Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?

Vierailija
11.08.2022 |

Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.

Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (1230)

Vierailija
881/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla nykyään pelkkä äiti? Kaikissa viesteissä puhutaan vain äidistä. Lapsiparat.

Kyllä, meillä mies ei osallistunut lapsen eikä kodin hoitoon. Vain äitiä arvostellaan siitä onko lapsi pihalla tarpeeksi ja siitä onko koti siisti.

Tuo on yksi syy, miksi en jaksanut naapurin lapsen 12 H ovikellonsoittoa. Meillä taapero meni ovelle, kun naapurin lapsi soitti ovikelloa, taapero sai ulko - oven auki ja minä juoksin kuuman paistinpannun kanssa perään, kun olin tekemässä ruokaa ja kaikki hellan levyt päällä.

Olen ollut yksi jos toinen kerta jauhelihapannun kanssa rappukäytävässä, välillä laitoin pöydälle alustan ja pannu siihen, kun ruoanlaitto kesken, mutta aina ei huomannut.

Kivoja nuo naapurin rajattomat lapset.

Jossain vaiheessa tuo naapurin lapsi myös keksi, että hän voi soittaa meidän summeria tullessaan pihalta sisälle. Hänen äitinsä oli jättänyt avaimen oveen rappukäytävän puolelle tai oven rappukäytävään kokonaan auki. Tuo naapurin äiti oli kyllä kotona.

Välillä kävi niin, että tuo äiti nukkui korvatulpat päässä ja tuo 6 - vuotias lähti asunnosta ulos ja löi oven kiinni ja jäi 4 tunniksi rappukäytävään. Hänen äitinsä ei kuullut mitään, vaikka huudeltiin postiluukusta.

Kyseinen äiti sanoi kärsivänsä migreenistä ja lääkärit eivät kuulemma tee mitään.

Välillä tuo äiti oli rappukäytävässä pelkät pikkuhousut ja toppi päällä.

Lapsesta oli ollut huoltajuustaistelu ja tuo äiti oli voittanut sen. Kyseinen lapsi oli isällä vain joka toinen viikonloppu. Naapurin lapsi aiheutti minulle todella kovaa ahdistusta.

Vierailija
882/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap

Kyllä kai sitä muutaman ystävällisen sanan voi vaihtaa vieraankin lapsen kanssa,hänestähän lapsesi voi saada ystävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla nykyään pelkkä äiti? Kaikissa viesteissä puhutaan vain äidistä. Lapsiparat.

Kyllä, meillä mies ei osallistunut lapsen eikä kodin hoitoon. Vain äitiä arvostellaan siitä onko lapsi pihalla tarpeeksi ja siitä onko koti siisti.

Tuo on yksi syy, miksi en jaksanut naapurin lapsen 12 H ovikellonsoittoa. Meillä taapero meni ovelle, kun naapurin lapsi soitti ovikelloa, taapero sai ulko - oven auki ja minä juoksin kuuman paistinpannun kanssa perään, kun olin tekemässä ruokaa ja kaikki hellan levyt päällä.

Olen ollut yksi jos toinen kerta jauhelihapannun kanssa rappukäytävässä, välillä laitoin pöydälle alustan ja pannu siihen, kun ruoanlaitto kesken, mutta aina ei huomannut.

Jossain vaiheessa tuo naapurin lapsi myös keksi, että hän voi soittaa meidän summeria tullessaan pihalta sisälle. Hänen äitinsä oli jättänyt avaimen oveen rappukäytävän puolelle tai oven rappukäytävään kokonaan auki. Tuo naapurin äiti oli kyllä kotona.

Välillä kävi niin, että tuo äiti nukkui korvatulpat päässä ja tuo 6 - vuotias lähti asunnosta ulos ja löi oven kiinni ja jäi 4 tunniksi rappukäytävään. Hänen äitinsä ei kuullut mitään, vaikka huudeltiin postiluukusta.

Kyseinen äiti sanoi kärsivänsä migreenistä ja lääkärit eivät kuulemma tee mitään.

Lapsesta oli ollut huoltajuustaistelu ja tuo äiti oli voittanut sen. Kyseinen lapsi oli isällä vain joka toinen viikonloppu. Naapurin lapsi aiheutti minulle todella kovaa ahdistusta.

