Miten ne vanhukset pitäisi hoitaa?
Hoitajamitoituksen takia yksityisiä hoitokoteja ei pysty pyörittämään. Hoitajia ei saa ilmeisesti edes rahalla ja ihan järjettömiä ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa maksaa. Tällä hetkellä vanhukset tukkivat päivystykset ja sairaalat, joissa hoitajamitoitusta ei ole, mutta samaan aikaan nuoremmat sairaat jäävät hoidotta.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihan selvästi suuri osa ei ymmärrä, millainen on vanhus, joka ei pärjää omatoimisesti kotona. Pitäisikö siis ihmisten lopettaa kokonaan työssäkäynti, jotta he voisivat huolehtia suvun vanhuksista? Millä rahalla he eläisivät?
Muistisairasta vanhusta ei todellakaan hoideta siinä sivussa työssäkäynnin ohella. He eivät useinkaan ole mitään herttaisia mummoja/papparaisia, jotka istuvat päivät pitkät kiikkutuolissa. Käy siinä samalla töissä, kun yksi touhuaa yötä myöten, tarvitsee apua hygienian hoidossa, sotkee ulosteella, uhkailee ja käy jopa fyysisesti käsiksi naapureihin yms.Mihin sä ajattelit sellaisen omaisesi laittaa, jos hoitopaikkoja ei yksinkertaisesti ole?
En tiedä, mutta kotiini en ainakaan ota. Kyllä hoivapaikka irtoaa kun pommitat viranomaisia, etkä tyydy siihen vastaukseen, ettei paikkoja ole. Vielä kun raivoat, huudat ja haukut niin hoivapaikka varmasti irtoaa sellaisellekin, joka ei sitä tarvitse. Jos olet liian kiltti, saat maata kotona hoitamattomana loppuun asti. Nimimerkillä kokemusta on oman työn kautta
Vierailija kirjoitti:
Kotikäyntilääkärit käyttöön. ..iltapäivystys paikallisiin terveyskeskuksiin. Vain vakavasti sairaiden päivystys sairaalaan. Ihan hyviä ehdotuksia.
Juopot, narkit ja lapsen yskäisyn takia lääkärikäytiä huutavat mammat pois päitystyksistä. Vastaavat 60 6 päivystyskäynneistä.
T Akuutin lekuri
Minä ihmettelen sitä että kun hoitajista on pulaa niin miksi niitä työpaikkoja ei ole haussa. Olen töissä talossa jossa on 15 asukaspaikkaa pois käytöstä hoitajapulan takia. Siitä huolimatta että hoitajapulan takia nämä asukaspaikat ovat pois käytöstä kokonaan, avoimia työpaikkoja ei ole haussa.
Näiden pois käytöstä olevien asukapaikkojen täyttämiseen pitäisi palkata vähintään 7 kokonaista työaikaa tekevää vakituista hoitajaa joille ei vakansseja ole ilmeisesti edes olemassa tai jos on, ainakaan niihin ei haeta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus pärjää kotonaan puoliso hoitajanaan, mutta tälle puolisollekin pitäisi jotenkin taata mahdollisuus vapaaseen, mikä parantaisi jaksamista. Eli joku lomittaja tulisi kotiin tai hoidettavan voisi viedä hoitoon jonnekin, kun hoitajan pitää käydä asioimassa taikka ihan vaan päästä joskus nukkumaan.
Tuntuu pahalta katsoa, miten 70+ ikäinen vanhempani ei saa enää nukkua öitään, kun samanikäinen sairas puoliso ramppaa vessassa 2-4 kertaa yössä ja häntä pitää auttaa. Tämä ajaa kyllä sen hoitajankin ihan piippuun.
Muistan itse, mitä se oli, kun vauva herätti monta kertaa yössä. Ei aivot toimineet enää ja oman käden kuolemakin alkoi viehättää.
Monesti kun muistisairaalla vielä päivärytmikin kääntyy ympäri. Puoliso nukkuu koiran unta, ettei muistisairas lähde pihalle tai käy pistämässä hellan levyjä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihan selvästi suuri osa ei ymmärrä, millainen on vanhus, joka ei pärjää omatoimisesti kotona. Pitäisikö siis ihmisten lopettaa kokonaan työssäkäynti, jotta he voisivat huolehtia suvun vanhuksista? Millä rahalla he eläisivät?
Muistisairasta vanhusta ei todellakaan hoideta siinä sivussa työssäkäynnin ohella. He eivät useinkaan ole mitään herttaisia mummoja/papparaisia, jotka istuvat päivät pitkät kiikkutuolissa. Käy siinä samalla töissä, kun yksi touhuaa yötä myöten, tarvitsee apua hygienian hoidossa, sotkee ulosteella, uhkailee ja käy jopa fyysisesti käsiksi naapureihin yms.Mihin sä ajattelit sellaisen omaisesi laittaa, jos hoitopaikkoja ei yksinkertaisesti ole?
En tiedä, mutta kotiini en ainakaan ota. Kyllä hoivapaikka irtoaa kun pommitat viranomaisia, etkä tyydy siihen vastaukseen, ettei paikkoja ole. Vielä kun raivoat, huudat ja haukut niin hoivapaikka varmasti irtoaa sellaisellekin, joka ei sitä tarvitse. Jos olet liian kiltti, saat maata kotona hoitamattomana loppuun asti. Nimimerkillä kokemusta on oman työn kautta
Oletko varma, että tuo toimii vielä 10 vuoden päästä? Kun niitä huutavia ja raivoavia omaisia on enemmän kuin vapaita hoitopaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että kun hoitajista on pulaa niin miksi niitä työpaikkoja ei ole haussa. Olen töissä talossa jossa on 15 asukaspaikkaa pois käytöstä hoitajapulan takia. Siitä huolimatta että hoitajapulan takia nämä asukaspaikat ovat pois käytöstä kokonaan, avoimia työpaikkoja ei ole haussa.
Näiden pois käytöstä olevien asukapaikkojen täyttämiseen pitäisi palkata vähintään 7 kokonaista työaikaa tekevää vakituista hoitajaa joille ei vakansseja ole ilmeisesti edes olemassa tai jos on, ainakaan niihin ei haeta ketään.
Tätä minäkin hoitajana olen aina ihmetellyt. Joka paikassa muka avoinna vakituisia virkoja, johon ei ole hakijoita, mutta missään ei ilmoiteta näistä avoimista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset velvoitettaneen hoitamaan.
Työkykyisten ja -ikäisten ihmisten halutaan käyvän töissä.
Mutta myös ottamaan vanhus kotiinsa asumaan niin että eletään useammassa sukupolvessa kuten ennen.
Ajattelen että silloin on varmaankin eletty "maalla" tai omissa taloissa ainakin. Työikäiset eivät ole käyneet kai tilan ulkopuolella työssä vaan on kasvatettu elukoita ja viljaa omilla mailla. Joku aina ollut kotona ja samalla hoidellut peräkammarissa maannutta isovanhempaa. Tuskin monella perheellä on mummoa tai pappaa kerrostalokolmion olkkarin nurkassa makaamassa?!
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Täällä ainakin on ihan jatkuva hakeminen. Eivät vaan tuota tulosta. Sit osastoja suljetaan, että saadaan edes loppuja pyöritettyä. Ja niillekin jatkuva haku auki, koska porukka tulee ja menee kuin pyöröovissa konsanaan + sairastaa.
Minä en äitiäni laitokseen tule laittamaan.
Aloittajan mukaan Suomessa ei 80-tai 90-luvuilla hoidettu maan vanhuksia lainkaan. Yllätys: heitä hoidettiin vanhainkodeissa joissa suomalaiset ihmiset kävivät töissä.
Onko ratkaisu yli 80-vuotiaiden massamurhaaminen? Miten ennen oli varaa ja nyt ei?
Mihin rahat menevät? Italiaan kuusi miljardia koska olemme varakas kansa, sanoi demareiden pääministeri Marin.
