni vanhus istuu kotona yksinään ja tuntee olonsa yksinäiseksi, omaiset käyvät kaupassa, siivoavat ja tekevä raskaammat kotityöt, joita vanhus ei enää itse jaksa tehdä. Muuten voi mummo/pappa olla hyvässäkin kunnossa vielä. 

Hoitolaitoksissa ei koko henkilökunnan tarvitse olla th-alan ammattilaisia. Voisiko ajatella esim. että opiskelijat (erityisesti lääkäri, hoitoalan jne) saisivat helposti kesätöitä ja tuntitöitä talvella tällaisista paikoista ja tekisivät niitä auttavia töitä, kävisivät katomassa huoneessa miten vanhus voi, juttelemassa, lukemassa lehtiä, kuumana kesänä juottamassa tarpeeksi (tiedän monta vanusta näissä hoitolaitoksissa, joilla tulee nestehukka helteellä, kun eivät juo tarpeeksi ja sitten tulee sairaalareissu sen vuoksi). Virkeimpiä vanhuksia voisivat viedä ulos ja pitää siellä seuraa. Jäisi sitten sille koulutetulle henkilökunnalle työaikaa ns. hoidolliseen työhön.

Ja tässä on turha sanoa, että opiskelijat eivät mene töihin. Oma lapseni, joka opiskelee yliopistossa yritti hakea paikalliseen hoitokotiin kesätöihin, mutta kun ei ole th-alan koulutusta, niin ei otettu ja täysin avustavista töistä on kyse. Omaa mummoaan auttaa kyllä aina kesällä, ja mummo joka on juuri tällainen yksin asuva vanhus on niin iloinen kun lapsenlapsi kyläilee kesällä useammin ja tekee mummon pyynnössä mattojen pesua, verhojen ripustamista, käydään torilla, ulkona jne ja vain jutellaan. 

Eli sellaisia normikansalaisia, esim. opiskelijoita pitäisi palkata avustaviin töihin näihin, opiskelijat saava tienata aika paljon vuodessa verottomana ja ilman, että vaikuttaa opintotukeen, joten mistään isoista palkoista ei ole kyse.

Tässä on ideaa.

Olisi vaikka tiettyjä kerrostaloja, joihin asutettaisiin vanhuksia ja opiskelijoita. Opiskelijat maksaisivat vähemmän vuokraa, mutta heidän kuuluisi esim muutaman tunnin kuukaudessa tehdä pieniä avustavia tehtäviä ja olla juttuseurana.

Suomessa taisi ollakin kokeilu asiasta, toivottavasti on jatkunutkin.

Vierailija
209/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut yhdestäkään 60 vuotiaasta joka    mielellään kuolisi pois. Jättäisi lapset ja lastenlapset ja puolison ,  ystävät ja nuoremmat  siskonsa. Sellaset kirjat : Uusi uljas maailma .  Ne ovat ihan roskaa. Itse ole 74 vuotias  ja olen touhkas ja kaikessa vielä mukana. Perheeni on tärkeintä elämässä.   Me vanhat myös autamme  nuoria monessa , myös taloudellisesti. Meidän suvussa myös miehet  elävät pitkään. Olemme kuluttajia siinä missä muutkin.

Vierailija
210/240 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikäyntilääkärit käyttöön. ..iltapäivystys paikallisiin terveyskeskuksiin. Vain vakavasti sairaiden päivystys sairaalaan. Ihan hyviä ehdotuksia.

Juopot, narkit ja lapsen yskäisyn takia lääkärikäytiä huutavat mammat pois päitystyksistä. Vastaavat 60 6 päivystyskäynneistä.

T Akuutin lekuri

Eikös noille juopoille ja narkeille voisi jossakin antaa sellaista lääkettä, että lähtisivät lopulliselle matkalleen? Ei heistä ole kukaan työkuntoinen ja yhteiskunnalle hyödyllinen, vaikka jollakin ihmeellä saataisiinkin aineista eroon?

Rehellisesti sanoen.

Jos tälle linjalle lähdetään, niin mietipä vielä uudelleen niitä muistisairaita. Kummasta on parin prosentin todennäköisyys saada vielä tolkullinen yhteiskunnan jäsen, juoposta vai muistisairaasta?

Vierailija
211/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.1.2023 eli muutaman kuukauden päästä sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi siirtyy kunnilta hyvinvointialueille ja niiden rahoituksesta vastaa valtio. Eli kaikki vanhustenhoitoon liittyvä rahoitetaan jatkossa valtion kassasta. Aiemmin on ollut tärkeää äänestää kuntavaaleissa, jos on halunnut yrittää vaikuttaa siihen, miten vanhusten asiat omassa kotikunnassa hoidetaan. Jatkossa kuntavaaleilla ei ole enää asiaan merkitystä (paitsi Helsingissä) vaan eduskuntavaaleilla sekä uusilla aluevaaleilla. Mielenkiinnolla odotan, kuinka kitsas tai avokätinen seuraava hallitus (joka äänestetään ensi huhtikuussa) tulee olemaan hyvinvointialueiden rahoittamisen suhteen. Hoitajapulalle tuskin tullaan tekemään mitään ennen sote-palveluiden siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille. 