Olin haaveillut, että luen kirjoja omille lapsille iltaisin, mutta en jaksanut, koska tuo naapurin lapsi vei niin paljon voimia.

Vierailija
884/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin haaveillut, että luen kirjoja omille lapsille iltaisin, mutta en jaksanut, koska tuo naapurin lapsi vei niin paljon voimia.

Nyky äitiys on täyttä helvettiä noiden muiden rajattomien lasten takia. Ei uskalla ilmoittaa sossuun, kun saa pelätä kostoa ja jos sanot terveydenhoitajalle neuvolassa niin ne ei reagoi.

Vierailija
885/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalonkin leikkialueella jotkut lapset selvästi kaipaavat seuraa ja pyrkivät jopa istumaan toisen lapsen vanhemman sylissä.Mielestäni oma lapsi oppi tästä hyvin ,että muitakin on maailmassa ja lapsetkin leikkivät keskenään.Välillä kyllä,kun lapset tulivat sisälle leikkimään (luvalla) ,joku ei suostunut lähtemään kotiin pyydettäessä ja jouduin kantamaan hänet ulos,kerran yksi lapsi juoksi pois mukanaan tavaroitamme,joita emme koskaan saaneet takaisin.Mutta yleensä oli mukavaa ja kaikki meni hyvin.

Vierailija
886/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koen kyllä olleeni omalle lapselle maailman paskin äiti, sillä tuollaisessa tilanteessa, jätin aina lapseni ja muiden lapset keskenään hiekkalaatikolle leikkimään - ja suuntasin lehden lukuun lähimmälle penkille, josta tarkkailin heitä ja olin tarvittavissa saataville. Toki lapsestani kyllä kasvoi hyvinkin itsenäinen ja löytää viel 10v kaikkialta aina kavereita, minne vain mennään. Mutta ei ollut hiekkalaatikkoleikit kyllä mun juttu...

Vierailija
887/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika tavanomaista että eskarilainen on yksin omalla pihalla/ melkein omaa pihaa vastaavalla yleisellä leikkikentällä?

Vaikka vanhemmat sitten ovatkin lapsen kanssa muulloin ja vievät eri paikkoihin jne.

Mummotellut lapsia, kyllä eskari-ikäiset on saanut laskea yksin rivarin pihalle ja kävelytien toisella puolella olevalle pienelle leikkikentälle. Yläkerran ikkunasta näkee kummankin paikan.

Jos olen leikkikentillä lasten kanssa, en voi komentaa lapsia pysymästä kaukana omistani. Yritän olla sosiaalinen myös äitejä kohtaan jotka jonkun sanan vaihtavat ( oletko jeren mummo kun oot jeren ja tiinan kanssa ulkona ) olematta silti se vanha akka joka jaarittemee loputtomiin. Yleensä etsin jonkun istumapaikan ja katselen, lapset löytävät äkkiä yhteistä touhua muiden kanssa, joskus sitten tehdään joku oma leikki. Sen katson etteivät keinua tai liukumäkeä tai muuta härvilää tai parasta polkuautoa täysin omi vain itselleen.

Vierailija
888/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrä sulkeutuu sitten kun se sun on 7v ja alkaa ulkoilla yksin.

Minusta otat asiasta ihan liikaa paineita. Puistossa nyt saa olla muitakin ja ihmiset voi ja saa siellä jutella. Siellä on myös tarkoituskin harjoitella sosiaalisia taitoja. Ei sun kuitenkaan tartte leikittää tai vahtia sitä vierasta lasta. Vastaat jotain lyhyesti jos et muuta jaksa.

Vierailija
889/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bad mom kirjoitti:

Nyt koen kyllä olleeni omalle lapselle maailman paskin äiti, sillä tuollaisessa tilanteessa, jätin aina lapseni ja muiden lapset keskenään hiekkalaatikolle leikkimään - ja suuntasin lehden lukuun lähimmälle penkille, josta tarkkailin heitä ja olin tarvittavissa saataville. Toki lapsestani kyllä kasvoi hyvinkin itsenäinen ja löytää viel 10v kaikkialta aina kavereita, minne vain mennään. Mutta ei ollut hiekkalaatikkoleikit kyllä mun juttu...