Täytyypä kertoa että tiedän yhden viittäkymppiä lähestyvän miehen joka asuu äitinsä luona ja on omaishoitajaksi merkitty. Isä on kuollut jokunen vuosi sitten. Äiti on siinä kunnossa että ei enää osaa tehdä ruokaa, saa jonkinlaisia laakeja/sätkyjä ja on aika vahvalla lääkityksellä. Ei muista asioita enää ja paikat, ihmiset ja ajat menee sekaisin. Nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Pahaa teki kun kuulin että tämä mies jättää äitinsä kotiin välillä yksin viikonlopuksikin ja häipyy mökille ryyppäämään kaveriensa kanssa. Töitä tämä mies ei edes enää tee, kaljaa juo päivittäin ja ajelee myös autolla krapulassa ja hönössä. Soittelee sitten äitille mökiltä että onko hän lämmittänyt ruokaa. No ei ole kun ei enää osaa eikä tuossa kunnossa oleva saisi edes hellaa tai mikroa käyttää enää. Suihkussa äiti käy ehkä kerran viikossa ja nukkuu alakerran sohvalla aina päivävaatteet päällä. Eli ideana on pojan puolesta kai se että hänellä on ilmainen asuminen ja äidin eläkkeet käytetään ruuan ja laskujen lisäksi varmaan omiin menoihin. Mielestäni tämän rouvan paikka olisi ehdottomasti laitoksessa. Aina ei ole hyväksi olla sairaana kotona omaisen hoidossa jos taso on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskalla sanoa tätä ääneen, mutta itse olen kokenut, että vanhuksia ylilääkitään hoivakodeissa. Moni totaalisen muistisairas vanhus, lähes kasviksena elävä ei enää tunne läheisiään ja on itse useaan otteeseen jo vuosia sanonut haluavansa pois. Elämällä ei ole enää mitään merkitystä, mutta napapiikkejä annetaan ja lääkitystä lisätään lääkefirmojen kassaa kohentamaan. En tarkoita, että pitää jättää hoitamatta, toki kivut ym. akuutit on edelleen tarpeellista hoitaa, mutta tuntuu, että nykylääketieteen avulla pidetään väkisin hengissä ihmisiä, jotka ansaitsisivat jo hiipua luonnollisella tavalla pois. Tehkää hyvät ihmiset itsellenne ne hoitotahdot ajoissa.
Nimenomaan TEHKÄÄ HOITOTAHTO. Jos sellaista ei ole, voidaan pitkittää elämää monellakin tapaa. Hoitotahtoon voi kirjata ihan yksityiskohtaisesti esim. ettei halua elvytystä tai letkuruokintaa. Hoitotahdon voi tehdä kanta.fi palveluun ja se kannattaa tehdä ihan nuorenkin ihmisen. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Miksi asetuksia ei muuteta päivastaiseksi. Elvytystä ei anneta, mikäli et ole erikseen sitä käynnyt ruksaamassa?
Voin kyllä ruveta hoitamaan sukuni vanhuksia, kunhan saan siitä kunnon palkkaa, koska se ei onnistu kokopäivätyön ohessa. En todellakaan pysty päivystämään työpäivän aikana puhelinta, enkä pysty lähtemään töistä ex-tempore. Ja sitten kun vanhus ei enää pärjää yksin kotona, pitäisi hankkia isompi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikäyntilääkärit käyttöön. ..iltapäivystys paikallisiin terveyskeskuksiin. Vain vakavasti sairaiden päivystys sairaalaan. Ihan hyviä ehdotuksia.
Juopot, narkit ja lapsen yskäisyn takia lääkärikäytiä huutavat mammat pois päitystyksistä. Vastaavat 60 6 päivystyskäynneistä.
T Akuutin lekuri
Eikös noille juopoille ja narkeille voisi jossakin antaa sellaista lääkettä, että lähtisivät lopulliselle matkalleen? Ei heistä ole kukaan työkuntoinen ja yhteiskunnalle hyödyllinen, vaikka jollakin ihmeellä saataisiinkin aineista eroon?
Rehellisesti sanoen.