Vierailija
212/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääomittamalla valtiolle jokainen vähänkin suurempi omistuskämppä niin ei tarvitsisi sitten olla perintöverojakaan. kyllä te siellä muiden neljän kanssa ainakin kanssa viihdytte uudessa kodissanne! ja palvelusväki vie pissille sillon kun ehtii ja hyvästä hinnasta erikseen. tämä on kokoomnusvetoisen kunnan politiikkaa pitkältä ajanjaksolta.

Vierailija
213/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian laillistaminen helpottaisi tilannetta kaikin tavoin

Eutanasia koskisi myös syvästi kehitysvammaisia lapsia ja muita vammautuneita. Nykykeskustelussa se näytä olevan piikki, joka annetaan jokaiselle yli 70-vuotiaalle.

Eutanasia EI voi koskea syvästi kehitysvammaisia. Eutanasian kriteeri on se, että täysijärkinen ihminen haluaa kuolla. Syvästi kegitysvammaisia eutanasia ei koske.

Vierailija
214/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia pitää kunnioittaa ja anta kunnollinen hoitotarve ne ovat tämän maan rakentanut ja antanut terveytensä sodass

Vierailija
215/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään 60 vuotiaasta joka    mielellään kuolisi pois. Jättäisi lapset ja lastenlapset ja puolison ,  ystävät ja nuoremmat  siskonsa. Sellaset kirjat : Uusi uljas maailma .  Ne ovat ihan roskaa. Itse ole 74 vuotias  ja olen touhkas ja kaikessa vielä mukana. Perheeni on tärkeintä elämässä.   Me vanhat myös autamme  nuoria monessa , myös taloudellisesti. Meidän suvussa myös miehet  elävät pitkään. Olemme kuluttajia siinä missä muutkin.

Vanhukset eivät tajua olevansa sekä kauhea rasite läheisilleen että yhteiskunnalle. Siksi yhteiskunnan pitää ottaa vastuu ja hoitaa asia. Pakollinen eutanasia sinä vuonna kun täyttää 70.

Vierailija
216/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojanmaa kirjoitti:

Vanhuksia pitää kunnioittaa ja anta kunnollinen hoitotarve ne ovat tämän maan rakentanut ja antanut terveytensä sodass

Sodassa olleet on jo kuolleet. Siihen on turha vedota.

Vierailija
217/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian laillistaminen helpottaisi tilannetta kaikin tavoin

Ei läheskään niin paljoa kuin luulet. Suurin osa ihmisistä ei halua eutanasiaa sairaanakaan.

Vierailija
218/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset velvoitettaneen hoitamaan.

Jos joudun hoitamaan meidän sekopäistä mammaa, niin joudun itse hoitoon. Sitten tulee kaksi hoidettavaa.

Vierailija
219/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen , vanhus, ei muistisairas vaan pää toimi mutta keho alkoi sanoa sopimustaan irti. Hänelle tärkeä liikuntakyky meni. Kipuja. Oli hoitopaikassa ja sieltä säönnöllisin väliajoin, kun vointi huononi , lähetettiin ambulanssilla päivystykseen tippaan. Ja sitten taas palvelutaloon. Näin tehtiin , vaikka hän ei olisi halunnut sinne tippaan. Kuulemma olisi syytetty heitteillejätöstä jos ei näin olisi toimittu. Hän pyysi lääkärin paikalle ja kertoi haluavansa kuolla siinä sängyssä rauhassa eikä seilata ambulanssilla sairaalan ja palvelutalon väliä. Lääkäri totesi hänet täysjärkiseksi ja taisi olla ihan vanhuksen allekirjoitus, että hänen toiveestaan hän haluaa jäädä niille sijoilleen. Lopetti syömisen ja lääkkeet nielemisenkin oltua heikkoa ihan omasta toiveestaan ja aika pian pääsi maallisesta kurimuksesta. Moni muistisairas tekisi samoin jos olisi keino ilmaista itseään, mutta ei, väkisin syötetään.

Eli tässäkin tapauksessa hyvissä ajoin tehty hoitotahto olisi hoitanut asian.

Vanhuksella oli kyllä hoitotahto, mutta silti palvelutalosta soitettiin aika-ajoin ambulanssi ja vanhus vietiin nesteytykseen. Ja sitä hän ei tahtonut. Pelättiin laiminlyöntiä.

Vierailija
220/240 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksille pitäisi tarjota eutanasiaa, aktiivisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän