Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika 2v4kk ja mikään ei kiinnosta. Mitä ut äidit tekevät tämänikäisen kanssa kotona?

24.10.2006 |

Keinot vähissä tällä äidillä...

Meille tuli iso muutos perhe-elämään, minä jäin esikon kanssa kotiin (olin siis ennen töissä ja hän perhepäivähoitajalla), koska muutimme miehen työn perässä ulkomaille. Asumme nyt kerrostalossa ja puistoja tai muuta vastaavia ei tässä maassa kauheasti ole ja kaikki mitä on niin ei ole kävelymatkan päässä.

Olen pyrkinyt lähtemään esikon kanssa aina aamupäivällä ulos, mutta kun kotihommiakin joskus olisi mitä pitäisi tehdä aamupäivällä ja uusi raskauskin on vienyt omia voimia välillä ihan nollaan, niin aina ei kerkeä/ole voimia ulos. Ja vaikka ehdotan ulosmenoa, sekään ei kiinnosta häntä. Sinne mennään suurella huudolla, kun ei täällä ole oikein mitään tekemistä.

Ainoa mikä esikkoa kiinnostaa kotona on dvd:n katselu. Hän voisi toljottaa niitä päivästä toiseen. En tiedä johtuuko se siitä että se on ainoa paikka mistä hän kuulee suomea meidän lisäksi. Mutta siis mitkään leikit ei kiinnosta, vaikka kuinka yritän innostaa. Uusi lelu kiinnostaa ehkä kaksi tuntia ja sitten jo kinutaan dvd:tä. Jos en laita piirrettyjä hänelle, hän ottaa unirättinsä ja tuttinsa ja menee nukkumaan. Välillä kun annan hänen mököttää, hän voi tehdä sitä yli tunninkin omassa sängyssä, välillä nukahtaa ja välillä ei.

Poikaa käy jotenkin niin sääliksi, tuntuu siis siltä että hänellä on tylsää.

Ensi viikolla me pääsemme paikalliseen musiikkileikkikouluun ja äiti-lapsi ryhmään,mutta nekin on vain tunnin ja kerran viikossa.

Nyt kaipaisinkin vinkkejä muilta äideiltä, miten piristää lasta tai saada lapsi leikkimään.

Ei kai kaikki kotiäidit aina kerkeä ulos tai viihdyttää esikoista.

Kaikki vinkit olisi kullanarvoisia :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa oli vähän aikaa sitten tilanne että esikoinen roikkui kokoajan kiinni eikä mitkään vanhat leikitkään oikein kiinnostaneet. Videon olisi pitänyt pyöriä kokoajan.

Meillä taisi auttaa aika tuohon. Eli ehkä se oli jonkinlainen kehitysvaihe ? Nyt poika on 2v 9kk ja edelleen haluaisi katsoa videoita tosi paljon. Mutta nyt taas vanhat ja uudetkin leikit kiinnostavat paremmin. Toki sekin saattoi auttaa kun kuopus on ruvennut leikkimään ja kävelemään niin on seuraa leikeissä ilman äitiäkin.

Teillä taitaa tuo muuttokin vielä painaa lasta ? Voisikohan hänellä olla turvaton olo ? Kannattanee sylitellä, halia ja kehua lasta mahdollisimman paljon. Ja selittää tuota muutto juttua lapselle. Oletteko vain tietyn ajan ulkomailla ja palaatte sitten vanhaan kotiin ? Soitteletteko usein kotimaahan sukulaisille ja kavereille ? Tajuaahan lapsi että hän näkee sukulaisia ym. tuttuja lomilla kotimaassa eli ei kaikkea vanhaa ole menetetty kokonaan ?

Painaako muutto sinua ? Koeta tehdä uudesta kodista jännittävä seikkailu lapselle. Mistähän me löytäisimme lähimmän postilaatikon, lähdetään seikkailemaan. Maistellaan kenties erilaisia uusia ruokia, ja saadaan uusia kavereita. Kiva että tapaatte muita lapsia ja äitejä noissa harrastuksissa. Koita löytää äitejä joiden kanssa voisit tapailla muulloinkin niin että lapsella olisi seuraa.

Tässäpä joitain ajatuksia mitä äkkiä tuli mieleen.

t. äiti ja kaksi poikaa

Vierailija
2/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten auttaa kanssa jos " laitan leikin alkuun" ja sitten voin siirtyä omiin puuhiini. Eli istun hetken vieressä ja keksin mitä leikissä voisi tapahtua. Voitaisiin vaikka syöttää pehmoeläimiä. Sitten poika ryhtyy toimeen ja leikkii aikansa itsekseen. Kun leikki alkaa " tökkiä" autan taas eteenpäin vaikka huikkaamalla töideni lomasta vinkkejä " onko sammakkokin jo syötetty?" . Näin leikkiminen sujuu paremmin kuin ihan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeisilläni raskaana ja 2 v 4 kk ikäinen poika on kyllä periaatteessa päiväkodissa, mutta nyttenkin on ollut sairaana ja kotona. Videoita mangutaan jatkuvasti, mutta ei niitä nyt voi kellon ympäri katsella. Ollaan koitettu nyt sitten jotain keksiä kivaa tekemistä tässä sisällä, kun ei sairasta lasta voi uloskaan viedä. Pari vinkkiä, mutta mielellään kuulisin muilta lisää:

- tarravihko: olen ostanut tarroja ja sitten liimailemme niitä pojan vihkoon

- leipominen ja ruuanlaitto: poika saa auttaa missää pystyy eli lähinnä hakee kattiloita ja kauhoja, lisää makaroonit veteen tai jauhot taikinaan... Kaikkea missä ei voi polttaa itseään, eikä leikata veitsellä

- värityskirjat ja kuvat: suurin hitti on tulostaa kuvia netistä esim. Maisa nettisivuilla on paljon hyviä kuvia http://www.maisyfunclub.com/maisyframe.asp?section=maisy

- valokuvien katselu on myös pojan suosikki puuhaa, pojalla oma valokuvakansio, jota saa katsella myös yksinään

- duplot ja junarata saavat sentää yleensä myös pojan innostumaan leikeistä, leikkii yksinäänkin sentään joskus näillä

- kirjojen lukeminen

- laululeikit

- majaleikki: tehdään sohvan tyynyistä ja peitoista maja

- Pappan kanssa poika käy uimahallissa ja se on ollut oikein hauskaa

Tällaista me on koitettu kehittää, mutta siis olisko vielä muita ideoita?

t: Lempi

Vierailija
4/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutto minua sinällään paina, olen kyllä ollut ulkomaille muuton kannalla jo kauan, mutta nyt jotenkin kun uusi raskauteni vie paljon voimia vaikka kohta jo puolessa välissä, niin taidan minä itsekkin olla joskus aika alakuloinen.

Meille ei tosiaan jäänyt suomeen toista kotia, vaan tavarat pakattiin isoon varastoon ja täällä hänellä ei ole vanhoja turvallisia leluja ollenkaan ja tuo huonekkin on aika iso tuohon lelumäärään. Luulenpa, että menemme tänään paikalliseen lelukauppaan ja ostan hänelle enemmän lelujakin.

Raskasta tästä tekee vielä sen, että tulemme pojan kanssa matkustelemaan loppuvuoden suomeen ja takaisin ja aina asumme eri paikassa suomessa käydessämme. Itseänikin rassaa tämä tilanne, mutta eipä tätä vuotta enää kauaa ole jäljellä ja tälle tilanteelle ei vain voi mitään.

Jotenkin olen ajatellut, että nuo suomalaiset kotoa tuomat dvd:t on hänelle jotenkin se turvallinen juttu. Ne ovat oikeastaan ainoa asia, joka todella on vanhasta kodistamme, koska miehellä työsuhdeasunto. Kotoa lähtiessäni ajattelin, että pääsisimme heti muuton jälkeen tutistakin eroon, mutta sitä stressiä en tähän väliin jaksa nyt ottaa.

Asuimme suomessa rivitalossa, jossa oli lapsiperheitä ja mukava puisto pihalla ja nyt tosiaan kerrostalossa eikä puistoa pienen matkan päässä, joten kaikkea tätä kun miettii, niin ymmärtäähän tuollaisen pienen käytöksen.

Valokuvia tosiaan otin mukaan, joten hyvä idea laittaa ne hänen ulottuville.

Eilen saimme nettiyhteyden, joten lähipäiinä nähdään sitten messengerin kautta sukulaisia :).

kiitos paljon vinkeistä, auttaa jaksamaan!!

Vierailija
5/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vielä lisätä tähän noita meidän puuhailujuttuja:

- Muovailuvahaa ei taittu vielä mainita

- Perunoiden pesu on ollut tosi kivaa pojan mielestä, peseminen kannattaa vain aloittaa ajoissa.

- Meillä leikitään usein piilotus leikkejä. Äiti vaikka makoilee sohvalla ja piilottelee jotain käteen sattunutta lelua siinä makoillessaan ja lapsi etsii, minusta yksi rentouttavimpia leikkejä =)

- Perinteinen piilosta leikki, useimmin äiti menee piiloon ja poika etsii

- Kuvien leikkely lehdistä yhdessä (siis äiti leikkaa ohjeiden mukaan) niitä voidaan sitten vaikka yhdessä teippata laatikkoihin ym.

- Lapsi matolle istumaan ja sitten vedetään vauhdilla ympäri kämppää

- Tietokoneella löytyy kivoja juttuja taaperoille esim. Tomi Traktorin sivut jne. meillä kyllä äiti joutuu " pelaamaan" mutta pojat katsovat mielellään

- Autoihin voii virittää vetonaruja jolloin niitä voi vedellä ympäri taloa jne.

- Tyhjistä keksirasioista ym. voi rakennella yhdessä autotalleja, vuoteita pehmoleluille (ja nuo laatikot on helppo hävittää kun kyllästytään)

- Kaappien siivous on meillä lapsista mukavaa, saavat katsella " turvallisia" outoja tavaroita kun äiti järjestelee ja pyyhkii. Usein kaapeista löytyy jotain lasten leikkeihin joutavaa tavaraakin.

- Pallon heittely

- Pahvilaatikosta tehty hella on suosisttu kun tehdään äidille tai pehmoleluille ruokaa

- Pahvilaatikosta tehtiin nopsasti simppeli nukkekoti, tekemiseen meni noin 15 minuuttia, sillä leikittiin noin 3 tuntia ja sitten se on kadonnut talon lämmitykseen =)

Suosittelen hyödyntämään pahvilaatikoita ym. leluina. Niistä on kiva tehdä yhdessä asioita ja sitten ei tarvitse säilyttää mieletöntä määrää leluja vaan noita itse tehtyjä systeemejä muokataan seuraavaan leikkiin sopivaksi ja kun ne on unohdettu jonnekkin ajelemaan voi ne hyvillä mielin pistää pois.

t. äiti ja pojat 2,9 ja 1,5 v

Vierailija
6/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen osa-aikatöissä ja vain kaksi päivää viikossa pojan kanssa kotona, joten yleensä ne päivät kyllä pyhitetään yhdessä leikkimiseen, mutta tässä muutama sellainen puuha, jossa voi itse olla puolella silmällä ja kädellä mukana vaikka kotitöiden ohessa:

- piirtäminen tai värityskirjojen värittäminen, kommentoi vaan vierestä, miten hieno tuli ja antaa vinkkejä, että väritäpä tuo vaikka siniseksi tai piirrä vaikka papan kuva tai piirrä itse kuva jostain tutusta asiasta ja lapsi värittää sen

- palapelien teko, vaikeiden palapelien kohdalla voi antaa tarvittaessa sanallisia ohjeita, että katsopas missä siellä kuvassa on kissan toinen silmä yms.

- luetaan kirjoja vierekkäin sohvalla (kumpikin omiamme, lapsella kasa kuvakirjoja) ja syödään rusinoita, kirjoja me luetaan paljon myös yhdessä nyt, kun tarinat alkaa kiinnostaa ja jaksaa keskittyä kuuntelemaan

- legojen rakentelu, siinä voi itse fuskata ja lepäillä vaan lattialla ja kommentoida pikkumiehen talojen ja robottien edistymistä

Vierailija
7/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvasin, että minulla on vähän huono mielikuvitus lasten kanssa. Aivan ihania juttuja tullut esille ja meillähän tosiaan täällä uudessa asunnossa kyllä löytyy pahvilaatikoita ja pienempiä pahvikoppia.

Tänään käytiin lapsen kanssa lelukaupassa ja ostettiin muutama uusi lelu ja sitten vesivärit sekä pari puuha pussia. Huomenna voitaisiin maalata vaikka tuo keittiössä makoileva pahvilaatikko vesiväreillä :).

Kaikki vinkit tarvii ottaa oikein ylös että voi käydä välillä virkistämässä muistia.

Kiitoksia paljon!

Vierailija
8/8 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin ehdottaa muovailuvahaa, 2v4kk tyttöni on siitä aivan innoissaan vaikka ei mikään suuri kädentaitaja olekaan (ei esim halua/osaa tehdä palapelejä). Toinen viimeaikainen hitti on ollut se, että olen leikellyt lehdistä kuvia (ihmisten naamoja, ruokien kuvia mainoksista, autoja, mitä vaan), lapsella liimapuikko ja isompi paperi tai kartonki johon hän sitten liimailee kuvia. Tähän saa kulumaan aika pitkiä aikoja, mikäli se sattuu kiinnostamaan lasta.

Sitten tuli mieleen, että jos poikasi onkin surkeissaan muutosta ja ympäristön muutoksesta, kun pienet lapset ovat kai aika konservatiivisia ja vastustavat kaikkia muutoksia? Jos koti-ikävä vaivaa niin tehkää tietokoneelle tai " oikeasti" iso albumi valokuvista suomesta, tutuista paikoista, ihmisistä. Niitä kuvia kun katselee ja niistä juttelee niin aikakin kuluu ja tutut, poissa olevat asiat tulevat lähemmäksi.