Luojan kiitos omat vanhempani kuolivat suorilta jaloilta. Toinen alle ja toinen vähän päälle 70-vuotiaana ja peräkkäisinä vuosina. Ei ole tuota ongelmaa edessä enää mietittävänä. Luulen että itselleni käy samoin. Kuolen aiemmin kuin ihmiset keskimäärin. Tai jos en ja alkaa näyttää siltä että höyrähdän ja olen vain vaivaksi muille, huolehdin siitä että elämäni loppuu nopeasti ja kivuttomasti. En halua olla taakaksi lapsilleni.
Joitain ehdotuksia
- Elvytyskielto lähtökohtaisesti ihmisille. He voivat itse käydä ruksaamassa tuon päälle
- Pitkän eliniän ihannoinnista luopuminen. Paras kansalainen on se, joka kuolee kun pääsee eläkkeelle
- Työttömät työkykyiset tekemään vahustenhoitoon auttavia töitä, ei asiakasrajapintaan
- Jonkinlaista kevytorganisointia järjestelmätuella, jonka kautta vapaaehtoiset voivat tehdä pienimuotoisia avustavia töitä, esim. samassa talonyhtiössä oleville vanhuksille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin hoitajana olen aina ihmetellyt. Joka paikassa muka avoinna vakituisia virkoja, johon ei ole hakijoita, mutta missään ei ilmoiteta näistä avoimista paikoista.
Juu ja hoitajaopiskelijoilla taas teetetään ilmaisharjoitteluita vaikka kuinka paljon, vastuista viis. Ja ketjutettuna määräaikaisena tai Seuren kautta saisi kyllä tehdä keikkaa, mutta vakipaikkaa et saa mistään. Hoitajapula, muka!
Näköjään pyritään tarkoituksellisesti siihen, että saataisiin ottaa suoraan jostakin filippiineiltä nöyriä ja halpoja hoitajia, kielitaidosta viis. Tätä tämä kapitalismi ja yksityiset hoitofirmat sitten on! Poliitikkojen kaverit polkaisevat firman pystyyn ja haluavat, että heiltä ostetaan valtion rahoilla palveluita. Nyt niihin etsitään halpoja työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Joitain ehdotuksia
- Elvytyskielto lähtökohtaisesti ihmisille. He voivat itse käydä ruksaamassa tuon päälle
- Pitkän eliniän ihannoinnista luopuminen. Paras kansalainen on se, joka kuolee kun pääsee eläkkeelle
- Työttömät työkykyiset tekemään vahustenhoitoon auttavia töitä, ei asiakasrajapintaan
- Jonkinlaista kevytorganisointia järjestelmätuella, jonka kautta vapaaehtoiset voivat tehdä pienimuotoisia avustavia töitä, esim. samassa talonyhtiössä oleville vanhuksille
Miksei niille työttömille voida maksaa sellaista kuin PALKKA? Työstä maksetaan palkkaa. Mitään auttavia töitä ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset velvoitettaneen hoitamaan.
Tutun vanhuksen ainoa lähiomainen on ylilääkäri. Hänetkö sitten poistetaan työtehtävistä että voi hoitaa äitiään?
Ei vaan ottamaan vanhus kotiinsa asumaan, en puhu tässä mistään hengityskoneessa viruvista vanhuksista vaan sellaisista jotka ei pärjää yksin 24/7 muttei ole laitoskuntoisia/pääse laitokseen.
Jos ei pärjää 24/7 kotona, miten pärjää tyttärensä työpäivän ajan yksikseen? 10-12 tuntia varmaan aika mahdollisesti ylilääkärillä. Ellei enemmänkin päivän pituus.
Ylilääkärillä lienee varaa keksiä ongelmaan ratkaisu.
Kun mä 1980-luvulla olin yhden vuoden vanhainkodissa töissä, tässä vanhainkodissa oli 5 osastoa. Yksi niistä oli nk intervalliosasto eli juuri tätä varten, että omaishoitajana toimiva omainen sai levätä. Vanhus oli osastolla muutamista päivistä muutamaan viikkoon (muistaakseni pisin aika oli 5 viikkoa ja silloin omaishoitajalla taisi olla joku leikkaus tms) ja sen jälkeen vanhus palasi takaisin kotiin.