Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?

Vierailija
11.08.2022 |

Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.

Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (1230)

Vierailija
821/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kerran naapurin lapsi sanoi, että heille kotiin ei saa mennä ennenkuin klo on tietyn verran, lapsen äidillä oli uusi miesystävä joten ei ollut vaikea päätellä, että seksiä siellä harrastetaan.

Minä olen joskus talvisin päästänyt kovalla pakkasella rappukäytävään lämmittelemään näitä lapsia, jotka ei saa mennä kotiin ennen tiettyä kellon aikaa, kun tiedän että lapsen isä on naistenmies ja lastenhoitovuoro hänellä.

Vierailija
822/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on nyt oma juttu tässä kesken.

- Olemme vaimon kanssa sukupuoliyhteydessä ja siihen ei tarte perskärpäsiä tulla pörräämään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kerran naapurin lapsi sanoi, että heille kotiin ei saa mennä ennenkuin klo on tietyn verran, lapsen äidillä oli uusi miesystävä joten ei ollut vaikea päätellä, että seksiä siellä harrastetaan.

Minä olen joskus talvisin päästänyt kovalla pakkasella rappukäytävään lämmittelemään näitä lapsia, jotka ei saa mennä kotiin ennen tiettyä kellon aikaa, kun tiedän että lapsen isä on naistenmies ja lastenhoitovuoro hänellä.

Tiettyihin miehiin menee kyllä muillakin naisilla hermo, kun pelkästään ex-vaimoilla. Muutaman kerran olen miettinyt, että pidänkö ex-vaimon puolesta puhuttelun.

Vierailija
824/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua suuremmin haittaa se että nämä vieraat lapset tulee leikkipuistossa juttelemaan, rajansa toki kaikella. Ja välillä halutaan olla rauhassa omien lasten kanssa leikeissä.

Mutta ihan oikeasti hyvät vanhemmat, vaikka nämä noin 7-vuotiaat osaakin yksin olla leikkipuistossa, he kaipaavat seuraa. Ja tuntuu että monet kaipaavat nimenomaan aikuisen seuraa.

Näitä näkee aika usein että äiti tai isä on siellä leikkipuistossa, mutta ei leiki sen lapsen kanssa vaan selaa puhelinta (ja tähän kaikki disclaimerit tärkeistä puhelimella hoidettavista asioista, jne). Isompikin lapsi kaipaa vanhemman huomiota, ja haluaa että hänen juttujaan kuunnellaan.

Mikä tämä juttu nyt on, että vanhemman pitää leikkiä lapsen kanssa, jopa 7v kanssa, leikkipuistossa? En ole KOSKAAN leikkinyt omien lasteni kanssa missään puistossa. En IKINÄ. Pientä keinutin tms, mutta hyvin pian aloin ohjata lapsia leikkimään keskenään. Mitä sä niin kuin tarkalleen ottaen teet siellä sen 7v kanssa? Kiipeilette yhdessä, vai mitä? On siinä luokkakavereilla ihmettelemistä, kun yhdellä ei ole napanuora vielä tuossakaan iässä katkennut ja äiti LEIKKII mukana. Tsiisus. 

Huoh. Ei se toisten lasten seura tarkoita ettei lapsi tarvitse vanhemman seuraa.

No huoh itsellesi. Vanhemman seura ja leikkiminen on ihan eri asioita. Jos 7v lapsi on LEIKKIPUISTOSSA missä on muitakin lapsia niin ei todellakaan tarvitse vanhemman siinä mukana leikkiä. Vastaa kysymykseen äläkä huokaile siellä. MITÄ sä leikit tuon ikäisen kanssa leikkipuistossa ja miksi? 7v ei tarvitse vanhemman jatkuvaa seuraa 24/7, hänelle pitää antaa jo tilaa luoda omia kaverisuhteita ja itsenäistyä pikkuhiljaa!

Vierailija
825/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyihin miehiin menee kyllä muillakin naisilla hermo, kun pelkästään ex-vaimoilla. Muutaman kerran olen miettinyt, että pidänkö ex-vaimon puolesta puhuttelun.