Et selvästi kohdannut tuollaista ap:n kertomaa lasta koskaan, sillä sellainenhan ei suinkaan jää sinne hiekkalaatikolle vaan kulkee kuin magneetti perässäsi sinne penkille ja tulee aivan viereen kyselemään mitä lehteä luet, mitä lehdessä lukee, katso osaan hyppiä yhdellä jalalla katso katso katso niin että lehden luvustasi ei tule kyllä tule yhtään mitään. Ja oma lapsesi ihmettelee yksin siellä hiekkalaatikolla, että mistä on kyse.

Vierailija
890/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään ymmärrä näitä vanhempia, jotka tulee yleiseen puistoon ja sit halutaan vain pysyä siinä omassa kuplassa eikä oteta haluta muita lapsia ympärille pyörimään. Oiva tilaisuus opettaa lapsi sosiaaliseksi ja näyttää ettei muita ihmisiä tartte vieroksua, ei tule sitten samanlaista ongelmaa isona mitä vanhemmilla nähtävästi.

En itekkään varta vasten ala leikkimään muiden lasten kanssa, jos oma leikkii itsekseen jossain, mut jos joku lapsi tulee viereen katsomaan mitä leikitään yhdessä niin ei kävisi mielessäkään häätää pois "koska meillä on täs jutut kesken". Kiva opettaa lastanä ettei ketään jätetä ulkopuolelle ja sit on tälläsiä vanhempia yleisillä leikkipaikoilla.

Vierailija
891/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vanhempi joka ei anna eskarilaisen mennä yksin lähipuistoon menettää oikeuden valittaa väsymystä.

Vanha kansa lausui "laiska äiti, ahkera tytär" nykykielellä vaikkapa "laiska huoltaja, ahkera lapsiolento". Kannattaa ottaa vähän rennommin ja kaikki voittavat.

Ja onhan se kiva jos leikkikentän lapselle puhuu ystävällisesti, mutta ei siellä mikään puistotäti tarvitse olla. Lasten hyvä oppia että aikuisiakin on erilaisia, osa saattaa olla vaikkapa kiukkuisiakin tai muuten ärsyttäviä ja sen kanssa oppii kyllä elämään.

Vierailija
892/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanhempi joka ei anna eskarilaisen mennä yksin lähipuistoon menettää oikeuden valittaa väsymystä.

Vanha kansa lausui "laiska äiti, ahkera tytär" nykykielellä vaikkapa "laiska huoltaja, ahkera lapsiolento". Kannattaa ottaa vähän rennommin ja kaikki voittavat.

Ja onhan se kiva jos leikkikentän lapselle puhuu ystävällisesti, mutta ei siellä mikään puistotäti tarvitse olla. Lasten hyvä oppia että aikuisiakin on erilaisia, osa saattaa olla vaikkapa kiukkuisiakin tai muuten ärsyttäviä ja sen kanssa oppii kyllä elämään.

Ei vaan. Laiska itsekäs äiti laittaa eskarilaisen yksin puistoon. Siellä vanhemmat lapset yllyttävät, että saat 5 euroa, kun kiipeät tuonne korkealle ja hyppäät alas. Olen noita nähnyt.

Vierailija
893/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan. Laiska itsekäs äiti laittaa eskarilaisen yksin puistoon. Siellä vanhemmat lapset yllyttävät, että saat 5 euroa, kun kiipeät tuonne korkealle ja hyppäät alas. Olen noita nähnyt.

Alapeukuttajalle tiedoksi, että leikkipuistossa käy myös esim. ala-asteen kuudesluokkalaisia ja perjantai ja lauantai illalla jossain vaiheessa voi tulla yläaste ikäisiäkin.

Vierailija
894/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on hämmentävää luettavaa. Suurin osa lukijoista ei ymmärrä ollenkaan aloituksen sisältöä. Joka on, että vieras lapsi tulee vaatimaan aikuisen huomiota leikkipuistossa eikä halua leikkiä lapsen kanssa ollenkaan. Haluaa leikkiä ainoastaan aikuisen kanssa. Haluaa esitellä aikuiselle temppujaan. Kyselee aikuiselta loputtomia kysymyksiä. Haluaa vain aikuisen seuraa. Tuo lapsi ei millään tavalla leiki aloittajan lapsen kanssa vaan käyttäytyy kuin aloittajan lapsi ei olisi paikalla ollenkaan. Hän on aikuisennälkäinen aikuistakiainen. Ei leikkikaveria lapsesta itselleen etsivä lapsi.