Miksei voi niitä naisia naida silloin, kun ne lapset on äidillään tai katsoisivat edes ulos paljonko on pakkasta talvella.

Vierailija
826/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän taaperoista tulee samanlaisia. Leikkivät vain aikuisen kanssa eivätkä osaa myöhemminkään ottaa kontaktia muihin lapsiin.

Eipä tullut ainakaan minun lapsestani. Ihan normisti meni kaikki, vaikka ei halunnut leikkiä isompien lasten kanssa.

Valitsetko sinä, kenen kanssa seurustelet?

Seurustelen? Siis juttelen vai seurustelen miten? Valitsen, mutta on paikkoja, kuten koulu ja työpaikka, missä en voi valita, vaan on tultava toimeen kaikkien kanssa. Tai no ei mikään estä mua olemasta sellainen "mene pois" tyyppi, mutta aika yksin saa sen jälkeen olla. 

Aikamoinen vastuu kyllä 3v:lle, että hän saa itse päättää kenen kanssa leikkii ja kenen ei. Tutustukaan lapsen kehitykseen niin huomaatte, että tuon ikäiselle tekee karhunpalveluksen jos vanhemman toimesta sulkee hänet pois erilaisista sosiaalisista tilanteista. Vanhemmuus on muutakin kuin tarjota lapselle puhtaat vaatteet ja ruokaa. Kyllä vanhemmalla on vastuu myös kasvattamisesta yhteiskuntaan. Ja siellä nyt vaan on erilaisia ihmisiä. Kotonaan voi olla miten on ja kutsua ketä kutsuu, mutta julkisilla paikoilla ei vaan voi valita, paitsi itse poistumalla paikalta, esim. sitä miten paljon joku toinen ihminen puhuu. 

Vierailija
827/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuneita, hullu akka!

Vierailija
828/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiria ei saa viedä leikkipuistoon. Meilläpäin kielto lukee kyltissä, missä on leikkipuiston nimi ja myös muita ohjeita.

Mutta suomalaiset ei noudata mitään sääntöjä. Se koira kun voi purra jotain lasta, kun sitä ärsytetään.

Niin, ja kyse lapsesta joka ei välttämättä osaa lukea, ole aikuinen ja puutu asiaan. Äläkä heti päättele kotona ei asiat hyvin.

Vierailija
829/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä lapsella oli pikkukoira mukana leikkipuistossa ja se oli lapsen mukana liukumäessä. Minusta näytti siltä, että koira ei oikein tykännyt. Koira ei ollut lapsen sylissä laskutilanteessa vaan hihnassa.

Osalla työssäkäyvistä vanhemmista ei ole hajuakaan mitä heidän lapset touhuavat.

Tai ei tietysti, kun ovat itse sisällä tai töissä.

Meidän kerrostalossa oli lapsia ajamassa parkkipaikalla autojen väleissä. Ei ne autojen välit parkkipaikoilla kauhean isoja ole. Iso riski, että tulee autoihin jälkiä. Nuo lapset eivät asuneet meidän kerrostalossa.

Niitä voi harmittaa kenellä on joku uudempi Audi tai Mersu.

Niitä Audin ja Mersun kuskeja harmittaa, jos ajaa lapsen päälle. Vastuu on aina aikuisella.

Varmasti harmittaa jos autoon tulee naarmu. Ketä ei harmittaisi?

Mutta se ei harmita, jos lapselle käy huonosti? Kaikkien meidän vastuulla on, että lapset ei vaaranna itseään eikä muita.

Niin kannattaa ohjeistaa lapsia, että kerrostalojen pihat ja parkkipaikat ei ole yleisiä leikkipaikkoja.

Kyllä minä aikuisena ihmisenä sanoisin lapsille, tämä on vaarallista. Jos usein toistuu käy lasten kotona kertomassa.

Ei välttämättä tiedä, missä ne lapset asuu.

Kyllä nykypäivänä on keinot selvittää, et vaan halua puuttua asiaan.

Vierailija
830/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi niitä naisia naida silloin, kun ne lapset on äidillään tai katsoisivat edes ulos paljonko on pakkasta talvella.

Olette kyllä ihmebantuja.

Vierailija
831/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap

No älä mene leikkipuistoon!

Tajuat kai että se ei ole sinun yksityisaluettasi eivätkä lapset ymmärrä että tädistä pitää pysyä kaukana.

Ihme minkälaisista asioista suomalaiset vääntää nykyään ongelmia.

Vierailija
832/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.

En minä ole mitenkään ujo enkä arka, vaan helposti uskallan jutella täysin tuntemattomien kanssa. Usein en silti jaksa kuin hetken. Ja minulla on oli, että mitä enemmän kiinnitän tällaiseen vieraaseen ympärillä pyörivään lapseen huomiota tai puhun hånelle, sitä takiaisemmin hän liimautuu seuraamme. Ap

Kylläpä kuulostat inhottavalta ja ymmärtämättömältä ihmiseltä.

Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat olemaan sun kanssa tekemisissä.

Toivottavasti haet ongelmiisi apua etkä tartuta nuivia asenteitasi myös lapseesi.

Vierailija
833/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua,en kestäisi introverttinä että muhun joku hypersuper aktiivinen lapsi takertuisi ja kyselisi kaikkea vetämättä henkeä ollenkaan! Teininä hoidin siskoni kanssa tälläistä lasta ja siskoni itki ja itselläkään ei ollut itki kaukana! Kuukauden vahtimisen jälkeen palkaksi molemmat sai 50 e! Että joo kyllä "kannatti"! Siksi itsellä kuulokkeet päässä siinähän pyörii ja hyörii, mä en vaan yksinkertaisesti jaksa enkä kestä, enkä ole lapsivihaaja,lapset ei vaan merkitse mulle oikein mitään.

Vierailija
834/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap

No älä mene leikkipuistoon!

Tajuat kai että se ei ole sinun yksityisaluettasi eivätkä lapset ymmärrä että tädistä pitää pysyä kaukana.

Ihme minkälaisista asioista suomalaiset vääntää nykyään ongelmia.

Ei kai se sulle ole ongelma, kun hoidatat lapsesi muilla.

Vierailija
835/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.

En minä ole mitenkään ujo enkä arka, vaan helposti uskallan jutella täysin tuntemattomien kanssa. Usein en silti jaksa kuin hetken. Ja minulla on oli, että mitä enemmän kiinnitän tällaiseen vieraaseen ympärillä pyörivään lapseen huomiota tai puhun hånelle, sitä takiaisemmin hän liimautuu seuraamme. Ap

Toivottavasti haet ongelmiisi apua etkä tartuta nuivia asenteitasi myös lapseesi.

Sinä olet inhottava ihminen ja työpaikkojen kahvipöydissä puhutaan mitä kaikkea lapsesi teki, kun jätit hänet vahtimatta.

Vierailija
836/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän samaa sarjaa, kun toisella palstalla joku valitteli, että retkeilijät käyttää hänen yksityistä laavuaan ja paistelee siellä makkaroita, ihan haukuttiin ihmisiä jne.

Ehdotin, että mitä jos laitat sinne kyltin, että yksityinen laavu ja että ulkopuoliset eivät ole tervetulleita sitä käyttämään: Ei kelvannut idea, koska muiden ihmisten pitäis nyt vaan tajuta tämä asia ilmankin. Aivan ihme vänkäämistä; Jos ne ihmiset ei itsekseen ihan selvästi tajua, niin ainoa mitä voi, on tiedottaa asiasta heille, sillä tavalla, että he myös ymmärtävät.

Vaan ei, kun on paljon kivempi antaa asioiden olla entisellään ja sitten olla vihainen ja raivota pitkin nettiä kun ärsyttää. Musta tuntuu, että jotku ihmiset suorastaan nauttii siitä, että saa pitää muita ihmisiä tyhminä/outoina ja sitten ärsyyntyä heistä ja siksi mitkään ilmiselvät vinkit eivät koskaan näille kelpaa.