On hyvin vaikea käsittää miksi suuri osa kommenteista on sitä, että arvostellaan aloittajaa, kun hän ei anna lapsensa leikkiä vieraan lapsen kanssa. Tai käsketään vain antamaan lasten leikkiä keskenään, kun sitä varten leikkipuistot on. Eihän koko aloitusta olisi olemassakaan, jos tuo vieras lapsi olisi potentiaalista leikkiseuraa aloittajan lapselle. Koko ketjun pointti on se, että mitä tehdä leikkipuistossa tuntemattomille aikuistakiaisille, joita ei toiset lapset kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
895/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuollaisella kaikki hyvin kotona

Samaa mietin. Case V-E. Yrittäisin jututtaa lasta kotioloista. Onko turvallisuushakuista käytöstä? En lukenut koko ketjua, sorry jos joku jo kommentoi.

Vierailija
896/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on hämmentävää luettavaa. Suurin osa lukijoista ei ymmärrä ollenkaan aloituksen sisältöä. Joka on, että vieras lapsi tulee vaatimaan aikuisen huomiota leikkipuistossa eikä halua leikkiä lapsen kanssa ollenkaan. Haluaa leikkiä ainoastaan aikuisen kanssa. Haluaa esitellä aikuiselle temppujaan. Kyselee aikuiselta loputtomia kysymyksiä. Haluaa vain aikuisen seuraa. Tuo lapsi ei millään tavalla leiki aloittajan lapsen kanssa vaan käyttäytyy kuin aloittajan lapsi ei olisi paikalla ollenkaan. Hän on aikuisennälkäinen aikuistakiainen. Ei leikkikaveria lapsesta itselleen etsivä lapsi.

On hyvin vaikea käsittää miksi suuri osa kommenteista on sitä, että arvostellaan aloittajaa, kun hän ei anna lapsensa leikkiä vieraan lapsen kanssa. Tai käsketään vain antamaan lasten leikkiä keskenään, kun sitä varten leikkipuistot on. Eihän koko aloitusta olisi olemassakaan, jos tuo vieras lapsi olisi potentiaalista leikkiseuraa aloittajan lapselle. Koko ketjun pointti on se, että mitä tehdä leikkipuistossa tuntemattomille aikuistakiaisille, joita ei toiset lapset kiinnosta pätkääkään.

Jep. Heikot luetunymmärtämisen taidot näyttää olevan varsin yleinen ongelma.

Vierailija
897/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajalle tiedoksi, että leikkipuistossa käy myös esim. ala-asteen kuudesluokkalaisia ja perjantai ja lauantai illalla jossain vaiheessa voi tulla yläaste ikäisiäkin.

Vanhemmista lapsista on kivaa ehdotella jotain tyhmää pienemmille ja lapset tekevät, jos palkinnoksi saa karkkia tai rahan.

Osa työssäkäyvistä vanhemmista ei leikkipuistoissa käy, lähettävät lapsen yksin leikkipuistoon eivätkä tiedä mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
898/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun 3-vuotias on 3 vuoden päästä samanlainen ja joku muu täällä kertoo kuinka lapsesi kiehnää aikuisen seurassa väkisin.

Vierailija
899/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyjää ahdistaa muut lapset niin neuvoisin menemään metsään oman lapsen kanssa. Harvemmin sinne muut tunkeutuu. Puisto on kaikille avoin ja yhteinen leikkipaikka, siellä ei voi näyttää ovea lapsille joista ei pidä😤

Vierailija
900/1230 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt meni taas ylitse. Ei kai eskarilaiset enää illalla ole ulkona kun äityköiden rivokielet tulee leikkikentille?

Mihin se lapsen kaitsemisinto äideiltä häviää kun lapsi täyttää vaikkapa 12? Sittenkin ois syytä mennä sinne kannabisjengiin mukaan ja käskeä mukulat koteihinsa.