Tämäkin ketju on tehty vain siksi, että saadaan haukkua aloittajan mielestä liian puheliasta lasta.

Vierailija
837/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy lapsia, joiden äiti ei tule leikkipuistoon ja vahdi lapsiaan, kaikki muu on tärkeämpää.

Vierailija
838/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän samaa sarjaa, kun toisella palstalla joku valitteli, että retkeilijät käyttää hänen yksityistä laavuaan ja paistelee siellä makkaroita, ihan haukuttiin ihmisiä jne.

Ehdotin, että mitä jos laitat sinne kyltin, että yksityinen laavu ja että ulkopuoliset eivät ole tervetulleita sitä käyttämään: Ei kelvannut idea, koska muiden ihmisten pitäis nyt vaan tajuta tämä asia ilmankin. Aivan ihme vänkäämistä; Jos ne ihmiset ei itsekseen ihan selvästi tajua, niin ainoa mitä voi, on tiedottaa asiasta heille, sillä tavalla, että he myös ymmärtävät.

Vaan ei, kun on paljon kivempi antaa asioiden olla entisellään ja sitten olla vihainen ja raivota pitkin nettiä kun ärsyttää. Musta tuntuu, että jotku ihmiset suorastaan nauttii siitä, että saa pitää muita ihmisiä tyhminä/outoina ja sitten ärsyyntyä heistä ja siksi mitkään ilmiselvät vinkit eivät koskaan näille kelpaa.

Tämäkin ketju on tehty vain siksi, että saadaan haukkua aloittajan mielestä liian puheliasta lasta.

Jos alle kouluikäinen on yksin usein leikkipuistossa niin lastensuojeluilmoitus. Äidillä selvä jaksamisongelma ja lapsi lykätty pihalle oman onnensa nojaan.

Vierailija
839/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alle kouluikäinen on yksin usein leikkipuistossa niin lastensuojeluilmoitus. Äidillä selvä jaksamisongelma ja lapsi lykätty pihalle oman onnensa nojaan.

No hohhoijjaa. Jos siltä tuntuu, niin tee lastensuojeluilmoitus, miettivät sitten siellä sosiaalitoimessa, että onko syytä oikeasti tehdä mitään. Toki ilmoituksen tehdäksesi sun pitää tietää sen lapsen nimi ja osoite.

Vierailija
840/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Kummalliseksi mennyt maailma. Edes lapset ei osaa enää leikkiä muuten kuin, että on jokin vanhempi näyttämässä kuinka leikitään.

Ennen lapset leikki keskenään ja aikuiset seurasivat sivusilmällä askareidensa ohessa. Kylän lapset kokoontui samaan paikkaan iästä ja sukupuolesta viis ja sitten leikittiin.

Nykyään pitää olla äiti sanomassa kuinka leikkiä ja 3-vuotias hämmentyy eikä osaa leikkiä, jos isompi lapsi tulee paikalle. Wtf?!

Taitaa nykypäivänä syntyvä sukupolvi olla jotain sarja mu rh aa ji a kaikki.

Ja taas ihmetellään, kun lapsia ei synny.

Samaa ihmettelen. Ei vaikuta siltä, että se kaiken aikaa perässä holhoava aikuinen välttämättä kasvattaisi lapsen sosiaalisia taitoja, jos siitä seuraa se etteivät lapset osaa enää leikkiäkään ilman ohjeita. Vai voisiko olla, että itseasiassa osaisivat vallan hyvin ja nämä vanhemmat aliarvioivat lapsensa kyvyt?

Kyseessä oli kuitenkin äiti ja kolmevuotias, joiden seuraan "liimautui" eskarilainen nimenomaan sille äidille asioista jankkaamaan, eikä mikään kuvailemanne hauskasti yhdessä pihalla leikkivä lapsiryhmä.

Kyllä minäkin väsyisin jos tätä tapahtuisi useamman kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä